Gå til innhold

Lage to ulike middager med litt av de samme ingrediensene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både jeg og min datter er glad i supper, men min mann og sønnen vår er overhodet ikke glad i det. Derfor har vi det sjeldent. 

Egentlig synes jeg det er greit å spise det samme. Men ellers er ingen av oss kresen. Så jeg føler det ikke er noe dumt ved å av og til lage to middager. I tillegg slanker jeg meg og supper kan ofte være sunnere/færre kalorier. Min datter vil selvsagt få brød, ekstra tilbehør og creme fraiche/rømme oppi også slik det ikke blir for lite kalorier. 

Har dere noen forslag til to middager (suppe og "vanlig" middag) som trenger litt av de samme ingrediensene? Da blir det litt mindre styr og vi slipper handle inn masse ulikt. 

Anonymkode: ca6df...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du likevel skal bruke de samme ingrediensene er det ikke sunnere med suppe enn å lage annen middag av det, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke du og datteren din da kan spise det samme som mannen. 

Anonymkode: dbee2...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza med hjemmelaget tomatsaus og tomatsuppe

Pasta bolgonese og tomatsuppe

Lapskaus og kjøttsuppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler vesentlig informasjon her for å kunne svare på spørsmålet TS stiller. For hva er "suppe"? Liker ikke sønnen noen form for suppe fra gazpacho til betasuppe, og i så fall hvorfor ikke? 

Så TS: Du må føye til eksempler på hva slags supper du pleier å lage, og helst også hva det er som gjør at sønnen din ikke vil spise dem. Jeg kan feks foreslå å lage gratinert blomkål sammen med blomkålsuppe, men jeg kan ikke helt forstå hva en som ikke liker blomkålsuppe vil like med blomkålgrateng.

Anonymkode: 1aad9...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det mangler vesentlig informasjon her for å kunne svare på spørsmålet TS stiller. For hva er "suppe"? Liker ikke sønnen noen form for suppe fra gazpacho til betasuppe, og i så fall hvorfor ikke? 

Så TS: Du må føye til eksempler på hva slags supper du pleier å lage, og helst også hva det er som gjør at sønnen din ikke vil spise dem. Jeg kan feks foreslå å lage gratinert blomkål sammen med blomkålsuppe, men jeg kan ikke helt forstå hva en som ikke liker blomkålsuppe vil like med blomkålgrateng.

Anonymkode: 1aad9...b5d

De liker ikke suppe da det ikke "metter". Selv om jeg har servert brød til, egg, kjøttboller, fisk osv. Er ikke slik vi må ha suppe, men kjedelig å omtrent aldri ha fordi 2/4 ikke liker. Er glad i og fra betasuppe, blomkålsuppe til tomatsuppe osv. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du likevel skal bruke de samme ingrediensene er det ikke sunnere med suppe enn å lage annen middag av det, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke du og datteren din da kan spise det samme som mannen. 

Anonymkode: dbee2...d71

Mener ikke vi skal bruke alt det samme, men greit om noe er det samme så vi ikke må handle 20 ulike ingredienser. 

Anonymkode: ca6df...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med supper med mer å tygge på? Eksempler her er ramen og lapskaus. Lapskaus er jo ganske mettende og sinnsykt godt!

Anonymkode: 461eb...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dampet fisk med ertepurè, og ertesuppe. 

Kylling med gulrotpurè, og gulrotsuppe. 

Ovnsbakte rotgrønnsaker, og potet og purreløkssuppe. 

Ovnsbakte pastinakker med fisk, og pastinakksuppe. 

Soppkompott til stek, og soppsuppe. 

Wok med gulrot, ingefær og grønnsaker/kjøtt. Og trines gulrot- og ingefærsuppe. 

Ofte steker jeg opp grønnsaken+hvitløk+løk+krydder, så tar jeg av litt til purè eller tilbehør, før jeg sper med kraft og koker inn suppa. 

Ellers kan jeg anbefale å lage supper i store porsjoner - en stor gryte som får putre i vei, så har du tre middager til deg og din datter. Supper er super frysermat. 

Anonymkode: 8884a...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til; 

Mannen synes også suppe er lite mettende. Så jeg lager ofte en litt tykkere suppe, så legger jeg skivet kyllingfilet, en stekt laksefilet og lignende, i suppen. 

Andre triks er på strø over krutonger, nachochips (tacosuppe), med me. 

Anonymkode: 8884a...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er heller ikke mannen veldig glad i suppe, men han elsker ramen!

Anonymkode: ed93c...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...