Gå til innhold

Folk som behandler dyr som barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, Frøyamor said:

Bor heldigvis i boretslag det hund ikke er tiltatt så slipper den problemstillinga :) 

21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan klarte dere det? Her i blokka har folk hunder, katter og kaniner, og jeg hater det. Folk kommer med det ene dyret etter det andre selv om det står at dyr i borettslaget husregler at det er forbudt med dyr

Anonymkode: b4dfd...c06

Det er ikke lov å nekte dyr uansett hva som måtte stå i ulike boretslag sine regler.

Anonymkode: eaf08...c3c

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å nekte dyr uansett hva som måtte stå i ulike boretslag sine regler.

Anonymkode: eaf08...c3c

Ingen hunder her, så er vell ingen som stiller spørsmål ved det. 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

At hunder ikke skal sleike på tallerkner er en ting. Men hvorfor i f skal ikke hunden få lov å ligge i sofaen og i sengen?

Det er din jobb som eier å holde hunden ren.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lisaaaaa skrev:

Kunne du virkelig sett naboene dine i øynene etterpå om du heller redder katten din, enn barna deres? Om de selv ikke er i stand til å redde barna. 

Eh, ja? Hvor stopper ansvaret mitt for andre mennesker sine barn mener du da? Er jeg forpliktet til å risikere livet mitt ved å hoppe ut fra et cruiseskip for å prøve å redde et ukjent barn fra å drukne? Selv om jeg ville gjort det for mine egne? 

Og hvordan skulle naboen visst at jeg prioriterte katten min foran deres barn? Er da naturlig i en nødsituasjon at man bare med en gang redder sine egne, ikke at man står og vurderer. Mine dyr er mitt ansvar, de ville ikke vært inne i det brennende huset om de ikke var for meg.

Ellers pleier jeg ikke å se naboen inn i øynene eller noe annet sted særlig ofte, vi bor bare tilfeldigvis ved siden av hverandre, og har ellers ingenting med hverandre å gjøre. Så det regnes som «ukjent barn», og ikke som «barn i min nære krets som jeg er glad i».

Anonymkode: bfc17...c00

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Disse eksemplene om å redde katten/hunden før barn er så søkt at jeg får helt fnatt. Man redder selvsagt alle man kan og kobler på brannvesenet for å få ut både barn, voksne og dyr hos seg selv, naboer og hvem det nå måtte være. Finnes plenty med eksempler på krisesituasjoner der man bidrar og setter eget liv i fare både for egne og kollektivt. 

Anonymkode: b3702...7db

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Lisaaaaa said:

Det sier seg vel selv at det er spesielt, når det til og med er en lov som sier at det er forbudt å ikke hjelpe mennesker. Det er jo indirekte det du gjør når du heller hjelper et dyr. 

Er også en lov om at det ikke er lov å nyte alkohol på offentlig sted, men ved fin vær gjøres dette ved alle parker (i Oslo) så trenger da ikke være spesiel selv om alle lover ikke følges...

• Liker 3
Skrevet

Tja...

For min del virker kjæledyr mye mer fornuftig enn barn, men så hater jeg barn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kanin. Elsker når hun kommer for å kose i sofaen eller i senga. Hva andre synes er jeg for gammel å bry meg om. 

Anonymkode: b4dfd...c06

• Liker 3
Skrevet
På 9.7.2020 den 23.58, Random skrev:

Er ikke bare dumt men ekkelt, folk som lar hunder sove i senga si og lar hunder slikke de i ansiktet. Yuck! 🤮

På 10.7.2020 den 2.55, AnonymBruker skrev:

Jeg aldri sakt at man ikke kan elske kjæledyret sitt herregud folkens ta dere en hakk ned..

Hadde jeg hatt hund/katt hadde jeg heller brukt (dyre vennene mine, bestis) en (barna mine) Jeg fødte ikke noen katter eller hund for og kalle de mine barn.. 

