AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 På flere studier i Nord-Norge er det utrolig lavt snitt dersom man er førstegangssøker. F.eks 3,4 ved et studium. Når man ser på snittet dersom man er ordinær søker så kan snittet være opp mot 5. Er det alltid sånn at man må ha minst 5 i snitt(som forrige år) for å komme inn, eller kan man ha sjans med et lavere snitt? Er så synd at snittet går så mye opp fra førstegangskvote til ordinær.. Anonymkode: 9a249...a57
ella_b Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Nå er jo ikke ordinær kvote kun karaktersnitt da, du kan få med mange ekstra poeng for alder, høyere utdanning, folkehøyskole, militærtjeneste og whatnot. Karaktersnittet mitt er f.eks. 50 komma et eller annet, men jeg stiller med 60,5 poeng i ordinær kvote. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 7 minutter siden, ella_b skrev: Nå er jo ikke ordinær kvote kun karaktersnitt da, du kan få med mange ekstra poeng for alder, høyere utdanning, folkehøyskole, militærtjeneste og whatnot. Karaktersnittet mitt er f.eks. 50 komma et eller annet, men jeg stiller med 60,5 poeng i ordinær kvote. Nå tenker jeg på de som f.eks måtte ta opp et fag de strøk i, og så er plutselig snittet skyhøyt. Anonymkode: 9a249...a57
Ullvott Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Snittet går så mye opp fra førstegangsvitnemål til ordinær fordi halvparten av studieplassene er reservert til de med førstegangsvitnemål. Den andre halvparten kan alle konkurrere om, også de som har brukt årevis på å forbedre vitnemålet sitt. Spørsmålet om det "alltid" er sånn at man må ha samme poengsum som i fjor er egentlig umulig å svare på. Noen ganger får kravene opp fra ett år til et annet, andre ganger går de ned. Det er et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Men det er sjelden kravene går innmari mye ned. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er så synd at snittet går så mye opp fra førstegangskvote til ordinær.. Anonymkode: 9a249...a57 Det gjør det jo ikke. Det kreves som hovedregel høyere snitt i førstegangskvoten. Anonymkode: 307cb...98b 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 3 timer siden, ella_b skrev: Nå er jo ikke ordinær kvote kun karaktersnitt da, du kan få med mange ekstra poeng for alder, høyere utdanning, folkehøyskole, militærtjeneste og whatnot. Karaktersnittet mitt er f.eks. 50 komma et eller annet, men jeg stiller med 60,5 poeng i ordinær kvote. Nettopp. Anonymkode: 307cb...98b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gjør det jo ikke. Det kreves som hovedregel høyere snitt i førstegangskvoten. Anonymkode: 307cb...98b Er høyere snitt når man er ordinær søker, og ikke kommer rett fra vgs. Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Anonymkode: 307cb...98b Ja, men da er det kjipt for de som går ett år for å ta opp fag, og så er plutselig snittet skyhøyt slik at man må ta opp enda flere fag. Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da er det kjipt for de som går ett år for å ta opp fag, og så er plutselig snittet skyhøyt slik at man må ta opp enda flere fag. Anonymkode: 9a249...a57 Nei, snittet er ikke skyhøyt. Søkerne i ordinær kvote har som regel mange tilleggspoeng (spesielt alderspoeng), slik at det rene karaktersnittet deres ikke trenger å være skyhøyt. Det er sjelden at spriket mellom førstegangssøker og ordinær kvote er så stort som du beskriver. Det er nok sannsynligvis pga få søkere i førstegangskvoten. Typisk et studium som er mer populært blant eldre studenter/som omskolering. Anonymkode: 40a71...733 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #10 Skrevet 14. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da er det kjipt for de som går ett år for å ta opp fag, og så er plutselig snittet skyhøyt slik at man må ta opp enda flere fag. Anonymkode: 9a249...a57 Men så har man mange muligheter til å tjene seg opp flere poeng. Man får to alderspoeng hvert år (maks åtte poeng), i tillegg til to poeng dersom man har vært på folkehøyskole, tatt 60 stp ved universitet/høyskole eller vært i militæret, blant annet. Og når man har fylt 23 år og fullført fem år i praksis (jobb, vgs o.l.) så vil man kunne søke seg inn med færre tellende karakterer. Anonymkode: 3dca1...d8b 1
mjauritz Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, snittet er ikke skyhøyt. Søkerne i ordinær kvote har som regel mange tilleggspoeng (spesielt alderspoeng), slik at det rene karaktersnittet deres ikke trenger å være skyhøyt. Det er sjelden at spriket mellom førstegangssøker og ordinær kvote er så stort som du beskriver. Det er nok sannsynligvis pga få søkere i førstegangskvoten. Typisk et studium som er mer populært blant eldre studenter/som omskolering. Anonymkode: 40a71...733 Jeg tror TS tenker at det er kjipt for seg selv, hvis hun har strøket på 1 eksamen eller fått 1 dårlig karakter og må ta den opp, konkurrer man plutselig i en kvote hvor mange bruker lang tid på å ta opp fag, eller har mange tilleggspoeng. Tenk hvis du tenker å søke informatikk på UIO, som hadde (2018?) 52,9 i førstengangsvitnemål, og 63,2 i ordinær kvote. Det er over et helt poeng opp. Hvis du går på VG3 og har et snitt på 53,5, men går på en bommert på en eksamen på VG3 og må ta denne opp hjelper det lite å fikse denne alene da man konkurrer i ordinær kvote. Selv med 2 alderspoeng må man da forbedre mange fag, selv med høyt snitt for faktisk å kunne komme inn, noe som klart er surt hvis man går på en smell. Jeg tror det er dette TS syntes er urettferdig, noe som jeg forstår hennes frustrasjon over. Likevel, hadde vi ikke hatt førstegangs og ordinær kvote ville nesten ingen som kommer rett fra VG3 hatt noen sjans, da de konkurrer mot de som har tilleggspoeng + tid til å forbedre fag 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #12 Skrevet 14. juli 2020 2 timer siden, mjauritz skrev: Jeg tror TS tenker at det er kjipt for seg selv, hvis hun har strøket på 1 eksamen eller fått 1 dårlig karakter og må ta den opp, konkurrer man plutselig i en kvote hvor mange bruker lang tid på å ta opp fag, eller har mange tilleggspoeng. Tenk hvis du tenker å søke informatikk på UIO, som hadde (2018?) 52,9 i førstengangsvitnemål, og 63,2 i ordinær kvote. Det er over et helt poeng opp. Hvis du går på VG3 og har et snitt på 53,5, men går på en bommert på en eksamen på VG3 og må ta denne opp hjelper det lite å fikse denne alene da man konkurrer i ordinær kvote. Selv med 2 alderspoeng må man da forbedre mange fag, selv med høyt snitt for faktisk å kunne komme inn, noe som klart er surt hvis man går på en smell. Jeg tror det er dette TS syntes er urettferdig, noe som jeg forstår hennes frustrasjon over. Likevel, hadde vi ikke hatt førstegangs og ordinær kvote ville nesten ingen som kommer rett fra VG3 hatt noen sjans, da de konkurrer mot de som har tilleggspoeng + tid til å forbedre fag Dette! Er akkurat dette jeg mener. Er ikke særlig giret på å ta opp fag i mer enn ett år, eller å ta friår bare for å få disse alderspoengene. Er det som er kjipt når man vil studere "med en gang".. Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #13 Skrevet 15. juli 2020 11 timer siden, mjauritz skrev: Jeg tror TS tenker at det er kjipt for seg selv, hvis hun har strøket på 1 eksamen eller fått 1 dårlig karakter og må ta den opp, konkurrer man plutselig i en kvote hvor mange bruker lang tid på å ta opp fag, eller har mange tilleggspoeng. Tenk hvis du tenker å søke informatikk på UIO, som hadde (2018?) 52,9 i førstengangsvitnemål, og 63,2 i ordinær kvote. Det er over et helt poeng opp. Hvis du går på VG3 og har et snitt på 53,5, men går på en bommert på en eksamen på VG3 og må ta denne opp hjelper det lite å fikse denne alene da man konkurrer i ordinær kvote. Selv med 2 alderspoeng må man da forbedre mange fag, selv med høyt snitt for faktisk å kunne komme inn, noe som klart er surt hvis man går på en smell. Jeg tror det er dette TS syntes er urettferdig, noe som jeg forstår hennes frustrasjon over. Likevel, hadde vi ikke hatt førstegangs og ordinær kvote ville nesten ingen som kommer rett fra VG3 hatt noen sjans, da de konkurrer mot de som har tilleggspoeng + tid til å forbedre fag Neida, jeg ser den, men det gjør likevel ikke det jeg skrev om snittet isolert sett i de to gruppene feil. Jeg mener alderspoeng burde vært fjernet, eller i alle fall redusert dramatisk til for eksempel to poeng. Det er helt meningsløst at man skal få SÅ mange tilleggspoeng bare fordi man har hatt et par ekstra bursdager. En annen sak er at 23/5 er med på å dra poengsummene i ordinær kvote opp, og det er synd. De over 23 år har en stor fordel når de skal ta opp fag, i tillegg til disse alderspoengene. Anonymkode: 40a71...733
