Gå til innhold

Alene foreldre i Oslo?


MiniMaya

Anbefalte innlegg

Jeg har en normal inntekt på ca 580.000. Med dette får jeg lån på litt over 3mill. Får jo såvidt en toroms for det beløpet i dag. 
 

skjønner ikke hvordan man kan klare seg som skilt med barn i Oslo. Må alle leie? 
 

jeg spør fordi en kollega med barn er i ferd med å gå fra barnefaren. Vi satt sammen å så litt på Finn.no. Er jo helt krise vanskelig og vanskelig mpt at de begge helst bør bo i Oslo hvor barnet har vokst opp. 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som mange av oss aleneforeldre; gi barnet eget soverom og selv ha seng i stua. Mange smarte løsninger å finne.

Anonymkode: 2d377...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å bli alenemor ( barn med donor) så litt anderledes. Har 800 000 i inntekt, så litt mer, men ja det er tøft. Jeg har en liten 3 roms, men sparer alt jeg kan for å gi barnet en bedre bolig. 

Anonymkode: dcf59...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 520 000 i inntekt bor i en kommune rett utenfor Oslo, i en stor treroms. Det er 20 min med bil til Oslo, men betydelig bedre boligstandard. 

Anonymkode: f63c6...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, MiniMaya said:

Jeg har en normal inntekt på ca 580.000. Med dette får jeg lån på litt over 3mill. Får jo såvidt en toroms for det beløpet i dag. 
 

skjønner ikke hvordan man kan klare seg som skilt med barn i Oslo. Må alle leie? 
 

jeg spør fordi en kollega med barn er i ferd med å gå fra barnefaren. Vi satt sammen å så litt på Finn.no. Er jo helt krise vanskelig og vanskelig mpt at de begge helst bør bo i Oslo hvor barnet har vokst opp. 😩

Ingen felles bolig å selge? Det er jo gjerne det som gir startkapital. Jeg bor i Oslo med to barn i en liten 4-roms, 20 min. med bane til sentrum. Jeg hadde en del EK i felles hus + halvparten av verdiøkningen. Hadde i tillegg flaks og fant etter hvert en relativt rimelig 3-roms som kunne bygges om (kjøpte først en mindre 3-roms som jeg også fikk litt fortjeneste på). Jeg har «bare» 480000 i inntekt, så får max 2 mill i lån. 

Dere som tydeligvis mener det er for kjipt med en treroms, har dere vokst opp i hus? Det går nemlig helt fint, og jeg vil heller ha penger til andre ting enn å bo oss i hjel. Etter familieråd har vi nå kjøpt hytte et par timer unna heller enn å flytte enda en gang for å få større plass. Anbefaler å sjekke om det er andre steder i byen det kunne vært aktuelt å kjøpe. Må man bli i samme nabolag ville jeg vurdert å la ungene bo fast i en større bolig og kjøpt en liten hybel foreldrene kan bytte på.

Anonymkode: 8d3db...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde blitt alene nå hadde jeg hatt 2,5 mill i egenkapital fra felles bolig, pluss en full BSU. Tjener 700' , så hadde kanskje tatt opp 3 mill i lån i tillegg. Ville ikke leid da nei...

Anonymkode: b2503...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, MiniMaya skrev:

Jeg har en normal inntekt på ca 580.000. Med dette får jeg lån på litt over 3mill. Får jo såvidt en toroms for det beløpet i dag. 

skjønner ikke hvordan man kan klare seg som skilt med barn i Oslo. Må alle leie? 

jeg spør fordi en kollega med barn er i ferd med å gå fra barnefaren. Vi satt sammen å så litt på Finn.no. Er jo helt krise vanskelig og vanskelig mpt at de begge helst bør bo i Oslo hvor barnet har vokst opp. 😩

Har ikke vedkommende noen form for egenkapital????? :klo: Felles bolig som selges? Sparepenger? 
Har hun fått barn, leid bolig med mannen og skal nå for første gang inn på boligmarkedet? :klo:

