AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #21 Skrevet 12. juli 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du de som jobber i helsevesenet og er alenemødre/fedre skal gjøre? La barna bo hjemme alene i flere uker? Anonymkode: 9809e...032 Siden helsevesenet bare skal ivareta helt kritiske funksjoner som ikke kan vente til lockdown er over, vil det ikke være behov for alle ansatte. Aleneforeldre kan fritas. Anonymkode: a4977...3cd
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #22 Skrevet 13. juli 2020 Dette hadde nok vært den beste løsningen. Så snart man er virusfri i landet er det bare å gå tilbake til normalt så lenge man holder grensene stengt. Anonymkode: aad94...d74
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #23 Skrevet 13. juli 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Gjør man dette i to måneder vil det garantere utryddelse av viruset. Nei dessverre så vil det ikke bli utryddet av dette, det eneste som kan "utrydde" det er vaksiner. Anonymkode: 11095...f74
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #24 Skrevet 13. juli 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei dessverre så vil det ikke bli utryddet av dette, det eneste som kan "utrydde" det er vaksiner. Anonymkode: 11095...f74 Ikke her i Norge. Egentlig ingen steder, men Norge er ikke stort sammenlignet med mange andre land som har fått dette og vi har en god økonomi. Det vedkommende skriver har jeg tenkt på selv før jeg og. Steng grensen (ikke bare innfør karantene). Og kjør lockdown. Folk må holde seg innendørs, punktum. Og strengt straff til de som bryter dette. Det hadde tatt knekken på coronaen her i landet iløpet av max 2 måneder. Og det er ikke tull. Hvis INGEN hadde fått lov til å gå ut, at vi alle måtte være isolert i våre egne hjem i ca 2 måneder, hvordan mener du da at viruset ikke hadde blitt utryddet her i Norge hvis vi hadde gjort det? Det er logisk det. Viruset lever ikke evig og ville dødd ut av seg selv. Greit nok, det ville fortsatt stått like ille til med andre land, men vi ville kvittet oss med deg. Så hadde vi holdt grensen stengt til andre land hadde klart å oppnå det samme (bare at det ville tatt lenger tid, MYE lenger tid). For dere som snakker om penger. Hvor mange måneder har vi holdt på nå? Snart 5? og det er først nå alt begynner å åpne igjen. I mellomtiden har folk tapt penger som bare det . Hva er bedre: 2 måneder med full stans (og 3 måneder etter det hvor folk kjøper som før) eller 2 måneder med alt fra dårlig business til helt elendig? Tror de fleste vil velge det første. Anonymkode: 8ad06...468
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #25 Skrevet 13. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke her i Norge. Egentlig ingen steder, men Norge er ikke stort sammenlignet med mange andre land som har fått dette og vi har en god økonomi. Det vedkommende skriver har jeg tenkt på selv før jeg og. Steng grensen (ikke bare innfør karantene). Og kjør lockdown. Folk må holde seg innendørs, punktum. Og strengt straff til de som bryter dette. Det hadde tatt knekken på coronaen her i landet iløpet av max 2 måneder. Og det er ikke tull. Hvis INGEN hadde fått lov til å gå ut, at vi alle måtte være isolert i våre egne hjem i ca 2 måneder, hvordan mener du da at viruset ikke hadde blitt utryddet her i Norge hvis vi hadde gjort det? Det er logisk det. Viruset lever ikke evig og ville dødd ut av seg selv. Greit nok, det ville fortsatt stått like ille til med andre land, men vi ville kvittet oss med deg. Så hadde vi holdt grensen stengt til andre land hadde klart å oppnå det samme (bare at det ville tatt lenger tid, MYE lenger tid). For dere som snakker om penger. Hvor mange måneder har vi holdt på nå? Snart 5? og det er først nå alt begynner å åpne igjen. I mellomtiden har folk tapt penger som bare det . Hva er bedre: 2 måneder med full stans (og 3 måneder etter det hvor folk kjøper som før) eller 2 måneder med alt fra dårlig business til helt elendig? Tror de fleste vil velge det første. Anonymkode: 8ad06...468 Men nå bor ikke vi i en kommunistisk stat, og myndighetene har ikke lov å tvinge folk til å holde seg hjemme. Og det gikk jo fint med skole-og barnehageåpning, antallet innlagte fortsatte å synke til tross for det. Det går nok bra. Anonymkode: 9809e...032 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #26 Skrevet 13. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå bor ikke vi i en kommunistisk stat, og myndighetene har ikke lov å tvinge folk til å holde seg hjemme. Og det gikk jo fint med skole-og barnehageåpning, antallet innlagte fortsatte å synke til tross for det. Det går nok bra. Anonymkode: 9809e...032 Spar meg. Hvis det er til for landets beste så kan de fint innføre det jo. De kan, men vi har en ganske tafatt regjering, som brukte altfor lang tid på å reagere, så jeg er ikke sjokkert egentlig. Anonymkode: 8ad06...468
