Gå til innhold

Avbrøt Finn-salg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en ukultur det bør bli slutt på. Avhengig av hvilken ting man forsøker å kjøpe/selge kan det skape mye frustrasjon og penger. Enten for kjøper eller for selger. Hvor går grensen for når det er greit å ombestemme seg? 300 kr, 1000 kr, 10 000 kr?

Anonymkode: 7fdb8...c71

Det er ikke lov å ombestemme seg - en avtale er bindende - ref. den andre tråden jeg henviste til tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, onyx skrev:

Kjøpere på Finn trekker seg hele tiden, så lenge ingen penger har utvekslet hånd synes jeg det er innafor. Det jeg derimot synes er en uting er å ikke gi beskjed, så ts´ bør bestemme seg snarest og gi beskjed til kjøperen.

Det er faktisk også lov å beholde minner fra barndommen, til tross for at dagens trend er å kaste alt... Det er jo tydelig at denne gjenstanden betyr noe for deg, så da anbefaler jeg bare å beholde den i stedet for å angre på at man kvitte seg med den. 

Jeg gav beskjed om at ble trist å sende de. Men at jeg skulle holde avtalen hvis hn ville ha. Så skrev han bare «hvis du selger». Hvis..... da tok jeg det dit at det ikke var såååå viktig

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er ikke lov å ombestemme seg - en avtale er bindende - ref. den andre tråden jeg henviste til tidligere.

 

Jeg mottok ikke penger. Og jeg opplever stadig vekk kjøpere jeg ikke hører fra.. 

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alt for mange nisser som holder på slik på finn. Det er faktisk et stort problem.

Anonymkode: 4e034...83e

Så det er vanlig å avbryte kjøp? Så lenge en ikke driver svindel så synes jeg det er innafor. Man innser at man ikke vil kvitte seg med det likevel. 

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gav beskjed om at ble trist å sende de. Men at jeg skulle holde avtalen hvis hn ville ha. Så skrev han bare «hvis du selger». Hvis..... da tok jeg det dit at det ikke var såååå viktig

Anonymkode: 32983...7aa

Det er dårlig skikk å trekke seg, men etter en måned uten mer fremskritt i salgsprosessen og dette svaret fra kjøper så burde det vel la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottok ikke penger. Og jeg opplever stadig vekk kjøpere jeg ikke hører fra.. 

Anonymkode: 32983...7aa

Det har ingenting å si. Hvis selger insisterer og tingen for salg har stor verdi så kan du bli ansvarlig for eventuelle tap kjøper måtte ha. Dere hadde en avtale og du brøt den. Du var til og med kommet så langt at du var i ferd med å pakke den! Tydeligvis har selger akseptert avtalebruddet - heldig for deg.

Å først påstå at dette har affeksjonsverdi for deretter å tenke om du kan få høyere pris enn det du alt har avtalt med selger vitner om dårlig folkeskikk.

La være å selge ting med stor affeksjonsverdi da. Eller pakk dem på forhånd slik at du ikke blir sittende og dvele ved dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er vanlig å avbryte kjøp? Så lenge en ikke driver svindel så synes jeg det er innafor. Man innser at man ikke vil kvitte seg med det likevel. 

Anonymkode: 32983...7aa

Hvor går grensen for svindel for deg da? Det er muligens ikke svindel i dette tilfellet, men fullstendig useriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det har ingenting å si. Hvis selger insisterer og tingen for salg har stor verdi så kan du bli ansvarlig for eventuelle tap kjøper måtte ha. Dere hadde en avtale og du brøt den. Du var til og med kommet så langt at du var i ferd med å pakke den! Tydeligvis har selger akseptert avtalebruddet - heldig for deg.

Å først påstå at dette har affeksjonsverdi for deretter å tenke om du kan få høyere pris enn det du alt har avtalt med selger vitner om dårlig folkeskikk.

La være å selge ting med stor affeksjonsverdi da. Eller pakk dem på forhånd slik at du ikke blir sittende og dvele ved dette,

Om det har stor verdi vet jeg ikke. I penger altså. Regner man da hva barn kostet som ny eller nå? Jeg spurte kjøper og han svarer «hvis du selger». Da tolket jeg dit hen at det ikke barnas viktig. 
 

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvor går grensen for svindel for deg da? Det er muligens ikke svindel i dette tilfellet, men fullstendig useriøst. 

Når du lurer noen for penger/ting. Vinning for å lure andre

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det har ingenting å si. Hvis selger insisterer og tingen for salg har stor verdi så kan du bli ansvarlig for eventuelle tap kjøper måtte ha. Dere hadde en avtale og du brøt den. Du var til og med kommet så langt at du var i ferd med å pakke den! Tydeligvis har selger akseptert avtalebruddet - heldig for deg.

Å først påstå at dette har affeksjonsverdi for deretter å tenke om du kan få høyere pris enn det du alt har avtalt med selger vitner om dårlig folkeskikk.

La være å selge ting med stor affeksjonsverdi da. Eller pakk dem på forhånd slik at du ikke blir sittende og dvele ved dette,

Vanskelig for meg for ut fra meldingen å se om det var akseptert. «Hvis du selger». Åja , da kunne jeg trekke meg da.... tenkte jeg.

Har diskutert med folk rundt meg og de sier at det er innafor å trekke seg om man ikke vil likevel. Noen er slik «blir de sure er det deres problem, du har ikke lurt noen for penger». Mens her er det fullt av moralens voktere. Mulig dere mener det altså. 

