AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #1 Skrevet 13. juli 2020 Bor i et lite borettslag med en felles takterrasse. Vi skal få opp noen balkongkasser og pallekarmer der, og jeg lurer på om noen har tips til hva vi kan plante der. Ønsker noe som er minimalt med vedlikehold, flerårig, og med litt høyde siden det skal brukes litt som romdelere. Styreleder foreslo tuja, men tror ikke den kan plantes i kasser? Og må kassene dekkes til om vinteren? (kanskje avhengig av hva som er i de?) Anonymkode: 5d823...fe9
Natea Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Sjekk ut «Tid for hage», de gjor en takterrasse på et borettslag i Bergen nettopp ☺️
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Dette er helt avhengig av klima, vær, hvor store/dype krukkene er, og om det er nordvendt/sørvendt, sol/skygge. Er litt forskjell på om det blir 20 minus hver vinter og aldri sol, eller om det knapt blir null og står i solsteiken hele sommeren Anonymkode: 4420c...420 1
Leo Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Det kommer selvfølgelig mye an på hvor i landet denne takterrassen ligger siden det er stor forskjell på klimaet. En takterrasse er dessuten utsatt for vær, og ikke minst vind, uansett hvor den ligger. Hvis jeg vare dere ville jeg ha kontaktet nærmeste hagesenter (Et ordentlig hagesenter. Ikke Plantasjen eller lignende) evt. en anleggsgartner som kjenner de lokale forholdene. Det kan koste noen kroner å få konsulenthjelp derfra, men jeg tror det på sikt vil spare dere for utgifter til planter som går dukken og må erstattes. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 2 timer siden, Natea skrev: Sjekk ut «Tid for hage», de gjor en takterrasse på et borettslag i Bergen nettopp ☺️ Støtter denne! Det ble råfint! Ligger ute på sumo, mulig det er andre tips også i andre programmer Anonymkode: 03402...17c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt avhengig av klima, vær, hvor store/dype krukkene er, og om det er nordvendt/sørvendt, sol/skygge. Er litt forskjell på om det blir 20 minus hver vinter og aldri sol, eller om det knapt blir null og står i solsteiken hele sommeren Anonymkode: 4420c...420 Ja selvfølgelig, det tenkte jeg ikke på Øst-Telemark, veldig skjermet uteplass med lite vind, sørvendt med sol hele dagen. Vi har ikke kjøpt inn noe enda, men tenker altså noen balkongkasser på rekkverk, og disse på gulv: https://www.plantasjen.no/sok/?q=cultura Anonymkode: 5d823...fe9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 På 13.7.2020 den 21.45, AnonymBruker skrev: Bor i et lite borettslag med en felles takterrasse. Vi skal få opp noen balkongkasser og pallekarmer der, og jeg lurer på om noen har tips til hva vi kan plante der. Ønsker noe som er minimalt med vedlikehold, flerårig, og med litt høyde siden det skal brukes litt som romdelere. Styreleder foreslo tuja, men tror ikke den kan plantes i kasser? Og må kassene dekkes til om vinteren? (kanskje avhengig av hva som er i de?) Anonymkode: 5d823...fe9 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja selvfølgelig, det tenkte jeg ikke på Øst-Telemark, veldig skjermet uteplass med lite vind, sørvendt med sol hele dagen. Vi har ikke kjøpt inn noe enda, men tenker altså noen balkongkasser på rekkverk, og disse på gulv: https://www.plantasjen.no/sok/?q=cultura Anonymkode: 5d823...fe9 Alt trenger vedlikehold. Det må lukes og evt. beskjæres hver vår og når planter står i kasser og skal overvintre, må det pakkes inn/isoleres slik at det ikke fryser. I tillegg må det selvfølgelig gjødsles jevnlig og vannes. Men det er også viktig at det ikke blir stående i vann. Jeg ville gått for prydgress eller gullrørbambus. Det vokser seg relativt høyt, krever lite skjøtsel, liker sol. Anonymkode: 14630...b87
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 Jeg ville gått for grønne høye falske planter fra Ikea. De holder lenge, er grønne og fine, og tåler både sol, regn og vind. Mine står til og med ute hele vinteren igjennom med en plastsekk over. I balkongkassene hadde jeg kjøpt litt falske og litt ekte. Ildtopp i ulike farger frisker flott opp og holder seg lenge og er lettstelte. Du kan fint sette ildtoppene i slike https://www.ikea.com/no/no/p/socker-blomsterpotte-galvanisert-inne-ute-galvanisert-10155671/, slik at det ikke blir jord i hele kassen I kassene kan dere f eks frø blomkarse (neste år), sammen med f eks hageroser, spansk margaritt, asters. Alt er lettstelt, men må nødvendigvis stelles i form av plukke av visne blomster, vannes i tørre perioder osv. Og så er det sesongplanter, så de holder ikke år etter år. For så vidt ville jeg ikke hatt de kassene. Må også vedlikeholdes og mye griseri med jord. Noen fine krukker fungerer like bra f eks https://www.europris.no/p-potte-ariel-diameter-40-cm-192829. Husk å lage hull i bunnen og kjøp blomsterfat (f eks plantasjen). Har dere et skyggeområde hvor dere ønsker noe grønt og ekte, er f eks Hosta flott i krukker. Poenget er , ikke gjør noe som skaper for mye arbeid. Det er alltid kjekt i starten, men etterhvert er det færre og færre som er motivert for å hjelpe til og vedlikeholde. Å konsultere en gartner, blir det veldig dyrt. Styret her jeg bor gjorde det for et relativt lite bed. Det kostet nesten 20 000 inkl planter. Ble helt sjokkert over en slik bruk av fellesskapets penger. Det er alltid noen i et sameie/borettslag som har peiling på planter. Det mest triste er at ingen steller dette rådyre bedet. Anonymkode: 75364...7f2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 Pass på at takterrassen er dimensjonert for dette! Pallekarmer med jord veier MYE. Takterrasser er vanligvis beregnet til 200-400 kg pr kvadratmeter, mens 50 cm med våt jord blir nesten 1000 kg pr m2!!! (1900 kg/m3) Anonymkode: ced21...69e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå