Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere fortelle hvor mye dere bruker på katten? Hvilke utgifter må man tenke på?

Anonymkode: 1adee...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan dere fortelle hvor mye dere bruker på katten? Hvilke utgifter må man tenke på?

Anonymkode: 1adee...bc6

Mat, kattedo, leker, kattebur og diverse utstyr og ikke minst kastrering og chip. De skal på helsesjekk hos dyrlegen en gang i året. Om de skulle bli akutt syke, skadet eller få øremidd osv så må de til dyrlegen og det kan fort bli flere tusen. Lurt å ha forsikring på katten om noe skulle skje. Den ene katten min fikk akutt nyresvikt helt plutselig og måtte ut med 7000kr hos dyrlege og endte med avlivning samme dag. Da bestilte vi forsikring på den andre katten med en gang i tilfelle igjennom if. Det er Snakk om et par hundre kr ekstra i mnd. 
 

MEN! dette er absolutt ikke for å skremme deg. Men det er snakk om å være forberedt fordi det er ikke gratis å ha katt. plutselig skjer det noe som gjør at den må til dyrlegen, ofte har de en god nedbetalingsplan eventuelt. Og det er viktig med chipping og kastrering før den slippes ut (skal ikke slippes ut før den er minst 12 mnd pga utvikling av stedsans)

Og husk at man må ha pass til den om dere skal på ferie. De skal aldri være over 24 timer uten tilsyn. De lever også alt fra 12-20 år ca så husk at om dere skaffer katt så må dere beregne å ha de såpass lenge!


når dette er sagt. Så er det helt fantastisk med katt. Man får så mye omsorg, glede og kos Og du blir så uendelig glad i de at det Nesten gjør vondt. Så anbefaler det virkelig. Lykke til 🙂

Anonymkode: 62e9b...fa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagen er det mat og kattesand. Kjøper 10 kg fra dyrebutikken av maten hennes av gangen, koster rundt 1000 kr og varer 4-5 mnd tror jeg. Kattesand går fortere på vinteren enn sommeren, koster 250 for en god klumpesand (anbefales).

Ellers bør du ha kattedo, spade å ta ut innholdet med, og et reisebur. Matskål og vannskål. Det er jo engangsbeløp :)

Kjøper svært sjelden leker til min, hun elsker å løpe etter laser, og er ellers fornøyd med tråder og ting som beveger seg.

De må vaksineres og ha årlig tilsyn hos veterinær, blir fort ca 7-800 kr pr år hvis alt er ok. 

Katt er ikke dyrt så lenge den er frisk, men slik er det jo med alle dyr :)

Anonymkode: dc03c...3ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er ekstremt billig å ha katt, men det er nok mest fordi jeg er vant til å.ha hest. Og da er alt annet billig 😂

Vi kjøper kcalitetsfôr hos veterinær og dyreste kattesanda. Tenker at det er en investering, dyr kattesand er mye bedre og drøyere i bruk. Og godt fôr gir sunn katt, og er også drøyt i bruk. Tar også til veterinær årlig for vaksine og sjekk. Vi har forsikring i Agria. 

Kattedo, mat/vannskåler og klorestativ må man kjøpe inn, men det er en engangsutgift og trenger ikke være dyrt. Husk grunne, brede skåler - katter liker ikke å spise av dype skåler. Leker kan man jo lage selv, men vår liker best sånne små billige lekemus. 

Kastrering, grunnvaksine og id-merking med mikrochip er nok den dyreste engangsutgiften om du kjøper kattunge. Adopterer du fra en dyrevernsorganisasjon er som regel alt dette allerede gjort. 

 

Anonymkode: bcf92...9ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to rasekatter som kun bor inne. De bruker dermed mer sand, og forsikringen er kanskje noe dyrere. Kjøper også kvalitetsfôr til dem. Jeg handler både mat og sand i store mengder, og forsikringen betales en gang i året, så utgiftene er høye der og da, men spredd utover tror jeg det blir ca en tusenlapp i måneden.

Alt av utstyr, leker, godis, ting som går i stykker som jeg må erstatte etc kommer utenom. 

