Kenelz Skrevet 12. juli 2020 #1 Skrevet 12. juli 2020 (endret) Hva er en «god» grunn til å få innvilget senabort utenom at fosteret er syk eller incest? Inspirert av en annen tråd (nei, er ikke gravid). Endret 12. juli 2020 av Kenelz
Kenelz Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2020 Just now, AnonymBruker said: Voldtekt. Anonymkode: a8de6...209 Interessant, har ikke tenkt på det tidligere. Regner med at man må ha sterke bevis for dette?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #4 Skrevet 12. juli 2020 Å få innvilget senabort er en ren formalitet. Man trenger i grunnen ingen grunn annet enn at man vil ta abort. Hvis det ikke er begrunnet i risiko for fosterskader er det som regel begrunnet i sosiale årsaker. Rundt 96% får innvilget. Anonymkode: a1b80...4b8 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #5 Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, Kenelz skrev: Interessant, har ikke tenkt på det tidligere. Regner med at man må ha sterke bevis for dette? Absolutt ikke. Det er som regel ikke et problem å få innvilget senabort. Det tilhører sjeldenhetene at man ikke får det. Anonymkode: a1b80...4b8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #6 Skrevet 12. juli 2020 Sykdom hos mor, både fysisk og psykisk, uegnethet til å ta seg av barnet, psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 19e2b...c0b 1
Kenelz Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #7 Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Absolutt ikke. Det er som regel ikke et problem å få innvilget senabort. Det tilhører sjeldenhetene at man ikke får det. Anonymkode: a1b80...4b8 Gikk rundt og trodde det var veldig vanskelig å få det innvilget. Lærer noe stadig nytt her inne på KG! 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #8 Skrevet 12. juli 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: Gikk rundt og trodde det var veldig vanskelig å få det innvilget. Lærer noe stadig nytt her inne på KG! At man er ung (under 23) eller ikke ønsker barn er også grunner som får godkjent senabort Anonymkode: 313e2...43e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #9 Skrevet 12. juli 2020 2 minutter siden, Kenelz skrev: Gikk rundt og trodde det var veldig vanskelig å få det innvilget. Lærer noe stadig nytt her inne på KG! Du kan jo også benytte deg av internett og kildekritikk. Bedre enn å spørre her inne. Anonymkode: a1b80...4b8 1
Kenelz Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #10 Skrevet 12. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan jo også benytte deg av internett og kildekritikk. Bedre enn å spørre her inne. Anonymkode: a1b80...4b8 Nå var tråden inspirert av en annen der folk ofte skrev at det ville vær vanskelig å få det innvilget 😊 Gøyere og enklere å få respons fra KG, men så klart skal man vær mer kritisk. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #11 Skrevet 12. juli 2020 At man ikke fant ut man var gravid før etter uke 12 er også en grunn. Reglene burde endres. Abort til uke 18 uten å måtte stå foran ei nemnd med lua i hånda. Den er uansett kun en formalitet. Anonymkode: 72e42...201
Kenelz Skrevet 12. juli 2020 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: At man ikke fant ut man var gravid før etter uke 12 er også en grunn. Reglene burde endres. Abort til uke 18 uten å måtte stå foran ei nemnd med lua i hånda. Den er uansett kun en formalitet. Anonymkode: 72e42...201 Er sikkert bare for å forhindre at flere tar senabort eller?.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #13 Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, Kenelz skrev: Er sikkert bare for å forhindre at flere tar senabort eller?.. Nei. Anonymkode: a1b80...4b8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #14 Skrevet 13. juli 2020 Ingen tvinges til å føde barn i Norge. Frem til uke 18 er søknad om abort kun en formalitet. Anonymkode: a2483...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #15 Skrevet 13. juli 2020 Det er nesten skremmende hvor enkelt det er å få innvilget senabort. Har jobbet med å ta i mot foster opptil uke 22 og noen har til og med pustet i noen minutter. Vi fikk aldri vite grunnen men ofte fortalte kvinnen selv hvorfor det ble abort. Legene som sitter i nemda har også kommet med eksempler om innvilget senabort. Det er litt trist å skulle ta i mot foster i uke 22 som ikke er ønsket og i naborommet ligger det kvinner som har hatt gjentatte spontan abortere og missed abortion og må abortere sine ønskede engler. Man får satt abort i perspektiv og reflektert rundt det etiske når man har jobbet tett innpå det i mange år. Anonymkode: 48b39...