AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #141 Skrevet 24. juli 2024 Lisaaaaa skrev (På 9.7.2020 den 20.48): Du vet at du kan bli straffet for å redde katten din fremfor et menneske? § 287. Forsømmelse av hjelpeplikt Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse Takk ❤️ Greit å være glad i kjæledyret sitt, men hvis uskyldige mennesker skal bli hardt skadd eller miste livet i en ulykke/brann pga av at noen måtte hente katta, da har det virkelig gått langt over alle støvleskaft. Anonymkode: 5cc94...953
skreppamedleppa Skrevet 24. juli 2024 #142 Skrevet 24. juli 2024 (endret) Hvor mange mishandler dyrene sine? https://www.fremover.no/par-tiltalt-for-dyremishandling-holdt-hons-innestengt-i-drivhus-og-slo-i-hjel-hunder/s/5-17-1257160 Hvor mange forlater ikke dyrene sine hjelpesløse i det de slenger de ut av bilen om sommeren? Hvor mange er det ikke som er sjødesløse med dyr sine liv? Som ikke har respekt for noen andre enn seg selv? Som drukner katter fordi de er til bry. I fjor sommer oppserverte jeg en 10 år gammel gutt som steinet en andunge til døde... Hvem faen slags unger er det som driver på slik bortsett fra psykopater? Jo de barna som lærer at dyr ikke har noe verdi. Også klaget en på at dyreeiere er gode eiere...🙄 Bare på kg... Da mener jeg virkelig en klager i feil ende! Ja jeg bryr meg om hunden min. Den får både sitte i sofaen min og annet som sikkert enkelte hadde reagert på. Men jeg behandler den ikke som barn. Jeg ønsker ikke barn men jeg tror at viss jeg hadde kommet til et hjem der barn hadde slikket tallerkener, gått i bånd på tur på alle fire osv så hadde jeg reagert på hvordan du hadde oppdratt barnet ditt, ikke på hundeeiere som er glad i hunden sin. Endret 24. juli 2024 av skreppamedleppa 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #143 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Takk ❤️ Greit å være glad i kjæledyret sitt, men hvis uskyldige mennesker skal bli hardt skadd eller miste livet i en ulykke/brann pga av at noen måtte hente katta, da har det virkelig gått langt over alle støvleskaft. Anonymkode: 5cc94...953 Har du aldri hørt om noe som heter menneskelig instinkt? Jeg lever alene og har null nettverk rundt meg og den eneste som jeg opplever kjærlighet fra katten min. Og om det hadde begynt å brenne så hadde mitt instinkt vært å redde den som betyr mest for meg. Det er ikke sånn at jeg hadde stått der og tenkt at nå redder jeg katten foran naboen. Og om du og andre dømmer meg for det så kan jeg ikke si at det blir brydd meg så mye. Anonymkode: e21e0...949 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #144 Skrevet 24. juli 2024 Hunden min hadde jeg prøvd å redde uansett, men å redde mennesker er ikke min jobb. Da ringer jeg nødnummeret. Anonymkode: 5b151...086 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #145 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk ❤️ Greit å være glad i kjæledyret sitt, men hvis uskyldige mennesker skal bli hardt skadd eller miste livet i en ulykke/brann pga av at noen måtte hente katta, da har det virkelig gått langt over alle støvleskaft. Anonymkode: 5cc94...953 Alle har hjelpeplikt ovenfor dyr også ifølge lovenhttps://www.kristiansund.kommune.no/tjenester/natur-og-miljo/natur/viltforvaltning-jakt-og-fangst/din-plikt-ved-skadet-dyr/ Anonymkode: 9bab2...d9d 1
Honey Dew Skrevet 24. juli 2024 #146 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk ❤️ Greit å være glad i kjæledyret sitt, men hvis uskyldige mennesker skal bli hardt skadd eller miste livet i en ulykke/brann pga av at noen måtte hente katta, da har det virkelig gått langt over alle støvleskaft. Anonymkode: 5cc94...953 Jeg hadde heller reddet dyrene mine enn nennesker først. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #147 Skrevet 24. juli 2024 Lisaaaaa skrev (På 9.7.2020 den 20.48): Du vet at du kan bli straffet for å redde katten din fremfor et menneske? § 287. Forsømmelse av hjelpeplikt Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse Det står ingen steder der at det er straffbart å redde dyr over et menneske. Loven du henviser til sier sier bare noe om forsømmelse av hjelpeplikt. På lik linje som at det er straffbart å forsømme hjelpeplikten for mennesker er det også straffbart å ikke redde et dyr i nød. https://lovdata.no/artikkel/dyremishandling__dette_er_reglene_for_vern_av_dyr/4696 Dyrevelferdsloven gir regler for hvordan dyr skal behandles. Loven slår fast at dyr har egenverdi (§ 3) og gir plikter til den som eier eller passer på dyr. «Hensatt i hjelpeløs tilstand Det er også forbudt etter § 14 bokstav b å «hensette dyr i hjelpeløs tilstand». Det vil for eksempel si at det er forbudt å overlate et dyr til seg selv i en situasjon hvor det ikke er i stand til å ta vare på seg selv.» Anonymkode: e21e0...949 2
