Gå til innhold

Det perfekte liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skal liksom bli gift, ha fint hus og bil, ha mye penger, få barn og slå seg til ro. Før man når det stadiet skal man ha et fint utseende, trene og i tillegg ha mange venner og gjøre det bra på skolen, og dessuten ha mange følgere på sosiale medier. Desto mer perfekt man er, desto bedre liv får man. Er man langt unna det perfekte liv så passer man ikke inn.

Det blir jo en slags konkurranse. Hvem klarer å bli mest populær, hvem kan få det beste livet? Status, populæritet, penger og utseende er jo egentlig bare en fasade. Det som betyr noe i mitt eget liv er ikke slike ting. Derfor er det rart å se hvordan dette er så viktig i samfunnet (jeg føler hvert fall at det er det). 

Flere som kjenner på dette presset? Vet ikke en gang om jeg ønsker å passe inn. Ja, mye av det 'perfekte' høres fint ut. Men velger man en annen vei så er man liksom litt rar, virker det som en del folk tenker. Om man er perfekt eller uperfekt, hvorfor skal det ha så masse å si?

Anonymkode: ee512...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir veldig barnslig tankegang. Konkurransen kommer av at du sammenligner deg selv og dine med andre. Det er ikke sånn at når alle drar på butikken for å kjøpe tomat til grillen så blir det automatisk tomatkonkurranse. Tomat er bare en av tingne som passer godt til grillkjøttet, og det er masse gode tomater rundt omkring. Men vil du ikke ha tomat, så kjøper du squash eller noe annet du liker. 

Poenget er - du skaper denne konkurransen. Fint mulig å leve uten å sammenligne seg.

Anonymkode: eb763...ead

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir veldig barnslig tankegang. Konkurransen kommer av at du sammenligner deg selv og dine med andre. Det er ikke sånn at når alle drar på butikken for å kjøpe tomat til grillen så blir det automatisk tomatkonkurranse. Tomat er bare en av tingne som passer godt til grillkjøttet, og det er masse gode tomater rundt omkring. Men vil du ikke ha tomat, så kjøper du squash eller noe annet du liker. 

Poenget er - du skaper denne konkurransen. Fint mulig å leve uten å sammenligne seg.

Anonymkode: eb763...ead

Tror jeg er til dels enig med deg. Man kan bli flinkere til å ikke sammenligne seg med andre. Men har opplevd å nærmest bli dømt av andre for å ikke være nok 'perfekt'. Og når mange nok deler denne oppfatningen av hva som er perfekt, så oppstår det et prestasjonsjag i samfinnet som påvirker alle. Det kan ikke bare være meg som kjenner på dette? 

TS

Anonymkode: ee512...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det perfekte liv er vel å være milliardærarving eller konge. Tror nok ikke det er noe fare for å få oppleve det.

Anonymkode: 78fc3...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal liksom bli gift, ha fint hus og bil, ha mye penger, få barn og slå seg til ro. Før man når det stadiet skal man ha et fint utseende, trene og i tillegg ha mange venner og gjøre det bra på skolen, og dessuten ha mange følgere på sosiale medier. Desto mer perfekt man er, desto bedre liv får man. Er man langt unna det perfekte liv så passer man ikke inn.

Det blir jo en slags konkurranse. Hvem klarer å bli mest populær, hvem kan få det beste livet? Status, populæritet, penger og utseende er jo egentlig bare en fasade. Det som betyr noe i mitt eget liv er ikke slike ting. Derfor er det rart å se hvordan dette er så viktig i samfunnet (jeg føler hvert fall at det er det). 

Flere som kjenner på dette presset? Vet ikke en gang om jeg ønsker å passe inn. Ja, mye av det 'perfekte' høres fint ut. Men velger man en annen vei så er man liksom litt rar, virker det som en del folk tenker. Om man er perfekt eller uperfekt, hvorfor skal det ha så masse å si?

Anonymkode: ee512...064

Mye penger? Fint hus og bil? Hva betyr det egentlig? Det betyr jo ingenting

Anonymkode: 8f561...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe perfekt liv.

Selv lever jeg utenfor samfunnspresset. Er umulig å leve slik det legges opp til i dag, teknologien ødelegger mye også.

Anonymkode: 6d949...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye penger? Fint hus og bil? Hva betyr det egentlig? Det betyr jo ingenting

Anonymkode: 8f561...475

Det materielle har bare den verdien vi selv gir det, egentlig. Men vil fram til at etter min oppfatning så er det et press i samfunnet der slikt er viktig å oppnå. Er ikke dette noe vi burde på et vis kjempe imot, eller forandre?

TS

Anonymkode: ee512...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det perfekte liv for en er ikke det perfekte liv for en annen.

Alt det du nevner ville vært et mareritt av et liv for meg.

 

Det perfekte liv eksisterer ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det perfekte liv for en er ikke det perfekte liv for en annen.

Alt det du nevner ville vært et mareritt av et liv for meg.

 

Det perfekte liv eksisterer ikke.

