Gå til innhold

Skinny shaming

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen tror det er en myte, men jeg kan bekrefte at dette eksisterer. Det er virkelig ikke noe særlig å bli fortalt at man er et beinrangel som burde legge på seg. Eller når folk sier at man ikke har former og dermed ikke er noe feminin. De aller fleste er hyggelige og unnlater og si sånt, men ikke alle. Skinny shaming er faktisk et eksisterende problem det også, tro det eller ei. 

Anonymkode: 81ca1...195

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Var nylig på hyttetur med to overvektige venninner og de vekslet mellom å fortelle meg hvor heldig jeg var som var naturlig tynn (for de la på seg av å "bare se på en sjokolade") til å beskylde meg for å telle kalorier og være opptatt av å holde meg tynn fordi jeg ikke klarte mer enn et stykke av kaken de serverte. (De fortærte den i løpet av kvelden).

Sykt lei.

Anonymkode: aecd3...8d6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kalt anorektisk da jeg var utvekslingsstudent i usa. Jeg var slank men ikke sykelig slank liksom. Spiste usunn mat som alle andre, men folk var tydeligvis provosert av at jeg var slank. Trodde faktisk at jeg så syk ut, men når jeg ser tilbake på bilder så er jeg jo en helt vanligvektig person. Det var også ei jente der som hadde bulimi som fikk mye refs for det. Synes det ikke er ok å snakke sånn om folk! 

Anonymkode: 91081...af0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sant! Noen ganger føler jeg nesten at jeg må forsvare min egen diett. Er ikke alltid jeg klarer å spise i bøtter og spann, eller føler for å spise så veldig usunt. Er man veldig tynn naturlig er det lett at folk tror man har spiseforstyrrelser eller er altfor opptatt av diett (jeg har blitt konfrontert med det før selv! Men jeg har jo bare alltid vært naturlig tynn). En ting er om man er bekymret for en venn, men folk er litt raske til å dømme, og noen ganger lite betenksomme i valg av ord. Det kan faktisk være sårende for oss også. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er fullstendig unødvendig å kommentere andres kropp og vekt, uansett om personen er tynn eller tykk.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 8
Skrevet

Andre har i grunn ikke noe med vekten til andre folk. Uff, At noen skal være så opptatt av Andres vekt. Er vel misunnelse. Nei er bedre å være slank og sunn enn overvektig og usunn.

• Liker 1
Skrevet

Dette er en naturlig del av det å erfare livet via en tynn kropp.

Smålige mennesker med liten grad av sinnsutvikling møter vi i alle livets faser, så ubehagelige kommentarer ift. kropp vil alltid forekomme, og din lekse er å lære hvordan du best håndterer slike situasjoner. 

For min del kom de sårende kommentarene haglende på barneskolen, før jeg hadde rukket å utvikle en form for forsvarsmekanisme. Som barn føler man det som et sterkt personangrep, og det ble dessverre noe traumatisk, men det roet seg heldigvis fort etter det. At dette forekommer flittig blant barn er dog helt naturlig, og de som slang kommentarer den gang ble omsider veldig ålreite folk jeg liker i voksen alder.

Etterhvert som man modnes innser man at det aldri var noe personangrep, og at det på ingen måte er nødvendig å forsvare sin naturlige biologi. For min del forsvant all frykten/skammen det øyeblikket jeg genuint kunne være enig i at jeg er naturlig tynn fra naturens side. Er man selv enig uten skam, mister det verbale angrepet alt kruttet. «Dette er sånn er jeg skrudd sammen dette livet, og hvis det ødelegger dagen din får du oppsøke psykolog»

Jeg har ingen problemer med barn som kommenterer ift. at de må lov å orientere seg i denne verden. Jeg har heller ingen problemer med de som tar det opp under en personlig samtale. Men når ei dame på 50 + har behov for å fremheve min kroppsvekt og fasong rundt et fellesbord, går lunta kjapt, ettersom det er snakk om et individ som mentalt fortsatt opererer på barneskolenivå. 

Da er det ingen grunn til å spare kruttet når du belyser for offentligheten hvilket evneveikt, ukultivert, underutviklet & stakkarslig menneske som sitter ovenfor deg. Første jeg sier er «Er du seriøs?», og følger deretter opp med «Jeg blir helt paff, dette har jeg ikke opplevd siden barneskolen, og det sier ganske mye om deg». «Her sitter du, velsignet med en flott kropp, og har behov for å rakke ned på de som ikke har det like enkelt? Jeg blir helt målløs, oppriktig. Jeg skjønner ikke hva du prøver å oppnå med dette?».

Etterpå behandler jeg henne som luft, frem til en oppriktig unnskyldning forekommer. Noen blomstrer kanskje seint (til sinns), men i noen tilfeller må de bare rives opp. 😉

Nå er ikke dette en oppskrift som passer alle, men med mitt temperament er det særdeles effektivt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette opplevde jeg også som barn og ungdom. Stadig kommentarer som "herregud, så tynn du er!", oppfordringer om å spise mer, hvordan få til å spise mere og stadig kommentarer. Innser jo nå at de andre var mest sannsynligvis misunnelige, men det er ikke greit å kommentere noen vekt hverken overvekt eller undervekt. Da jeg gikk på folkehøyskole fikk jeg kommentarer om at det var pga jeg var vegetarianer jeg var så tynn. Som om det har noe med saken å gjøre.

Etter fylte tjue la jeg på meg mer, antar forbrenningen dalte litt. Jeg er fortsatt ikke akkurat tykk, men normalvektig vil jeg si. 

Anonymkode: 4e2e9...379

AnonymBruker
Skrevet

Likevel, er det til oss tynne er det kompliment. Å kommentere en overvektig er mobbing med en gang.

Det er missunnelse. Selv er jeg mest provosert av at vi tynne skal ta hensyn til overvektige. Jeg er fra overvektig slekt. De klarer å holde seg noenlunde om de holder seg aktive og ikke spiser det de vil. Dette gjelder da også mine søsken. Jeg er den eneste som er undervektig til tross for at jeg ikke trenger å være fanatiker. Jeg har faktisk opplevd å få kjeft fordi jeg spiser usunt foran folk som slanker seg. «Var det nødvendig å ta frem potetgullet/isen nå? Spis brokkoli du som oss andre!» 

Nei vet du.... vi har forskjellige problemer. Jeg har hatt depresjon. De andre har fungert normalt. Så jeg fikk det i hodet, de fikk det på kroppen. De tar ikke hensyn til min depresjon og lar være å fortelle om hvor fin ferie de har hatt. Ikke mitt problem at andre blir feite.. 

Anonymkode: 527cc...1c0

AnonymBruker
Skrevet

Den siterte setningen er bare sånn ca det jeg hører altså. Har ikke fått beskjed om å spise «brokkoli som oss andre» 😅 er bare et eksempel

Anonymkode: 527cc...1c0

Skrevet

Og når man går litt opp i vekt får man nesten en "velkommen etter".

Misliker så sterkt alle som sier og tror at jeg kan spise hva enn jeg vil uten å legge på meg. Sannheten er at jeg blir stappmett etter feks en burger. Får gjerne noen kommentarer om at jeg må spise mer, og merker folk tror jeg er redd for å spise for jeg vil holde vekta, men sannheten er at jeg har en latterlig liten mage. Blir mett med én gang.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er absolutt lovlig å kommentere tynne personer, i motsetning til å kommentere overvektige personer. 

Det er frytelig sårende som barn / ung kvinne, og/for det var jo ikke noe jeg kunne gjøre noe med heller så...

Anonymkode: 98719...d2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er undervektig, og har tidligere vært helseskadelig/alvorlig undervektig (undervekt grad 3). Jeg synes det verste er når jeg får høre at jeg må spise mer eller at jeg ser syk ut. Det er ikke kun min egen feil at jeg er undervektig, og det er ikke bare å spise mer. Å få høre at jeg er for tynn er ubehagelig, og jeg er veldig klar over det selv. De fleste som er undervektige er klar over det selv, og det er unødvendig å kommentere andres vekt eller kropp uansett om vedkommende er undervektig eller overvektig. Det er helt greit å gi ektefølte komplimenter, men det er frekt å komme med negative kommentarer uansett kroppsfasong. Jeg tror at en del mennesker ikke forstår hvor mange ulike og komplekse årsaker undervekt kan skyldes. 

Anonymkode: 37cd2...38d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring fra en tid med anoreksi, er at når man faktisk er sykelig alvorlig tynn, så kommer ikke folk med sånne kommentarer. Så dersom noen sier det (bortsett fra de nærmeste/lege), så er det bare å slappe av, du er bare normalt slank.