Nutz Skrevet 24. juli 2024 #148 Skrevet 24. juli 2024 On 7/9/2020 at 5:06 AM, AnonymBruker said: Jeg har ikke hund, Men når jeg er på besøk hos venner, bekjente så behandler de disse dyrene som små barn. Hunder som for sitte oppe i sofaen, Slikke av i skåler på bordet med mat, sitte/sove i sengen Og ta mat i fra bordet (skåler osv) Når de har besøk. Helt ærlig så synes jeg det er sykt ekkelt Og spise hos folk med hunder som blir behandlet som barn. Og liker ikke tanken en gang av at en hund skal slikke barnet mitt i fjese osv.. Nå høres jeg nokk helt fisefin men for meg så er hund et dyr som ikke skal behandles som små barn. Hadde jeg hatt hund, ikke søren om den får sitte på sofaen eller ta seg til rette i sengen min eller barnets mitt, eller ta mat i fra bordet.. fordi en hund er ikke et lite barn men et dyr. Håper jeg ikke er den eneste med slike tanket heh Anonymkode: e51e6...b6a Dette er jo en hypotetisk problemstilling. Du skrier selv at du ikke har dyr, da tenger du heller ikke tenke på om du skal behandle det som et barn eller ikke. Folk må få gjøre hva de vil, så lenge de ikke mishandler dyrene sine. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #149 Skrevet 24. juli 2024 Med tanke på hvor jævlig verden har blitt og hvor råtne mange mennesker er så hadde jeg personlig glatt prioritert ett dyr over menneske. Anonymkode: 54f0b...7a8 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #150 Skrevet 24. juli 2024 Hundekulturen blir bare sykere og sykere. Det er en bikkje, liksom... Bidrar ikke noe til verden annet enn lyd og forurensing (og de dreper flere mennesker enn noe annet dyr) Anonymkode: c2151...577 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #151 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hundekulturen blir bare sykere og sykere. Det er en bikkje, liksom... Bidrar ikke noe til verden annet enn lyd og forurensing (og de dreper flere mennesker enn noe annet dyr) Anonymkode: c2151...577 Tenker du at verdien til levende skapninger fastsettes ut fra hvor produktive/store bidragsytere du oppfatter dem som? Tør ikke tenke på hvilket menneskesyn det fører til. Er jo mange mennesker som av ulike grunner heller ikke kan bidra med noe stort til verden Anonymkode: 4e690...d08 2
Tabris Skrevet 24. juli 2024 #152 Skrevet 24. juli 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hundekulturen blir bare sykere og sykere. Det er en bikkje, liksom... Bidrar ikke noe til verden annet enn lyd og forurensing (og de dreper flere mennesker enn noe annet dyr) Anonymkode: c2151...577 Jeg vil tippe at ingen dreper flere mennesker enn mennesker. Selv omtaler jeg meg litt humoristisk som "mor" til hunden og katten min. Det betyr ikke at jeg behandler dem som barn. Jeg behandler dem som hund og katt, det er to ulike arter som har to ulike behov. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #153 Skrevet 24. juli 2024 Det som plager meg mest med folk som behandler dyrene sine som menneskebarn er at de ofte ender opp med stressa og engstelige kjæledyr. Hunder for eksempel trenger en eier som er en tydelig leder, dessverre er det mange (særlig hundeeiere med små hunder) som duller og daller og «trøster» hundene sine i situasjoner hvor de egentlig trenger at man overser eller irettesetter dem. Altfor mange setter seg aldri inn i dyrenes natur, hva de trenger og hvordan de kommuniserer, stress-signaler og kroppsspråk. De ender derfor opp med å menneskeliggjøre dyrene (altså tolker dyrene som mennesker og ikke som en katt/hund) og resultatet er kjæledyr som ikke har det så godt som de kunne hatt det, er stressa, feilernærte og har gjerne en del adferdsproblemer Anonymkode: 4e690...d08 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #154 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hundekulturen blir bare sykere og sykere. Det er en bikkje, liksom... Bidrar ikke noe til verden annet enn lyd og forurensing (og de dreper flere mennesker enn noe annet dyr) Anonymkode: c2151...577 Er det hundene eller menneskene som ødelegger jordkloden i et jævla raskt tempo? Anonymkode: e21e0...949
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #155 Skrevet 24. juli 2024 LadyGrey skrev (På 9.7.2020 den 21.24): Ikke rart jeg elsker bikkja mi når det finnes mennesker med slike meninger og holdninger! Bare teit å rakke ned på at noen sørger mye over tapet av et dyr. Helt evig og det er ikke alle som har barn heller. Hadde glatt byttet bort flere av de slitsomme bokstavbarna i gata som ikke eier oppdragelse med hvilket som helst dyr faktisk. Anonymkode: 8ee08...866 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #156 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tenker du at verdien til levende skapninger fastsettes ut fra hvor produktive/store bidragsytere du oppfatter dem som? Tør ikke tenke på hvilket menneskesyn det fører til. Er jo mange mennesker som av ulike grunner heller ikke kan bidra med noe stort til verden Anonymkode: 4e690...d08 Jepp. Hva med alle på nav og alle bloggere som er totalt unyttige liksom. Anonymkode: 8ee08...866
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #157 Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hundekulturen blir bare sykere og sykere. Det er en bikkje, liksom... Bidrar ikke noe til verden annet enn lyd og forurensing (og de dreper flere mennesker enn noe annet dyr) Anonymkode: c2151...577 Greit nok at du avslører deg som en hundehater. Men hunder jobber både med å bedre hverdagen til blinde, de jobber som tollere og stopper enorme mengder med narkotika fra å komme inn i landet, de jobber med politiet, redder mennesker som har blitt tatt av skredd og mye mye mer. Hunder jobber som terapi hunder for både mennesker med PTSD og demente mennesker og bedrer hverdagen for millioner av mennesker verden over. https://ung.forskning.no/naturvitenskap-zoologi/sebraer-og-sjiraffer-er-mer-redde-for-menneskestemmer-enn-lover/2266344 "Mennesker er også farlig for mennesker. Vi dreper hverandre for penger, makt og politikk. En halv million mennesker blir drept av andre mennesker hvert år. I tillegg kommer mennesker drept i krig. Det varierer fra år til år, men i 2017 ble 90.000 personer drept i krig". Mennesker dreper hverandre over en 50 lapp og ikke det engang, vi gjør det ofte for sport.... Ikke om du så hadde tatt alle drap av hunder i historien om du hadde kommet opp med de tallene vi mennesker dreper hverandre på 6 måneder. Og itillegg er mennesker ofte ondskapsfulle, driver med mobbing, tortur, mishandling osv i tillegg, ikle bare mot andre mennesker men også andre dyr. Vi er rett og slett jordkloden største skadedyr Anonymkode: 9bab2...d9d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #158 Skrevet 24. juli 2024 Da får du bare unngå å besøke disse menneskene du mener er ekle. Jeg er litt der at så lenge det folk gjør ikke skader noen, så får de bare holde på. Det er nok av andre ting å ta tak i her i verden😊 Anonymkode: 228f4...40a
Gliffy Skrevet 24. juli 2024 #159 Skrevet 24. juli 2024 (endret) 44 minutter siden, AnonymBruker said: Hundekulturen blir bare sykere og sykere. Det er en bikkje, liksom... Bidrar ikke noe til verden annet enn lyd og forurensing (og de dreper flere mennesker enn noe annet dyr) Anonymkode: c2151...577 Dyreglede gir oss bedre helse (forskning.no) Folk som har hund har bedre helse. Kostnaden for hunden tar hundeeieren selv, mens besparelsen samfunnet har med at de har mindre helseproblemer, og er mindre ensomme og mer aktive, kommer alle til gode. Dette i tillegg til alle hunder som jobber i politiet og forsvaret, lesehunder, diabeteshunder, bombehunder, hunder som hjelper folk med handicap, tollvesenets hunder, lavinehunder, redningshunder med mer. Så du tar feil når du sier hunder ikke bidrar. Jeg skjønner de ikke gjør det for deg personlig, men samfunnet går i pluss på at vi har hunder. Endret 24. juli 2024 av Gliffy tastefeil 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #160 Skrevet 24. juli 2024 Jeg hadde aldri turt å hjelpe en hund som hadde vært skadet, er kjemperedd for hunder. og en redd hund biter nok garantert Anonymkode: 15e1b...8f8
Anbefalte innlegg