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg fikk kjøper og pakket det ned for å sende så ble det vemodig. Dette var noe som betydde mye for meg som barn, men det har jo bare stått i boden i mange år nå. Jeg drev rydding, rydder opp i livet mitt og finner ting og selger bl.a. Folk har kjøpt en del.... men akkurat dette. Tok alt for lite for det og føler jeg. Jeg skrev til vedkommende som ville kjøpe at jeg syntes det ble trist å selge det likevel men at jeg skulle holde avtale dersom hn absolutt ville ha det. Fikk et vagt svar som «hvis du vil selge». Da forstod jeg det som at det er opp til meg. Nå er dette snart 1 mnd siden. Så fikk jeg spørsmål i dag om jeg er her.. jeg svarte. Men hva om hn faktisk vil ha det? Så lenge jeg ikke har tatt imot penger så hr jeg ikke lurt noen. Kan jeg si at han betaler mer om han absolutt vil ha det? Tenker at hvis han fikk såååå lyst på det så vil han gi litt ekstra. Noen ting tror man bare at man ikke bryr seg om men så er det plutselig trist å kvitte seg med det..

Anonymkode: 32983...7aa

Herregud. Slutt å overtenk, og begynn å gi klarere svar til de som vil kjøpe noe av deg, og ikke la de vente i månedsvis. Om du ikke vil selge sier du bare det. Djezz

Anonymkode: 55482...f85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig for meg for ut fra meldingen å se om det var akseptert. «Hvis du selger». Åja , da kunne jeg trekke meg da.... tenkte jeg.

Har diskutert med folk rundt meg og de sier at det er innafor å trekke seg om man ikke vil likevel. Noen er slik «blir de sure er det deres problem, du har ikke lurt noen for penger». Mens her er det fullt av moralens voktere. Mulig dere mener det altså. 

Anonymkode: 32983...7aa

Lovverket sier at dersom man har avtalt noe så er man bundet. Du bør lese den andre tråden.

Moralens voktere fordi vi svarer på det du spør om? 

Hva skjer, tror du, hvis en selger stadig vekk trekker seg fra inngåtte avtaler på Finn? Tror du denne selgeren vil risikere ryktet sitt?

Når din kjøper sier "hvis du selger" betyr det at du har vært heldig nok til å få en kjøper som er villig til å akseptere at du går fra avtalen. Når du begynner å vurdere å flå kjøperen ved å først gå vekk fra det som er avtalt for å få en høyere pris kommer ord som svindel og useriøs frem. DET har du valgt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du lurer noen for penger/ting. Vinning for å lure andre

Anonymkode: 32983...7aa

Og hva kaller du det når du annonserer en gjenstand for kr X for deretter å dra på det og vurdere å prøve å få kjøperen til å betale mer fordi tingen "har så stor affeksjonsverdi"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Slutt å overtenk, og begynn å gi klarere svar til de som vil kjøpe noe av deg, og ikke la de vente i månedsvis. Om du ikke vil selge sier du bare det. Djezz

Anonymkode: 55482...f85

Les i stedet for å klage over at andre er uklare. Jeg skrev at det ble vemodig å selge det, men at jeg skulle holde meg til avtalen dersom han absolutt ville ha det. «Hvis du selger» var det eneste jeg fikk. Man må være litt tydeligere med meg «ja jeg vil ha den, du hae lagt den ut» «HVIS» er et ord som gjør at det blir opp til meg.

SÅ gikk det 1 mnd og så spør han bare hva det blir. Så skriver jeg at jeg forstod det som det var opp til meg. Så skriver han bare «glem det»

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Og hva kaller du det når du annonserer en gjenstand for kr X for deretter å dra på det og vurdere å prøve å få kjøperen til å betale mer fordi tingen "har så stor affeksjonsverdi"? 

Har ikke nevnt til han at jeg vil ha mer. Men hadde jeg virkelig villet ha en ting så hadde jeg sagt «hvis jeg byr XX mer for det da?»

men nei, har ikke nevnt noe til han

Anonymkode: 32983...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke nevnt til han at jeg vil ha mer. Men hadde jeg virkelig villet ha en ting så hadde jeg sagt «hvis jeg byr XX mer for det da?»

men nei, har ikke nevnt noe til han

Anonymkode: 32983...7aa

Når det har gått en måned uten noe fremskritt og han svarte "hvis du selger" da du sa du ble usikker, så tenker jeg at det er greit å trekke seg fra dette salget. Det er i utgangspunktet en uting, men her har du fått en mulighet som du kan gripe. Det som overhodet ikke er greit er å begynne å be om mer penger nå. Du påstår at du beholder varen på grunn av stor affeksjonsverdi, da kan du ikke legge på noen kroner og si at det gjør opp for det. Da har ikke tingen stor nok affeksjonsverdi til å forsvare at du avbryter salget i utgangspunktet.

Anonymkode: 48889...646

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SÅ gikk det 1 mnd og så spør han bare hva det blir. Så skriver jeg at jeg forstod det som det var opp til meg. Så skriver han bare «glem det»

Anonymkode: 32983...7aa

DET forstår jeg utrolig godt. Du kan ikke vingle sånn som dette og samtidig fremstå som seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke nevnt til han at jeg vil ha mer. Men hadde jeg virkelig villet ha en ting så hadde jeg sagt «hvis jeg byr XX mer for det da?»

men nei, har ikke nevnt noe til han

Anonymkode: 32983...7aa

Får tingen mindre sentimental verdi for deg hvis du får mer penger? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten du kan løse deg fra kjøpsavtalen er ved å spørre kjøper om han aksepterer at du hever kjøpet. Du bør da betale kjøper verdien av varen eller tilstrekkelig til at han vil kunne skaffe seg tilsvarende vare. 

Anonymkode: 700be...b3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette går vel egentlig ikke under å "narre folk for penger" dersom selger faktisk ikke har mottatt noen penger enda? 

Anonymkode: 10101...4cf

Les tidligere innlegg så slipper vi å lese gjentagende spm.

Anonymkode: fdac8...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...