Jeg syns forøvrig ikke man skal kommentere andres kropper i det hele tatt. Personlig kan nesten alt tolkes negativt. «Du ser sunnere ut», «så fin du er», «du er finere nå» osv. Kan gruble på slikt i evigheter.

Anonymkode: f85eb...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en uting å kommentere andres kropper, annet enn komplimenter, og det gjelder uansett om man er tykk eller tynn.

Forskjellen er at man vet jo som regel når noe har rot i misunnelse. Og selv om det er lite hyggelig, så er jo det en annen opplevelse enn å bli avskrevet som overvektig, som kan bunne ut i reell forakt, å bli sett ned på og en holdning om at du er mindre verdt.

Jeg er slank selv, bare så det er sagt, og var veldig tynn som yngre. Men uavhengig av om noen slenger med leppa, så har vi jo alltid kunnet finne mange rollemodeller i media og moteverdenen som tynne, langt mer enn i motsatt tilfelle. 

Jeg tenker det samme når noen sier noe som stygt om folk fra Oslo vest (jeg er fra Ullern, mange på jobben er utenbysfra), eller når de kommer med blondinevitser. Det sier jo mye om dem at de føler det behovet. 

Anonymkode: 844b1...24f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en uting å kommentere andres kropper, annet enn komplimenter, og det gjelder uansett om man er tykk eller tynn.

Forskjellen er at man vet jo som regel når noe har rot i misunnelse. Og selv om det er lite hyggelig, så er jo det en annen opplevelse enn å bli avskrevet som overvektig, som kan bunne ut i reell forakt, å bli sett ned på og en holdning om at du er mindre verdt.

Jeg er slank selv, bare så det er sagt, og var veldig tynn som yngre. Men uavhengig av om noen slenger med leppa, så har vi jo alltid kunnet finne mange rollemodeller i media og moteverdenen som tynne, langt mer enn i motsatt tilfelle. 

Jeg tenker det samme når noen sier noe som stygt om folk fra Oslo vest (jeg er fra Ullern, mange på jobben er utenbysfra), eller når de kommer med blondinevitser. Det sier jo mye om dem at de føler det behovet. 

Anonymkode: 844b1...24f

Mye enig, men ikke alltid det bunner ut i misunnelse heller. Det blir ofte sett på som attraktivt å være tynn, men ikke når man blir for tynn. Det er ikke noe ideal å ha lite former, eller når beinene på kroppen vises mer fordi man har mindre fett.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en venninne som fikk høre på barneskolen at "det ser ut som du ikke får mat hjemme!" selvfølgelig er ikke det noe hyggelig, og jeg husker at hun var veldig lei seg. Kjente familien hennes veldig godt også, og selvfølgelig fikk hun masse mat og godteri, det var bare at hun var veldig aktiv og hadde høy forbrenning. At folk rundt en skal holde øye med hva man spiser og sånt er jo sykt ubehagelig selv om man ikke har et problem. 

Anonymkode: 91081...af0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mye enig, men ikke alltid det bunner ut i misunnelse heller. Det blir ofte sett på som attraktivt å være tynn, men ikke når man blir for tynn. Det er ikke noe ideal å ha lite former, eller når beinene på kroppen vises mer fordi man har mindre fett.

Jeg syns det er mye penere å være litt for tynn enn litt for tykk. Uansett er det vel ikke greit å si negative ting om andres kropp? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er mye penere å være litt for tynn enn litt for tykk. Uansett er det vel ikke greit å si negative ting om andres kropp? 

Det er vel noe subjektivt, men jeg mente at folk kan si negative ting om tynne også og mene det, uten at det kommer fra et sted av misunnelse. Noen ganger er det misunnelse som ligger bak, andre ganger er det ikke. Helt enig i at det er ugreit å snakke negativt om andres kropp. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel noe subjektivt, men jeg mente at folk kan si negative ting om tynne også og mene det, uten at det kommer fra et sted av misunnelse. Noen ganger er det misunnelse som ligger bak, andre ganger er det ikke. Helt enig i at det er ugreit å snakke negativt om andres kropp. 

Absolutt, at det skal handle om misunnelse er ofte et psykologisk forsvar oss tynne gjerne utvikler. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...