Gå til innhold

Bruker du "mons"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid sagt "mons" om hankatter, men der jeg bor nå opplever jeg at de færreste skjønner hva jeg mener når jeg sier det.

Er det et så fremmed uttrykk at jeg må slutte bruke det?

Anonymkode: bebd9...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker det ikke, men jeg veit hva som menes. Da syns jeg «kjette» er et mer forvirrende ord (til jeg fikk vite at det var hunnkatt) 

Anonymkode: 8a952...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min HETER Mons 😅

Anonymkode: 83d5d...b6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten min HETER Mons 😅

Anonymkode: 83d5d...b6a

Så kjekt at du har gitt hannkatten din navnet "hankatt", da blir det ingen misforståelser  :ler:

 

 

Anonymkode: bebd9...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det var det dere kalte for «hannkatt»😂 Her jeg bor heter mange katter Mons/Måns

Men det var jo lettvint 🤣

Anonymkode: 83d5d...b6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hannkatt og hukatt, men jeg skjønner jo godt hva som menes med mons og kjette for det.

Anonymkode: ff854...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mons er jo et vanlig hannkattNAVN også, litt sånn som Fido er for hunder.

Jeg vet hva Mons betyr, men jeg bruker det ikke selv. Kjette har jeg aldri hørt før. 

Anonymkode: 47d2e...e14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bruker det ikke selv, men vet hva det betyr. 
 

Nabo fra nordnorge snakker om «alle monsan» som går rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mons er jo et vanlig hannkattNAVN også, litt sånn som Fido er for hunder.
 

Anonymkode: 47d2e...e14

Det vet jeg, men det er lett å skille mellom Mons som egennavn, og "en mons/monsen" som et substantiv.

Anonymkode: bebd9...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok trodd at mons var navnet til katten. Visste ikke at man brukte det for hannkatt. 

Kjette har jeg ikke hørt før. 

Er fra Oslo-området hvis det har noe å si. 

Anonymkode: 0d25c...dc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bruker det ikke her jeg bor for jeg tror ikke det ville bli forstått, men jeg er vokst opp med uttrykkene så jeg kunne funnet på å bruke det når jeg er på besøk der. "Mons" er helt klart hannkatt for meg hvis man uttrykker det som substantiv (en mons). Jeg vet hva som menes med "kjette" men ville aldri brukt det selv. Derimot kunne jeg i rette selskap funnet på å si "en pisi" eller "en siri" og bli forstått. Tror helst det er litt eldre mennesker der jeg vokste opp som ville skjønne det. Yngre folk ville nok sett uforstående på meg. 

Anonymkode: d1e54...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mons er jo et vanlig hannkattNAVN også, litt sånn som Fido er for hunder.

Jeg vet hva Mons betyr, men jeg bruker det ikke selv. Kjette har jeg aldri hørt før. 

Anonymkode: 47d2e...e14

Feil! Nesten ingen kaller hunden sin Fido.

Folk forbinder det med et teit navn «alle» hunder heter, derfor bruker ingen det lenger.

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-norges-mest-populaere-hundenavn/72643318/amp

Anonymkode: f4cb3...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Feil! Nesten ingen kaller hunden sin Fido.

Folk forbinder det med et teit navn «alle» hunder heter, derfor bruker ingen det lenger.

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-norges-mest-populaere-hundenavn/72643318/amp

Anonymkode: f4cb3...967

Greit nok, men folk forbinder Fido med hunder likevel. Fido er faktisk internasjonalt forbundet med hund. 

Anonymkode: 47d2e...e14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid sagt ''mons'' om hannkatt, og ''siri''  eller ''pusi'' om hunnkatt. Aldri hørt om ''kjette'' før da. Er fra Helgeland i Nordland. Der jeg kommer fra har alle katter et navn, men blir ofte bare kalt for pelsfarge+kjønn, fks, gråpusi, brunpusi, gråmons, svartmons, osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det innimellom, som deg, for å beskrive en litt røff hannkatt. Ville nok ikke brukt det om en ung, forsiktig hannkatt. Har en katt som kommer på litt ujevne besøk i hagen, han kaller jeg for Mons Ivar (fordi den ligner på den tidligere fotballspilleren), men jeg tror egentlig det er en hunnkatt .. Men, det er nå en annen sak :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at flere fremdeles bruker mons , eller i det minste forstår meningen med ordet  :)

jeg begynte nesten å tro at det uttrykket hadde forsvunnet helt.

Jeg er opprinnelig fra Nordmøre, og som @Sconeser jeg vant til Gråpus, Kvitpissi, Rødmons (og Store Svarte F***  :ler: )

 

@RumleJeg skulle likt å se Mons Ivar :ler:

 

Anonymkode: bebd9...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, kaller fremmede hannkatter som reker forbi for "Rækmons" eller bare "en mons". Hannkatten min har mange kjælenavn med mons i, som godmonsen, kosemonsen, stasmonsen og monsemannen.
Er fra nordnorge.

Anonymkode: 63cee...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt før faktisk, hadde nok trodd det var navnet på katten.

Anonymkode: 30748...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt "mons" om hankatt og "kjette" om hunnkatt så lenge jeg kan huske, så jeg aner ikke når jeg først hørte det.
Mener å huske at både foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen i området jeg vokste opp i brukte begge deler, ihvertfall min farmor, annet enn det husker jeg ikke helt spesifikt.

Det er i hvert fall ikke fremmedord for meg, etter snart førti år på kloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...