Gå til innhold

Valp som biter i beina mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en ti uker gammel valp som har blitt veldig glad i å bite meg i beina med en gang han får antydning til raptus. Har prøvd en del ulike triks som jeg har lest på nettet (hive godbit på gulvet før han biter (det merker han ikke/bryr han seg ikke om), trene kontakt (skylapper foran øynene), si «nei» strengt (girer han opp enda mer). Ender opp med at jeg hopper opp i sofaen der han ikke får tak i meg, men er usikker på om det er en god løsning at han «jager» meg opp i sofaen. Skal nevnes at det er bare meg han synes det er så gøy å bite på.  
 

Prøver så klart å unngå situasjonen før den oppstår ved å trene kontakt, godbitsøk, kong fylt med noe godt. Trenger tips til de gangene skylappene er foran øynene hans🤣

Anonymkode: a4f52...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sliter med det samme med vår på 16 uker, han gjør det ikke så mye på meg, fordi han vet at jeg er godbitdronningen, og at han derfor må please meg😂 men mannen min, familie på besøk eller når vi er hos familie, herre min hatt.

De gangene han faktisk gjør det på meg, så stopper jeg helt opp og ser en annen vei. Hvis han slipper med en gang så får han oppmerksomhet igjen. Hvis han fortsetter å rive i buksa, så står jeg fremdeles. Noen ganger tar jeg frem telefonen og later som jeg er skikkelig inni noe på den. Telefonen er for han en konkurrent om min oppmerksomhet, så når jeg ikke legger den fra meg selv om han biter i buksa, så må han finne på noe annet lurt. Da henter han ofte en leke, eller setter seg fint foran meg og stirrer forventningsfullt. 

Når folk kommer på besøk må jeg være nær han fra de kommer inn døra til han finner roen på et teppe eller i sofaen, og gir tegn til han om å stoppe med diverse ufyselige ting - han vet ca. hva som ikke er lov nå, men valpehjernen tar sånn overhånd når det er spennende, nye folk med nye dufter og nye materialer på klærne. Så han hører etter i noen sekunder før han er på bukseben igjen. 

Det er stunder hvor han bare må fjernes, da hender det at vi setter han i et bur, så får han komme ut igjen etter et minutt. Vet ikke om dette hjelper ennå, da det må gjentas tusen ganger til før vi kan si noe på resultatet. På besøk tar jeg han med på et bad, så sitter vi der til jeg syns pulsen hans har gått ned til normalen, og han hører på kommandoene til triksene han kan. Igjen, vet ikke om det funker, men får iallefall fjernet han fra å plage folk der og da. Dessuten er vi på besøk sånn 1 gang i uka, så det skjer ikke så ofte. 

Ellers anbefaler jeg mye ignorering, det har jeg og mannen måtte finne oss i, at vi reagerer er kjempegøy for hunden, selv om vi er irriterte og nærmest roper til hunden. Så lenge hunden ikke har noe skadelig i munnen, la han kødde, så finner du på noe gøy i et annet hjørne sånn at han bare må komme og se, og så får han masse skryt for å komme bort. 

Du kan også trene på "slipp" kommando i forbindelse med drakamp og kaste leker som han kommer tilbake med. Her følger du godt med, når munnen hans slipper tak på leken, så sier du "SLIPP!" mens du er kjempeglad og feirer, gir godbit og kos. Gjenta dette flere ganger, før du kan begynne å si slipp mens han holder i noe. Dette er et nytt nivå i øvingen av å slippe, så det kan hende du må si slipp flere ganger mens du holder godt fast. Som regel vil han slippe fordi han glipper eller er sliten, og ikke fordi du sa det, men ros og godbit får han uansett, så kommer det til å gå opp et lys for han etterhvert. Øv i 10 min hver dag. Etterhvert kan du bruke det i bukse-situasjonen. 

Anonymkode: bc586...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen min prøver å bite beina mine stopper jeg bare helt opp og ignorerer han (ser ikke på han men opp i lufta, gjesper osv) 

Evt løsner han fra beinet og avleder med bitepinne

Hvis han fortsat er gira setter jeg meg opp i sofaen så han ikke får tak i meg og ignorerer han litt. 

Anonymkode: 3a169...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Følg meg" er en kjempefin øvelse for å motvirke akkurat dette. Start gjerne med kontakttrening slik at valpen er vant med å ha fokus på deg og få godbiter fra deg. Når du går over gulvet og valpen kommer løpende, si "bra!", stopp opp og gi den en godbit. Det kan være lurt å trene på dette når valpen er rolig. Dvs, start med kontakttrening. Når valpen har kontakt og jobber fint med deg, begynn å gå rolig frem og tilbake. Med en gang valpen følger etter, si "bra!" og gi godbit.

Video som viser hvordan du går frem her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ignorere og av den grunn er beina mine fulle av sår og blåmerker, det er sinnssykt vondt😬 så det funker dessverre ikke...

 

Takk for video, Tabris! Skal sjekke det ut.

Anonymkode: a4f52...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...