Jeg er enig med deg, og mye enig med de fleste her. Men jeg merker like fullt et press fra samfunnet, om å ikke skille seg ut, om å være perfekt. På sosiale medier blant annet er det mye av det 'perfekte' som ofte vises fram. Det er et visst press. Og jeg misliker dette presset. 

Anonymkode: ee512...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg, og mye enig med de fleste her. Men jeg merker like fullt et press fra samfunnet, om å ikke skille seg ut, om å være perfekt. På sosiale medier blant annet er det mye av det 'perfekte' som ofte vises fram. Det er et visst press. Og jeg misliker dette presset. 

Anonymkode: ee512...064

TS

Anonymkode: ee512...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg, og mye enig med de fleste her. Men jeg merker like fullt et press fra samfunnet, om å ikke skille seg ut, om å være perfekt. På sosiale medier blant annet er det mye av det 'perfekte' som ofte vises fram. Det er et visst press. Og jeg misliker dette presset. 

Anonymkode: ee512...064

Merker ikke noe til noe press, men det er kanskje fordi jeg ikke bryr meg om hva samfunnet mener om hva slags liv jeg skal leve. Jeg lever slik jeg vil og bryr meg ikke om hva andre måtte mene om det.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Merker ikke noe til noe press, men det er kanskje fordi jeg ikke bryr meg om hva samfunnet mener om hva slags liv jeg skal leve. Jeg lever slik jeg vil og bryr meg ikke om hva andre måtte mene om det.

Jeg prøver på det jeg også, men det er ikke alltid så lett å ikke bli påvirket heller. Så fint for deg at du går dine egne veier og ikke bryr deg hva alle synes 🙂

Kanskje det har litt med hvilke miljøer man er i også. Noen mennesker har veldig fort for å se ned på andre, mens andre ikke bryr seg. 

Men jeg synes faktisk at samfunnet har litt vel mye fokus på materialisme. På TV og internett ser man nok av folk med perfekte (ikke egentlig fullt så perfekte) liv. Bare et eksempel, men bloggere som gjør operasjoner for å endre eget utseende. Tror dere ikke de selv er påvirket av et utseendepress, og videre påvirker drøssevis av unge menneker? 

Jeg skal være ærlig å si at jeg også blir påvirket. Og jeg synes det er verdt å kjempe for de verdier som faktiske er viktige. Selv om jeg ikke helt vet hvordan. Men hvor 'perfekt' man er med tanke på slik jeg beskrev i første post, det betyr jo ingenting for hvordan du er som menneske. Og det er nettop derfor jeg synes det er rart at det materialistiske blir gitt så stor verdi i samfunnet. Det skaper jo et prestasjonspress. 

Anonymkode: ee512...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver på det jeg også, men det er ikke alltid så lett å ikke bli påvirket heller. Så fint for deg at du går dine egne veier og ikke bryr deg hva alle synes 🙂

Kanskje det har litt med hvilke miljøer man er i også. Noen mennesker har veldig fort for å se ned på andre, mens andre ikke bryr seg. 

Men jeg synes faktisk at samfunnet har litt vel mye fokus på materialisme. På TV og internett ser man nok av folk med perfekte (ikke egentlig fullt så perfekte) liv. Bare et eksempel, men bloggere som gjør operasjoner for å endre eget utseende. Tror dere ikke de selv er påvirket av et utseendepress, og videre påvirker drøssevis av unge menneker? 

Jeg skal være ærlig å si at jeg også blir påvirket. Og jeg synes det er verdt å kjempe for de verdier som faktiske er viktige. Selv om jeg ikke helt vet hvordan. Men hvor 'perfekt' man er med tanke på slik jeg beskrev i første post, det betyr jo ingenting for hvordan du er som menneske. Og det er nettop derfor jeg synes det er rart at det materialistiske blir gitt så stor verdi i samfunnet. Det skaper jo et prestasjonspress. 

Anonymkode: ee512...064

TS

Anonymkode: ee512...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe du snakker om virkeligheten som om den er der "ute". Det finnes bare "inne", "subjektiv".

Enten er du Gud over din kropp, sinn, bevissthet osv osv alt du har og sånt.

Eller så er kroppen og sinnet og alt som er Gud over deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et perfekt liv kan ikke kjøpes ☺️ Ikke bry deg om fasade familier som er full i lån og kreditt 😊

Anonymkode: 41e2a...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg er til dels enig med deg. Man kan bli flinkere til å ikke sammenligne seg med andre. Men har opplevd å nærmest bli dømt av andre for å ikke være nok 'perfekt'. Og når mange nok deler denne oppfatningen av hva som er perfekt, så oppstår det et prestasjonsjag i samfinnet som påvirker alle. Det kan ikke bare være meg som kjenner på dette? 

TS

Anonymkode: ee512...064

Folk kommer til å dømme deg uansett hva du gjør. Hadde du vært perfekt fra topp til tå, IQ til lommebok, kone til kolleger - så hadde du blitt dømt for dette også. 

Livet handler om å velge det man vil ha og jobbe for å få det eller nå det. Du setter din egne standarder. Du har ikke noe å bevise ovenfor noen bortsett fra deg selv. Hvis folk kritiserer deg eller opptrer dømmende og misunnelig, så er det deres problem. Du behøver ikke lever opp til noen andres ideer om hvem du burde være. 

Anonymkode: eb763...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir veldig barnslig tankegang. Konkurransen kommer av at du sammenligner deg selv og dine med andre. Det er ikke sånn at når alle drar på butikken for å kjøpe tomat til grillen så blir det automatisk tomatkonkurranse. Tomat er bare en av tingne som passer godt til grillkjøttet, og det er masse gode tomater rundt omkring. Men vil du ikke ha tomat, så kjøper du squash eller noe annet du liker. 

Poenget er - du skaper denne konkurransen. Fint mulig å leve uten å sammenligne seg.

Anonymkode: eb763...ead

Det er masse teorier på at press i samfunnet er skyld i at så mange unge mennesker sliter psykisk. 

Du er ikke den eneste som føler på presset, TS. Veldig mange føler på et enormt press knyttet til det å ha et perfekt liv.

For min del blir det stadig viktigere å jobbe mot mer åpenhet knyttet til de mørke sidene av livet også. Det er ingen som har et perfekt liv. 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2020 den 21.54):

Jeg prøver på det jeg også, men det er ikke alltid så lett å ikke bli påvirket heller. Så fint for deg at du går dine egne veier og ikke bryr deg hva alle synes 🙂

Kanskje det har litt med hvilke miljøer man er i også. Noen mennesker har veldig fort for å se ned på andre, mens andre ikke bryr seg. 

Men jeg synes faktisk at samfunnet har litt vel mye fokus på materialisme. På TV og internett ser man nok av folk med perfekte (ikke egentlig fullt så perfekte) liv. Bare et eksempel, men bloggere som gjør operasjoner for å endre eget utseende. Tror dere ikke de selv er påvirket av et utseendepress, og videre påvirker drøssevis av unge menneker? 

Jeg skal være ærlig å si at jeg også blir påvirket. Og jeg synes det er verdt å kjempe for de verdier som faktiske er viktige. Selv om jeg ikke helt vet hvordan. Men hvor 'perfekt' man er med tanke på slik jeg beskrev i første post, det betyr jo ingenting for hvordan du er som menneske. Og det er nettop derfor jeg synes det er rart at det materialistiske blir gitt så stor verdi i samfunnet. Det skaper jo et prestasjonspress. 

Anonymkode: ee512...064

Hva konkret føler du press på, og hvorfor? Ofte kan det hjelpe å identifisere presset og prøve å analysere det.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Uatskillelig skrev:

Det er masse teorier på at press i samfunnet er skyld i at så mange unge mennesker sliter psykisk. 

Du er ikke den eneste som føler på presset, TS. Veldig mange føler på et enormt press knyttet til det å ha et perfekt liv.

For min del blir det stadig viktigere å jobbe mot mer åpenhet knyttet til de mørke sidene av livet også. Det er ingen som har et perfekt liv. 

 

 

12 timer siden, Uatskillelig skrev:

Hva konkret føler du press på, og hvorfor? Ofte kan det hjelpe å identifisere presset og prøve å analysere det. Ofte er følelsen av forventningspress et symptom på noe underliggende. F.eks., behovet for å være god nok for alle andre fordi man ikke føler seg god nok for seg selv. Man skal vise hele verden at man er nok - for da beskytter man seg ubevisst mot å bli avslørt av andre. På VGS var jeg preget av et ekstremt karakterjag, og jeg er overbevist om at drivkraften var behovet for mestringsfølelse - det å føle at jeg fikk til noe - i en verden full av hat og skam mot meg selv. Selv om jeg hadde det jævlig med meg selv, så oppnådde jeg i alle fall noe, og det ga meg en indre kraft til å kjempe meg gjennom dagene. :)

 

 

Takk for svar, du virker veldig forståelsesfull! Det er nok litt av hvert jeg kjenner på, så helhetlig blir det et slags press om å være perfekt. Et press for å være suksessfull. Kanskje spesielt et utseendepress, press om å ha mange venner og for å gjøre det bra utdanningsmessig.

Jeg tror at for meg handler det litt om å føle seg vellykket. Spesielt med tanke på det folk viser fram på sosiale medier og hvordan de framstår, så har folk det med å vise fram det perfekte og ikke det uperfekte. Det høres kanskje teit ut, men alt vi ser og opplever påvirker oss jo ubevisst. Så jeg tror sosiale medier er med på å skape et press. 

Jeg og sikkert mange andre kan bli flinkere på å ikke bry oss så mye, og å ikke sammenligne oss med andre, men jeg tror selve presset om å prestere er noe som ligger litt i samfunnet og ikke er noe hver enkelt har skapt selv. Og dermed synes jeg også det blir litt dumt late som det ikke fins noe press i samfunnet annet enn hva man gjør det til selv, slik jeg tror noen her mener? 

TS

Anonymkode: ee512...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...