Gå til innhold

Er disse bildene "lov"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant en tidligere tråd om det samme,  men tidene forandrer seg.. :

Datteren min fikk et bilde av denne kunstneren til dåpen. Bildet er av en sort person som sjonglerer med baller. Hun har er liten enda, så vi har det hengende i stua i lekekrokeb hennes. Men er bildet "greit " sett i lys av dagens verdensbilde og hva som kan oppfattes realistisk eller ikke? Jeg liker det så godt,  men ønsker ikke å støte noen eller å fremstå helt i utakt med tiden vi lever i. 

Anonymkode: a10ca...219

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå rasistisk,  ikke realistisk 🙄

TS

AnonymBruker
Skrevet

Synes de var smakløse, jeg. 

Anonymkode: 52f03...769

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Litt av en dåpsgave... 🤔 

Anonymkode: 36a4d...7dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva den kunstneren der har tenkt... Liksom, forestill dere hvis en svart kunstner hadde laget noe lignende malerier om oss hvite. Det ser helt merkelig ut. Vet ikke om jeg synes det er rasistisk, men definitivt smakløst, stygt, og skurrende. 

Anonymkode: 91f75...90c

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Spesielle bilder, men ikke rasistiske.

Gjest Blondie65
Skrevet

Noen svarte mennesker fremstilt på rekke og rad som primitive. Og midt innimellom en ape. Hva prøver kunstneren å si?

Altså: Jeg er ikke for all denne politisk korrekte fjerne historie og kultur greiene som foregår. Men dette synes jeg rett og slett var teit.

AnonymBruker
Skrevet

Bildene er ganske umusikalske og i utakt med dagens samfunn. De bygger på stereotypier som sklir rett inn i tidligere tiders primitive "negerkarikaturer" med svære lepper og krusete hår. Et par av dem mangler jo bare beinet gjennom nesa. 

Jeg hadde aldri hengt disse på veggen. 

Anonymkode: b2a5f...43a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bildene er ganske umusikalske og i utakt med dagens samfunn. De bygger på stereotypier som sklir rett inn i tidligere tiders primitive "negerkarikaturer" med svære lepper og krusete hår. Et par av dem mangler jo bare beinet gjennom nesa. 

Jeg hadde aldri hengt disse på veggen. 

(Og for å presisere: Jeg bruker ordet "neger" her fordi bildene etter min mening hører til i samme mentalitet som dette ordet. Det er ikke et ord jeg bruker til vanlig.)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Er noen år siden dåpen, frem til nå har jeg ikke tenkt over det, men nå...sett i lys av dagens situasjon. Datteren  min eier jo strengt talt bildet,  vi har ikke noe forhold til de andre bildene eller kunstneren for den del. Men jeg ser poenget, er jo derfor jeg spør .😔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smakløse bilder.... de hadde aldri kommet opp på min vegg 

Anonymkode: d996a...4c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig, oppfatter dem som "eksotiserende" eller hva det heter. A la blackface-kunst, ville trodd disse var lagd på 50-tallet.. ville aldri hengt de opp hjemme...

Anonymkode: 9bb42...adf

• Liker 6
Gjest YtreYtterst
Skrevet

Jeg hadde kvittet meg med bildet, for å være helt ærlig. Rasistisk eller ikke, det ser rimelig smakløst ut. Datteren din kommer neppe til å savne det.

AnonymBruker
Skrevet

De ser jo ut som de er laget av en 8-åring. 

Anonymkode: 876c7...343

• Liker 2
Gjest rains of castamere
Skrevet

Njaaa. Man kan vel argumentere for at de egentlig ikke er så ille. 

Men sånn generelt i dagens samfunn er de nok å anse som rimelig smakløse, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det bildet. Kunst er kunst. Alt trenger ikke å være så politisk korrekt hele tiden. Du hadde ikke ofret det en tanke om personen på bildet hadde vært hvit.

Anonymkode: cfbf3...fdc

• Liker 3
Skrevet

Hva skal man si... bildene er litt CRINGE

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kunstneren brukt flere etnisiteter i kunstverkene sine hadde jeg nok ikke reagert, muligens kjøpt et av f.eks en hvit person som er klovn, men ene og alene finner jeg disse bildene ganske smakløse. Med tanke på hvor gammel datteren din er nå og i hvilket åpent samfunn hun forhåpentligvis vil vokse opp i tror jeg nok at hun vil reagere på bildet samme måte som vi reagerer på våre besteforeldre som snakker ned folk av andre farger og etnisiteter og bruker ord som ne***.

Anonymkode: 8116b...d04

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri hengt noe slikt opp på veggen. Den stilen er umistenkelig inspirert av vintage reklamer. 

2852.jpg?width=300&quality=85&auto=formaall_coons.jpg

racist_14.jpg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bli litt kleint den dagen barnet har besøk av mørkhudede venner. 

Anonymkode: 12936...0dd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...