Gå til innhold

Ville du invitert henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kusine som jeg er veldig nære i alder med. Da vi var små, tilbrakte vi stort sett noen uker av hver sommer med hverandre og møttes ellers hvis vi var hos besteforeldre samtidig (vi bodde langt fra hverandre geografisk). Da kusinen min giftet seg for 4-5 år siden var jeg invitert i bryllupet hennes. På denne tiden var jeg sammen med en annen man enn min nåværende forlovede og jeg trodde at det var denne mannen jeg skulle gifte meg med. Da han plutselig og helt uventet gjorde det slutt etter godt over ni år sammen, så var jeg selvsagt knust. Jeg hørte ingenting fra kusinen min, hverken da det ble slutt eller siden. Ikke engang en liten melding med "trist å høre om deg og xxx". Hadde hun og mannen skilt seg, så hadde jeg med den største selvfølge sendt henne en melding eller ringt.

Spørsmålet mitt er rett og slett om jeg må be henne i bryllupet mitt? Vi har som sagt ikke hatt noe særlig kontakt de siste årene. Foreldrene hennes og halvsøsknene hennes (som jeg har god kontakt med og som stilte opp som bare det etter bruddet) er selvskrevne gjester. Det føles litt rart ikke å skulle invitere henne, samtidig føles det rart å skulle ha henne der også. Jeg har rett og slett ikke så mye til overs for henne lengre, men jeg aner ikke om det vil skape dårlig stemning i resten av familien. Føler at dette er en situasjon hvor jeg er "damned if you don´t, damned if you do" - ettersom jeg egentlig ikke ønsker å ha henne der, samtidig som jeg føler meg kjip hvis jeg ikke inviterer henne.

Anonymkode: d1d0f...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig inviterer du henne. Makan. 

Anonymkode: 2897c...ac8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig grunn til å "ikke ha noe til overs for henne". 

Anonymkode: 2897c...ac8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville invitert henne. Enig i at det er en smålig grunn til å ikke like henne. Hvis hun bor langt unna geografisk og dere hadde mer kontakt i barndommen er det ikke så rart at hun ikke "var der for deg" da det ble slutt med typen din. Kanskje hun ikke følte seg komfortabel med det

Anonymkode: 64b2d...02f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Det føles litt rart ikke å skulle invitere henne, samtidig føles det rart å skulle ha henne der også. Jeg har rett og slett ikke så mye til overs for henne lengre, men jeg aner ikke om det vil skape dårlig stemning i resten av familien. Føler at dette er en situasjon hvor jeg er "damned if you don´t, damned if you do" - ettersom jeg egentlig ikke ønsker å ha henne der, samtidig som jeg føler meg kjip hvis jeg ikke inviterer henne.

Anonymkode: d1d0f...f6c

Helt generelt vil jeg si at hvis en persons tilstedeværelse vil ødelegge hele dagen for deg, så skal denne person ikke inviteres. Uansett årsak - om det er rasjonelle følelser eller noe mer subjektivt. Og du trenger ikke forklare dette valget for øvrige gjester. Jeg klippet sitatet, men jeg fikk inntrykket du ikke har hatt kontakt med henne i 5 år (?) - om nødvendig kan du si at du+gommen ønsket en mer intim bryllupsfest bare med slektninger som dere har daglig/jevnlig kontakt med. 

Ang. den konkrete årsak til at du ikke ønsker henne som gjest... som utenforstående er det svært å vurdere hvordan du føler, og om det er en "god nok" grunn til ikke å invitere henne. 

Anonymkode: 52126...b68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke invitert noen jeg ikke ønsket der i bryllupet mitt. Pliktinvitasjoner har jeg ingenting til overs for.

Anonymkode: 80a6e...9f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare merkelug hbus du ikke inviterer henne.

Anonymkode: 2a453...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanlig å høre fra fettere og kusiner når det blir slutt med kjæresten? :klo: 

Anonymkode: 02567...fbf

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være rimelig close, type ha daglig kontakt med noen før jeg sender melding ved et brudd.

I andre relasjoner ville jeg nesten følt det hadde blitt å gni det inn, ved å sende en melding om det.. kanskje kusinen din har det som meg? 

Høres ellers litt sært ut om kun den situasjonen der er årsaken til endret forhold i dag.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du holde bryllup i disse tider må du regne med flere som ikke kommer.

Anonymkode: a3e86...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Er det virkelig vanlig å høre fra fettere og kusiner når det blir slutt med kjæresten? :klo: 

Anonymkode: 02567...fbf

Om det er vanlig er irrelevant.

Hvis TS og kusinen hadde et såpass tett forhold, og kusinen plutselig avbrøt kontakten uten forklaring, så skjønner jeg at TS ikke ønsker å ha henne med i brylluppet. 

Anonymkode: 52126...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Da kusinen min giftet seg for 4-5 år siden var jeg invitert i bryllupet hennes. På denne tiden var jeg sammen med en annen man enn min nåværende forlovede og jeg trodde at det var denne mannen jeg skulle gifte meg med. Da han plutselig og helt uventet gjorde det slutt etter godt over ni år sammen, så var jeg selvsagt knust. Jeg hørte ingenting fra kusinen min, hverken da det ble slutt eller siden. Ikke engang en liten melding med "trist å høre om deg og xxx". Hadde hun og mannen skilt seg, så hadde jeg med den største selvfølge sendt henne en melding eller ringt."