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #27 Skrevet 13. juli 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke her i Norge. Egentlig ingen steder, men Norge er ikke stort sammenlignet med mange andre land som har fått dette og vi har en god økonomi. Det vedkommende skriver har jeg tenkt på selv før jeg og. Steng grensen (ikke bare innfør karantene). Og kjør lockdown. Folk må holde seg innendørs, punktum. Og strengt straff til de som bryter dette. Det hadde tatt knekken på coronaen her i landet iløpet av max 2 måneder. Og det er ikke tull. Hvis INGEN hadde fått lov til å gå ut, at vi alle måtte være isolert i våre egne hjem i ca 2 måneder, hvordan mener du da at viruset ikke hadde blitt utryddet her i Norge hvis vi hadde gjort det? Det er logisk det. Viruset lever ikke evig og ville dødd ut av seg selv. Greit nok, det ville fortsatt stått like ille til med andre land, men vi ville kvittet oss med deg. Så hadde vi holdt grensen stengt til andre land hadde klart å oppnå det samme (bare at det ville tatt lenger tid, MYE lenger tid). For dere som snakker om penger. Hvor mange måneder har vi holdt på nå? Snart 5? og det er først nå alt begynner å åpne igjen. I mellomtiden har folk tapt penger som bare det . Hva er bedre: 2 måneder med full stans (og 3 måneder etter det hvor folk kjøper som før) eller 2 måneder med alt fra dårlig business til helt elendig? Tror de fleste vil velge det første. Anonymkode: 8ad06...468 Problemet er at det ikke hadde hold med å stenge Norge i 2 mndr, grensene måtte ha vært stengt i så og si til evig tid. Og det er heller ikke mulig å vokte hver meter av den norske grensa (viruset bryr seg ikke om grenser) uten vaksine/imunitet så vil man aldri bli kvitt viruset. Det er en grunn til at "Svartedauen" viruset fortsatt eksisterer... Anonymkode: 11095...f74 2
tussi84 Skrevet 13. juli 2020 #28 Skrevet 13. juli 2020 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk må holde seg innendørs, punktum. Og strengt straff til de som bryter dette. Det hadde tatt knekken på coronaen her i landet iløpet av max 2 måneder Det hadde ikke passet meg i det hele tatt. Hvordan skulle jeg fått oppfølging i graviditeten da? Har et risiko svangerskap, så er på sykehuset 3-4 ganger i mnd nå, både for å få oppfølging av vekstkontroll og diabetes. I tillegg er det fastlegen 1-2 ganger i mnd. Skulle jeg blitt straffet da fordi jeg trenger oppfølging under graviditeten, noe alle gravide gjør i ulik grad? Og skulle jeg blitt straffet fordi jeg av og til ikke har tilgang til bilen, og må benytte meg av tur/retur med buss til disse avtalene? Eller skulle jeg blitt straffet fordi jeg går på oppfølging? Og hva med andre pasienter som trenger behandling av lege/norske sykehus? Skal ikke de få lov til å gå på behandlinger heller? Og hva med matvarer? Mange matvarer varer ikke 2 mnd, å kun spise tørrmat og hermetikk mat i flere uker er ikke holdbart. Forslaget ditt er lite gjennomførtbart. Endret 13. juli 2020 av tussi84 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #29 Skrevet 13. juli 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Det hadde ikke passet meg i det hele tatt. Hvordan skulle jeg fått oppfølging i graviditeten da? Har et risiko svangerskap, så er på sykehuset 3-4 ganger i mnd nå, både for å få oppfølging av vekstkontroll og diabetes. I tillegg er det fastlegen 1-2 ganger i mnd. Skulle jeg blitt straffet da fordi jeg trenger oppfølging under graviditeten, noe alle gravide gjør i ulik grad? Og skulle jeg blitt straffet fordi jeg av og til ikke har tilgang til bilen, og må benytte meg av tur/retur med buss til disse avtalene? Eller skulle jeg blitt straffet fordi jeg går på oppfølging? Og hva med andre pasienter som trenger behandling av lege/norske sykehus? Skal ikke de få lov til å gå på behandlinger heller? Og hva med matvarer? Mange matvarer varer ikke 2 mnd, å kun spise tørrmat og hermetikk mat i flere uker er ikke holdbart. Forslaget ditt er lite gjennomførtbart. Du kan så si. Å stenge alt, hadde tatt knekken på hele økonomien, og med det også grunnlaget for helsevesen og andre offentlige institusjoner over tid. Anonymkode: 5529d...526 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #30 Skrevet 13. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan så si. Å stenge alt, hadde tatt knekken på hele økonomien, og med det også grunnlaget for helsevesen og andre offentlige institusjoner over tid. Anonymkode: 5529d...526 Ikke på 1-2 måneder, når mye allerede har blitt stengt iløpet av tiden koronaen har herjet. Sier jo det: 1-2 måneder med full stopp er bedre enn nesten 6 måneder med alt fra dårlig til elendig business for alle. Det sier seg selv! Det er det som har kostet penger. Mtp hvor lite smitte det har vært her så ville det fungert, det har fungert i andre land hvor smittetallet har vært MYE høyere. Så, jo, det ville fungert og ville vært mindre kostbart enn slik vi har holdt på i snart et halvt år. Anonymkode: 8ad06...468
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #31 Skrevet 13. juli 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke på 1-2 måneder, når mye allerede har blitt stengt iløpet av tiden koronaen har herjet. Sier jo det: 1-2 måneder med full stopp er bedre enn nesten 6 måneder med alt fra dårlig til elendig business for alle. Det sier seg selv! Det er det som har kostet penger. Mtp hvor lite smitte det har vært her så ville det fungert, det har fungert i andre land hvor smittetallet har vært MYE høyere. Så, jo, det ville fungert og ville vært mindre kostbart enn slik vi har holdt på i snart et halvt år. Anonymkode: 8ad06...468 Nevn et land som har stengt ned absolutt alt? Anonymkode: 11095...f74 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #32 Skrevet 13. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevn et land som har stengt ned absolutt alt? Anonymkode: 11095...f74 Vel, Kina har hatt total lockdown enkelte byer , men hadde de gjort det samme i hele landet så hadde situasjonen vært enda bedre der . Anonymkode: 8ad06...468
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #33 Skrevet 13. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, Kina har hatt total lockdown enkelte byer , men hadde de gjort det samme i hele landet så hadde situasjonen vært enda bedre der . Anonymkode: 8ad06...468 Nei hadde den nok ikke. Du vet at når nedstengningen av di byene ble opphevet så kom viruset tilbake? Mener du at de skulle stengt ned for evig da eller? Anonymkode: 11095...f74 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #34 Skrevet 13. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei hadde den nok ikke. Du vet at når nedstengningen av di byene ble opphevet så kom viruset tilbake? Mener du at de skulle stengt ned for evig da eller? Anonymkode: 11095...f74 Jeg begynner å lure på om enkelte folk har veldig lav IQ på dette forumet. Du vet at hvis viruset ikke har noen vert så vil den før eller siden dø ut? At den overlever ikke lenge på overflater osv?. Det kom tilbake fordi at man da kunne bevege seg fritt , folk kunne komme inn, folk kunne dra ut, det er ikke sikkert at alle var helt friske enda og at man fortsatt kunne smitte andre. Og dette var en by med MYE smitte, hvor folk bor tettere enn det mange av oss gjør i Norge. I Norge så ville vi fått et bedre resultat fordi vi bor færre oppi hverandre, at smittetallet er i utgangspunktet lavere enn i for eks kina. Full lockdown i 1-2 måneder og viruset ville blitt borte. Og med stengt grense, hvordan skulle det viruset komme tilbake? facepalm Anonymkode: 8ad06...468
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2020 #35 Skrevet 13. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg begynner å lure på om enkelte folk har veldig lav IQ på dette forumet. Du vet at hvis viruset ikke har noen vert så vil den før eller siden dø ut? At den overlever ikke lenge på overflater osv?. Det kom tilbake fordi at man da kunne bevege seg fritt , folk kunne komme inn, folk kunne dra ut, det er ikke sikkert at alle var helt friske enda og at man fortsatt kunne smitte andre. Og dette var en by med MYE smitte, hvor folk bor tettere enn det mange av oss gjør i Norge. I Norge så ville vi fått et bedre resultat fordi vi bor færre oppi hverandre, at smittetallet er i utgangspunktet lavere enn i for eks kina. Full lockdown i 1-2 måneder og viruset ville blitt borte. Og med stengt grense, hvordan skulle det viruset komme tilbake? facepalm Anonymkode: 8ad06...468 Eh? Tror det er du som ikke helt vet hvordan virus virker... Selv om viruset blir "borte" i Norge etter en fullstending nedstegning av landet i 2 mndr, så vil det komme tilbake så snart grensene åpnes igjen. Eller mener du at man skal stenge grensene i årevis fremover? Det er som nevnt tidligere heller ikke fysisk mulig å kontrollere hele grensa (selv nå under grensestegningen så var det mange som beveget seg frem og tilbake over grensa på steder uten vakt) Anonymkode: 11095...f74 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #36 Skrevet 14. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke på 1-2 måneder, når mye allerede har blitt stengt iløpet av tiden koronaen har herjet. Sier jo det: 1-2 måneder med full stopp er bedre enn nesten 6 måneder med alt fra dårlig til elendig business for alle. Det sier seg selv! Det er det som har kostet penger. Mtp hvor lite smitte det har vært her så ville det fungert, det har fungert i andre land hvor smittetallet har vært MYE høyere. Så, jo, det ville fungert og ville vært mindre kostbart enn slik vi har holdt på i snart et halvt år. Anonymkode: 8ad06...468 Men langt fra alt ble stengt ned noe sted, spesielt ikke i Norge. Og joda, nedstengning er mer skadelig om du tror. Om næringslivet får seg en runde til med nedstengning i noen måneder, så vil det gå ganske ille for mange. Mange vil da miste jobb, som gjør at de ikke kan betale sine forpliktelser, som igjen fører til at kreditorene/bedriftene de har kjøpt lån/tjenester/produkter av også kan gå over ende, som betyr enda flere arbeidsløse osv. Videre struper man da skatteinngangen, noe som over tid påvirker muligheten for å ha helsevesen eller andre offentlige institusjoner. Anonymkode: 5529d...526 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #37 Skrevet 14. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men langt fra alt ble stengt ned noe sted, spesielt ikke i Norge. Og joda, nedstengning er mer skadelig om du tror. Om næringslivet får seg en runde til med nedstengning i noen måneder, så vil det gå ganske ille for mange. Mange vil da miste jobb, som gjør at de ikke kan betale sine forpliktelser, som igjen fører til at kreditorene/bedriftene de har kjøpt lån/tjenester/produkter av også kan gå over ende, som betyr enda flere arbeidsløse osv. Videre struper man da skatteinngangen, noe som over tid påvirker muligheten for å ha helsevesen eller andre offentlige institusjoner. Anonymkode: 5529d...526 Folk uten innsikt i økonomi tenker ikke slik. De tror at bare man isolerer hvert eneste menneske i sitt eget hjem så forsvinner viruset. De tenker ikke på at mange MÅ på jobb - helsearbeidere, produksjonsarbeidere, medarbeidere i matbutikk, hjemmehjelp osv. Mange må også ut av huset for å ha oppfølging av svangerskap, sykdom, barnekontroller, tannlege, spesialhelsetjenesten, PPT og lignende. I tillegg forstår jeg ikke dem som skriver om stenging av grensene i flere år/for alltid. Norge er på ingen måte selvforsynt, og det er heller ikke nok arbeidskraft i dette landet til alle oppgaver som trenger å utføres. Stenger man grensa for import av mennesker og varer så sitter man snart igjen uten mange matvarer, klær, elektronikk og annet som ikke produseres i dette landet. Det er inngått mange internasjonale avtaler som ikke bare kan brytes over natta. En annen ting disse mennesker ikke tenker på, er at turisme i Norge er veldig ensidig. Det er ikke slik det er i mange andre land, der man drar for å se kultur, bygninger, gå i operaen. Norges turisme er basert for det meste på natur. Nordmenn flest gidder ikke å betale for noe som er gratis, for natur har vi her overalt. Vi er ikke avhengige av å bo på hotell for å se nordlys. Vi kan kjøpe vår egen snøscooter eller låne hos bekjente for å dra på tur med scooter. Vi kan fiske så å si overalt, gratis. Anonymkode: de086...73f 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #38 Skrevet 14. juli 2020 Nå var vel hele meningen med nedstengningen å flate ut kurven (fordi helsevesenet vårt ikke ville takle en massiv økning smittede). Ikke å stoppe smitten helt. Anonymkode: 12982...ed1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #39 Skrevet 14. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå var vel hele meningen med nedstengningen å flate ut kurven (fordi helsevesenet vårt ikke ville takle en massiv økning smittede). Ikke å stoppe smitten helt. Anonymkode: 12982...ed1 Det var det, men KGs koronaekstremister tar det alltid litt lenger. Anonymkode: 1ab5b...7f5 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #40 Skrevet 14. juli 2020 På 13.7.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev: Problemet er at det ikke hadde hold med å stenge Norge i 2 mndr, grensene måtte ha vært stengt i så og si til evig tid. Og det er heller ikke mulig å vokte hver meter av den norske grensa (viruset bryr seg ikke om grenser) uten vaksine/imunitet så vil man aldri bli kvitt viruset. Det er en grunn til at "Svartedauen" viruset fortsatt eksisterer... Anonymkode: 11095...f74 Det er fullt mulig å vokte hele Norges grense. Det sier seg selv. Anonymkode: 02a7d...3af
Anbefalte innlegg