Anonymkode: 63bf1...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke vedkommende noen form for egenkapital????? :klo: Felles bolig som selges? Sparepenger? 
Har hun fått barn, leid bolig med mannen og skal nå for første gang inn på boligmarkedet? :klo:

Jeg er for såvidt alenemor i Oslo som tjener langt fra 580.000 i året, men kjøpte min første bolig i 2015 til 2.5 mill. Hadde en god del i sparepenger som jeg stilte med som egenkapital. :) 

Anonymkode: 63bf1...1e6

 

Anonymkode: 63bf1...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut av Oslo! Problem løst! Tog, buss, t-bane eller båt inn til Oslo, bo bedre!

Anonymkode: ac435...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er alenemor som bor i Oslo. Jeg har en toroms, men med praktisk planløsning, og den fungerer derfor faktisk som en liten treroms. Jeg fikk med meg en del egenkapital fra salget av felles bolig (annen by, og langt lavere boligpriser) og hadde medlåntaker på lånet. Det er eneste grunn til at jeg kom inn på boligmarkedet da. Jeg begynte også på studier, så jeg har hatt lite inntekt de siste fem årene. Men det har ordnet seg. Nå er jeg ferdigutdannet med mastergrad, leiligheten har hatt en meget god verdiøkning (den er også pusset opp, byttet kjøkken, maling og baderomsinnredning), jeg har fått fast jobb med startlønn opp mot 560 i året. Jeg kommer likevel til å flytte ut av Oslo innen et års tid, da jeg ønsker at barnet skal få ha hage og jeg får en enda romsligere økonomi. Skal du likevel bo i Oslo, vil jeg anbefale og se på ulike områder og planløsninger. Det kan ha stor betydning for hva du faktisk får for pengene. Kan det være en ide å kjøpe sammen med en annen aleneforsørger? Vet om to alenemødre som kjøpte hus sammen, og brukte fortjenesten ved salg etter noen år som egenkapital for å komme videre og kjøpe noe eget. 

Anonymkode: f20b5...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er alenemor som bor i Oslo. Jeg har en toroms, men med praktisk planløsning, og den fungerer derfor faktisk som en liten treroms. Jeg fikk med meg en del egenkapital fra salget av felles bolig (annen by, og langt lavere boligpriser) og hadde medlåntaker på lånet. Det er eneste grunn til at jeg kom inn på boligmarkedet da. Jeg begynte også på studier, så jeg har hatt lite inntekt de siste fem årene. Men det har ordnet seg. Nå er jeg ferdigutdannet med mastergrad, leiligheten har hatt en meget god verdiøkning (den er også pusset opp, byttet kjøkken, maling og baderomsinnredning), jeg har fått fast jobb med startlønn opp mot 560 i året. Jeg kommer likevel til å flytte ut av Oslo innen et års tid, da jeg ønsker at barnet skal få ha hage og jeg får en enda romsligere økonomi. Skal du likevel bo i Oslo, vil jeg anbefale og se på ulike områder og planløsninger. Det kan ha stor betydning for hva du faktisk får for pengene. Kan det være en ide å kjøpe sammen med en annen aleneforsørger? Vet om to alenemødre som kjøpte hus sammen, og brukte fortjenesten ved salg etter noen år som egenkapital for å komme videre og kjøpe noe eget. 

Anonymkode: f20b5...c2c

Det siste det tenkte jeg også på når Ts nevnte kollegaen som også skulle kjøpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vedkommende noen form for egenkapital????? :klo: Felles bolig som selges? Sparepenger? 
Har hun fått barn, leid bolig med mannen og skal nå for første gang inn på boligmarkedet? :klo:

Anonymkode: 63bf1...1e6

Nei, de eier en leilighet sammen. Hun sitter med egenkapital på ca 800.000 etter salg av felles bolig. Kommer litt ann på hva de får av verdistigning, men de kjøpte dessverre da boligprisene var høye. Hun gikk inn med ca 300.000 i egenkapital. Hun eier en mindre andel enn hva han gjør. 
 