Ser ikke sammenhengen i dette, og om du skal invitere henne i bryllup eller ei...

Skal du la være å invitere henne på bakgrunn av at hun ikke skrev en melding til deg da det ble slutt mellom deg og forrige kjæreste? Altså, det var ikke slik at kusiner, fettere, besteforeldre, tanter osv stod i kø for å trøste meg da det ble slutt mellom meg og forrige kjæreste.... Det var det venner som gjorde. Blandet ikke hele familien inn i det. Rar problemstilling - her legger du altfor mye i en handling... Hvorfor har ikke du kontaktet henne selv siden da? Pga hun ikke sendte "lei-seg-melding"?

Og hva stilte tante og onkel + andre kusiner og fettere opp med da, når det ble slutt mellom deg og forrige? Trengte du ekstremt mye oppmerksomhet?? Vi har alle vært knust etter et brudd, men hele slekten har ikke måttet stille opp (takk Gud for det).

Jeg har nesten ikke kontakt med mine kusiner og fettere i det hele tatt, men de er selvskrevne gjester i store selskaper fordet om. Da gleder jeg meg alltid til å se dem igjen. 

Anonymkode: da490...2cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er vanlig er irrelevant.

Hvis TS og kusinen hadde et såpass tett forhold, og kusinen plutselig avbrøt kontakten uten forklaring, så skjønner jeg at TS ikke ønsker å ha henne med i brylluppet. 

Anonymkode: 52126...b68

Brøt kontakten? Bare fordi hun ikke sendte melding akkurat da? Nei, tipper TS også kunne kontaktet henne. Det har nok bare blitt slik, som det er med mange andre i slekten. Man ses ikke så ofte, men man er heller ikke uvenner. 

Anonymkode: da490...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig vanlig å høre fra fettere og kusiner når det blir slutt med kjæresten? :klo: 

Anonymkode: 02567...fbf

Nei, med mindre kusiner eller fettere er bestevennen din, så er det bare merkelig... 

Anonymkode: da490...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt generelt vil jeg si at hvis en persons tilstedeværelse vil ødelegge hele dagen for deg, så skal denne person ikke inviteres. Uansett årsak - om det er rasjonelle følelser eller noe mer subjektivt. Og du trenger ikke forklare dette valget for øvrige gjester. Jeg klippet sitatet, men jeg fikk inntrykket du ikke har hatt kontakt med henne i 5 år (?) - om nødvendig kan du si at du+gommen ønsket en mer intim bryllupsfest bare med slektninger som dere har daglig/jevnlig kontakt med. 

Ang. den konkrete årsak til at du ikke ønsker henne som gjest... som utenforstående er det svært å vurdere hvordan du føler, og om det er en "god nok" grunn til ikke å invitere henne. 

Anonymkode: 52126...b68

Enig i det hvis det var noe alvorlig, men hvis det spiller seg fra at kusinen ikke sendte en SMS da TS hadde kjærlighetssorg for mange år siden, så sier det seg selv at TS lager et stort problem av ingenting, og kanskje ødelegger hele familien. Hun har jo et stort problem hvis dette kan ødelegge dagen hennes.... Da hadde jeg som tante eller onkel eller andre søskenbarn (foreldre og søsken til denne kusinen) IKKE stilt i bryllupet! 

Det er også rart å invitere hele familien til kusinen utenom henne.. Klart det må forklares?!

Anonymkode: da490...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inviterer selvfølgelig dem du vil, men stilte virkelig fettere og tanter og onkler opp i bruddsituasjonen din? Vi er en relativt normal familie, men jeg må innrømme at det ikke er familien jeg har forventet mest støtte av ved et brudd. De har sagt "trist å høre om deg og y" hvis vi møttes, men det er ikke der jeg forventer aktiv involvering. 

Hvis du virkelig kan si at resten av familien hennes involverte seg i bruddet, så kan jeg ha litt forståelse. Men jeg synes du holder veldig hardt på noe som ikke var sånn veldig ille. Spesielt siden dere ikke har hatt særlig kontakt i ettertid uansett. Det virker bare som dere tilfeldigvis havnet inn i et normalt familieforhold akkurat da. Hun ble opptatt med familieliv og jobb, og du tok heller aldri kontakt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen minner meg om den der tråden "datteren min besto videregående og venninnen min ga bare tommel opp selv om resten skrøt hemningsløst". 

Anonymkode: 02567...fbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de fleste er uenige med meg - og det var jo for å avklare om jeg er urimelig eller ikke at jeg lagde tråden. 

Til dere som spør; ja, alle onklene mine og øvrige søskenbarn som jeg hadde samme type relasjon til (jeg har også en haug med søskenbarn som jeg ikke har en relasjon til og som heller ikke vil bli invitert i bryllupet) sendte meg melding eller ringte meg i ettertid og uttrykte sin medfølelse. Kanskje det bare er familien min som er rar? Å gjennomgå et brudd kan være ganske traumatisk (en av de vanligste grunnene til at folk havner på akuttpsykiatrisk). Nå klarte jeg meg uten innleggelser, i all hovedsak ved hjelp av venner, men ja, jeg hadde forventet en melding fra henne slik som jeg fikk fra resten av familien hennes. 

Da inviterer jeg henne også. Ønsker jo ikke å være en kjip person, og det er ikke verdens undergang for meg å ha henne der. Har bare ikke sånn veldig lyst til det heller!

Anonymkode: d1d0f...f6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...