Gå til innhold

Elsker du jobben din? Del og fortell her.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre blant de som aldri helt har funnet sitt kall i arbeidslivet og vet heller ikke om jeg kommer til å gjøre det. Er høyere utdannet med kontorjobb, men har også jobbet i mer praktiske yrker tidligere. Sistnevnte føltes mer meningsfylt og personlig, men også vesentlig tyngre og dårligere betalt.

Kjenner meg en smule misunnelig på de som har funnet sitt kall og virkelig elsker jobben sin. Del gjerne her til inspirasjon for de av oss som ikke gjør det :)

Anonymkode: 19542...c3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidslivet er jo ikke et kall, noe vi skal like. Galskap satt i system.

Dette er noe vi hjernevaskes til å tro allerede fra barnehagen, hva vil skal bli når vi bli store. Dagens samfunn og levemåte er oppkonstruert. Måten vi lever på er ikke forenelig med menneskets natur, derav kommer alle psykiske problemer.

Mennesker oppgave har vært å skaffe mat for å overleve, thats it.

Så kom klokken, industrisamfunnet og kapitalismen som har drept oss fullstendig. Vi lever ikke, bare eksisterer og jager non-stop. Så skal vi være tilgjengelig heletiden, dette sørger teknologien for. Som igjen skaper stress og psykiske problemer.

Men, er jo ingen som tenker over hvordan de lever. Sauer.

Anonymkode: af275...362

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Følger. Jeg hadde nesten tre måneder fri da jeg var mellom to jobber og det er den beste tiden i mitt liv! 

La opp meningsfulle og innholdsrike dager for meg selv. Hadde en ro i kroppen jeg aldri har kjent mens jeg er i arbeid. 

Men så måtte jeg ut å bringe penger inn til husstanden igjen så nå er hamsterhjulet i gang.

Anonymkode: 9544f...cd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, er jo ingen som tenker over hvordan de lever. Sauer.

Tull. Jeg har reflektert svært mye over dette og sikkert mange andre også med meg. 

Men det er nok riktig at for mange (de fleste?) så er jobb noe man gjør fordi man må. Men nå ønsket jeg å høre fra de som ikke nødvendigvis føler det slik og elsker det de driver med. Dette trenger ikke være 9-5 eller som ansatt. Kanskje driver man for seg selv.

Men vennligst hold denne filosofiske diskusjonen utenfor denne tråden :)

PS: Jeg tror jeg var lykkeligst når jeg jobbet for meg selv og i stor grad kontrollerte hvorfor, hvordan og når jeg gjorde ting. Et visst nivå av frihet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

PS: Jeg tror jeg var lykkeligst når jeg jobbet for meg selv og i stor grad kontrollerte hvorfor, hvordan og når jeg gjorde ting. Et visst nivå av frihet

Nettopp.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i en jobb jeg ikke trivdes med, og det var kjempehardt. Nå jobber jeg som konsulent i oljebransjen og stortrives. Mye jobb, men fleksibelt og god lønn. Spennende arbeidsoppgaver, en super sjef og gode kollegaer. Gleder meg til å dra på jobb:)

Anonymkode: 1774b...d0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger. Jeg hadde nesten tre måneder fri da jeg var mellom to jobber og det er den beste tiden i mitt liv! 

La opp meningsfulle og innholdsrike dager for meg selv. Hadde en ro i kroppen jeg aldri har kjent mens jeg er i arbeid. 

Men så måtte jeg ut å bringe penger inn til husstanden igjen så nå er hamsterhjulet i gang.

Enig, ingenting er som å ha fri på dagtid. Å ha tiden, til å leve. Selv klarer jeg dette utmerket uten å ha en jobb, når man er er robot på hamsterhjulet så mister man seg selv. Alt går i ett.

Livet er så kort, bruk tiden riktig. Å det er dessverre ikke å gå på jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i en jobb jeg ikke trivdes med, og det var kjempehardt. Nå jobber jeg som konsulent i oljebransjen og stortrives. Mye jobb, men fleksibelt og god lønn. Spennende arbeidsoppgaver, en super sjef og gode kollegaer. Gleder meg til å dra på jobb:)

Og glemte å legge til at jeg trenger ikke jobbe. Kunne gått på «førtidspensjon» og levd av oppsparte midler resten av livet. Er under 40. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan så disse dagene ut? 

Det å finne mening i det man gjør er også noe jeg har tenkt mye på. Selv om jeg bidrar til samfunnet i det jeg gjør nå og skaper (i motsetning til noen som kanskje har en mer abstrakt administrativ oppgave), så føles det ikke spesielt meningsfylt. Jeg utgjør ikke noen stor forskjell. Praktiske yrker og håndverk opplevdes mer meningsfylt, men ikke helt der allikevel. 

Å jobbe som lege eller sykesøster slår meg som yrker som kan være mer meningsfylte og hvor man faktisk redder liv og utgjør en stor forskjell. Men vet ikke om det er noe jeg kunne tenkt meg uansett og jeg vet jo at slett ikke alle som jobber med det trives heller.

Jeg har selv vært utenfor arbeidslivet og selv om jeg alltid finner ting å fylle hverdagen med (tror aldri jeg har kjedet meg), så føler jeg at det etterhvert blir en slags tomhet om man står utenfor arbeidslivet/samfunnet også. Men det opplevde ikke du?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og glemte å legge til at jeg trenger ikke jobbe. Kunne gått på «førtidspensjon» og levd av oppsparte midler resten av livet. Er under 40. 

Inspirerende! :)

Kan du fortelle litt mer spesifikt hva du gjør? Er det rent kontorarbeid eller er du off-shore også? 

Og hvordan har du havnet i en så god finansiell posisjon så ungt? Kun ved sparing?

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i samme firma i 35 år.  Et firma med mange muligheter for enten å bli værende i ro, eller klatre om man ønsker det.  De fleste har hatt ulike kombinasjoner og perioder med behov for stabilitet (og derigjennom slapp lønnsutvikling), eller perioder hvor man vil utfordre seg og søke nye utfordringer.  Noen ganger er jobben et nødvendig onde for å få hjulene til å gå rundt økonomisk - da går det også tråere på hjemmbane, og andre ganger er jobben det som fører glede inn i livet og da blir det også bedre hjemme. 

Noen lenger oppe i tråden kaller de som jobber hele livet sauer.  Noen ganger er man sau, andre ganger ulv.  De som satser på at staten skal forsørge dem gjennom et "langt liv i frihet uten jobb" topper karrierestigen i midten av tjueårene med tilsvarende lønnsutvikling.  Det er å være sau.

Anonymkode: ee0c8...bf8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker jobben min og gleder meg hver dag til å dra på jobb. Jobber med kjemi/i laboratorium. 

Anonymkode: 278aa...3d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heldig som har en jobb jeg trives veldig godt i. Den er utrolig slitsomt til tider, dårlig betalt, veldig givende og inspirerende. Det er ikke alle dager jeg gleder meg til jobben, men jeg er alltid lykkelig når jeg er på jobb. 

Jeg merket dog en endring i meg selv da jeg var delvis sykemeldt. Noen dager enklere enn andre. Jeg gledet meg enda mer til jobb, samtidig som jeg hadde det mye bedre med familien når vi alle var hjemme. 

For min del er redusert stilling nøkkelen. 

Anonymkode: 5da4c...0b1

• Liker 1
Gjest AnnaW
Skrevet

Jobber 2 dager på dagsenter m eldre, trives godt. Har jobbet fullt i pleien og mistridves...makter ikke tung jobb med masse mas og krav lengre :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker jobben min! Har en kombinasjon av to utdannelser som jeg ikke vil røpe her for å unngå å bli gjenkjent, men den ene er sykepleier. 
Det har gitt meg muligheten til å jobbe over hele verden, også i konfliktsoner. 
Mange dager har vært lange og harde, men de har uten unntak føltes meningsfulle. Til vanlig i Norge jobber jeg innen akuttmedisin, og gleder meg til å gå på jobb hver dag😊

Anonymkode: 82b72...43d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inspirerende! :)

Kan du fortelle litt mer spesifikt hva du gjør? Er det rent kontorarbeid eller er du off-shore også? 

Og hvordan har du havnet i en så god finansiell posisjon så ungt? Kun ved sparing?

Jeg har jobbet offshore i mange år, og håper jeg skal det igjen. Nå er det rent kontor arbeid (er sivilingeniør), med enkelte offshore besøk. Elsker det operasjonelle miljøet hvor det skjer en masse og man aldri helt vet hvordan dagen blir:)

Jeg fikk hjelp inn på boligmarkedet som 19 åring. Tjente 1 million på den første leiligheten (bodde der som student). Brukte det som innskudd til neste bolig, som igjen ble solgt med fortjeneste, og kjøpte en større bolig. Har hatt høy lønn hele veien (1-2 millioner), men beholdt student budgettet. Så har spart veldig mye, som hovedsakelig er re-investert i bolig. Ved siste boligsalg var jeg gjeldfri, og boligen ble solgt til nærmere 7 millioner. Disse pengene er re-investert, og er de jeg kan leve av (sparsommelig) om jeg ønsker. Har en bolig jeg bor i og diverse oppsparing utenom dette også. Samt en samboer med tilsvarende finansielle situasjon. Så vi hygger oss med våre millionlønninger og lever på et budsjett tilsvarende to minste pensjonsister;)

Så gøy du synes det var inspirerende:)

AnonymBruker
Skrevet

Helt siden barndommen var drømmen å bli flyger. Husker enda første gang jeg satt i kaptein-setet da jeg var 10 år gammel. Fra det øyeblikket visste jeg at det å være pilot var drømmen. Flere personer fortalte meg at jeg aldri hadde sjans å bli pilot. Til og med vgs-læreren min lo og sa "Du kommer aldri til å bli pilot". (Med tanke på at jeg hadde karakter 2 i matte). Kommer aldri til å glemme hvor lei meg jeg ble...
Men det stoppet ikke meg, fordi jeg visste at jeg kunne bli det, dersom jeg gikk 100 % for det.
Begynte å fly seilfly og mikrofly i 16 års-alderen og tok flygerutdanningen etter førstegangstjenesten i luftforsvaret. 

Ca 20 år senere så jeg vgs-læreren min som lo av meg, på Gardermoen, han kjente meg igjen og jeg smilte tilbake med pilothatten på hodet :)
Elsker jobben min og angrer ikke ett sekund på at jeg valgte å følge drømmen, selv om veien til cockpiten var lang og omfattende... :) 

Anonymkode: c5a71...a43

• Liker 12
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet offshore i mange år, og håper jeg skal det igjen. Nå er det rent kontor arbeid (er sivilingeniør), med enkelte offshore besøk. Elsker det operasjonelle miljøet hvor det skjer en masse og man aldri helt vet hvordan dagen blir:)

Jeg fikk hjelp inn på boligmarkedet som 19 åring. Tjente 1 million på den første leiligheten (bodde der som student). Brukte det som innskudd til neste bolig, som igjen ble solgt med fortjeneste, og kjøpte en større bolig. Har hatt høy lønn hele veien (1-2 millioner), men beholdt student budgettet. Så har spart veldig mye, som hovedsakelig er re-investert i bolig. Ved siste boligsalg var jeg gjeldfri, og boligen ble solgt til nærmere 7 millioner. Disse pengene er re-investert, og er de jeg kan leve av (sparsommelig) om jeg ønsker. Har en bolig jeg bor i og diverse oppsparing utenom dette også. Samt en samboer med tilsvarende finansielle situasjon. Så vi hygger oss med våre millionlønninger og lever på et budsjett tilsvarende to minste pensjonsister;)

Så gøy du synes det var inspirerende:)

Ikke meningen å snoke, men hvorfor vil dere leve som minstepensjonister når dere har millionlønn?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan så disse dagene ut? 

Dagene så slik ut:

Sto opp halv åtte og fikk barn av gårde på skolen. Drakk kaffe og leste avisen en time. Gikk flere timer i marka med hunden. Trente, leste og brukte mer tid på hobbyene mine. 

Til daglig våkner jeg brått med hjertebank kl halv seks. Kan ikke stå opp tidligere for da får jeg ikke nok søvn. Så går morgenen i ett, følger klokka og har såvidt tid til alt som skal gjøres før jeg løper av gårde. Stress hele dagen på jobb. Så løpe hjem til hunden, gi den en god tur selv om sultne unger venter på middag. Lekser, aktiviteter og husarbeid. Lite tid til trening og PUSTE med magen!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker jobben min! Har en kombinasjon av to utdannelser som jeg ikke vil røpe her for å unngå å bli gjenkjent, men den ene er sykepleier. 
Det har gitt meg muligheten til å jobbe over hele verden, også i konfliktsoner. 
Mange dager har vært lange og harde, men de har uten unntak føltes meningsfulle. Til vanlig i Norge jobber jeg innen akuttmedisin, og gleder meg til å gå på jobb hver dag😊

Anonymkode: 82b72...43d

Så heldig du er! Det er drømmen å ha en jobb som man trives og utvikles i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...