Gå til innhold

straffenivå på ville veier


Bli medlem

Anbefalte innlegg

Risikerer 6 års fengsel for å ha levert falske reiseregninger for 150k.

https://khrono.no/professor-leverte-falske-reiseregninger--tiltalt-for-grovt-bedrageri/502290

Skulle tro han hadde drept og voldtatt noen.

Og ikke glem Cappelen som fikk lovens strengeste straff (minus rabatt) for sin befatning med hasjplanter.

Sett i sammenheng med straff for drap og voldtekt er det liten tvil om at hva som anses som alvorlige forbytelser og ikke i dette landet er helt på ville veier.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Bli medlem skrev:

Risikerer 6 års fengsel for å ha levert falske reiseregninger for 150k.

https://khrono.no/professor-leverte-falske-reiseregninger--tiltalt-for-grovt-bedrageri/502290

Skulle tro han hadde drept og voldtatt noen.

Og ikke glem Cappelen som fikk lovens strengeste straff (minus rabatt) for sin befatning med hasjplanter.

Sett i sammenheng med straff for drap og voldtekt er det liten tvil om at hva som anses som alvorlige forbytelser og ikke i dette landet er helt på ville veier.

 

Jeg er forsåvidt for strengere straffer, og er enig med at det med første øyekast er urimelig. Likevel er det momenter som gjør seg gjeldende for enkelte forbrytelser som gjerne ikke er så framtredende for andre.

Når det kommer til bedrageri / underslag er dette forbrytelser som straffes hardt fordi det har sammenheng med stabiliteten i samfunnet. Vi har en høy grad av tillit mellom partene i arbeidslivet - og lovverket skal støtte opp rundt avvik fra dette.

Vedrørende narkotika er det selvfølgelig alltid betent, men akkurat Cappelen med hundrevis av kilo narko er det vel ikke så synd på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel strafferammen for grovt bedrageri 6 års fengsel. Det er forholdsvis sjelden en tiltalt får den maksimale straffen, så jeg tipper 1.5 års fengsel eller mindre. Jeg kjenner ikke saken, så dette er en veldig vill gjetning. Den endelig straffutmålingen, om han blir dømt, kommer an på så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Cappelen» har vel strengt tatt gjort mer enn å ha «befatning» med hasjplanter.

Men ja, jeg er forsåvidt enig i at økonomisk kriminalitet straffes forholdsmessig strengere enn voldsforbrytelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal all kriminalitet alltid sammenlignes med voldtekt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Bli medlem skrev:

Risikerer 6 års fengsel for å ha levert falske reiseregninger for 150k.

https://khrono.no/professor-leverte-falske-reiseregninger--tiltalt-for-grovt-bedrageri/502290

Skulle tro han hadde drept og voldtatt noen.

Og ikke glem Cappelen som fikk lovens strengeste straff (minus rabatt) for sin befatning med hasjplanter.

Sett i sammenheng med straff for drap og voldtekt er det liten tvil om at hva som anses som alvorlige forbytelser og ikke i dette landet er helt på ville veier.

 

Jeg er helt enig. Spesielt hvis man sammenligner med ran og vold. En som uprovosert knivstakk en mann 50x og kuttet over nerver ryggraden så han ble delvis lam fikk 4 år.

Jeg blir sikkert lynsjet nå, men straffene for voldtekt er ikke sjokkerende lave lenger. Kopseng fikk 21 år og han andre kisen fikk 13 år. Helt greit, men det er altså mer enn mange drapsmenn får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2020 at 8:55 PM, Alivamale said:

«Cappelen» har vel strengt tatt gjort mer enn å ha «befatning» med hasjplanter.

Men ja, jeg er forsåvidt enig i at økonomisk kriminalitet straffes forholdsmessig strengere enn voldsforbrytelser. 

Det har vel til en viss grad sammenheng med at voldsforbrytelser ofte er impulsive, mens økonomisk kriminalitet er overlagt. Overlagte voldshandlinger, som overlagt drap, straffes strengt.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk media. «Risikerer [maksimal strafferamme] for..», fører lett til at folk misforstår og tror det er noe man faktisk risikerer i praksis. Noe som sjelden er tilfelle, i hvert fall i saker som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppblåst overskrift det der da. Strafferammen for voldtekt og vold er også høye, men problemet er vel det at folk sjelden dømmes til så strenge straffer.

Dessverre er det sånn at man har litt vel høye straffer for ting som staten ikke liker, som narkotika, skattesnusk og annen økonomisk kriminalitet, men mennesker som beviselig er farlige for andre mennesker dømmes til lave dommer.

Det er mange i Norge som går rundt og er redde fordi de har anmeldt voldelige mennesker for ting de har gjort, også tar prosessen å få de dømt lenger enn straffen de får. Fengselsstraff brukes i liten grad i Norge for å verne frie mennesker mot mennesker som er farlige for andre mennesker. Og det mener jeg er feil.

Det er mye som er feil med det amerikanske rettsystemet, men der dømmes i det minste denne gruppen til lange dommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
På 10.7.2020 den 16.51, Bli medlem skrev:

Risikerer 6 års fengsel for å ha levert falske reiseregninger for 150k.

https://khrono.no/professor-leverte-falske-reiseregninger--tiltalt-for-grovt-bedrageri/502290

Skulle tro han hadde drept og voldtatt noen.

Og ikke glem Cappelen som fikk lovens strengeste straff (minus rabatt) for sin befatning med hasjplanter.

Sett i sammenheng med straff for drap og voldtekt er det liten tvil om at hva som anses som alvorlige forbytelser og ikke i dette landet er helt på ville veier.

 

Vet folk egentlig hvor skadelig økonomisk kriminalitet er for et samfunn? Det er ekstremt viktig å slå knallhardt ned på dette. Så kan man alltids diskutere straffer for voldtekt og andre forbrytelser. Isolert sett er ikke 6 års fengsel for dette veldig strengt.

Mange synes f.eks. at Erik Jensen dømmes for hardt. Ikke jeg. Hadde Norge hatt 40 års maksstraff hadde han fått det også. Å ha et politi som kan kjøpes er ufattelig ødeleggende for et stabilt demokrati, og noe vil slett ikke vil ha.

Det norske demokratiske samfunnet er noe vi skal verne om, og da må tilliten være til stede, både mellom myndigheter og folket og mellom partene i et arbeidsforhold. Tar man seg til rette og underslår penger fra sin egen arbeidsgiver er dette svært alvorlig.

Dessuten dømmes grove voldtekter ganske så strengt i dag også. Kopseng fikk f.eks. like streng straff som Breivik og Manshaus - 21 års forvaring. Har sett flere voldtektsdommer på over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lampe1

Jeg synes de fleste kriminelle burde vært sendt til fjerne fengselsøyer, hvor de må tilbringe resten av sitt liv og surre rundt. Bare la dem jobbe eller la være, få den mat de trenger. Totalt avskåret fra samfunnet, uten å gjøre noe forsøk på «rehabilitering». Rømningsforsøk burde straffes med døden i alle tilfelle. Slik kan vi andre lovlydige folk få leve i fred. 

Voldtektsmenn med flere enn ett offer, mordere og medlemmer av organisert kriminalitet fortjener dødsstraff.

Straffenivået i Norge er en hån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
På 13.7.2020 den 18.49, Trykksjakta skrev:

Vet folk egentlig hvor skadelig økonomisk kriminalitet er for et samfunn? Det er ekstremt viktig å slå knallhardt ned på dette. Så kan man alltids diskutere straffer for voldtekt og andre forbrytelser. Isolert sett er ikke 6 års fengsel for dette veldig strengt.

Mange synes f.eks. at Erik Jensen dømmes for hardt. Ikke jeg. Hadde Norge hatt 40 års maksstraff hadde han fått det også. Å ha et politi som kan kjøpes er ufattelig ødeleggende for et stabilt demokrati, og noe vil slett ikke vil ha.

Det norske demokratiske samfunnet er noe vi skal verne om, og da må tilliten være til stede, både mellom myndigheter og folket og mellom partene i et arbeidsforhold. Tar man seg til rette og underslår penger fra sin egen arbeidsgiver er dette svært alvorlig.

Dessuten dømmes grove voldtekter ganske så strengt i dag også. Kopseng fikk f.eks. like streng straff som Breivik og Manshaus - 21 års forvaring. Har sett flere voldtektsdommer på over 10 år.

De straffene du nevner, er unntaket, for ekstremt grove forbrytelser.

De fleste kriminelle i Norge får motbydelig lave straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trykksjakta
10 timer siden, Lampe1 skrev:

De straffene du nevner, er unntaket, for ekstremt grove forbrytelser.

De fleste kriminelle i Norge får motbydelig lave straffer.

Det kan vi være enige om. Men 21 års fengsel for det Jenssen er dømt for er IKKE for strengt.

Problemet er at retten som regel legger seg i nedre enden av strafferammen, ofte helt ned mot minstestraff. De fleste voldtektene har en strafferamme på 10 år tror jeg, men vanlig praksis i norsk rett er 4 år. Dvs. betydelig lavere enn de kunne gitt. Grove voldtekter, gruppevoldtekter og voldtekt av flere har som regel 21 års strafferamme, men også disse dømmes langt lavere.

Det er dermed rettspraksisen som er utfordringen her. Så lenge minstestraffene er der de er, vil man dessverre se veldig mange milde dommer for dette.

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffenivået i Norge er et hån mot offrene og de etterlatte. Hvordan hadde du tatt det dersom mamman din hadde blitt hogget ned med øks, eller datteren din voldtatt og drept og drapsmannen var ute etter 10-12 år? Er det ikke slik at hvis man tilstår i Norge så får man 5 års strafferabatt? Så 21-5= 16. Og et fengselsår er 9 mnd? Så 16-4= 12? Så sitter man igjen med 12 års straff for overlagt drap og har muligheter for å komme ut tidligere enne det. Rett gjerne på meg om jeg tar feil her! Er ikke 100% sikker på om dette stemmer, men om det gjør det så er det jo helt villt! Ja selvfølgelig har vi forvaring men det er så ekstreme tilfeller at vi har vel egentlig bare 2 av de i Norge. 

Men om dere som skriver her virkelig mener det så er det bare å stemme høyre/frp. De er for strengere fengselstraff for alvorlige voldsforbrytelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
3 timer siden, Trykksjakta skrev:

Det kan vi være enige om. Men 21 års fengsel for det Jenssen er dømt for er IKKE for strengt.

Problemet er at retten som regel legger seg i nedre enden av strafferammen, ofte helt ned mot minstestraff. De fleste voldtektene har en strafferamme på 10 år tror jeg, men vanlig praksis i norsk rett er 4 år. Dvs. betydelig lavere enn de kunne gitt. Grove voldtekter, gruppevoldtekter og voldtekt av flere har som regel 21 års strafferamme, men også disse dømmes langt lavere.

Det er dermed rettspraksisen som er utfordringen her. Så lenge minstestraffene er der de er, vil man dessverre se veldig mange milde dommer for dette.

Minstestraffene bør økes, i noen tilfeller til forvaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...