Gå til innhold

Søvnparalyse/Mareritt? Jeg blir GAL

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt fram til jeg var 25-26 hadde jeg, som jeg kan huske, ALDRI i hele mitt liv hatt et eneste mareritt. (Har derimot helt siden jeg var liten hatt problemer med å få til å sove). 

De siste par årene har jeg derimot begynt å oppleve noe jeg ikke helt hva jeg skal kalle. Er vel en blanding mellom både søvnparalyse og mareritt. Første "episode" jeg kan huske var at jeg hver gang jeg sovnet/holdt på å sovne sluttet helt å puste og jeg kunne kjenne meg selv slutte å puste, men jeg klarte ikke å tvinge meg selv til å hverken puste eller våkne igjen før det føltes som om jeg nesten kveltes og våknet av at jeg gispet desperat etter oksygen.

Hver gang jeg har slike "episoder" skjer det konsekvent HVER gang jeg sovner over en periode på flere dager. Jeg har opplevd at det føles som om noen sitter oppå meg, noen holder hardt rundt meg, har opplevd at jeg bare stirrer rundt meg men ikke klarer å røre meg eller si noe, har opplevd at jeg kan "føle" at noen er i rommet og kommer nærmere og nærmere uten at jeg nødvendigvis ser dem samtidig som jeg ikke klarer å røre meg samtidig som jeg "vet" at personen skal gjøre meg noe vondt, felles for episodene er at jeg alltid VET at jeg drømmer og at det går over om jeg bare våkner så jeg forsøker for harde livet å rope eller røre på hver eneste muskel i kroppen.

Har ikke hatt noen episoder på flere måneder nå, helt frem til natt til mandag. Denne gangen føles det som om noen tar helt ekstremt hardt tak i venstre side av kroppen min og presser ribbeina mine innover alt de makter. Nøyaktig samme opplevelse da jeg sovnet på sofaen en halvtimes tid i går ettermiddag. Det er helt uutholdeldig vondt og jeg kan fortsatt føle smerten en liten stund etter jeg har klart å våkne. Siden episodene gjør at det virkelig føles som jeg enten skal kveles, knuses eller får noen annen slags helt forferdelig smerte gjør det at jeg blir livredd for å sove selv om jeg vet det ikke er "ekte". Jeg holder på å bli GAL. Det gjør at jeg ikke fungerer normalt i hverdagen siden jeg ikke tørr å legge meg å sove og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har opplevd noe lignende og har noe som helst slags tips?? 

Anonymkode: 1ad6c...61e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn de periodene jeg har veldig mye angst.

Anonymkode: 21952...f11

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har snakket med legen om det og fått sjekket for andre ting, så det anbefaler jeg deg å gjøre også! 

Anonymkode: 21952...f11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slik i perioder med mye stress og angst. Skjer det en gang holder jeg meg våken resten av natten fordi det er så skummelt og ekkelt, selv om jeg vet hva det er og at det ikke er ekte. Har dessverre ingen råd 😭

Anonymkode: 69ee4...857

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det første gang når jeg var tolv. Som om noen trykket på brystkassa og satt over meg, følte meg våken men tror jeg sov. Bodde i et gammelt hus det ble sagt at det spøkte i. Ble borte når vi flyttet. 

Senere har jeg hatt søvnparalyse i en annen versjon, som om noen jeg er trygge på ligger og holder rundt meg, for litt etter litt å forvandles til noe som ligner en djevel. Da sloss jeg, vesenet forsvinner, dukker opp i en ny skikkelse og så er det på igjen. Det skjer aldri hvis jeg ikke er alene. Det kan oppleves skremmende, men nå er jeg vant til det og blir ikke like redd når jeg våkner, og det er en stund siden sist. Må nevne at jeg har blitt utsatt for vold og brutal voldtekt og at det kan være grunnen. 

Anonymkode: 88901...7b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...