Anonymkode: 54497...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst engangsutgifter: 

Alt av utstyr (kattedo, spade, Katteskåler, sele, bånd, bur) 

Kastrering, chip, markkur, vaksiner. Evt. kattungepakke hvor du får alt i ett samt at du får med fôr hos enkelte klinikker. 

Klorestativ (må selvsagt fornyes etterhvert) 

Leker - både engangs og faste utgifter, de må fornyes en gang i blant😂

Faste utgifter:

Forsikring - ca. 230 kroner i mnd. 

Tørrfôr, vårfôr og godbiter- ca. 250 kroner i mnd. Bestiller veterinærfôr på nett. 

Kattesand - aner ikke hvor mye i mnd. kanskje litt under en sekk? La oss si ca. 100 kr. mnd. 

Jeg regna ut i mnd., selv om fôr blir kjøpt to ganger årlig og forsikring blir trukket hvert kvartal, så det er ca. priser. 

Til slutt har du selvsagt årlig helsekontroll hvor du også tar vaksine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.7.2020 den 3.41, Matas skrev:

Først og fremst engangsutgifter: 

Alt av utstyr (kattedo, spade, Katteskåler, sele, bånd, bur) 

Kastrering, chip, markkur, vaksiner. Evt. kattungepakke hvor du får alt i ett samt at du får med fôr hos enkelte klinikker. 

Klorestativ (må selvsagt fornyes etterhvert) 

Leker - både engangs og faste utgifter, de må fornyes en gang i blant😂

Faste utgifter:

Forsikring - ca. 230 kroner i mnd. 

Tørrfôr, vårfôr og godbiter- ca. 250 kroner i mnd. Bestiller veterinærfôr på nett. 

Kattesand - aner ikke hvor mye i mnd. kanskje litt under en sekk? La oss si ca. 100 kr. mnd. 

Jeg regna ut i mnd., selv om fôr blir kjøpt to ganger årlig og forsikring blir trukket hvert kvartal, så det er ca. priser. 

Til slutt har du selvsagt årlig helsekontroll hvor du også tar vaksine. 

Kjøper du virkelig katteleker? Her i huset går det korker,lokk og filtkuler fra typ søstrene grene

Anonymkode: 0be33...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du virkelig katteleker? Her i huset går det korker,lokk og filtkuler fra typ søstrene grene

Anonymkode: 0be33...98f

Ja, pinner med fjær og små lekemus er det beste hun vet👍 Hun er innekatt, så hun må aktiveres en del 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å oppgi sum. Viss katten klarer seg med 5 eller 10 kg-sekk med tørrfôr fra dyrebutikk, treng det ikkje bli dyrt (stor sekk har ofte lågare kg-pris).

Det går ein del pengar til kattesand. (Mange utekattar går på do i naboens blomsterbed, men prøv å lære katten å bruke doen, sjølv om det ikkje alltid er så enkelt)

Eg vil absolutt anbefale å sette av ein månedlig sum til uforutsette utgifter i samband med dyrlege. Har brukt ein del på dyrlegebesøk, medisinar og spesialfôr (nyresjukdom, luftvegsproblem, mage/tarm) til mine kattar. Har hatt to innekattar som eg vil tru har vore over snittet sjuke. Men så lenge kattane har det godt, er det verdt pengane. 

Ser at fleire nemner forsikring. Kan sikkert vere greitt å ha, men hugs at denne langt fra dekker alle sjukdommar. Mine kattar har hatt ein del problem med tennene, og eg trur ikkje forsikring dekker tannbehandling? Sjekk også om forsikringa går ut når katten oppnår ein viss alder. 

Anonymkode: 55dc6...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å oppgi sum. Viss katten klarer seg med 5 eller 10 kg-sekk med tørrfôr fra dyrebutikk, treng det ikkje bli dyrt (stor sekk har ofte lågare kg-pris).

