AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #1 Skrevet 12. juli 2020 Er det ikke slik at kaniner selv vet hva de kan spise og ikke spise av planter ? Anonymkode: 230f3...8c7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #3 Skrevet 12. juli 2020 Nei, det er mye kaniner ikke skal ha som de spiser om de får tilbudet. Akkurat som at en hund vil spise sjokolade selv om det er giftig for de. Som dyreeier må man sette seg inn i hva ens dyreart ikke tåler og sørge for at de ikke får i seg det. Anonymkode: 2b5cd...42f 1
Karve Skrevet 12. juli 2020 #4 Skrevet 12. juli 2020 Mine kaniner ville helst ha de tingene de ikke fikk spise. Hadde vi ikke satt oss inn i hva som er ja-mat og hva som er nei-mat og stolt på at de styrer unna skumle ting, hadde hele gjengen dødd av forgiftning. Noen dyr er litt smartere. Går du ut på gressbeitet til hestene vil du se at de spiser frem til en viss lengde rundt rødkløver. På slutten av sommeren er gresset spist opp, men små gresstuer med rødkløver står igjen her og der. Likevel er det ting hester ikke tåler som de mer enn gjerne hiver seg over om de får tilbudet. Fullt mulig at kaniner gjør det samme med sine fy-planter ute i hagen, men det har jeg aldri observert selv.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #5 Skrevet 12. juli 2020 18 minutter siden, Karve said: Mine kaniner ville helst ha de tingene de ikke fikk spise. Hadde vi ikke satt oss inn i hva som er ja-mat og hva som er nei-mat og stolt på at de styrer unna skumle ting, hadde hele gjengen dødd av forgiftning. Noen dyr er litt smartere. Går du ut på gressbeitet til hestene vil du se at de spiser frem til en viss lengde rundt rødkløver. På slutten av sommeren er gresset spist opp, men små gresstuer med rødkløver står igjen her og der. Likevel er det ting hester ikke tåler som de mer enn gjerne hiver seg over om de får tilbudet. Fullt mulig at kaniner gjør det samme med sine fy-planter ute i hagen, men det har jeg aldri observert selv. Dette er jo tull, klart hester kan spise rødkløver. Min elsker rødkløver og den dyrkes på beites. Du tenker kanskje på en annen art, alsikekløver, som er giftig for hest før den tørkes. Anonymkode: 2b5cd...42f
Karve Skrevet 12. juli 2020 #6 Skrevet 12. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo tull, klart hester kan spise rødkløver. Min elsker rødkløver og den dyrkes på beites. Du tenker kanskje på en annen art, alsikekløver, som er giftig for hest før den tørkes. Anonymkode: 2b5cd...42f Fullt mulig kløveren jeg tenker på egentlig heter noe annet, men jeg har aldri hørt den bli kalt noe annet enn rødkløver og derfor skrev jeg rødkløver. På info-plakaten vi hang opp til barna på rideskolen jeg jobbet på før, sto det "rødkløver" under bildet av planten. 🤷♀️
Durinur Skrevet 13. juli 2020 #7 Skrevet 13. juli 2020 Nei, kaniner spiser det meste de får tilbud om å spise. Her har du en fin oversikt over hvilke bær, frukter, grønnsaker, urter og sånt kaniner kan spise, og i hvilke mengder. Her er en tilsvarende liste over kvister de tåler.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 Takk, for svar. Trodde dette lå i instinktet deres hva de kan spise og ikke.. Anonymkode: 230f3...8c7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 Ja, det er bare en myte at dyr instinktivt vet hva de ikke bør spise. Selvfølgelig er det en del ting dyr unngår å spise fordi de lukter eller smaker vondt, stikker osv, men generelt så er det ikke sånn at dyr instiktivt vet som ikke er bra for de. Dyreklinikker får inn mye forgiftninger hvert år, også beitedyr blir forgiftet, og det er nok en vanlig dødsårsak i naturen også, selv om det ikke er like lett å ha oversikt over. Anonymkode: 2b5cd...42f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå