AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Er det noen her som bestilte ferie utenlands før korona ble en pandemi og som nå tenker å reise? Jeg hadde aldri bestilt en reise nå, selv om mange land åpner for innreise og Norge åpner for utreise. Jeg får uansett ikke feriert i Norge da jeg ikke får igjen penger fra forsikringen når Norge nå ikke fraråder ferie lenger, så det har ikke noe å si. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg skal reise eller hva. Jeg forstår liksom ikke hvorfor UD nå plutselig skal akseptere at folk reiser utenlands på ferie/reiser som ikke er nødvendige, selv om situasjonen bare akkurat har lettet. Jeg syns det er utrolig dårlig gjort sånn at folk må reise for å få noe ut av pengene, eller tape de fordi forsikrningen ikke dekker det lenger. Er det noen i samme situasjon? Anonymkode: ea3ab...2ff
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 Bestilte i februar og reiser på fredag🤩 Anonymkode: 54c82...dc5 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Vi reiser ikke utenlands. Vi har et sett billetter hvor flyet er kansellert, det andre vet vi ikke ennå men vi kommer ikke til å reise. Forsikringsselskapet dekker sistnevnte om flyet ikke blir kansellert. Det er ganske håpløst mtp på penger, vi har 45 000,- vi venter på å få igjen. Noe direkte fra forsikringsselskapet (hotell) og noe fra 2 forskjellige flyselskap. Vi får ikke tak i noen av de og aner ikke når vi kan få pengene. Vi står klar til å reise litt rundt i Norge, med fokus på å prøve å støtte mye i nærmiljøet. Dette er selvsagt umulig når alle pengene er «låst» i kansellerte reiser. Veldig frustrende!!! Anonymkode: c75fe...43f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi reiser ikke utenlands. Vi har et sett billetter hvor flyet er kansellert, det andre vet vi ikke ennå men vi kommer ikke til å reise. Forsikringsselskapet dekker sistnevnte om flyet ikke blir kansellert. Det er ganske håpløst mtp på penger, vi har 45 000,- vi venter på å få igjen. Noe direkte fra forsikringsselskapet (hotell) og noe fra 2 forskjellige flyselskap. Vi får ikke tak i noen av de og aner ikke når vi kan få pengene. Vi står klar til å reise litt rundt i Norge, med fokus på å prøve å støtte mye i nærmiljøet. Dette er selvsagt umulig når alle pengene er «låst» i kansellerte reiser. Veldig frustrende!!! Anonymkode: c75fe...43f Hvorfor dekker forsikringsselskapet når flyet ikke blir kansellert? Kommer UD fortsatt til å fraråde reise, eller fikk dere ikke reist ut i utgangspunktet? 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestilte i februar og reiser på fredag🤩 Anonymkode: 54c82...dc5 Dette er kjempeteit å bekymre seg over, men jeg er så usikker på om jeg skal prøve å "skjule" at jeg reiser. Er så redd for hvilke kommentarer jeg kan få fra folk jeg møter på etter/før jeg reiser. Jeg bruker også legge ut bilder på instagram når jeg på tur som en slags dagbok for meg selv (har heldigvis ikke så mange følgere), men nå vet jeg ikke om jeg tørr det. Anonymkode: ea3ab...2ff
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor dekker forsikringsselskapet når flyet ikke blir kansellert? Kommer UD fortsatt til å fraråde reise, eller fikk dere ikke reist ut i utgangspunktet? Dette er kjempeteit å bekymre seg over, men jeg er så usikker på om jeg skal prøve å "skjule" at jeg reiser. Er så redd for hvilke kommentarer jeg kan få fra folk jeg møter på etter/før jeg reiser. Jeg bruker også legge ut bilder på instagram når jeg på tur som en slags dagbok for meg selv (har heldigvis ikke så mange følgere), men nå vet jeg ikke om jeg tørr det. Anonymkode: ea3ab...2ff Om man følger reiserådene er det ingen grunn til å skamme seg😊 Anonymkode: 54c82...dc5 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man følger reiserådene er det ingen grunn til å skamme seg😊 Anonymkode: 54c82...dc5 Nei, det er vel ikke det, men jeg må innrømme at jeg gjør det likevel. Det dumme med det er jo at det legger en demper på hele turen, men håper jeg klarer å ikke tenke på det når jeg først reiser. Jeg lurer også på om lokalbefolkningen kommer til å tenke at det er dumt med turister fordi det øker faren for smitte eller at det er positivt fordi det hjelper på økonomien. Anonymkode: ea3ab...2ff
