Gå til innhold

Antibiotika kur mot kviser/acne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har tatt det og kan dele erfaringen?

Hvor raskt virket det?

Kom acne tilbake?

Anonymkode: ea8fa...267

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virket iløpet av to uker. Huden ble helt fantastisk. Og så gikk den tilbake til sånn den var nesten med en gang kuren var over. 

Anonymkode: e666e...79d

Skrevet

Jeg tok en 3 mnd kur med tetralysal(?) og ble kvitt det. Jeg var da rundt 30 år gammel og er nå 39.

Jeg hadde ikke kviser som ungdom, fikk først kviser etter jeg fyldte 25, og hadde da mange sånne vonde som lå dypt. Noen i klinkekulestr.  Jeg hadde dem mest i ansikt og på ryggen. 

Legen min gadd ikke å ta tak i det, jeg endte opp med å bestille time hos hudspesialist som skrev ut resept til meg. Kostet meg ca 1000 men det var vel verdt det! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Forundret.. skrev:

Jeg tok en 3 mnd kur med tetralysal(?) og ble kvitt det. Jeg var da rundt 30 år gammel og er nå 39.

Jeg hadde ikke kviser som ungdom, fikk først kviser etter jeg fyldte 25, og hadde da mange sånne vonde som lå dypt. Noen i klinkekulestr.  Jeg hadde dem mest i ansikt og på ryggen. 

Legen min gadd ikke å ta tak i det, jeg endte opp med å bestille time hos hudspesialist som skrev ut resept til meg. Kostet meg ca 1000 men det var vel verdt det! 

Det er akkurat som i mitt tilfelle, alt dette! Er det en tabletrkur? Vet du hva virkestoffet er?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker men kommer ofte tilbake etter endt kur. Det kan være lurt å fortsette å ta tabletter men lavere dose for å unngå tilbakefall. 

Anonymkode: b6932...ed2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til hudspesialist. Prøvde mye forskjellig. Til slutt tok jeg tetralysal i 6 mnd, og fikk fin hud da. Men kvisene/byllene kom tilbake etter 2 uker da kuren var ferdig. Så har det svingt litt i perioder, hvor ille det er.

En periode på flere år, hjalp det mye å bruke Exuviance hudpleieserie. Bedre enn antibiotika, for min del.

Anonymkode: 6dab1...d09

Skrevet (endret)

Min sønn sliter med akne. Han brukte antibiotika mot akne i lang tid, men det funket ikke. Han ble henvist til en hudspesialist, som ga han resept på Epiduo og den har gjort underverker for han. Han har mye mindre akne nå enn han hadde tidligere.

Endret av Kittykat
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat som i mitt tilfelle, alt dette! Er det en tabletrkur? Vet du hva virkestoffet er?

Det var en tablettkur ja. 

Hva virkestoffet er finner du ved å ta et googlesøk. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til hudspesialist. Prøvde mye forskjellig. Til slutt tok jeg tetralysal i 6 mnd, og fikk fin hud da. Men kvisene/byllene kom tilbake etter 2 uker da kuren var ferdig. Så har det svingt litt i perioder, hvor ille det er.

En periode på flere år, hjalp det mye å bruke Exuviance hudpleieserie. Bedre enn antibiotika, for min del.

Anonymkode: 6dab1...d09

Googlet Exuviance, de har mange produkter, tror du det var det med retinol du brukte? Eller noe med salisylsyre? Glykolsyre?

Skrevet

Jeg har hatt kviser fra jeg var 13 til 40 år, med en bedring mens jeg gikk på p-piller. Jeg har prøvd to ulike antibiotokakurer. Først noe på "T" (husker ikke helt navnet),  en kur jeg gikk på i nesten to mnd, men det hadde ingen effekt. Senere gikk jeg på to runder med isotretinoin, også kalt Roaccutan. Dette er ei hard kur, med mange bivirkninger, og fås kun av hudlege. Men det fungerte. De fleste klarer seg med en kur med Isotretinoin, men for min del måtte jeg ha runde nr to. 

Gode hudpleieprodukter er også viktig, men de forebygger kun småkvisene mine, ikke byllene.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Franord skrev:

Jeg har hatt kviser fra jeg var 13 til 40 år, med en bedring mens jeg gikk på p-piller. Jeg har prøvd to ulike antibiotokakurer. Først noe på "T" (husker ikke helt navnet),  en kur jeg gikk på i nesten to mnd, men det hadde ingen effekt. Senere gikk jeg på to runder med isotretinoin, også kalt Roaccutan. Dette er ei hard kur, med mange bivirkninger, og fås kun av hudlege. Men det fungerte. De fleste klarer seg med en kur med Isotretinoin, men for min del måtte jeg ha runde nr to. 

Gode hudpleieprodukter er også viktig, men de forebygger kun småkvisene mine, ikke byllene.

Hvordan var det å gå på isotretinoin? Jeg har time til hudlege i januar og lurer på om jeg kanskje blir satt på isotretinoin-kur. Hvor hadde du mest kviser? Ble det sagt noe om årsaken til kvisene/byllene?

Jeg får byller rundt haka og opp langs kjeven. Har prøvd epiduo, ble litt bedre, men de store byllene kom likevel. 

Anonymkode: c6687...b0d

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var det å gå på isotretinoin? Jeg har time til hudlege i januar og lurer på om jeg kanskje blir satt på isotretinoin-kur. Hvor hadde du mest kviser? Ble det sagt noe om årsaken til kvisene/byllene?

Jeg får byller rundt haka og opp langs kjeven. Har prøvd epiduo, ble litt bedre, men de store byllene kom likevel. 

Anonymkode: c6687...b0d

Jeg hadde også kviser/byller langs kjeven, men har ikke fått noen forklaring. Jeg hadde en god del bivirkninger av Isotretinoin ,men de var til å holde ut. Hud og lepper ble svært tørre, og flasset på leppene og rundt nesen. Det var plagsomt og sjenerende, men fant gode produkter som  gjorde at det ble bedre. Eks lypsyl i  fra merket La Roche-Posay, som fås på apotek. 

Jeg fikk også tørre øyne og store pigmentflekker på kinnene, men de er borte nå. Du må være forsiktig med alkohol og sol mens du går på denne kuren,  noe som kanskje kan være vanskelig i sommerferien 😅

På runde to så kjente jeg jeg at kroppen hadde fått nok litt etter halv kur. Kan ikke forklare det, men var et diffust ubehag jeg skjønte skyldes medisinen. Da var huden blitt så bra at jeg sluttet med tablettene, og den har vært fin siden. 

Du må gjøre dine egne erfaringer, jeg vet at folk opplever det forskjellig. Og så vet man jo at det er foren begrenset periode 😊

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg var på lymecelin kur. På vedlegget står det ta en per dag og skal tas rett før mat men legen skrev at jeg skal ta en morgen og en kveld. Jeg fikk bivirkninger og dårligere syn. De siste to dagene har jeg ikke tatt den. Skal jeg fortsette eller la være? Får ikke kontakt med legen før i slutten av måneden

Anonymkode: 9b068...097

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...