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #14 Skrevet 15. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Er høyere snitt når man er ordinær søker, og ikke kommer rett fra vgs. Anonymkode: 9a249...a57 Nei, som regel er det lavere karaktersnitt som skal til. Anonymkode: 307cb...98b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #15 Skrevet 15. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da er det kjipt for de som går ett år for å ta opp fag, og så er plutselig snittet skyhøyt slik at man må ta opp enda flere fag. Anonymkode: 9a249...a57 Nei, snittet økes ikke i ordinær kvote. Det er ikke gjennom å øke karaktersnittet man som hovedregel kommer inn i ordinær kvote, om man ikke kommer inn i førstegangsvitnemålkvoten. Det er gjennom alderspoeng og andre tilleggspoeng. Anonymkode: 307cb...98b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #16 Skrevet 15. juli 2020 På 14.7.2020 den 15.00, ella_b skrev: Nå er jo ikke ordinær kvote kun karaktersnitt da, du kan få med mange ekstra poeng for alder, høyere utdanning, folkehøyskole, militærtjeneste og whatnot. Karaktersnittet mitt er f.eks. 50 komma et eller annet, men jeg stiller med 60,5 poeng i ordinær kvote. Tiltrer denne kommentaren! På kvota for førstegangsvitnemål stilte jeg med 34 poeng, og på ordinær har jeg nå 62. Hehe. Anonymkode: 94763...f13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #17 Skrevet 16. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tiltrer denne kommentaren! På kvota for førstegangsvitnemål stilte jeg med 34 poeng, og på ordinær har jeg nå 62. Hehe. Anonymkode: 94763...f13 Og i følge noen har du da et karaktersnitt på 6,2. Anonymkode: 307cb...98b 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #18 Skrevet 16. juli 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, snittet økes ikke i ordinær kvote. Det er ikke gjennom å øke karaktersnittet man som hovedregel kommer inn i ordinær kvote, om man ikke kommer inn i førstegangsvitnemålkvoten. Det er gjennom alderspoeng og andre tilleggspoeng. Anonymkode: 307cb...98b Hæ? Snittet for å komme inn på sykepleie ved Nord universitet er 34,4 når man kommer rett fra vgs. Har man strøket i et fag eller må ta opp eksamen i matte for å komme inn, så økes snittet fra 34,4 til nesten 50 når man er ordinær søker. Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #19 Skrevet 16. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og i følge noen har du da et karaktersnitt på 6,2. Anonymkode: 307cb...98b Vanlig å si 6,2 når man er elev på vgs...? Anonymkode: 9a249...a57
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #20 Skrevet 16. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Snittet for å komme inn på sykepleie ved Nord universitet er 34,4 når man kommer rett fra vgs. Har man strøket i et fag eller må ta opp eksamen i matte for å komme inn, så økes snittet fra 34,4 til nesten 50 når man er ordinær søker. Anonymkode: 9a249...a57 Karaktersnittet økes ikke, men poengene for å komme inn øker. Man kan ikke ha 50 i snitt, samme som man ikke kan ha 6,2 i snitt når høyeste karakter er 6. Man har Karaktersnittet *10 som karakterpoeng, og tilleggspoengene plusses på etter det. Så det er helt feil å dele total poengsum på 10 og kalle det "snitt", selv om journalister elsker å gjøre det. Karaktersnittet kan aldri bli høyere enn 6 uansett hvordan man vrir og vender på det, men at total poengsum stiger er jo logisk når man søker i en kvote hvor folk får ekstrapoeng bare på grunn av alder. Om Karaktersnittet også stiger i tilfellet du viser til vet vi jo ikke, siden vi ikke vet hvor mange tilleggspoeng søkerene hadde. Anonymkode: 7b7b9...ba6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå