Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å skrive fremtidsfullmakt. Jeg er barnløs enke, ca 50 år. 

Det jeg lurer på er om man kan skrive en fremtidsfullmakt hvor man ønsker at en (jeg tenker søsken i mitt tilfelle) skal ha ansvaret om det blir nødvendig innen x år, og så i samme dokument oppgi ny fullmektig (yngre familiemedlem jeg ikke ønsker å belaste om noe skulle skje nå) etter dette? Eller må man skrive ny fullmakt når (om) man blir eldre?  

Hva skjer eventuelt om den man har valgt som fullmektig ikke er i stand til å gjøre jobben etter en stund? 

Anonymkode: 7518c...22c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et alternativ er å skrive to fullmakter nå. En til søskenet, tidsbegrenset. En annen til den yngre som trer i kraft når den første utløper. 

Det siste spørsmålet kjenner jeg ikke svaret på. Jeg vil anta at da er fullmakten i praksis ugyldig. Og det vil være opp til det offentlige å finne en passende person. 

• Liker 1
Skrevet

Hei.

En fremtidsfullmakt kommer inn under Lov om vergemål (vergemålsloven)

Vergemålsloven blir regulert av fylkesmann, så sjekk nettsidene.

Nedenfor er lenken til loven på Lovdata

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9

Nei. Du kan f.eks. skrive:

Jeg, Ola/Kari Nordmann født 05.05.70, heretter kalt fullmaktsutsteder, gir med dette slik fremtidsfullmakt til min søster/bror/tante osv., født 05.05.78, heretter kalt fullmektig.

Hva fullmakten omfatter, gir fullmektig mandat til å gjøre.

Du får selv nevne konkret hvilket mandat den fullmektige skal ha.

Bl.a. skal den fullmektige ha rett til å disponere din økonomi, betale regninger, kan den fullmektige bevilge seg lån, fra deg – din lønnskonto, stifte gjeld.

Vær nøye med å nevne hva den fullmektige kan og spesielt ikke kan gjøre.

Etter det jeg skjønner har du familie, søster, nevøer, nieser osv.

Hvis den fullmektige har behov for å foreta større økonomiske transaksjoner, kjøp av møbler, ny TV osv. da skje ved at det er minst en person til stede som godkjenner den økonomiske transaksjonen.

Ikke lag fullmakten komplisert, da du da åpner opp for tolkninger.

Flere til stede

Forslag:

Ved større økonomiske transaksjoner, over kr 5 000,00 – fem tusen (eller et annet beløp)

skal den økonomiske transaksjonen også godkjennes av en annen i familien (eller en bestemt person). Dette er tatt inn i denne fremtidsfullmakten, for å unngå mistenkeliggjøring av den fullmektiges økonomiske disposisjoner.

Denne fullmakt gir ikke den fullmektige mandat / rett til å utføre følgende disposisjone

Force majeure

Skulle den fullmektige, Ola/Kari Nordmann, født 05.05.78, bli indisponert slik at det ikke vil være mulig for fullmektige, Ola/Kari Nordmann, født 05.05.78, å utføre den oppgaven som fullmektige er gitt mandat til å utføre, skal Ole/Kanutten, født 05.05.89 tre inn i fullmektige, Ola/Kari Nordmann, født 05.05.78 sitt sted, med de samme rettigheter og plikter, som den indisponerte fullmektige hadde.

Fullmaktens varighet.

Fullmakten varer så lenge fullmaktsutsteder ikke kan klare å ivareta sin egen juridiske og økonomisk interesser, på en juridisk forsvarlig måte.

Jeg anbefaler at du undersøker med Fylkesmann, om hva du må ha med i en slik fullmakt osv.

Mye av dette kan du lese deg til i lovens kap. 4.

Kreditorvern

Undersøk også om du kan få tinglyst fullmakten. Hvis du vil ha med visse «sikkerhetsventiler» om disponering av din økonomi, slik at ingen kan stifte / ta opp lån i ditt navn.

Ved tinglysning vil fullmakten få kreditorvern. Det vil si at en kreditor da kan/skal sjekke om det er noen heftelser eller bestemmelser som hindrer lånopptak i ditt navn.

Eller du kan betale en advokat til å hjelpe deg med dette.

Så enten Fylkesmann eller advokat.

Denne typen fullmakt vet jeg meget lite om, men jeg vet at det er meget viktig å få med hva den fullmektige ikke kan gjøre. Det siste er den egentlige årsaken til at jeg svarer på ditt spørsmål.

En ting jeg vet om fullmakter og det er at du aldri må gi det som heter in blanco fullmakter.

Dvs. fullmakter uten begrensninger.

Håper jeg har kunnet hjelpe deg litt på vei, med det du lurer på

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar begge to, det hjelper meg godt på vei. Tidsbegrenset fullmakt høres ut som en god ide. 

Kreditorvern ville jeg ikke tenkt tanken om på egen hånd heller, men har lest litt om å begrense hva de har mulighet til å gjøre. 

Jeg har vurdert advokat, og tror nok kanskje jeg går for den løsningen. Samtidig så ser jeg fordelen med å ha tenkt gjennom noen problemstillinger på forhånd så jeg vet hva jeg vil spørre om og hva jeg ønsker skal være med.

Forhåpentligvis så vil ikke en slik fullmakt bli brukt på mange år, men livet kan jo snu brått og uventet.

Anonymkode: 7518c...22c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...