Gå til innhold

Å behandle visse yrkesgrupper som dritt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nok mange som ikke helt skjønner at det er mennesker de er i kontakt med, som gjør en jobb. Helt merkelig. 

Jeg har opplevd mye drittoppførsel i jobben. Er tykkhudet og tåler egentlig alt, men registrerer altså mye drittoppførsel. 

Vi er mennesker som ferdes rundt i samfunnet, og hvordan vi blir behandlet kan ha en viss innvirkning på hvordan vi oppfører oss mot tilfeldige folk vi møter på.

Jeg har for eksempel blitt mindre ålreit mot folk etter å ha blitt behandlet som dritt i lang tid. Nå er jeg bare ålreit mot folk om jeg tror at jeg har noe å tjene på det (for eksempel mulig dating), jeg er ålreit mot naboer fordi vi er naboer osv. Mot andre, not so much. 

Helt uaktuelt å gi fra meg setet på bussen/toget, hjelpe noen med barnevogn, hjelpe folk generelt, si ifra hvis noen for eksempel mister lommeboka eller en hanske på bakken. Jeg er lovpålagt å hjelpe folk i hjelpeløs tilstand eller hva det heter, men that's it. Jeg yter ingenting utover dette.

Lurer på hvor mye drittoppførsel koster samfunnet. Ikke alle som er like tykkhudet som meg. 

Anonymkode: 4bb37...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke yrkesgrupper referer du til? 

Anonymkode: 98609...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke yrkesgrupper referer du til? 

Anonymkode: 98609...2f7

Det er gjerne yrkesgrupper som håndterer kunder eller helt tilfeldige folk uavhengig av kundeforhold. 

NRK har i dag en artikkel om drittoppførsel mot vaktene som jobber med trafikk av/på ferger. 

Anonymkode: 4bb37...dfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange ulike jobber, men aldri har jeg opplevd så mye dritt som da jeg jobbet på apotek. Folk kunne oppføre seg så ufint. Til og med som renholder på sykehus ble jeg behandlet bedre, (sett bort i fra enkelte sykepleiere som tror de er konger på (bleie)haugen..). 

Anonymkode: 3409e...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mange som ikke helt skjønner at det er mennesker de er i kontakt med, som gjør en jobb. Helt merkelig. 

Jeg har opplevd mye drittoppførsel i jobben. Er tykkhudet og tåler egentlig alt, men registrerer altså mye drittoppførsel. 

Vi er mennesker som ferdes rundt i samfunnet, og hvordan vi blir behandlet kan ha en viss innvirkning på hvordan vi oppfører oss mot tilfeldige folk vi møter på.

Jeg har for eksempel blitt mindre ålreit mot folk etter å ha blitt behandlet som dritt i lang tid. Nå er jeg bare ålreit mot folk om jeg tror at jeg har noe å tjene på det (for eksempel mulig dating), jeg er ålreit mot naboer fordi vi er naboer osv. Mot andre, not so much. 

Helt uaktuelt å gi fra meg setet på bussen/toget, hjelpe noen med barnevogn, hjelpe folk generelt, si ifra hvis noen for eksempel mister lommeboka eller en hanske på bakken. Jeg er lovpålagt å hjelpe folk i hjelpeløs tilstand eller hva det heter, men that's it. Jeg yter ingenting utover dette.

Lurer på hvor mye drittoppførsel koster samfunnet. Ikke alle som er like tykkhudet som meg. 

Anonymkode: 4bb37...dfc

Forstår godt hva du mener. Dette henger sammen med at vi er blitt pro-kapitalistiske idioter som tilber kapital, de rike og ting som noen kaller for prestisje. Ikke jeg som tilber dette, men flertallet dessverre. Da får man generelt sett et kaldere og mer høyreorientert samfunn der kun penger og posisjoner teller. Vanlige yrker blir spyttet på. Yrker som tjener "dårlig" blir spyttet på, etc. 

Du blir behandlet som søppel hvis du har et yrke som er vanskelig fysisk sett og samtidig "enkelt" i arbeidsoppgavene. Hvis du tjener dårlig. Hvis du ikke har "nok" utdanning. Og hvis du ikke ser bra nok ut. Og hvis du ikke har penger. Da er man bare "søppel". 

