Gå til innhold

Jeg er sulten hele tiden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå ned 15 kg før jul, jeg jobber mye og sitter mye stille så etter det jeg kan beregne trenger jeg 1300 kalorier per dag for å gå ned rundt en halv kg i uken... Forhåpentligvis litt mer. Men jeg er så sulten, hva gjør dere for å holde dere på matta? 

Synes du det høres ut som en grei beregning på kalorier? Jeg er 170 cm 84 kg og  32 år gammel. 

Tusen takk for svar! 😃 

Anonymkode: ad41b...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er vanskelig å gå ned i vekt. Sliter med denne sultfølelsen her også. Prøver å drikke mye vann selv om det ikke hjelper så mye. Ønsker å gå ned 15 kilo selv. Jeg skal følge denne tråden fordi jeg lurer også på hva jeg bør gjøre med det å være så sulten. Går du på medisiner? Hos meg så går jeg opp og får økt sultfølelse av medisiner. 

Endret av Cornelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres lite ut med 1300 kcal. Ville økt det daglige aktivitetsnivået sånn at du kan unne deg litt mer. Trenger ikke ta så mye tid. Når du er på jobb kan du feks stille alarmen på 1 gang per time, og da gjør du 20 pushups og 20 knebøy. Da blir det litt i løpet av dagen. Og en rask gåtur 30-60 min etter jobb får du til. Og drikk mye te og vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cornelia skrev:

Ja det er vanskelig å gå ned i vekt. Sliter med denne sultfølelsen her også. Prøver å drikke mye vann selv om det ikke hjelper så mye. Ønsker å gå ned 15 kilo selv. Jeg skal følge denne tråden selv fordi jeg lurer også på hva jeg bør gjøre med det å være så sulten. Går du på medisiner? Hos meg så går jeg opp og får økt sultfølelse av medisiner. 

Jeg går på neo mercazole. Huff nei det er ikke lett, men vi skal klare det! 😊 

Anonymkode: ad41b...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gå ned 15 kg før jul, jeg jobber mye og sitter mye stille så etter det jeg kan beregne trenger jeg 1300 kalorier per dag for å gå ned rundt en halv kg i uken... Forhåpentligvis litt mer. Men jeg er så sulten, hva gjør dere for å holde dere på matta? 

Synes du det høres ut som en grei beregning på kalorier? Jeg er 170 cm 84 kg og  32 år gammel. 

Tusen takk for svar! 😃 

Anonymkode: ad41b...84e

1300 kalorier er veldig lite for en full voksen kvinne på 170 cm. Jeg anbefaler at du er litt mer aktiv slik at du kan spise litt mer. Jeg har selv vært besatt av kaloritelling før, og greide aldri å gå ned i vekt på den måten. Det eneste det førte til var at jeg sprakk. For meg så er metthetsfølelsen viktig, jeg spiser meg alltid mett og da er sannsynlighet for at jeg går på en smell mye lavere. 

Anonymkode: 3ef0f...16f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis ting med lav kalori når du er sulten... Som gulrøtter, selleri etc med lav fett dipp ol...

Anonymkode: 8e9da...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1300 er altfor lite. Du trenger nesten 1600 kcal om du bare ligger rett ut i senga hele dagen.

Her kan du beregne ditt kaloribehov: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Anonymkode: ade7b...e00

Det er jo det som er poenget. Hun ønsker å gå ned i vekten. Da kan hun ikke ligge på dagsbehovet. Enklest måten å gå ned i vekt er å redusere kaloriinntaket. Det er ikke farlig så lenge hun får i seg næring, hun har tross alt fett å ta fra. Det er farlig å begrense kalorier når man er undervektig, det er en annen sak. 

Anonymkode: ead2b...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er poenget. Hun ønsker å gå ned i vekten. Da kan hun ikke ligge på dagsbehovet. Enklest måten å gå ned i vekt er å redusere kaloriinntaket. Det er ikke farlig så lenge hun får i seg næring, hun har tross alt fett å ta fra. Det er farlig å begrense kalorier når man er undervektig, det er en annen sak. 

Anonymkode: ead2b...83f

Har du i det hele tatt sett på linken?

TS ligger ikke rett ut i senga hele dagen.

Daglig energibehov: mellom 2217 og 2375 kcal

Det er anbefalt å ligge 500 kcal under det man forbrenner. Selv om vi tar utgangspunkt i laveste forbrenning for TS burde hun altså spise rundt 1700 kcal.

 

Anonymkode: ade7b...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er anbefalt å ligge 500 kcal under det man forbrenner.

Glemte nevne det, da er man i kaloriunderskudd med 3500 kcal per uke og det tilsvarer omtrent en halv kg, akkurat det TS ønsker å gå ned per uke.

Ikke rart TS er sulten når hun ligger 1000 kcal under hva hun forbrenner på en dag.

Anonymkode: ade7b...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiser du ikke sunt nok for deg. Spiser du sunn nok mat, så kan du spise deg mett og bli normalvektig. Jeg har gått fra 140 kg til 63 kg uten å telle en kalori, gå sulten eller trene mer. Jeg har rett og slett spist sunt. Jeg var veldig insulinresistent, så jeg måtte veldig lavt på karbohydratene for å gå ned i vekt. Nå tåler jeg mer karbohydrater, men spiser likevel veldig lite karbohydrater fordi jeg trives med de andre positive effektene jeg har hatt av dette kostholdet. Jeg gikk gradvis over fra LCHF (under 20 gram karbohydrater for min del) til carnivore (kun animalskt, ingen planter). Vektnedgangen var den samme på LCHF og carnivore, men kroppen min har det bedre uten planter. Alt som jeg merket forbedring på fra "normalt norsk kosthold" til LCHF har jeg merket ytterligere forbedring på med carnivore, i tillegg til noen ekstra som for eksempel at jeg aldri hikker lenger og at jeg hjernetåken (som jeg ikke visste at jeg hadde før den var borte) har lettet.

