Gå til innhold

Vanskelig barnemor, holder ikke til avtalen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skrevet denne før i et annet forum men fant den ikke.

Men samboeren min har ett lite barn på 2 år som han har bare dags samvær med. Samboeren min blir så frustrert av at barnemoren ikke vil la han og familien hans ha barnet mer en bare dags samvær.. Jeg vet at jeg ikke har noe og gjøre i deres sak men jeg liker ikke å se at samboeren min er så lei seg.. 

De hadde en avtale at barnet skulle prøve minst  4 overnattinger før neste møte. Men nå sier barnemora at barnet ikke er klar enda. Kan hun holde på med sånt når de var enige i avtalen? Og hva kan evt samboeren min gjøre i denne saken? 

Anonymkode: ce9f6...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo hensynet til barnet som er viktig, så her kommer det an på hva som er best for barnet og ikke mor eller fars følelser rundt samvær. En toåring er fortsatt liten og hvis barnet er vant med å bo mest hos mor er det viktig med en gradvis overføring til delt samvær. Hvis mor gir uttrykk for at barnet ikke virker klar for dette bør far prøve å snakke med henne om det og hvilke signaler barnet gir som gjør at mor mener barnet ikke er klart. Med et såpass lite barn er det viktig å være litt fleksibel på avtaler dersom barnet trenger det. 

Anonymkode: bf1b1...3b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt familiekontoret. Er mest sannsynlig bare en veldig egoistisk barnemor som aldri vil ha likt delt omsorg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har skrevet denne før i et annet forum men fant den ikke.

Men samboeren min har ett lite barn på 2 år som han har bare dags samvær med. Samboeren min blir så frustrert av at barnemoren ikke vil la han og familien hans ha barnet mer en bare dags samvær.. Jeg vet at jeg ikke har noe og gjøre i deres sak men jeg liker ikke å se at samboeren min er så lei seg.. 

De hadde en avtale at barnet skulle prøve minst  4 overnattinger før neste møte. Men nå sier barnemora at barnet ikke er klar enda. Kan hun holde på med sånt når de var enige i avtalen? Og hva kan evt samboeren min gjøre i denne saken? 

Anonymkode: ce9f6...751

De kan dra på mekling på familievernkontoret. Fører det ikke fram til noe så er det rettslig skritt videre. Anbefaler far å skaffe seg en advokat. 
 

Her hadde gutten min 4 overnattinger i mnd da han var 2 år. Økt til 10 overnattinger over 1 år nå, han er 3 år. 
 

Har dere vært sammen lenge ? Kanskje mor er usikker på deg. Anbefaler deg å ha en god dialog med mor og det samme gjelder far. Barn trenger ikke å bli sittende mellom konflikter mellom barna. 

Anonymkode: 66211...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo hensynet til barnet som er viktig, så her kommer det an på hva som er best for barnet og ikke mor eller fars følelser rundt samvær. En toåring er fortsatt liten og hvis barnet er vant med å bo mest hos mor er det viktig med en gradvis overføring til delt samvær. Hvis mor gir uttrykk for at barnet ikke virker klar for dette bør far prøve å snakke med henne om det og hvilke signaler barnet gir som gjør at mor mener barnet ikke er klart. Med et såpass lite barn er det viktig å være litt fleksibel på avtaler dersom barnet trenger det. 

Anonymkode: bf1b1...3b3

Barnemora er ikke fleksibel.. Fars advokat mener at barn kan begynne og overnatte når de er 15 måneder gammel, og reagerer siden barnemoren ikke holder til avtalen som er skrevet via dom. Barnemoren har ikke noe spesifikt svar en at barnet griner mye om nettene.

Anonymkode: ce9f6...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnemora er ikke fleksibel.. Fars advokat mener at barn kan begynne og overnatte når de er 15 måneder gammel, og reagerer siden barnemoren ikke holder til avtalen som er skrevet via dom. Barnemoren har ikke noe spesifikt svar en at barnet griner mye om nettene.

Anonymkode: ce9f6...751

Dom, i retten? 