Tror ikke at dette kommer til å ende godt til slutt. Det er helt umenneskelig å leve i en ekstrem konkurranse situasjon for mange mennesker slik det legges opp til nå. 

 

Anonymkode: fa576...31e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer alle som har en jobb. Og behandler alle ordentlig, om ikke de da selv er uhøflig først.

Alle jobber har sin verdi, vi trenger alle. ♥️
De jeg ikke respekterer er de som jukser seg til trygd 😊

Anonymkode: b702a...31d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mange som ikke helt skjønner at det er mennesker de er i kontakt med, som gjør en jobb. Helt merkelig. 

Jeg har opplevd mye drittoppførsel i jobben. Er tykkhudet og tåler egentlig alt, men registrerer altså mye drittoppførsel. 

Vi er mennesker som ferdes rundt i samfunnet, og hvordan vi blir behandlet kan ha en viss innvirkning på hvordan vi oppfører oss mot tilfeldige folk vi møter på.

Jeg har for eksempel blitt mindre ålreit mot folk etter å ha blitt behandlet som dritt i lang tid. Nå er jeg bare ålreit mot folk om jeg tror at jeg har noe å tjene på det (for eksempel mulig dating), jeg er ålreit mot naboer fordi vi er naboer osv. Mot andre, not so much. 

Helt uaktuelt å gi fra meg setet på bussen/toget, hjelpe noen med barnevogn, hjelpe folk generelt, si ifra hvis noen for eksempel mister lommeboka eller en hanske på bakken. Jeg er lovpålagt å hjelpe folk i hjelpeløs tilstand eller hva det heter, men that's it. Jeg yter ingenting utover dette.

Lurer på hvor mye drittoppførsel koster samfunnet. Ikke alle som er like tykkhudet som meg. 

Anonymkode: 4bb37...dfc

Du er jo ikke tykkhudet når du har bestemt deg for å være kjip mot fremmede? Er det da ok at du er det fordi du har opplevd dritt fra andre? Olga på 92år skal faen meg ikke få noe sete av deg fordi Preben Von Arrogant var nedlatende mot deg? Du kan jo ikke peke finger mot folk og være like ille selv?

Det er som de menneskene som gjør galt som voksne fordi de hadde det kjipt som barn. Hvordan klarer noen å komme seg videre i livet mens andre bruker barndommen som en grunn til å gjøre galt?

Jeg har tidligere jobbet i diverse såkalte serviceyrker og lavtlønte jobber og har opplevd min andel idioti selv. Har fått høre hvor taper jeg er osv, men jeg lot ikke det forme meg som person.

 

Anonymkode: a5207...772

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Forstår godt hva du mener. Dette henger sammen med at vi er blitt pro-kapitalistiske idioter som tilber kapital, de rike og ting som noen kaller for prestisje. Ikke jeg som tilber dette, men flertallet dessverre. Da får man generelt sett et kaldere og mer høyreorientert samfunn der kun penger og posisjoner teller. Vanlige yrker blir spyttet på. Yrker som tjener "dårlig" blir spyttet på, etc. 

Du blir behandlet som søppel hvis du har et yrke som er vanskelig fysisk sett og samtidig "enkelt" i arbeidsoppgavene. Hvis du tjener dårlig. Hvis du ikke har "nok" utdanning. Og hvis du ikke ser bra nok ut. Og hvis du ikke har penger. Da er man bare "søppel". 

Tror ikke at dette kommer til å ende godt til slutt. Det er helt umenneskelig å leve i en ekstrem konkurranse situasjon for mange mennesker slik det legges opp til nå. 

 

Anonymkode: fa576...31e

Jeg har jobbet i mange "drittjobber" selv og blitt behandlet deretter, men mitt inntrykk var ikke at de som så ned på meg var kapitalister og snobber med nesa i skyene. Tvert imot, det var helt vanlige folk som sikkert mistrives med egen jobb, og lot det gå ut over noen som var enda lavere på rangstigen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si fra når noen mister lommeboka, er en selvfølge. Du hadde ønsket at noen andre gjorde det for deg også.

