Gå til innhold

Hvordan organisere barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er helt i startfasen av planlegging og har ikke engang fortalt noen at vi er forlovet enda. Grunnen er at begge vil ha et btyllup hvor hele familiene våre kan samles. Greia er at absolutt hele min familie bor på andre siden av landet, og en del av kjernefamilien min et helt annet sted i Europa. Mange av disse har barn, og vi vet at det kommer til å bli fri/åpen bar. Vi vil jo veldig gjerne ha barna med på maten og selve vielsen, dersom det lar seg gjøre, men det er denne festen da...

De fleste i min familie har først fått barn de siste 6 årene. Så klart, så er alle de med småbarn også de viktigste for meg og oss å ha tilstede i bryllupet og som vi gjerne vil feire og feste ordentlig med. Jeg bare tror ikke de vil reise så langt for oss og bryllupet - med barna - når det er usikkert hva vi skal gjøre med barna under festen (forståelig nok).

Skaffe en felles barnevakt? Sende dem på leirskole😂?

Vi har ikke plass hjemme hos oss, så alle gjester langveis fra må jo bo på hotell/camping/airbnb/etc (inkludert disse barna)... 

Jeg har vokst opp med en alkoholiker-far og jeg nekter derfor plent at jeg skal ha barn i nærheten av et sted hvor det vil bli servert alkohol til det nivå at voksne kan potensielt bli dritings. 

Hvordan kan vi da løse det, så alle som kan/vil komme KAN komme "til tross for" barn? Ville dere latt barn under 6 år vært hjemme hos øvrig familie/barnevakt i 2-3 dager fordi dere skulle i et bryllyp?

- M

Anonymkode: cccb5...ed0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bumper :) 

- M

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

(...)  Greia er at absolutt hele min familie bor på andre siden av landet, og en del av kjernefamilien min et helt annet sted i Europa. Mange av disse har barn, (...)

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hvem er 'kjernefamilien [din]' og hvem er 'absolutt hele [din] familie' og hvor bor de med småbarn?  

Anonymkode: a3252...833

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hvem er 'kjernefamilien [din]' og hvem er 'absolutt hele [din] familie' og hvor bor de med småbarn?  

Hva var det du ikke skjønte, det var da ganske klart. Prøv å svar på spørsmålet i hovedinnlegget.

Anonymkode: 8b777...d85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må det være åpent bar? 

Vi feiret lit mer midt på dagen som brunsj aktig i hagen med masse leker og aktiviteter til alle barna - fra frokostaktig til grilling/ barbecue med lite alkohol. Det var tydelig for oss at vårt bryllup skulle være familie fest - og det inkluderer alle aldersgrupper. 

Tror vi startet kl11 og sluttet rund 17/18 unntatt familie som bare ble til restegrilling. 

Har også vært på stor fester hvor det var delt: fra kl15 masse barn og utover kvelden mindre og mindre barn men også ofte bare halvparten av foreldre. Er det så ille? 

Jeg er helt enig at barna skulle holdes utenfor veldig fylle mennekser. 

Anonymkode: 5ddc2...f81

• Liker 3
Skrevet
På 10.7.2020 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Vi er helt i startfasen av planlegging og har ikke engang fortalt noen at vi er forlovet enda. Grunnen er at begge vil ha et btyllup hvor hele familiene våre kan samles. Greia er at absolutt hele min familie bor på andre siden av landet, og en del av kjernefamilien min et helt annet sted i Europa. Mange av disse har barn, og vi vet at det kommer til å bli fri/åpen bar. Vi vil jo veldig gjerne ha barna med på maten og selve vielsen, dersom det lar seg gjøre, men det er denne festen da...

De fleste i min familie har først fått barn de siste 6 årene. Så klart, så er alle de med småbarn også de viktigste for meg og oss å ha tilstede i bryllupet og som vi gjerne vil feire og feste ordentlig med. Jeg bare tror ikke de vil reise så langt for oss og bryllupet - med barna - når det er usikkert hva vi skal gjøre med barna under festen (forståelig nok).

Skaffe en felles barnevakt? Sende dem på leirskole😂?

Vi har ikke plass hjemme hos oss, så alle gjester langveis fra må jo bo på hotell/camping/airbnb/etc (inkludert disse barna)... 

Jeg har vokst opp med en alkoholiker-far og jeg nekter derfor plent at jeg skal ha barn i nærheten av et sted hvor det vil bli servert alkohol til det nivå at voksne kan potensielt bli dritings. 

Hvordan kan vi da løse det, så alle som kan/vil komme KAN komme "til tross for" barn? Ville dere latt barn under 6 år vært hjemme hos øvrig familie/barnevakt i 2-3 dager fordi dere skulle i et bryllyp?

- M

Hva med å vente med servering av alkohol til kl 19 og at da 2-3 ansvarsfulle voknse (velegnede) tar hele ungeflokken med seg for å overnatte på et leid lokale hvor de alle kan ha medbragte soveposer og liggeunderlag og ligge i en sirkel og gomle på godterier, brus og masse pølser i brød (spandert fra brudeparet) mens de har tidenes samling :) ❤️ 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva var det du ikke skjønte, det var da ganske klart. Prøv å svar på spørsmålet i hovedinnlegget.

Anonymkode: 8b777...d85

Er du TS?

Jeg skjønner ikke hvor størstedelen av familien med småbarn bor - i 'andre siden av Norge' eller i "utlandet". 

Hvis størstedelen av de med småbarn bor "utlandet" ville jeg ha vurdert å dele hele greien opp i to - vanlig bryllup (og fest) i Norge for de norske gjestene, og noen uger etterpå en (barne-venlig) bryllupsresepsjon i "utlandet". Jeg vet TS sa hun ønsket å samle familiene, men jeg ville personlig ha prioritert å tilpasse arrangement til familiesituasjonen.  

Skrevet

Disse barna i Europa er vel vant til at voksne drikker alkohol. Det bør kanskje være opp til foreldrene å bestemme hva de gjør med barna sine under festen. Barnevakt må jo ikke være en i familien. 

Likte ideen om barnecamping. Man kan leie inn noen voksne som kan passe på barna og drive med aktiviteter. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at dere vil ha fri bar og alkohol i deres eget bryllup når dere ikke har barn, og har også full forståelse for at dere ikke vil ha barn tilstede der det serveres alkohol. Det er en smal linje mellom hva som er greit og ikke når det er alkohol og barn tilstede, og du må få lov til å sette grensa på ditt eget arrangement.

Jeg syns du burde snakke med slektningene dine, kanskje noen av dem syns det er greit å dra etter middagen og ta med barna for en filmkveld med masse snacks og brus i en av airbnb-leilighetene? De som har barn kan jo kanskje ikke ta den helt ut uansett. Vær litt gavmild med godisen, så kanskje det løser seg fint! Det er sikkert noen som er villige til å samarbeide litt med deg for at dette skal bli en bra kveld, alternativet er jo tross alt at de må skaffe barnevakt for hele dagen eller stå over selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/12/2020 at 9:04 AM, Yoshi said:

(...) Likte ideen om barnecamping. Man kan leie inn noen voksne som kan passe på barna og drive med aktiviteter. 

Idéen er fin. Men jeg tviler på alle barn [0-6år] vil akseptere å bli satt i "barne-camping" på et ukjent sted med fremmede voksne og ukjente andre barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan si litt om hvordan vi skal løse det:

Barna skal være med under middagen. Jeg skal lage en «barnekrok» hvor de får eget bord, barnevennlig mat, leker, tegnesaker, snop osv. Ute legger vi frem diverse leker. Mine 2 kusiner skal være «barnevakt». Altså hjelpe de små med maten og underholde litt. 

Vi skal ha alkohol til maten, men alle gjestene vet om at barna skal være der, og at vi ønsker en «barnevennlig» kveld. Er kun familie i selskapet, og de fleste har med en smårolling eller to:) 

Anonymkode: 93be3...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Orker egentlig ikke å forklare for de som virker sure, men gjør det likevel tydeligvis: Alt i alt er det snakk om søsken og andre nære meg som har barn, og det gjelder både i Norge (på andre siden av landet) og et annet sted i Europa (de er norske alle sammen). Det gjelder også alle(!) våre nærmeste venner, og også hans familie. Vi er bare 20-noe men også de aller siste til å få barn (vi skal ikke ha barn). Det er ikke snakk om å ha to forskjellige feiringer, for da kan vi drite i hele bryllupet og ta det bare oss to med bare film på sofaen etter å ha skrevet under papirene i byen. Men det har egentlig ingenting å si, med begges familier og nærmeste venner blir det 60stk inviterte (uten barn).

Med kjernefamilie mentes kjernefamilie (mine 2 søsken og foreldre + en besteforelder) og med "hele familie" mente jeg øvrig, men som jeg har god kontakt med: tanter, onkler, søskenbarn osv. I fare for å u-anonymisere meg selv er jeg og hele min familie så norske og ariske som det blir, men de bor i utlandet pga. jobb og at familien vår ville være samlet. Jeg er det sorte fåret som valgte å dra tilbake til Norge for kjærligheten, og bosatte meg da hvor han er fra - som er på andre siden av hvor mine og teknisk sett jeg ellers er fra. I tillegg har han også familie (tante, onkler, besteforeldre) fra rett utenfor samme plassen på hans mors side. Ikke alle er heldige som har foreldre som har vokst opp sammen og blitt i samme by hele livet 😅 Han har også et søsken som bor ei anna plass i Skandinavia som også har småbarn. 

Tenker ikke å starte dagen med alkohol heller, men ta litt til middag (servert), og så ha åpen bar etter kaker og utpå kveldingen. God idé med barnecamping! Men spørs om noen airbnb's synes det er greit, og så er det synd om en eller flere av mine og våre nærmeste ikke får dele dagen med oss, som er det jeg vil løse :( 

Familiene våre kjenner hverandre ganske godt, alle har møtt alle så og si, men er synd om vår dag blir mindre slik vi ønsker oss fordi alle våre venner og nærmeste familier a) bor langt unna, og b) har barn under skolealder 😅 Vi får bare fortsette å tenke litt. Selve festen skal være på en gård, så det er nydelig stort uteområde og inneområde. Kunne satt av en del av lokalet til barna, men de trenger likevel tilsyn, og de vil jo likevel være nære oss voksne som drikker, som er det jeg vil unngå. Disse det gjelder er norskfødte, så de er vokst opp på samme grunnlag som oss. De har vitnet de landenes sine drikkekulturer, men dette er små småbarn, så ikke nok til at det er innafor å ta dem med i bryllup. Jeg har vært i et par bryllup nå og noen blir alltid alt for fulle. 

Jeg har dog en kusine som blir 18 først rett etter bryllupet blir, og hun har småsøsken. Har vært litt i tenkeboksen på om hun skulle fått vært der den kvelden, men er enda usikker. Hun har alltid vært som en ekstra lillesøster for meg, så ville veldig gjerne hatt henne med hele veien, men blir jo klart kjedelig når hun ikke får drikke (som vi ser i hvertfall, men snakker bare av egen erfaring da:P). Utenom henne så vet jeg ærlig ikke. Kanskje mulig å hyre inn noen andre (også) som barnevakt en kveld? 

-M

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Som far til tre barn, setter jeg stor pris på bli invitert i bryllup uten barna. Er jeg på fest, har jeg lyst til å være festdeltaker og ikke barneoppdrager.

• Liker 1
Skrevet

Barna trenger jo ikke bli med selv om de er invitert.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kos at ungene kan være med jeg og personlig ville det betydd mer for meg om det ble lagt opp så mine barn også kunne kost seg og fått blitt med i bryllup. Jeg selv er nesten 40år og har bare vært invitert i ETT bryllup i hele min barndom og hadde egentlig svært lite peiling hva det var for noe fordi jeg fikk aldri delta men begravelser å ja der var det bare å bringe med ungene.. Så nei. Jeg synes at det er bra jeg at ungene kan få være med og at TS prøver å finne en løsning for å ha barna med men samtidig kunne ha det bryllupet hun selv ønsker seg. 

Anonymkode: 2edbc...499

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...