Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen med lavt stoffskifte forklare hvilke symptomer dere hadde før dere fikk diagnose? Hvor lenge varte symptomene før diagnose? Og viktigst, hvilke verdier hadde dere på blodprøvene? T3, T4 og Tsh.

Anonymkode: 6153f...129

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk vel salte men sikkert nedover, så noen år før det ble oppdaget. 

Noen av plagene før jeg ble diagnostisert og var på det verste: hårtap, vektøkning, sov Gj.snitt 18 timer pr døgn, sliten og utmattet, vondt i muskler og ledd, hoven i ansiktet og kroppen, hjernetåke, hukommelsestap, voldsomme humørsvingninger er de jeg husker. 

Husker ikke verdiene. 

Anonymkode: 1a38f...be5

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke diagnose er det da? Hashimoto?

Anonymkode: 20d34...609

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke diagnose er det da? Hashimoto?

Ja, var den jeg tenkte på. (Mest vanlig).

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var den jeg tenkte på. (Mest vanlig).

Ja, jeg har nylig fått den diagnosen.

Skrevet

Husker ikke verdiene da jeg har slitt med dette i årevis. Men jeg var veldig sliten, trett, tom for energi... tror jeg var rundt 13-14år når de begynte å følge med verdiene. Begynte på medisiner når jeg byttet lege 18år gammel.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har nylig fått den diagnosen.

Kan du fortelle noe mer ut i fra spørsmålene jeg stilte i starten?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle noe mer ut i fra spørsmålene jeg stilte i starten?

Du vet du hva, jeg har MS fra før. Så det er vanskelig å vite hva som er symptom på lavt stoffskifte og hva som er MS. Men jeg håper at kanskje lavt stoffskifte kan være en årsak til at jeg føler meg så ufattelig tiltaksløs og sliten for tiden, kanskje mer enn før. Har ikke noen verdier å gi, da jeg ikke har egentlig orket å sette meg inn i det og har ikke spurt legen om å få de. Men kanskje jeg skal gjøre det og følge med litt.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet du hva, jeg har MS fra før. Så det er vanskelig å vite hva som er symptom på lavt stoffskifte og hva som er MS. Men jeg håper at kanskje lavt stoffskifte kan være en årsak til at jeg føler meg så ufattelig tiltaksløs og sliten for tiden, kanskje mer enn før. Har ikke noen verdier å gi, da jeg ikke har egentlig orket å sette meg inn i det og har ikke spurt legen om å få de. Men kanskje jeg skal gjøre det og følge med litt.

Ok. Takk for svar uansett. 

Skrevet

Hei! Jeg har fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine er utenfor normalområdet. Så jeg hadde tenkt til å skrive et liknende innlegg. 
Hvilke verdier har du, Ts? 
Min P-TSH er 0.11. 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Sarbjorn said:

Hei! Jeg har fått beskjed om at stoffskifteprøvene mine er utenfor normalområdet. Så jeg hadde tenkt til å skrive et liknende innlegg. 
Hvilke verdier har du, Ts? 
Min P-TSH er 0.11. 

Når TSH er veldig lav har du høyt stoffskifte. Når TSH er høy har du lavt stoffskifte

Anonymkode: 46907...2be

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når TSH er veldig lav har du høyt stoffskifte. Når TSH er høy har du lavt stoffskifte

Anonymkode: 46907...2be

Ikke nødvendigvis. For å sjekke om man har for lavt eller høyt stoffskifte skal dette ses i sammenheng med de andre prøvene. Å kun basere seg på TSH kan gi et helt feil resultat. http://thyroidea.no/stoffskiftesykdommer/diagnostikk/tsh-variasjon/

http://thyroidea.no/forskning/studier-og-resultater/tsh-ikke-nok/

Anonymkode: 1a38f...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...