Hvis mor ikke overholder en rettslig dom så er det bare for far å ta kontakt med retten og gi beskjed, og få hjelp til å håndheve dommen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Glød skrev:

Dom, i retten? 

Hvis mor ikke overholder en rettslig dom så er det bare for far å ta kontakt med retten og gi beskjed, og få hjelp til å håndheve dommen. 

Ja sånn saksforbredene møte med advokater, sakkyndig og dommer 

Anonymkode: ce9f6...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja sånn saksforbredene møte med advokater, sakkyndig og dommer 

Anonymkode: ce9f6...751

Ifbm den første samværsavtalen vi signerte i saksforberedende møte sa dommeren at hvis den ene parten ikke overholdte samværsdagene (feks hentet ungen i bhg på en ikke-samværsdag) skulle den andre forelderen ringe retten og gi beskjed, så skulle de få politiet til å hente ungen. 

Mor kan ikke ignorere denne avtalen. Far må enten ta kontakt med retten, eller be advokaten sin få retten til å få mor til å forholde seg til avtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glød skrev:

Ifbm den første samværsavtalen vi signerte i saksforberedende møte sa dommeren at hvis den ene parten ikke overholdte samværsdagene (feks hentet ungen i bhg på en ikke-samværsdag) skulle den andre forelderen ringe retten og gi beskjed, så skulle de få politiet til å hente ungen. 

Mor kan ikke ignorere denne avtalen. Far må enten ta kontakt med retten, eller be advokaten sin få retten til å få mor til å forholde seg til avtalen. 

Uansett om hun bruker at barnet ikke er klar for overnatting? Han tenker på at de vil uansett ikke høre på han men på hva mor sier siden hun har barnet mest

Anonymkode: ce9f6...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnemor der bruddet var før barnet var ett år. Startet med 4 netter i mnd (man må jo opprettholde kontakten mellom far og barn og far må få sjans til å følge barnets utvikling og rutiner), ved to års alder hadde far 6 netter per mnd, i dag når barnet er 5 har far 10 netter per mnd og vi tenker å fortsette med det. 

Ser at det er rettslig bestemt, da skal det vel ikke være noe problem? 

Tenker tilbake på følelsene rundt fars samvær, det er jo utfordrende, kanskje spesielt for mammaen når barn er så unge. Man føler seg litt som den eneste som forstår barnet og kjenner det godt nok til at det føler seg trygt. Kanskje møte mammaen på at barnet viser tegn til å trives ved samvær, legge vekt på at det å trygge barnet er noe som betyr mye for dere og være tilgjengelige for evt spørsmål eller bekymringer mammaen har, alt dette for å trygge mammaen også liksom :) 

Anonymkode: a25a8...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uansett om hun bruker at barnet ikke er klar for overnatting? Han tenker på at de vil uansett ikke høre på han men på hva mor sier siden hun har barnet mest

Anonymkode: ce9f6...751

Spør henne hva som skal til for at barnet blir klar for overnatting? Og hva slags signaler/tegn hun ser som viser at barnet ikke er klar for å overnatte til en av sine foreldre? 

Anonymkode: a25a8...44d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uansett om hun bruker at barnet ikke er klar for overnatting? Han tenker på at de vil uansett ikke høre på han men på hva mor sier siden hun har barnet mest

Anonymkode: ce9f6...751

Hun kan ikke vite om barnet er klar for overnatting før de har prøvd. Hun kan ikke bare ignorere en rettslig dom, men hvis far skal være tiltaksløs og la mor diktere så kommer det aldri til å skje noen forandring heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spør henne hva som skal til for at barnet blir klar for overnatting? Og hva slags signaler/tegn hun ser som viser at barnet ikke er klar for å overnatte til en av sine foreldre? 

Anonymkode: a25a8...44d

Hun har bare sagt at barnet ikke er klar mer en bare dags samvær med samboeren  min, Og at han må være tålmodig. Siden hun synes han vil bare sjappe på. Og tror at det er pga foreldrene til samboeren min som maser om mer samvær, men nå har jo far hatt samvær med barnet i snart 1 år.  

Anonymkode: ce9f6...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Glød skrev:

Hun kan ikke vite om barnet er klar for overnatting før de har prøvd. Hun kan ikke bare ignorere en rettslig dom, men hvis far skal være tiltaksløs og la mor diktere så kommer det aldri til å skje noen forandring heller. 

Er 6 timer i uken nokk for og prøve overnatting? Trenger bare og spør i tilfelle

Anonymkode: ce9f6...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er 6 timer i uken nokk for og prøve overnatting? Trenger bare og spør i tilfelle

Anonymkode: ce9f6...751

Det er det ingen som ikke har kontakt med ungen som kan svare på. Og det spiller ingen rolle, han har rettsavgjørelse på at det skal gjennomføres overnatting, men det er han som må sørge for å gjøre noe med det hvor mor nekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har skrevet denne før i et annet forum men fant den ikke.

Men samboeren min har ett lite barn på 2 år som han har bare dags samvær med. Samboeren min blir så frustrert av at barnemoren ikke vil la han og familien hans ha barnet mer en bare dags samvær.. Jeg vet at jeg ikke har noe og gjøre i deres sak men jeg liker ikke å se at samboeren min er så lei seg.. 

De hadde en avtale at barnet skulle prøve minst  4 overnattinger før neste møte. Men nå sier barnemora at barnet ikke er klar enda. Kan hun holde på med sånt når de var enige i avtalen? Og hva kan evt samboeren min gjøre i denne saken? 

Anonymkode: ce9f6...751

Da får han ta tak i fvk, mekling og eventuelt gå til sak da. Det er nok riktig hva mora mener, hun kjenner barnet best. Det er regler så lenge barnet ikke er vant til å være borte over nettene. 

Anonymkode: 624c5...421

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er et klassisk eksempel. Her bør nok mor få hjelp til å sile ut hva som er hva. Også bør barnet også bli hørt. Men her kan det enten være snakk om omsorgsvikt fra far, projisering fra foreldre eller noe annet. 

Igjen et eksempel som minner oss om at man må samarbeide som foreldre, selv om man har ulikheter. 

Anonymkode: e342b...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som de har vært i saksforberedende møte i retten og at de gjorde en avtale da (dog IKKE en dom!). Har faren til barnet fulgt avtalen fra retten selv, eller har det vært mindre samvær enn de avtalte? Det kan i så fall være en årsak til at mor ikke vil overholde sin del av avtalen.

Foreldrene har vel også kontakt med sakkyndig? Faren kan ringe vedkommende, men jeg ville først eventuelt forhørt meg med advokaten. Ville også forsøkt å finne løsning med moren slik at konfliktnivået blir så lavt/redusert som mulig. Når de allerede har vært i retten forstår jeg det som at konfliktnivået er høyt.. Dette må faren ta sin del av ansvaret for, det beste er en god tone med mor - til det beste for barnet. Lær å svelge kameler, ikke «stå på krava» m.v., jeg er overbevist om at barnet får det bedre når foreldrene er runde og greie med hverandre.

Anonymkode: 5a317...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har bare sagt at barnet ikke er klar mer en bare dags samvær med samboeren  min, Og at han må være tålmodig. Siden hun synes han vil bare sjappe på. Og tror at det er pga foreldrene til samboeren min som maser om mer samvær, men nå har jo far hatt samvær med barnet i snart 1 år.  

Anonymkode: ce9f6...751

Maser foreldrene til samboeren din om samvær eller tror hun bare det?

Hva er forhistorien hvis han har hatt samvær i under 1 år og barnet er 2 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens. Det er mor som lager tråden. Hun vil ikke at far skal ha samvær. Han bor med foreldrene og mor mener far gjør feil hele tiden. Nå har dommeren vel kommer frem med overnatting og hun nå ta historien fra en annen vinkel for å få svar pga alle gjennomskuer henne ellers. 

Anonymkode: 4f8ab...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...