AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #21 Skrevet 16. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karaktersnittet økes ikke, men poengene for å komme inn øker. Man kan ikke ha 50 i snitt, samme som man ikke kan ha 6,2 i snitt når høyeste karakter er 6. Man har Karaktersnittet *10 som karakterpoeng, og tilleggspoengene plusses på etter det. Så det er helt feil å dele total poengsum på 10 og kalle det "snitt", selv om journalister elsker å gjøre det. Karaktersnittet kan aldri bli høyere enn 6 uansett hvordan man vrir og vender på det, men at total poengsum stiger er jo logisk når man søker i en kvote hvor folk får ekstrapoeng bare på grunn av alder. Om Karaktersnittet også stiger i tilfellet du viser til vet vi jo ikke, siden vi ikke vet hvor mange tilleggspoeng søkerene hadde. Anonymkode: 7b7b9...ba6 Okei, men regner med at du skjønner poenget mitt? Jeg kunne ha kommet inn på f.eks sykepleien som hadde 34,4 i poengkrav dersom jeg hadde hatt en karakter høyere i matte. Nå må jeg ta opp fag ettersom poengkravet nesten er på 50. Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #22 Skrevet 16. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Snittet for å komme inn på sykepleie ved Nord universitet er 34,4 når man kommer rett fra vgs. Har man strøket i et fag eller må ta opp eksamen i matte for å komme inn, så økes snittet fra 34,4 til nesten 50 når man er ordinær søker. Anonymkode: 9a249...a57 For noe vås. Man kan ikke få snitt over 30 eller over 50. Det høyeste snittet man kan f er 6. Og du snakker om snitt mellom 5 og 10 ganger så høyt? Her har du nok misforstått hva snitt betyr. Anonymkode: 307cb...98b 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #23 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okei, men regner med at du skjønner poenget mitt? Jeg kunne ha kommet inn på f.eks sykepleien som hadde 34,4 i poengkrav dersom jeg hadde hatt en karakter høyere i matte. Nå må jeg ta opp fag ettersom poengkravet nesten er på 50. Anonymkode: 9a249...a57 Ja, men det er noe annet. Mulig karaktersnittet i dette tilfellet må være marginalt høyere, siden forskjellen er så stor. Anonymkode: 307cb...98b 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #24 Skrevet 16. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For noe vås. Man kan ikke få snitt over 30 eller over 50. Det høyeste snittet man kan f er 6. Og du snakker om snitt mellom 5 og 10 ganger så høyt? Her har du nok misforstått hva snitt betyr. Anonymkode: 307cb...98b Okei, så snittet går fra 3,4 til 5,0. Hvorfor sier alle snitt på 50 osv da? Er jo det som står på samordna opptak. Hvis mitt snitt fra vgs er 4,3 så er det vel ca 43 når jeg går inn på samordna og søker skole. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er noe annet. Mulig karaktersnittet i dette tilfellet må være marginalt høyere, siden forskjellen er så stor. Anonymkode: 307cb...98b Sorry, men nå skjønner jeg ingenting. Les det jeg skrev over her btw. Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #25 Skrevet 16. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så snittet går fra 3,4 til 5,0. Hvorfor sier alle snitt på 50 osv da? Er jo det som står på samordna opptak. Hvis mitt snitt fra vgs er 4,3 så er det vel ca 43 når jeg går inn på samordna og søker skole. Sorry, men nå skjønner jeg ingenting. Les det jeg skrev over her btw. Anonymkode: 9a249...a57 Du kan jo feks se på Samordna opptak sine sider, https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/index.html Det egentlige snittet er bare en del av poengberegningen, og det er rett og slett karakterene dine ganget med 10, dvs karakterpoengene. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/karakterpoeng/index.html Så kommer diverse poeng etter det. Så det å ta den endelige poengsummen/konkurransepoengeme og dele på 10 og kalle det et snitt er helt meningsløst. Jeg vet mange gjør det, også journalister, som virkelig burde vite bedre, men 🤷♂️ Anonymkode: 7b7b9...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #26 Skrevet 16. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Og i følge noen har du da et karaktersnitt på 6,2. Anonymkode: 307cb...98b Hehe, nei, jeg har et karaktersnitt på 3,4, eller 62 konkurransepoeng. Jeg har på ingen måte 6,2 i snitt. Det hadde tatt seg ut! Anonymkode: 94763...f13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #27 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okei, så snittet går fra 3,4 til 5,0. Hvorfor sier alle snitt på 50 osv da? Er jo det som står på samordna opptak. Hvis mitt snitt fra vgs er 4,3 så er det vel ca 43 når jeg går inn på samordna og søker skole. Sorry, men nå skjønner jeg ingenting. Les det jeg skrev over her btw. Anonymkode: 9a249...a57 Snittet ditt er 4,3, og så har du 43 i konkurransepoeng om du ikke har alderspoeng, utdanningspoeng, kjønnspoeng, realfagspoeng osv. i tillegg. Anonymkode: 94763...f13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #28 Skrevet 16. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo feks se på Samordna opptak sine sider, https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/index.html Det egentlige snittet er bare en del av poengberegningen, og det er rett og slett karakterene dine ganget med 10, dvs karakterpoengene. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/karakterpoeng/index.html Så kommer diverse poeng etter det. Så det å ta den endelige poengsummen/konkurransepoengeme og dele på 10 og kalle det et snitt er helt meningsløst. Jeg vet mange gjør det, også journalister, som virkelig burde vite bedre, men 🤷♂️ Anonymkode: 7b7b9...ba6 Ja, og det er jeg klar over. Jeg snakker om det man søker med på samordna.. Men takk for at du holder ut, for jeg forstod ikke helt først haha! Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #29 Skrevet 16. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hehe, nei, jeg har et karaktersnitt på 3,4, eller 62 konkurransepoeng. Jeg har på ingen måte 6,2 i snitt. Det hadde tatt seg ut! Anonymkode: 94763...f13 Har du 62 konkurransepoeng uten å ha tatt opp fag? Det skal jo litt til for å gå fra 34 til 62 poeng. Vet at alderspoeng og f.eks militæret gir poeng, men så mye...? Anonymkode: 9a249...a57 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå