Gå til innhold

Må jeg ha nytt batteri i bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Auris (diesel 1.8) fra 2011. Den var parkert 1 uke og gikk tom for strøm da taklyset var på. Fikk hjelp av bilberger til å lade batteriet nok til å starte. De kom med en boks som de koblet til batteriet. Jeg kjørte så en tur på 3.5 time dit jeg skulle. Må jeg ha nytt batteri nå, eller kan det gamle fungere en stund til?
 

Er det mulig å evt vente til neste uke med å bytte?  må jeg tenke på noe i mellomtiden? Tenker på om jeg må kjøre kun lange turer eller lignende. Vil helst unngå flatt batteri igjen.
 

Hvor ofte må man bytte batteri? Jeg har aldri gjort det. 

Anonymkode: a2ecf...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er sommer og du kjører minst en gang i uken så går det greit. Det er når kuldegradene kommer at du vil oppdage om batteriet er greit nok eller er totalt kaputt.

Det er ikke for batteriets skyld at det er viktig å ha et friskt batteri, eller ikke bare i alle fall, det er også for dynamoens skyld. Den blir fort slitt hvis den må lade opp et (nesten) dødt batteri ofte.

Men det holder til en september-oktober, i alle fall, vil jeg tro. Til kuldegradene kommer. Det er da du finner ut av om det er viktig å bytte.

Anonymkode: 27b01...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lade batteriet. Batteriet trenger skift om det ikke vil lade opp, lader dårlig eller tømmes kjapt. Et verksted kan sjekke både dette og dynamo, men det enkle er å kjøpe en billader på biltema som du kobler til batteriet og setter i en stikkontakt med en skøyteledning. La den stå over natten så den får lade godt opp i stedet for bare nok til et par oppstarter og småkjøring. 

Batteri holder i ulik lengde før de må skiftes ut i stedet for å lade opp. Kan ta mange år. Om du merker at bilen har en tung oppstart kort tid etter at du har ladet det opp kan du heller vurdere en verkstedstur for å sjekke om batteriet er dårlig i seg selv. 

Endret av Moonwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krise om batteriet lades ut "en gang i blant", og hvis det oppdages fort og får ladet seg opp igjen iløpet av samme uke så går det som regel bra. Det skjer jo med de fleste. Det får seg kanskje en liten "knekk" og redusert levetid men uten at det trengs å skiftes. Det er helst hvis det står utladet i flere uker til måneder at det blir fort ødelagt.

Sålenge bilen starter normalt og ikke virker tungstartet så er batteriet helt greit det. Men hvis bilen ofte virker tungstartet, spesielt etter et par dager uten å kjøres, da bør det skiftes. Som nevnt over så vil et dårlig batteri slite mer på dynamo og starter. Et batteri kan sikkert vare rundt 5-6 år. Jeg skifter aldri batteri på spesifikke intervaller, kun når jeg merker at ytelsen er dårlig.

Anonymkode: d5447...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Toyota Auris (diesel 1.8) fra 2011. Den var parkert 1 uke og gikk tom for strøm da taklyset var på. Fikk hjelp av bilberger til å lade batteriet nok til å starte. De kom med en boks som de koblet til batteriet. Jeg kjørte så en tur på 3.5 time dit jeg skulle. Må jeg ha nytt batteri nå, eller kan det gamle fungere en stund til?
 

Er det mulig å evt vente til neste uke med å bytte?  må jeg tenke på noe i mellomtiden? Tenker på om jeg må kjøre kun lange turer eller lignende. Vil helst unngå flatt batteri igjen.
 

Hvor ofte må man bytte batteri? Jeg har aldri gjort det. 

Anonymkode: a2ecf...259

For å ta det siste først, det er ikke noe intervall på å skifte batteriet. Det brukes til det er dødt eller at man merker det er dårlig når bilen skal startes. Når du fikk hjelp til å starte med flatt batteri, og du kjørte i 3,5time går det greit. Det tar seg utrolig fort opp igjen etter å vert helt nede. Har vert borti det samme selv en gang, fikk låst opp bilen såvidt det var og fikk satt på lading. Det batteriet holdt noen år til før det måtte byttes. Det var nok også det som satt i bilen da jeg kjøpte den.

Anonymkode: e552f...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...