Med den egenkapitalen får hun lån på litt over 3mill, Hun har litt studiegjeld, ellers gjeldsfri. Vet ikke hvor mye sparepenger hun har. 
 

Er bare trist at det er slik at personer med helt normal inntekt skal måtte streve slik. De har heldigvis bare ett barn. Tenk om hun hadde 2 eller 3! Også tjener jo han enormt mye mer og kommer fra en vestkant familie med god råd. Hun ser jo at hun må flytte østover, mens han sannsynligvis ønsker å flytte vest. Er ingenting galt med østkanten -men kan fort bli store avstander! 
 

hun har jo opplagt ikke råd til bil de første årene. Usj... 
 

ble liksom litt engstelig for min egen del. Er jo i et godt og trygt forhold nå, men man vet jo aldri hvordan livet blir. 

Endret av MiniMaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2020 den 8.54, AnonymBruker skrev:

Flytt ut av Oslo! Problem løst! Tog, buss, t-bane eller båt inn til Oslo, bo bedre!

Anonymkode: ac435...c90

Er jo ikke «bare» å flytte. Barnet skal jo være 50% hos hver foreldre. Da kan ikke en bo i Oslo og en annen i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MiniMaya skrev:

Er jo ikke «bare» å flytte. Barnet skal jo være 50% hos hver foreldre. Da kan ikke en bo i Oslo og en annen i Tønsberg.

1 mil fra sentrum går vel fint an. Billigere det å. Som alenemor med det utgangspunktet vil hun aldri få mulighet til å bo i samme skolekrets som eksen som flytter vestover så 50/50 blir nesten umulig når han velger å flytte et sted hun ikke får kjøpt. 

Anonymkode: ba1eb...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 15.09, AnonymBruker skrev:

1 mil fra sentrum går vel fint an. Billigere det å. Som alenemor med det utgangspunktet vil hun aldri få mulighet til å bo i samme skolekrets som eksen som flytter vestover så 50/50 blir nesten umulig når han velger å flytte et sted hun ikke får kjøpt. 

Anonymkode: ba1eb...837

Du har jo rett. Hun må altså ikke bo i nærheten av der de i utgangspunktet eide? Huff, skilsmisse er virkelig en dyr greie! Ihvertfall om man er bosatt i Oslo! 
 

takk alle for gode innspill. Skjønner at det meste er mulig så lenge man tenker litt utfor boksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 15.09, AnonymBruker skrev:

1 mil fra sentrum går vel fint an. Billigere det å. Som alenemor med det utgangspunktet vil hun aldri få mulighet til å bo i samme skolekrets som eksen som flytter vestover så 50/50 blir nesten umulig når han velger å flytte et sted hun ikke får kjøpt. 

Anonymkode: ba1eb...837

Er ikke så billig rundt Oslo heller. Jeg kjøpte i Oslo, hadde ikke råd til Lillestrøm.

Anonymkode: b4f76...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.7.2020 den 8.54, AnonymBruker skrev:

Flytt ut av Oslo! Problem løst! Tog, buss, t-bane eller båt inn til Oslo, bo bedre!

Anonymkode: ac435...c90

Det går ikke t-bane utenfor Oslo. Og du skal ganske langt for at det blir billig, evt må du bosette deg utenfor direktelinjene for buss/tog, men da tar jo pendlingen mye tid. Med barn og full jobb er det begrenset hvor langt fra jobb man kan bo.

Anonymkode: b4f76...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på boligjakt akkurat nå. Jeg har vært på mange visninger men kun vært med på et par budrunde fordi alle går fort over. 
For min del blir det også en 2roms leilighet. Vi flyttet fra hverandre i fjor sommer men da måtte jeg leie siden jeg ikke rakk å kjøpe. Fryktelig dyrt å leie så håper jeg får kjøpt noe snart. Jeg har noen krav rundt hvor, hvor stor og planløsning er viktig og pga barnehage og jobb vil jeg bo sentralt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...