Gå til innhold

Trenger tips ( stemor)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg sitter her på 7 dagen med ansvar for stedatter. Hun er 13. Føler meg så stresset fordi jeg ikke vet hva som forventes av meg. Samboer er på jobb 12 timer hver dag og jeg har hele ansvaret.

Har forsøkt å gjøre det så moro jeg kan de siste dagene, men shopping, kafe besøk, restaurant osv. Har skjemt henne bra bort 😃

Idag regner det. Vi sitter inne.  Og hun kjeder seg fryktelig. Noen tips??? Jeg har ingen erfaring med barn.

Anonymkode: f19c0...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei jente på 13.. Aktiviteter når det regner: kino, bake ting, hjemme-spa med å lakke negler, ta ansiktsmaske osv., finne en serie vi begge liker, ommøblere/male rommet hennes, lage middag til faren kommer hjem fra jobb.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager.. har hun ikke en mor?

Jeg har selv stebarn, og i ferien legger vi det alltid opp slik at mannen min jobber når barna er hos sin mor, og så har han ferie når barna er hos oss. Nå hjelper ikke dette deg akkurat i øyeblikket, men for fremtiden synes jeg dere bør gjøre noe med dette. Det skal ikke være ditt ansvar.

Anonymkode: 6a863...7ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho må underholde seg selv. 

Kan hun dra til sine venninner? IPad, lese bok, lage taco for dere alene? 

Anonymkode: 136a1...ea4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen.

Jeg sitter her på 7 dagen med ansvar for stedatter. Hun er 13. Føler meg så stresset fordi jeg ikke vet hva som forventes av meg. Samboer er på jobb 12 timer hver dag og jeg har hele ansvaret.

Har forsøkt å gjøre det så moro jeg kan de siste dagene, men shopping, kafe besøk, restaurant osv. Har skjemt henne bra bort 😃

Idag regner det. Vi sitter inne.  Og hun kjeder seg fryktelig. Noen tips??? Jeg har ingen erfaring med barn.

Anonymkode: f19c0...09e

Hvorfor har faren hennes valgt å jobbe når barnet er hos han? 

Jeg ville kjørt henne til venninner. En 13-åring skal ikke sitte og rotne inne med en voksen, hun skal være med venner og havne i trøbbel.

En 13-åring er heller ikke noe som må «passes på», så hvorfor har du tatt deg ferie for å passe en annen manns tenåring? :klo: 

Anonymkode: fed53...91b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er gammel nok til å finne på ting selv altså!

Anonymkode: dd2fc...b9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta henne med på biblioteket og la henne låne noen bøker.

Anonymkode: 2de7b...273

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hee var det som vanlig mange som ikke klarte å svare på spørsmålet ja.

 

 

Kino

Bading

Bake noe

Lage god mat

Se film hhemme

 

Anonymkode: 67349...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 13-åring trenger vel ikke å underholdes hele dagen? Forsåvidt ikke mindre barn heller.. Gjør noe koselig innimellom, som kafe, baking, ansiktsmaske, dra på skogstur, se film osv, men ellers må hun jo klare å underholde seg selv/være med venninner. 

Anonymkode: b4397...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var barn og klaget over at jeg kjedet meg, så fikk jeg bare beskjed om at det var sunt. 

Anonymkode: b4397...4a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ho må underholde seg selv. 

Kan hun dra til sine venninner? IPad, lese bok, lage taco for dere alene? 

Anonymkode: 136a1...ea4

Enig i at hun må kunne klare å underholde seg selv, hun er jo tross alt 13 år. Det har ingenting å si om hun kjeder seg litt heller. Jeg har en 12-åring selv. Noen dager finner vi på ting omtrent hele dagen sammen, andre dager må hun aktivere seg selv. Vi kan feks. se en film sammen, bake noe, lage vafler, male/tegne, game sammen på slike dager, men hoveddelen av dagen må hun da aktivere seg selv. Og om hun klager på at hun kjeder seg, så får hun være oppfinnsom selv. 
 

Og hva med deg? Er du sammen med 13-åringen hele dagen når far jobber 12-timers skift? Om du har behov for alenetid, håper jeg at du tar deg en tur, eller går på trening eller noe annet kjekt. Jeg hadde blitt litt småsprø om jeg hele tiden skulle vært sammen med min 12-åring over flere dager i strekk iallfall😅

Men det er kjempefint at du finner på ting med henne og tar ansvar for henne, du høres helt super ut😊 Skulle mitt barn få en stemor en gang, håper jeg at det blir en som deg. 

Anonymkode: c67c5...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å ha en dag innimellom uten masse innhold :) la henne se TV, spille PC, besøke venner eller bare slappe av - en 13-åring trenger ikke og underholdes hele tiden. Jeg er selv hjemme med min stedatter, hun er fem år, så jeg prøver også å fylle dagene med noe når pappaen er på jobb, men i dag er vi bare hjemme og da har hun fått se så mye TV hun bare vil. Tenker det er greit en gang i blant :) 

Anonymkode: d797e...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 13-åring trenger vel ikke å underholdes hele dagen? Forsåvidt ikke mindre barn heller.. Gjør noe koselig innimellom, som kafe, baking, ansiktsmaske, dra på skogstur, se film osv, men ellers må hun jo klare å underholde seg selv/være med venninner. 