Og det er slik at kjærligheten mellom barn og dyr er ikke det samme, man har en helt annen kjærlighet til barnet en dyr. Og Nei jeg trenger ikke en hund :) er mer en nokk fornøyd med barnet mitt og hamsteren her i hjemme. Slitsomt og trene opp en valp.

Men uansett om dere ser deres egne dyr som barn så betyr ikke det at gjester ser det samme..  mange opplever når de drar hos hunde eiere så Får hundene hoppe opp i gjestene feks i sofaen og prøve og slikke de i ansiktet, Dette synes hundeeiere er så «utrolig søtt»! men la meg si dere noe.. dessverre så synes de meste at det er ekkelt.. Hunder er mesteparten av tiden med snuten i bakken, sniffer på andre hunder i rompa, spiser ens bæsj.. 

Jeg liker hunder/katter men en plass går grensen om hvordan man behandler dem, seff skal man elske og kose med dem, Men og behandle de som barn ehh

Anonymkode: e51e6...b6a

Katten min har kost med meg i senga hver eneste morgen de siste ukene, nå som jeg har ferie og kan ligge lenge. 

For alle oss som ikke har barn kan man ikke sammenlikne kjærligheten mellom barn og dyr, da blir dyra det man elsker høyest, skjønner du det?

Hunden her er ikke sofaen pga størrelse og hår (golden retriever), men vil selvfølgelig hilse. Da går hun frem og tilbake mellom gjestene, og da kan det faktisk komme sikkel eller hår på klærne. Hvis du ikke tåler det får du la være å komme på besøk.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, frogger skrev:

Er også en lov om at det ikke er lov å nyte alkohol på offentlig sted, men ved fin vær gjøres dette ved alle parker (i Oslo) så trenger da ikke være spesiel selv om alle lover ikke følges...

Jeg føler meg likevel veldig sikker på at hvis du spør befolkningen i Norge, så vil så godt som alle syns at det er galt å ikke redde et menneske fremfor dyret sitt. 

Og nå er det vel en relativt stort forskjell på resultatet av å unngå hjelpeplikten, og å ta en pils i parken. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, ja? Hvor stopper ansvaret mitt for andre mennesker sine barn mener du da? Er jeg forpliktet til å risikere livet mitt ved å hoppe ut fra et cruiseskip for å prøve å redde et ukjent barn fra å drukne? Selv om jeg ville gjort det for mine egne? 

Og hvordan skulle naboen visst at jeg prioriterte katten min foran deres barn? Er da naturlig i en nødsituasjon at man bare med en gang redder sine egne, ikke at man står og vurderer. Mine dyr er mitt ansvar, de ville ikke vært inne i det brennende huset om de ikke var for meg.

Ellers pleier jeg ikke å se naboen inn i øynene eller noe annet sted særlig ofte, vi bor bare tilfeldigvis ved siden av hverandre, og har ellers ingenting med hverandre å gjøre. Så det regnes som «ukjent barn», og ikke som «barn i min nære krets som jeg er glad i».

Hvis du setter ditt eget liv i risiko er ting selvfølgelig annerledes. Men hvis du vurderer det til at det er trygt å hjelpe, og da heller redder katten en naboens barn så gjør du noe galt. Kanskje du ikke mener det, men du gjør hvertfall noe ulovlig. 

Endret av Lisaaaaa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lisaaaaa skrev:

Hvis du setter ditt eget liv i risiko er ting selvfølgelig annerledes. Men hvis du vurderer det til at det er trygt å hjelpe, og da heller redder katten en naboens barn så gjør du noe galt. Kanskje du ikke mener det, men du gjør hvertfall noe ulovlig. 

Nei det gjør man ikke, man redder da vel det i sitt eget hus først,  Ikke ulovlig det

Anonymkode: 735fa...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn blir bare mer og mer virkelighetsfjerne, snart går vi på alle fire og spiser gress for å være en del av naturen.

Anonymkode: 411ba...a68

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn blir bare mer og mer virkelighetsfjerne, snart går vi på alle fire og spiser gress for å være en del av naturen.

Anonymkode: 411ba...a68

Og siden det ikke skader noen, så er det helt ok. 

Anonymkode: 4cb66...e4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Lisaaaaa skrev:

Jeg føler meg likevel veldig sikker på at hvis du spør befolkningen i Norge, så vil så godt som alle syns at det er galt å ikke redde et menneske fremfor dyret sitt. 

Og nå er det vel en relativt stort forskjell på resultatet av å unngå hjelpeplikten, og å ta en pils i parken. 

hjelpeplikten gjelder ikke hvis man setter seg selv i fare. Hvis ikke man setter seg selv i fare går jeg ut i fra at det er mulig å hjelpe både dyret og mennesket, og da hjelper jeg selvsagt begge

10 timer siden, Lisaaaaa skrev:

Hvis det er trygt så hjelper jeg jo helst begge. Jeg klarer ikke å komme på en hypotetisk trygg situasjon der man hadde måttet velge. Det som er ulovlig er å f.eks. gå rett forbi en person som ligger alvorlig skadet - det er DET hjelpeplikt innebærer. Ikke at man er forpliktet til å hoppe ut i vannet eller gå inn i brennende hus eller kaste seg inn i en ulveflokk eller blande seg inn i en slosskamp, for å redde et annet menneske. Men man kan velge å gjøre alle disse tingene. 

Hadde jeg sett noen angripe katten min med balltre ville jeg kastet meg over dem og prøvd å redde den. Godt mulig jeg hadde gjort det om jeg så noen angripe et menneske med balltre også, men jeg har blitt mer redd for mitt eget liv etter jeg fikk barn, så også mulig jeg heller ville ringt politiet. Det er en helt lovlig prioritering. Der vil jeg altså muligens sette min egen katt over et ukjent menneske. 

• Liker 2
Gjest Horrorfreak
Skrevet

Synes det er søtt og gjør det selv. Man blir jo så glad i dyr, og de blir automatisk et familiemedlem.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør man ikke, man redder da vel det i sitt eget hus først,  Ikke ulovlig det

Anonymkode: 735fa...135

Det er ulovlig å redde materielle ting fremfor å redde et menneske.

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har to katter. De får sove og være i sofaen vår og sengen vår. Og ja, jeg snakker til dem som barn fordi, for meg, så er de mine små, pelskledde nurk. Og det kommer aldri til å forandre seg. Jeg er en dyreelsker, spesielt når det gjelder katter. Det bryr meg døyten hva andre måtte mene om hvordan jeg er med kattene våre. Så lenge de firbeinte familiemedlemmene våre har det bra og lever et veldig godt liv, så er det ikke noe som helst å si på det.

• Liker 3
  • 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Enig, hundefolk er så j🦀vla spesielle

Anonymkode: 15e1b...8f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2020 den 11.07):

Ts, eg foreslår at du først skaffar deg hund, deretter uttaler deg bombastisk om at hunden ikkje får sitte i sofaen eller ligge i senga. 

Men fullstendig einig i at det virker uhygienisk å la hunden sleike skåler på bordet ja!

Eg har katt, som har fri tilgang til møblane (bruker også sofaen som klorebrett når pusen trur at eg ikkje ser på hehe), men katten får ikkje hoppe opp på bord og kjøkenbenk. 

Anonymkode: fcfea...79c

Enig! Da onkelen og tanten min skulle få hund, skulle den kun være ute i hundegård. Den skulle aldri få være inne, for det var ekkelt. I dag har den hunden har sin egen plass i sofaen som ingen andre får sitte på🤣 den får biff til middag hver lørdag og den får hundekake på bursdagen sin.

Jeg synes ts og alle hennes likesinnede heller skal fokusere på dem som ikke behandler dyrene sine bra, kontra dem som behandler dem «for godt.» Jeg vet forresten ikke om noen som lar ungene sine slikke av fatene, og jeg vet ikke om noen som sammenligner døde barn med døde hunder. 

Anonymkode: ebd34...930

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...