Gå til innhold

Nakenhet hjemme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vokst opp med naturlig nakenhet hjemme. Og praktiserer det heller ikke her hjemme. Bor i generasjonsbolig, og svigermor har en tendens til å komme i tide og utide, de eldste barna har kjærester, og syns nok ikke det hadde vært så kjekt om mor og far spradet nakne. Gutten på 9 syns nakenhet er så naturlig at jeg må lære ham når det ikke er greit å løpe naken rundt 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 14605...9db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man ikke er naturist eller går splitter naken hjemme så skammer man seg?

Anonymkode: de3ae...11b

Nei, jeg er vokst opp med at alt av kropp er skambelagt. Skjule seg uansett hva.

Anonymkode: f7050...f7f

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Foreldrene mine var sånn som de fleste som har svart her. Det gjorde meg alltid ukomfortabel. Jeg foretrekker grenser, at folk har på klær, og lukker døren på badet. 

Anonymkode: 34850...2cb

Samme her. Jeg har ikke noe problem med at min sønn ser meg naken, men skal ikke påtvinge ham det heller, slik jeg følte mine foreldre gjorde. Jeg går ikke rundt naken, men låser ikke døren til badet når jeg dusjer. Han har jo muligheten til å velge å ikke komme inn når det evt begynner å bli ubehagelig for ham. Foreløpig bryr han seg ikke, han kommer inn og går på do mens jeg er i dusjen f.eks. (Han er 10.)

På den andre siden går jeg aldri inn på badet når han er der først. Han skal ha muligheten til å sette grensene selv, selv om jeg synes det er flott at han foreløpig ser ut til å ha et mer avslappet forhold til sånt enn jeg selv hadde.

Anonymkode: 2295a...968

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg har ikke noe problem med at min sønn ser meg naken, men skal ikke påtvinge ham det heller, slik jeg følte mine foreldre gjorde. Jeg går ikke rundt naken, men låser ikke døren til badet når jeg dusjer. Han har jo muligheten til å velge å ikke komme inn når det evt begynner å bli ubehagelig for ham. Foreløpig bryr han seg ikke, han kommer inn og går på do mens jeg er i dusjen f.eks. (Han er 10.)

På den andre siden går jeg aldri inn på badet når han er der først. Han skal ha muligheten til å sette grensene selv, selv om jeg synes det er flott at han foreløpig ser ut til å ha et mer avslappet forhold til sånt enn jeg selv hadde.

Anonymkode: 2295a...968

Dette er viktig å ta hensyn til. Virker som om det er mange her som synes det er greit å påtvinge barna å ha nakenhet rundt seg til enhver tid, fordi hvis ikke så vil de «føle skam» over kroppen.

Anonymkode: de3ae...11b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kommer an på alder til barna. Her er minste 1,5 år, mellomste 3 og eldste 5,5 år og nakenhet er helt naturlig. Når jeg dusjer Og de er våken/hjemme har jeg som oftes tre tilskuere utenfor dusjen🙊 

vil at Nakenhet skal væte naturlig, men syns ikke Man trenger å gå rundt naken bare for å gjøre det. Og når de blir eldre vil det bli naturlig på en annen måte enn nå :)

Anonymkode: 1a435...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst der jeg kun så mamma helt naken( på badet,og når hun stod opp), jeg så aldri pappa helt naken, bare i undertøy. Kom en gang inn på badet når han tisset, ble litt sjokkert når jeg aldri før hadde sett en voksen mann naken. Det gjorde inntrykk husker jeg.

Nå har jeg selv barn, syns det burde være like naturlig for far og være naken som mor å være naken for sine barn og døtre.

Han dusjer mens de bader ved siden av. 1år og 4 år. De reagerer ikke på det i det hele tatt. Forstår det blir annerledes når de blir eldre. Da ville man dekket til "snoppen" men fremdeles vist at man kan sove naken, gå mellom stue og soverom naken. Dysje mens man deler badet. Vise at det er helt normalt å være naken hjemme.

Men man skal respektere barnets grenser om det ikke er greit.

Husker da jeg var ungdom at jeg ble flau av pappa som surret rundt i et lite håndkle mens jeg hadde en kompis på besøk besøk. Husker kompisen min kommenterte at jeg hadde en kul pappa og ble litt stolt da.

Anonymkode: 9f449...ff5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med naturlig nakenhet. Mamma og pappa låste sjeldent døren til badet, gikk i truse på morgenen, og slikt. Men de har aldri vandret naken rundt. Heldigvis.

Jeg sover naken, bryr meg ikke om barnet på 3 ser det, eller at han kommer inn på badet når jeg dusjer eller sitter på do. Men jeg vandrer ikke rundt naken, jeg har klær på badet, og liker ikke å gå rundt uten. 

Det har ingenting med skam å gjøre, jeg liker bare ikke å være naken. Jeg liker heller ikke å få andre sin nakenhet presset på meg. 

Anonymkode: 33f18...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler i dag at det er nesten påtvunget nakenhet fra foreldre ovenfor barna sine fordi de da får et naturlig forhold til kropp.. joda på badet er man selvfølgelig naken. Men MÅ en være naken på kjøkken/stue/gang ? Alle tror at barna syns det er OK. Jeg hadde ikke foreldre som gikk naken (takk Gud!) men de kunne valse rundt i underkle helt OK frem til jeg var 11, men etter det husker jeg at jeg syns slikt var ordentlig kleint og følte meg utilpass i eget hjem, følte det var vanskelig å skulle føre en samtale med de. . Tror ikke mitt syn på kropp ble endret hverken positiv eller negativt. Så joda du kan gjerne tro barnet ditt er chill med det, men det er ikke sikkert. Og nei selv om en er kjempe nære og sier alt til hverandre så er det ikke sikkert at de sier at de synes dette er litt flaut. 

Anonymkode: 7fbd9...f85

AnonymBruker
Skrevet

Nakenhet er helt naturlig i min familie. Går mye naken rundt hjemme, men er kun sambo og meg her. Kler på meg hos resten av familien, unntaket er når vi er i saunaen. 

Anonymkode: 025dd...7e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...