Det går ein del pengar til kattesand. (Mange utekattar går på do i naboens blomsterbed, men prøv å lære katten å bruke doen, sjølv om det ikkje alltid er så enkelt)

Eg vil absolutt anbefale å sette av ein månedlig sum til uforutsette utgifter i samband med dyrlege. Har brukt ein del på dyrlegebesøk, medisinar og spesialfôr (nyresjukdom, luftvegsproblem, mage/tarm) til mine kattar. Har hatt to innekattar som eg vil tru har vore over snittet sjuke. Men så lenge kattane har det godt, er det verdt pengane. 

Ser at fleire nemner forsikring. Kan sikkert vere greitt å ha, men hugs at denne langt fra dekker alle sjukdommar. Mine kattar har hatt ein del problem med tennene, og eg trur ikkje forsikring dekker tannbehandling? Sjekk også om forsikringa går ut når katten oppnår ein viss alder. 

Anonymkode: 55dc6...9a0

Mange av forsikringene dekker tannbehandling, forsikring er billigere i lengden for mange enn å ha oppsparte penger, jeg var ihvertfall glad for at jeg hadde forsikring når katten min måtte ha tannrøntgen, ta blodprøve, trekke tenner og den måneden etterpå ble ekstremt syk. Det hadde blitt omtrent 40 000 på en måneds tid uten forsikring. Istedenfor ble det 3000 tilsammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering, chip og vaksine + ormekur. 

Mat. 

Forsikring. 

Lag noen leker og sørg for en egen liggeplass. That's it. 

Anonymkode: 0e65a...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøp av katt og utstyr - Fra et par tusen til 10.000+. Jeg fikk min katt fra dyrebeskyttelsen, det kostet 1500 kr tror jeg. Og da var han også kastrert, chippet, vaksinert og hadde fått ormekur. Ved kjøp av kattunge kommer dette i tillegg. Evt katteluke om du vil ha det. Jeg brukte også gps på katten den første tiden han var ute, så jeg ikke skulle være redd for at han gikk seg vill. 

Mat og kattesand. Dette er ikke mye, kanskje 300-400 i måneden. Men nå er min katt sær og spiser kun billig tørrfor.

Jeg har valgt å ikke forsikre min katt, det blir en vurdering ifht om du selv kan legge ut om noe uforutsett kan oppstå.

Veterinærbesøk en gang i året for vaksine, ca. 1000 kr. Usikker på om dette behøves for innekatter, men fint å ha en sjekk hos dyrlegen årlig på at alt er ok.

Ormekur og flåttmiddel (for utekatter), ca 500 kr pr år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye i daglige utgifter, men den har operert 2 ganger og det var veldig dyrt. 

Anonymkode: 534a6...93e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.7.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Ikke mye i daglige utgifter, men den har operert 2 ganger og det var veldig dyrt. 

Anonymkode: 534a6...93e

Hvor mye kostet det? Hva måtte opereres?

Anonymkode: 1adee...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2020 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kostet det? Hva måtte opereres?

Anonymkode: 1adee...bc6

Den ene gangen måtte den operere et sår på halsen, det ble "bare" 2000 ,-

Den andre gangen hadde den fått en ganske omfattende skade i ene foten, dette kostet i underkant av 11.000 ,- Her var eneste alternativet avliving. 

Burde ha forsikret katten, men det har aldri blitt med meg siden det "bare" er en vanlig huskatt. 

Anonymkode: 534a6...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dyreste er veterinær. 

Anbefaler å forsikre katten. Koster 240 kr via tryg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.7.2020 den 10.09, Matas skrev:

Mange av forsikringene dekker tannbehandling, forsikring er billigere i lengden for mange enn å ha oppsparte penger, jeg var ihvertfall glad for at jeg hadde forsikring når katten min måtte ha tannrøntgen, ta blodprøve, trekke tenner og den måneden etterpå ble ekstremt syk. Det hadde blitt omtrent 40 000 på en måneds tid uten forsikring. Istedenfor ble det 3000 tilsammen. 

For de fleste er forsikring dyrere i lengden enn å ha oppsparte midler. 

Forsikringsselskapene tjener jo penger på at folk betaler inn mer i forsikring enn hva som går ut til veterinærutgifter, så gjennomsnittlig taper man på å ha forsikring. Men det er selvsagt lurt å ha, om man ikke har en god buffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...