Jeg sier ikke at alle må spise carnivore, men det er det optimale kostholdet. Du må finne ut hvor mye uoptimal mat du kan legge til og fortsatt ha det bra. De fleste tåler litt, og ønsker å ha litt uoptimal mat på grunn av smaksløker, enklere å gå på besøk, etc. For min del har jeg en IBS-mage som absolutt ikke er glad i planter, og det er faktisk sånn at når man går lenge uten planter, så ønsker man faktisk ikke å spise planter og savner det ikke. Jeg får stadig spørsmål om jeg ikke går lei, eller om jeg ikke savner annen mat. Jeg svarer at jeg spiser alt jeg har lyst på egentlig. Det er bare det at jeg nå har bare lyst på kjøtt, fisk, sjømat, innmat, egg og meieriprodukter. Så jeg opplever det ikke som restriktivt i det hele tatt. 

Anonymkode: 960fa...884

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funket for meg, var å ta gruppetimer på et treningssenter hvor hver time forbrenner ca. 500 kalorier hvis man følger hele programmet. Det tar en knapp time OG du øker grunnforbrenningen. 

Dersom du er veldig mye sulten, finnes det fibertilskudd man kan ta for å dempe sultfølelsen. Hør likevel på kroppen din, å bare spise lite er ikke en spesielt sunn måte å gå ned i vekt. Det kan også være fint å sjekke f.eks tights.no sine lavkalori/nullkaloriprodukter for å se om det er noen måter du kan få i deg mer mat med færre kalorier på. Spis generelt smart, få i deg mat som fyller godt men som har få kalorier, det finnes mye slik mat som også gir langvarig metthetsfølelse. 

Anonymkode: b6649...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slanker meg nå, og holder meg mett. Men det går i mye kyllingsalat. For kyllingfilet er det lite kalorier i, men det metter bra, og grønnsakene er det svært lite kalorier i, så det hjelper på. Ellers spiser jeg kyllingfilet eller ren fisk med kokte, eller grilla grønnsaker. Til salaten så bruker jeg litt kesam med krydder som dressing. Spiser husman knekkebrød, havregrøt. Vaniljekesam med bær. Litt frukt, nå som det er sommer går det i vannmelon daglig. Og jeg spiser ofte 2 salater om dagen. Ris, pasta og poteter spiser jeg ikke. 

Anonymkode: 65554...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min løsning var lavkarbomat - sunt fett, kylling eller kjøtt og gode grønnsaker. Fettet holder meg mett leeeenge, og har mistet den enorme ulvehungeren som kom bare et par timer etter forrige måltid. 

Anonymkode: 1b12f...874

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise nok proteiner, det gjorde jeg feil da jeg prøvde å slanke meg sist.

Anonymkode: b126f...dca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også stillesittende jobb, er litt lavere enn deg, og spiste 1600kcal når jeg gikk ned i vekt... Forsøkte 1200-1300kcal mange ganger, men det ble alltid kortvarig... Jeg klarte ikke holde det rett og slett ble for sulten.. Men om du bare legger på 200kcal dagen i grønnsaker og Kesam dipp ex så vil det hjelpe deg mye.. 😁 Huker det overrasket meg ihvertfall hvor mye det hjalp med bare det lille ekstra.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle svarene! 😃dette var til stor hjelp. 

Anonymkode: ad41b...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri gått fast på en lavkarbo-diett, brød, pasta og ris hadde jeg ikke klart å kutte ut...  Men jeg levde to uker på lavkarbo i fjorårets sommerferie siden jeg ferierte hos noen som bare spiser det. Det var spesielt to ting jeg la merke til, og det ene var at jeg fikk flatere mage (ikke oppblåst?). Det andre var at jeg ikke trengte å spise så mye før jeg var mett, og metthetsfølelsen varte kjempelenge.  Kanskje lavkarbo er en fin slanke-diett? 

Anonymkode: 07aef...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kunne aldri gått fast på en lavkarbo-diett, brød, pasta og ris hadde jeg ikke klart å kutte ut...  Men jeg levde to uker på lavkarbo i fjorårets sommerferie siden jeg ferierte hos noen som bare spiser det. Det var spesielt to ting jeg la merke til, og det ene var at jeg fikk flatere mage (ikke oppblåst?). Det andre var at jeg ikke trengte å spise så mye før jeg var mett, og metthetsfølelsen varte kjempelenge.  Kanskje lavkarbo er en fin slanke-diett? 

Anonymkode: 07aef...e47

Det er ikke sikkert du vil savne karbohydratene så mye som du tror. Uansett må du jo ikke nødvendigvis kjøre *null* karbo til evig tid, det kan hjelpe mye å bytte ut en del av karbohydratene med fett og protein. Det er min erfaring også at jeg holder meg mett veldig lenge når jeg dropper karbs.

Anonymkode: 5bcf9...865

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og 2 cm høyere enn deg ts. 
Menn har et høyere kaloribehov enn damer, men jeg ligger på mellom 1000-1300 kcal per dag. 
Gjort det noen mnd nå. Første ukene var verst, men nå er sultfølelsen mer eller mindre borte. Knasker litt gulrøtter om det blir for heavy. Det fungerer knall.

Anonymkode: db3fd...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...