Gå til innhold

Formengde valp - hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Føler meg helt idiot nå, men syns det er så vanskelig med formengde, og syns sekken er litt forvirrende så tenkte kanskje noen her er litt skarpere og kan hjelpe meg. 

Valpen min er 12 uker, og blir ca 35/40 kg når hun er fullvoksen. 

Hittil har hun fått ca 100 gr/ 2 dl oppglødet tørrfôr 4 ganger om dagen etter råd fra oppdretter. Oppdretteren mente vi skulle kutte ett måltid ca ved 3 mnds alder. 

Betyr det som står på sekken at hun skal ha totalt 356 gr tørrfôr fordelt på tre måltider gjennom hele dagen, eller misforstår jeg noe? Og hva betyr det 3+3/8 som står i grått der? 

Sikkert dumt spørsmål, men er veldig redd for overvekt, og syns allerede valpen er i ganske god stand så er redd for at hun allerede har fått for mye. Vi skal til veterinær neste uke, men hadde vært fint med noen kloke svar nå så hun ikke eventuelt får for mye mat en uke til. 

Setter storpris på alle svar 🙂   

84F53817-233B-4D68-B89C-DD0C808B9AF7.jpeg

Anonymkode: 4e516...3df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun skal ha 356 gram fordelt på antall måltier. Tallene i grått viser hvor mange "cups" (sannsynligvis målebeger som er laget til akkurat denne maten) det tilsvarer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Brunhilde skrev:

Hun skal ha 356 gram fordelt på antall måltier. Tallene i grått viser hvor mange "cups" (sannsynligvis målebeger som er laget til akkurat denne maten) det tilsvarer.

Takk, det var det jeg trodde! Lett å bli forvirra😅

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, det var det jeg trodde! Lett å bli forvirra😅

Ja, så den første uka jeg hadde valp ble en sulteforet, for jeg trodde vekten var "nåværende" vekt, skjønte ikke at det var vekt som voksen. Ikke rart den var sulten hele tiden! 😄

Anonymkode: 97734...73c

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så den første uka jeg hadde valp ble en sulteforet, for jeg trodde vekten var "nåværende" vekt, skjønte ikke at det var vekt som voksen. Ikke rart den var sulten hele tiden! 😄

Anonymkode: 97734...73c

Haha! Fort gjort😅❤️ her har hun i følge denne sekken fått 100 gr for mye om dagen + godbiter hittil 😳 kanskje ikke rart jeg syns hun er litt rund.. uff håper ikke jeg har gjort for mye skade på ledd osv.. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha! Fort gjort😅❤️ her har hun i følge denne sekken fått 100 gr for mye om dagen + godbiter hittil 😳 kanskje ikke rart jeg syns hun er litt rund.. uff håper ikke jeg har gjort for mye skade på ledd osv.. 

Sannsynligvis går det helt fint! Du har en valp som vokser, den vokser seg nok inn i både skinn og fasong etter hvert. 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Brunhilde skrev:

Sannsynligvis går det helt fint! Du har en valp som vokser, den vokser seg nok inn i både skinn og fasong etter hvert. 😄

Tusen takk ❤️ Du er jammen en superbruker - har fått så mange gode svar og tips av deg på Mat og Drikke tidligere og nå også her 🦹🏽‍♀️ Herlig! 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk ❤️ Du er jammen en superbruker - har fått så mange gode svar og tips av deg på Mat og Drikke tidligere og nå også her 🦹🏽‍♀️ Herlig! 

Så hyggelig sagt av deg, takk :blomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan gjerne se det an. Begynner valpen å bli litt rund, så gir du bare litt mindre mat. Jeg har gitt valpen min sånn ca, også justerer jeg litt om jeg ser hun blir litt rund eller om hun blir litt smal rundt midja. Akkurat som med folk, så kan hunder trenge litt mer eller litt mindre enn andre. Det kommer jo også an på hvor mye valpen beveger seg.

Synes du skal gi sånn ca (og litt mindre de dagene du vet det blir ekstra med godbiter), også justerer du bare matmengden etter hvordan valpen ser ut. Vet ikke hvilke rase det er snakk om, men en uskreven regel er vel at de skal ikke ha et godt fettlag over ribbeina. Har den et tykt fettlag over ribbeina, så gir du bare litt mindre mat. 

Anonymkode: 55887...00b

Skrevet

Tabellen er veldig veiledende. 

Min valp som er 13 uker nå blir ca 8 kg som voksen. Hun får 3 måltider om dagen, jeg kutter ned til 2 når hun blir 4 mnd. 

Frokost: 50g vom og ca 80g oppbløtt tørrfôr. 

Middag: ca 120g oppbløtt tørrfôr og en klatt karbonadedeig. 

Kveldsmat: ca 80g tørt tørrfôr litt middagsrester hvis vi har noe hundevennlig, evnt en halv skive loff med kyllingpostei. 

Hvis hun spiser opp får hun litt mer, hun regulerer det selv foreløpig. Er absolutt ikke feit. 

De voksne hundene veies og vurderes holdmessig en gang i uken, og maten justeres opp eller ned tilsvarende. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gjerne se det an. Begynner valpen å bli litt rund, så gir du bare litt mindre mat. Jeg har gitt valpen min sånn ca, også justerer jeg litt om jeg ser hun blir litt rund eller om hun blir litt smal rundt midja. Akkurat som med folk, så kan hunder trenge litt mer eller litt mindre enn andre. Det kommer jo også an på hvor mye valpen beveger seg.

Synes du skal gi sånn ca (og litt mindre de dagene du vet det blir ekstra med godbiter), også justerer du bare matmengden etter hvordan valpen ser ut. Vet ikke hvilke rase det er snakk om, men en uskreven regel er vel at de skal ikke ha et godt fettlag over ribbeina. Har den et tykt fettlag over ribbeina, så gir du bare litt mindre mat. 

Anonymkode: 55887...00b

Takk for svar! Har lest det med ribbeina, og kjenner de med fingrene med hun har endel løs hud fordi hun vokser fort, så syns det er litt vanskelig faktisk.. 

men justerer uansett ned litt, da jeg faktisk syns hun er ganske rund og hun har fått mye mer enn posen sier nå siden hun kom i hus. vi starter på valpekurs nå også så blir veldig mye godbiter fremover 👀 

11 minutter siden, Glød skrev:

Tabellen er veldig veiledende. 

Min valp som er 13 uker nå blir ca 8 kg som voksen. Hun får 3 måltider om dagen, jeg kutter ned til 2 når hun blir 4 mnd. 

Frokost: 50g vom og ca 80g oppbløtt tørrfôr. 

Middag: ca 120g oppbløtt tørrfôr og en klatt karbonadedeig. 

Kveldsmat: ca 80g tørt tørrfôr litt middagsrester hvis vi har noe hundevennlig, evnt en halv skive loff med kyllingpostei. 

Hvis hun spiser opp får hun litt mer, hun regulerer det selv foreløpig. Er absolutt ikke feit. 

De voksne hundene veies og vurderes holdmessig en gang i uken, og maten justeres opp eller ned tilsvarende. 

Takk for så utfyllende svar! Ser at din også spiser ganske mye, selvom den blir mye mindre så det fikk meg til å føle meg litt bedre😄 min klarer ikke å regulere selv tror jeg, hun er et matvrak😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...