Gå til innhold

Stor (utilsiktet) vektnedgang på to uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter årevis med opp og ned-vekt innenfor normalen har jeg i karantenetiden for første gang i livet kommet i kategorien "lett overvekt" (BMI 25,5). Var utrolig misfornøyd med kroppen, fikk endelig justert dosen Levaxin noen lunde riktig og begynt å røre på meg igjen.

Jeg er ingen tilhenger av strikse dietter der store grupper matvarer blir ekskludert fra kostholdet. Så jeg registrerte meg på Lifesum, satt mål og begynt å loggføre alt jeg spiser. Går egentlig veldig fint, jeg ser at jeg spiser mye mindre enn før, men de samme matvarene og er aldri skikkelig sulten. Synes appen er lett å bruke fordi den har strekkodescanner, så man slipper å regne ut kalorier selv. Loggfører også alt av trening.

Den første uka gikk jeg ned ca 0,5 kilo, altså fra 71 ned til 70,5. Helt ok, de anbefaler jo ikke raskere vektnedgang enn det. Så veide jeg meg igjen i går, som er da to uker siden jeg startet med Lifesum. Vekta viste 67,2. Jeg merker enda ikke så mye på klærne, kanskje litt. Men altså, nesten fire kilo på to uker hadde jeg ikke ventet meg. Har mistanke om at alt over var vann og litt fett. Det ga meg ny motivasjon til å fortsette (skal ned på 58 kilo innen jul). Veide meg tre ganger etter hverandre i går, trodde vekta var feil, men den viste samme vekt hver gang.

Er det noen flere her med samme erfaring - at man dropper vanvittig mye vekt i begynnelsen? Plutselig bikken man over i normalvekt igjen, selv om jeg enda har "love handles" og ikke helt fornøyd.

Anonymkode: e970b...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok mest sannsynlig vannvekt, ja. Og litt tarminnhold siden du spiser mindre. Fortsetter du med lavkalori, så vil en del av vekta du mister også bli muskler. Hvis du heller spiser nok fett og proteiner, men lite karbohydrater, så vil du gå ned mer fett og beholde mer av musklene. Noen opplever til og med å øke i muskler med et kosthold som inneholder lite karbohydrater og mye fett og proteiner.

Anonymkode: 35eb0...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mest sannsynlig vannvekt, ja. Og litt tarminnhold siden du spiser mindre. Fortsetter du med lavkalori, så vil en del av vekta du mister også bli muskler. Hvis du heller spiser nok fett og proteiner, men lite karbohydrater, så vil du gå ned mer fett og beholde mer av musklene. Noen opplever til og med å øke i muskler med et kosthold som inneholder lite karbohydrater og mye fett og proteiner.

Anonymkode: 35eb0...24f

Jeg skal ikke begynne med lavkarbo, da det ikke fungerer for meg. Lavkalori har fungert tidligere. Jeg trener styrke i tillegg og merker allerede mer muskler. Lavkarbo er ikke alltid løsningen på alt.

Anonymkode: e970b...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Fortsetter du med lavkalori, så vil en del av vekta du mister også bli muskler. 

Anonymkode: 35eb0...24f

Dette er en mye. Hvis du får i deg alt du trenger av mineraler og vitaminer og andre næringsstoffer vil du ikke miste særlig med muskler med mindre du bevist sulter over lengre tid. 

Anonymkode: f3845...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...