Anonymkode: b4397...4a8

Faren mener hun ikke kan gå ute alene ( i Oslo)

Jeg vet ikke, tror jeg har tenkt mye på hvis jeg hadde en stemor, hadde sikkert ikke vært så lett for meg. Føler jeg må strekke meg litt xtra så hun forstår at jeg vil henne bare godt og kan være et positivt tilskudd i livet hennes, ikke bare dama som pappaen hennes heller ville ha foran moren. Sikkert ikke så lett? 

Anonymkode: f19c0...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skader ikke å ha en dag innimellom uten masse innhold :) la henne se TV, spille PC, besøke venner eller bare slappe av - en 13-åring trenger ikke og underholdes hele tiden. Jeg er selv hjemme med min stedatter, hun er fem år, så jeg prøver også å fylle dagene med noe når pappaen er på jobb, men i dag er vi bare hjemme og da har hun fått se så mye TV hun bare vil. Tenker det er greit en gang i blant :) 

Anonymkode: d797e...5e9

Min stedatter er av den rastløse sorten. Barn er ulike. 

Anonymkode: f19c0...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at hun må kunne klare å underholde seg selv, hun er jo tross alt 13 år. Det har ingenting å si om hun kjeder seg litt heller. Jeg har en 12-åring selv. Noen dager finner vi på ting omtrent hele dagen sammen, andre dager må hun aktivere seg selv. Vi kan feks. se en film sammen, bake noe, lage vafler, male/tegne, game sammen på slike dager, men hoveddelen av dagen må hun da aktivere seg selv. Og om hun klager på at hun kjeder seg, så får hun være oppfinnsom selv. 
 

Og hva med deg? Er du sammen med 13-åringen hele dagen når far jobber 12-timers skift? Om du har behov for alenetid, håper jeg at du tar deg en tur, eller går på trening eller noe annet kjekt. Jeg hadde blitt litt småsprø om jeg hele tiden skulle vært sammen med min 12-åring over flere dager i strekk iallfall😅

Men det er kjempefint at du finner på ting med henne og tar ansvar for henne, du høres helt super ut😊 Skulle mitt barn få en stemor en gang, håper jeg at det blir en som deg. 

Anonymkode: c67c5...d7d

Tusen takk. Det varmer å høre. Jeg har et inderlig ønske om å vise folk at det går faktisk ann å få det til, stemor og stebarn kan bli glad i hverandre og det trenger ikke være noe vondt involvert. Foreldra har jo bare slått opp, som så mange gjør, trenger det bli så komplisert at de fikk barn? Jeg synes ikke det. Barna må jo sees som egne individer som er uskyldige i alt, de fortjener å bli godt ivaretatt. Vet jeg aldri blir moren, og det har jeg sagt, at vi kan være litt som søstre/ venninner. Det likte hun veldig. 

Anonymkode: f19c0...09e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var barn og klaget over at jeg kjedet meg, så fikk jeg bare beskjed om at det var sunt. 

Anonymkode: b4397...4a8

Jeg også he he. Men som stemor blir du automatisk litt mer påpasselig. Jeg er jo ikke mora hennes og det blir bare litt annerledes. 

Anonymkode: f19c0...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta henne med på biblioteket og la henne låne noen bøker.

Anonymkode: 2de7b...273

Prøvde på det! Det nye flotte i Oslo. Fikk beskjed om at det var gørr kjedelig der inne ha ha 😃

Anonymkode: f19c0...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har faren hennes valgt å jobbe når barnet er hos han? 

Jeg ville kjørt henne til venninner. En 13-åring skal ikke sitte og rotne inne med en voksen, hun skal være med venner og havne i trøbbel.

En 13-åring er heller ikke noe som må «passes på», så hvorfor har du tatt deg ferie for å passe en annen manns tenåring? :klo: 

Anonymkode: fed53...91b

Kan det tenkes at han har en jobb som ikke alltid er forutsigbar? Ble plutselig mye nå, og det kommer jo oss til gode senere. Vi skal jo på turer senere i sommer. Er stolt av å ha en samboer som jobber hardt. Og jeg er glad for at han vil at jeg og hun skal bygge en god relasjon og stoler på at jeg kan ta meg godt av henne. Gjør det gjerne, hun gleder meg. Jeg er desverre bare så uerfaren med barn, så lurte litt på hvordan andre gjorde det. 

Hun er ikke "en annen manns tenåring". Hun er hans datter og min bonusdatter og vi deler et hjem her. Makan til kynisme. Hun blir kanskje søsteren til mitt barn en dag. 

Anonymkode: f19c0...09e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager.. har hun ikke en mor?

Jeg har selv stebarn, og i ferien legger vi det alltid opp slik at mannen min jobber når barna er hos sin mor, og så har han ferie når barna er hos oss. Nå hjelper ikke dette deg akkurat i øyeblikket, men for fremtiden synes jeg dere bør gjøre noe med dette. Det skal ikke være ditt ansvar.

Anonymkode: 6a863...7ff

Moren har sin tid med henne og det legger vi oss veldig lite opp i. Hun har et hjem hos oss, eget rom, egen nøkkel og jeg har ikke noen andre tanker enn at hun er en del av vår lille familie både når hun er her og når hun er hos mor. Det er jeg som har sagt at hvis hun plutselig vil til oss er det bare å slenge seg på toget og låse seg inn. Føl deg som hjemme liksom. Moren skal jo ikke reise hit og ta seg av henne når hun har samvær med far og stemor liksom he he. . Høres jo helt søkt ut. 

Anonymkode: f19c0...09e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...