Anonymkode: 33e6d...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel også litt om å bli voksen og innse at verden ikke er som vi blir fortalt og lært opp til. Som at kjærlighet ikke er som filmer fra Hollywood. Folk flest bryr seg mest om seg selv. Så har du noen som utagerer når de har en dårlig dag og gir andre en ufortjent skyllebøtte. Selv jobber jeg i et høyt respektert yrke, men jeg får kjeft jeg også. Det har ikke med yrker og anseelse å gjøre, men med folk. Vi er oss selv nærmest. 

Anonymkode: 93347...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lavmål og behandle yrkesgrupper som dritt. Blir sint når jeg ser for eksempel folk som behandler butikkpersonalet som dritt. Kunder som utnytter at personalet er profesjonelle i sin rolle og ikke kan svare like bedritent tilbake. Å behandle yrkesgrupper dårlig sier mye om den personen som gjør det. Det er smålig! Folk som har et snev av folkeskikk gjør ikke det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mange som ikke helt skjønner at det er mennesker de er i kontakt med, som gjør en jobb. Helt merkelig. 

Jeg har opplevd mye drittoppførsel i jobben. Er tykkhudet og tåler egentlig alt, men registrerer altså mye drittoppførsel. 

Vi er mennesker som ferdes rundt i samfunnet, og hvordan vi blir behandlet kan ha en viss innvirkning på hvordan vi oppfører oss mot tilfeldige folk vi møter på.

Jeg har for eksempel blitt mindre ålreit mot folk etter å ha blitt behandlet som dritt i lang tid. Nå er jeg bare ålreit mot folk om jeg tror at jeg har noe å tjene på det (for eksempel mulig dating), jeg er ålreit mot naboer fordi vi er naboer osv. Mot andre, not so much. 

Helt uaktuelt å gi fra meg setet på bussen/toget, hjelpe noen med barnevogn, hjelpe folk generelt, si ifra hvis noen for eksempel mister lommeboka eller en hanske på bakken. Jeg er lovpålagt å hjelpe folk i hjelpeløs tilstand eller hva det heter, men that's it. Jeg yter ingenting utover dette.

Lurer på hvor mye drittoppførsel koster samfunnet. Ikke alle som er like tykkhudet som meg. 

Anonymkode: 4bb37...dfc

Vil ikke kalle deg tykkhudet når du blir så påvirket av hva fremmede gjør/sier til deg at du ikke gidder å være hyggelig mot andre.
Ja der er drittsekker som behandler folk som dritt, men har du sett alle de som faktisk er veldig hyggelige og snille mot andre?
Vil det hjelpe på den høygravide sitt humør at hun må stå fordi du ikke vil gi fra deg setet ditt? Kanskje hun blir sur mot en butikkansatt fordi hun selv opplever at folk ikke tar hensyn?

Til informasjon har jeg opplevd min del av dritt som tidligere har jobbet som butikkansatt og renholder, men jeg har troen på menneskeheten og det gode i oss. Ikke minst føler jeg meg bedre om jeg er hyggelig mot andre. Jeg tror på dominoeffekten, når jeg er hyggelig mot andre så er de gjerne hyggelig mot neste osv. 

Håper du finner mer positivitet i livet, det unner jeg alle ❤️

Anonymkode: de9cf...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke tykkhudet når du har bestemt deg for å være kjip mot fremmede? Er det da ok at du er det fordi du har opplevd dritt fra andre? Olga på 92år skal faen meg ikke få noe sete av deg fordi Preben Von Arrogant var nedlatende mot deg? Du kan jo ikke peke finger mot folk og være like ille selv?

Det er som de menneskene som gjør galt som voksne fordi de hadde det kjipt som barn. Hvordan klarer noen å komme seg videre i livet mens andre bruker barndommen som en grunn til å gjøre galt?

Jeg har tidligere jobbet i diverse såkalte serviceyrker og lavtlønte jobber og har opplevd min andel idioti selv. Har fått høre hvor taper jeg er osv, men jeg lot ikke det forme meg som person.

 

Anonymkode: a5207...772

Jo, det er jeg. Det er ikke slik at jeg blir lei meg eller at det ødelegger dagen min. Jeg tar veldig lett på dette. Samtidig registerer jeg at en relativt høy andel av befolkningen mener at det er greit å oppføre seg som drittsekker mot folk som gjør en jobb. 

Veldig spesielt at du ikke forstod dette.

De eldste kan være de verste mtp "Olga".

Anonymkode: 4bb37...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...