Gå til innhold

Er disse bildene "lov"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rasistiske eller ei, pene var de ikke 🙈 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette universet som bildene illustrerer er karikaturaktig og endimensjonalt. Men, det gjelder forsåvidt mye kunst laget for barn. De svarte menneskene er malt uten nyanser, kroppene er bare laget som en mørk kladeis og de har nesten ikke ansiktstrekk, noe som bygger opp under et 'hvitt' blikk som ser alle svarte mennesker som like. Det er litt LOL å tenke på at mange av bildene sikkert blir kjøpt av hvite pene damer uten en eneste svart venn eller bekjent. Kombinasjonen med fransk tekst får tankene til å gå til kolonitiden.

Anonymkode: 75c58...88b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sa de for 10 år siden at bildene ikke var rasistiske, men morsomme og litt barnslige? Hvorfor oppfatter folk bildene som rasistiske nå? Det er bare gått 10 år. Jeg er bare nysgjerrig..

Anonymkode: db27a...a16

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor sa de for 10 år siden at bildene ikke var rasistiske, men morsomme og litt barnslige? Hvorfor oppfatter folk bildene som rasistiske nå? Det er bare gått 10 år. Jeg er bare nysgjerrig..

Fordi verden heldigvis går fremover, også i lille Norge :)

Anonymkode: 98c60...2b8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tatt det bildet. Kunst er kunst. Alt trenger ikke å være så politisk korrekt hele tiden. Du hadde ikke ofret det en tanke om personen på bildet hadde vært hvit.

Anonymkode: cfbf3...fdc

Du har tydeligvis ikke skjønt helt hva rasisme dreier seg om...

Anonymkode: 9bb42...adf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi så fort forandrer verden seg i dag. Jo mer tilgang på teknologi, jo fortere forandres både vår mening og oppfattelse av verden. 

Anonymkode: d996a...4c3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis skjer det en kulturell utvikling i løpet av ti år. For ti år siden tenkte vi at rasisme bare var uttalte negative holdninger til andre. I dag vet vi at rasisme er langt mer enn det, for eksempel endimensjonal karikaturifisering av en menneskegruppe, slik disse bildene er. Vi er langt mer opptatt av hvordan menneskegrupper fremstilles i bilder/filmer og bøker. Vi tenker nå at rasisme er det å i det hele tatt tenke "rase", og st all type forskjellsbehandling (også positiv) er rasisme. Vi er langt mer opplyste i dag, og lytter mer til hvordan de som utsettes for forskjellsbehandlingen opplever det som for oss ikke fremstår som tydelig rasistisk. 

Hadde bildene vært gamle hadde de hatt historisk verdi. Jeg syntes på ingen måte vi skal viske ut og gjemme vekk historie men laget i nåtid er tydelig å utnytte en gruppes kulturelle trekk for inntekt. 

Anonymkode: 4e645...378

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tatt det bildet. Kunst er kunst. Alt trenger ikke å være så politisk korrekt hele tiden. Du hadde ikke ofret det en tanke om personen på bildet hadde vært hvit.

Anonymkode: cfbf3...fdc

Problemet her er ikke bare hvert enkelt bilde. Dersom kunstneren hadde malt mange andre menneskegrupper hadde det stilt seg litt annerledes. Her er det stort sett bare malt dyr og mørkhudede, og det av en hvit kvinne. 

I tillegg spiller bildene på tanken om "de morsomme" mørkhudede med store lipper og krusete hår og det er tydelig en karikatur. Med mindre det er gode grunner bør man ikke bruke utelukkende en menneskegruppe i sin kunst og kultur, mangfold er alltid positivt. 

Jeg lurer på hva kunstneren selv tenker og håper bildene er ment til å gjøre et poeng eller noe, for jeg nekter å tro at slike bilder lages i dag, bare for kunstens skyld

Anonymkode: 4e645...378

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Milde himmel! Både stygt og rasistisk.

Anonymkode: 3f984...fb7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sjokkerende at noen kan lage sånne bilder i dagens samfunn. Er ikke i tvil om at dette er rasistisk, skjønner ikke hvordan noen kan påstå det ikke er det.

Anonymkode: 8e8c5...219

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det dette bildet? I så fall står du definitivt i fare for å støte noen, ja. Det er klart rasistisk etter dagens standarder (selv om jeg også skjønner at kunstneren sikkert ikke hadde onde hensikter).

Anonymkode: 6b493...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så i et intervju med kunstneren at hun fortalte at hun startet med å male disse bildene fordi datteren ville ha en svart lekekamerat (!). Så da malte hun en til henne mens hun var i barnehagen. Dette bekrefter for meg en veldig endimensjonalt og rett og slett dum tilnærming fra kunstnerens side. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så i et intervju med kunstneren at hun fortalte at hun startet med å male disse bildene fordi datteren ville ha en svart lekekamerat (!). Så da malte hun en til henne mens hun var i barnehagen. Dette bekrefter for meg en veldig endimensjonalt og rett og slett dum tilnærming fra kunstnerens side. 

Wtf, "en svart lekekamerat"? Akkurat som "en rød brannbil" lissom? 

• Liker 3
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Haha, de er jo helt grusomme! Fremstiller mørkhudede som sirkusklovner. Brenn det!

AnonymBruker
Skrevet

Hva er rasistisk med en svart person som sjonglerer? Teksten på bildet er heller ikke rasistisk.

Anonymkode: c39d1...ae3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei. Hadde aldri hengt opp noe slikt på veggen. 

Anonymkode: 30e2d...40f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Wtf, "en svart lekekamerat"? Akkurat som "en rød brannbil" lissom? 

Ja, iikke sant?

I stedet for å male en fæl karikatur av en mørkhudet person burde moren ha firklart datteren at mennesker er mennesker. En «svart lekekamerat» er lik en hvit lekekamerat.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gud bedre ... ! 

AnonymBruker
Skrevet

Ta her. Takk for alle innspill. Jeg vil før ordens skyld si at jeg ikke kjenner til kunstneren utover at jeg googlet det for litt siden.  Hvilke tanker hun har hatt da hun malte eller hvilke andre bilder hun har malt bar ukjent for meg. Datterenmin fikk bildet,  historien bak det er egentlig litt spesiell, men den er ikke relevant for motivet så jeg gjengir den ikke her  

Anonymkode: a10ca...219

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er rasistisk med en svart person som sjonglerer? Teksten på bildet er heller ikke rasistisk.

Anonymkode: c39d1...ae3

Foreslår at du setter deg inn i hvordan mørkhudede er blitt undertrykte, blant annet med apelignende karikaturer og blackface. Som disse illustrasjonene minner utrolig mye om.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...