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #16 Skrevet 13. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nesten skremmende hvor enkelt det er å få innvilget senabort. Har jobbet med å ta i mot foster opptil uke 22 og noen har til og med pustet i noen minutter. Vi fikk aldri vite grunnen men ofte fortalte kvinnen selv hvorfor det ble abort. Legene som sitter i nemda har også kommet med eksempler om innvilget senabort. Det er litt trist å skulle ta i mot foster i uke 22 som ikke er ønsket og i naborommet ligger det kvinner som har hatt gjentatte spontan abortere og missed abortion og må abortere sine ønskede engler. Man får satt abort i perspektiv og reflektert rundt det etiske når man har jobbet tett innpå det i mange år. Anonymkode: 48b39...b2b Jeg er forsåvidt enig. Som svært ung fikk jeg innvilget senabort i uke 20. Helt umenneskelig å tenke på den dag i dag og jeg sliter med en dyp skam og sorg for å ha satt meg i en slik situasjon, til tross av svært ung alder og ikke minst at barnet rett og slett ble tatt livet av. Anonymkode: 67a70...00c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #17 Skrevet 13. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forsåvidt enig. Som svært ung fikk jeg innvilget senabort i uke 20. Helt umenneskelig å tenke på den dag i dag og jeg sliter med en dyp skam og sorg for å ha satt meg i en slik situasjon, til tross av svært ung alder og ikke minst at barnet rett og slett ble tatt livet av. Anonymkode: 67a70...00c Har du sett barnet du aborterte? Synes du abort etter uke 12 er riktig og alle kvinner bør ha denne muligheten? Anonymkode: 4c130...870
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #18 Skrevet 14. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du sett barnet du aborterte? Synes du abort etter uke 12 er riktig og alle kvinner bør ha denne muligheten? Anonymkode: 4c130...870 Jeg har selv tatt en abort i uke 19 pga kromosonfeil. Baby hadde trisomi 18, pluss noen store hjertefeil. Jeg synes det var hardt og brutalt, men det var verre å vite at baby skulle bli født og kanskje lide i noen måneder og deretter dø. Baby var høyt ønsket og utrolig dypt savnet. Jeg synes likevel at kvinner som trenger det må få innvilget abort. Vi vet om de psykiske skadene mødre som ikke ønsker barn påfører barna sine, og det er utrolig belastende. Både for individ men også samfunnet i sin helhet. Anonymkode: 9e9b7...dc0 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #19 Skrevet 14. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nesten skremmende hvor enkelt det er å få innvilget senabort. Har jobbet med å ta i mot foster opptil uke 22 og noen har til og med pustet i noen minutter. Vi fikk aldri vite grunnen men ofte fortalte kvinnen selv hvorfor det ble abort. Legene som sitter i nemda har også kommet med eksempler om innvilget senabort. Det er litt trist å skulle ta i mot foster i uke 22 som ikke er ønsket og i naborommet ligger det kvinner som har hatt gjentatte spontan abortere og missed abortion og må abortere sine ønskede engler. Man får satt abort i perspektiv og reflektert rundt det etiske når man har jobbet tett innpå det i mange år. Anonymkode: 48b39...b2b Denne rev i hjertet. I uke 22 lå jeg på operasjonsbordet og fikk ttts operasjon på tvillingene mine, og viste at om fødselen statet ville det ikke bli gjort noe for å redde de ( senere grense for å hjelpe premature i tyskland) Hjerterått å ta livet av små ( friske) barn i uke 22. ( jeg er for selvbestemt abort, men og veldig for 12-ukersgrensen) Anonymkode: 50509...448 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #20 Skrevet 14. juli 2020 12 ukers grensen burde være en grense man kan forholde seg til. Å ta liv av friske barn etter dette er bare grotesk. JA, folk som blir voldtatt eller har barn med store skader er jo selvsagt greit. Men dersom man vet man er gravid og man ikke velger å ta abort før 12 uker så er det synd for deg tenker jeg. Å ta abort rundt uke 12-18 fordi man plutselig ikke ønsker det lenger syns jeg ingenting om! Anonymkode: b631b...305 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå