Gå til innhold

Diett: Ketose vs kalorireduksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem har dere mest tro på? Erfaring? 
 

Har 2 slektninger. Begge voksne og vært overvektige hele livet sitt. 
 

Ene økte aktivitetsnivået og reduserte inntaket men spiser hva hn vil.

Andre økte ikke aktivitet og er stille hele tiden, men gikk for ketose. Mistet kg utrolig fort!

Er bare nysgjerrig på om dere kan si hvordan det gikk eller om dere klarte å holde dere etter oppnådd ønsket vekt. 

Anonymkode: fdde2...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ketose funker bedre. Det viser studier igjen og igjen. ;)

Her har jeg brukt en oversikt fra Andreas Eenfeldts bok "Matrevolusjonen". Jeg har fargekodet vinnerne, og om forskjellen var statistisk signifikant. Det er verdt å merke seg at lavfett aldri vant med en forskjell som var statistisk signifikant. Ikke på én eneste markør. Det var mye grønt der... ;)

 

Lavkarbo Vs lavfett.jpg

Anonymkode: e4f5b...a93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser høyprotein og plantebasert. Fungerer veldig bra for meg. 

Anonymkode: c261c...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge deler, med omtrent lik suksess begge gangene. Vekttap på ca 10 kilo over en periode på 3 måneder, fra samme startvekt og til samme målvekt. Gikk kanskje litt raskere med lavkalori enn lavkarbo, for min del. 
 

Når man «kommer inn i gode rutiner» med lavkarbo er det nærmest idiotsikkert. Men for min del var lavkalori mer forenelig med hverdagslivet mitt. Jeg ønsker er varig kosthold, og det er ikke lavkarbo for min del. Lavkalori kan man tilpasse med aktivitet de dagene man skeier ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ketose og lavkarbo det samme? Så når folk sier "lavkarbodiett" så mener de like gjerne Ketose?

Anonymkode: fdde2...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ketose og lavkarbo det samme? Så når folk sier "lavkarbodiett" så mener de like gjerne Ketose?

Anonymkode: fdde2...949

Ketose er en streng variant av lavkarbo med under 20 karbo. Lavkarbo er helt opp til 150 karbohydrater alt ettersom. I ketose begynner kroppen å forbrenne fett mer effektivt og man kan gå raskt ned i vekt. Hvor sunn og hvor lenge man skal være streng er de ikke enige om. 

Jeg tror den beste dietten er den man klarer å holde over tid. Og er man glad i ost og slikt er lavkarbo bra. Om man ikke klarer seg uten sprekker i mellom er nok lavkalori best og mest fleksibel.

Anonymkode: eb5f9...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ketose og lavkarbo det samme? Så når folk sier "lavkarbodiett" så mener de like gjerne Ketose?

Anonymkode: fdde2...949

Ketose er en variant av lavkarbo, hvor man spiser svært lite karbohydrater. Lavkarbo har ulike retninger, hvis du googler finner du mer info. 

Anonymkode: 2bae9...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned i vekt må man redusere kaloriene man inntar uansett metode. Dersom noen går ned i vekt av en ketose-diett, er det fordi de inntar mindre enn de forbrenner. Det er ikke fysisk mulig å gå ned i vekt dersom man inntar like mange kalorier som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

For å gå ned i vekt må man redusere kaloriene man inntar uansett metode. Dersom noen går ned i vekt av en ketose-diett, er det fordi de inntar mindre enn de forbrenner. Det er ikke fysisk mulig å gå ned i vekt dersom man inntar like mange kalorier som før.

Det hjelper jo at man får bedre hormonbalanse, øker kcal ut ("ketosevarmen") og at man får åpnet fettlagrene i stedet for å være i fettforbrenningsmodus. ;) Så jo, man kan spise samme antall kcal og få forskjellig resultat med forskjellige makronæringsstoffer. Kroppen er ingen simpel forbrenningsmaskin. Hva du spiser påvirker sult, kcal ut og mye mer.

Anonymkode: e4f5b...a93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

For å gå ned i vekt må man redusere kaloriene man inntar uansett metode. Dersom noen går ned i vekt av en ketose-diett, er det fordi de inntar mindre enn de forbrenner. Det er ikke fysisk mulig å gå ned i vekt dersom man inntar like mange kalorier som før.

Det som er den positive effekten av lavkarbo er at en mindre del av vekttapet er muskelmasse. I tillegg til det som ble nevnt ovenfor.

Anonymkode: eb5f9...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

For å gå ned i vekt må man redusere kaloriene man inntar uansett metode. Dersom noen går ned i vekt av en ketose-diett, er det fordi de inntar mindre enn de forbrenner. Det er ikke fysisk mulig å gå ned i vekt dersom man inntar like mange kalorier som før.

Med lavkarbo spiser man jo mat som metter lengre, og for mange uteblir sultfølelsen og det oppleves lettere å redusere kaloriinntaket med et karboredusert kosthold. Eksempel; spiser jeg en banan til mellommåltid sammenlignet med et egg, vil bananen mette meg vesentlig kortere enn egget, og dermed gjøre kaloriunderskuddet enklere å håndtere.  
 

Men med det sagt, og som jeg skrev tidligere her oppe, er ikke lavkarbo veien for meg og jeg er ingen lavkarbo-elsker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være i et underskudd selv på ketose-diett, men fordelen er vel at man skal gå mer ned i fettprosent? Mener forøvrig at den beste dietten/livstilsendringen er den du klarer å holde deg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

For å gå ned i vekt må man redusere kaloriene man inntar uansett metode. Dersom noen går ned i vekt av en ketose-diett, er det fordi de inntar mindre enn de forbrenner. Det er ikke fysisk mulig å gå ned i vekt dersom man inntar like mange kalorier som før.

Det som er den positive effekten av lavkarbo er at en mindre del av vekttapet er muskelmasse. I tillegg til det som ble nevnt ovenfor.

Legger ved link: https://forskning.no/trening-mat-forebyggende-helse/brenne-fett-beholde-muskler/861346

Anonymkode: eb5f9...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...