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 Jeg har billetter til to land, og kommer til å dra så lenge det ikke blir kansellert eller frarådes av UD. Ville ikke bestilt flere turer nå, med tanke på at det er så usikkert om man får reist eller ikke. Men satser på å få gjennomført mine to turer. Har mer tro på den ene enn på den andre. Anonymkode: a56ac...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 Vi skulle til Hellas, men avbestilte. Landet har lite smitte, men har følgt med på hvile tiltak de har der, og det virker ikke som en særlig hyggelig ferie med så mye restriksjoner. En annen faktor er påtrykket med turister fra land med mye smitte som vi måtte omgås, og køene på flyplassene. Samt en reiseforsikring som ikke ville dekket eventuell sykdom. Alt i alt så var det ikke verdt det. Vi er utrolig glad i å reise, men ønsker en normal ferie hvor vi ikke må tenke maske-avstand-hvor er det lov å gå og ikke gå. Verdt å vente. Anonymkode: e0cff...336 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 Vi reiser på hytta i Eda - Värmland, imorgen. Ferre enn 15 smitta i hele kommunen der, så tryggere der enn i kommunen her i Norge. Reiser riktig nok med litt blandete følelser, men det er kun pga hva alle andre tenker og hva politiet evt tollerene på grensa tenker. Karantenen tar vi av resten av ferien da vi kommer hjem. Vi kommer ikke til å nevne noe på sosiale medier om at vi reiser, og vi holder oss selvfølgelig hjemme under hele karantenen. Gidder ikke å få innboksen full av hate, så denne blir anonym. Peace out✌️ Anonymkode: b7bc3...7fa 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #10 Skrevet 9. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi reiser på hytta i Eda - Värmland, imorgen. Ferre enn 15 smitta i hele kommunen der, så tryggere der enn i kommunen her i Norge. Reiser riktig nok med litt blandete følelser, men det er kun pga hva alle andre tenker og hva politiet evt tollerene på grensa tenker. Karantenen tar vi av resten av ferien da vi kommer hjem. Vi kommer ikke til å nevne noe på sosiale medier om at vi reiser, og vi holder oss selvfølgelig hjemme under hele karantenen. Gidder ikke å få innboksen full av hate, så denne blir anonym. Peace out✌️ Anonymkode: b7bc3...7fa Stor hilsen fra oss i Ransäter!! Ha en fin ferie her hjemme:) Anonymkode: 37ebe...be6 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #11 Skrevet 9. juli 2020 Vi har riktignok booket siste uka, rakk ikke å booke før Korona traff. Så her blir det tre ulike europeiske land i sommer. Reiser til steder og områder der restriksjonene ikke er veldig merkbare. Men skal også innom en europeisk hovedstad der tilbudet neppe er det samme som vanlig. Anonymkode: 613cc...6fe 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #12 Skrevet 10. juli 2020 Jeg har billetter til USA i oktober. Jeg håper egentlig at reiser til USA fremdeles frarådes da, for jeg ønsker primært å få pengene tilbake og heller reise senere, når ting blir mer normalisert. Jeg vil ikke bruke titusenvis av kroner på en ferie hvor vi blir møtt av restriksjoner hele tiden. Men om reiserådene oppheves (virker usannsynlig akkurat nå) - og USA åpner for innreise - vet jeg ikke helt. Enten må jeg bare glemme de nærmere 20k jeg har brukt på flybilletter, eller så må jeg legge i nye 20k (minst) for overnatting (rakk heldigvis ikke bestille det før koronaen kom), mat, aktiviteter etc - for en amputert ferie. Pest eller kolera...? Anonymkode: 79261...349
Alvario Skrevet 10. juli 2020 #13 Skrevet 10. juli 2020 Har til nå droppet en helgetur til Scotland, ukesferie i Spania og skulle nå vært en mnd på Europareise inkl 2 uker i Italia. Vi holder oss hjemme og har på ingen måte tenkt å utsette oss for mer smitt en nødvendig. Nå er vi heldige som har hytte og får derfor feriert likevel. I tillegg vet vi at vi får igjen pengene (eller får utsatt reisene til 2021). Har bestilt Londontur i i høstferien for hele familien. Tviler sterkt på at turen blir noe av, samme om vi får penger igjen eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #14 Skrevet 10. juli 2020 1 time siden, Alvario skrev: Har til nå droppet en helgetur til Scotland, ukesferie i Spania og skulle nå vært en mnd på Europareise inkl 2 uker i Italia. Vi holder oss hjemme og har på ingen måte tenkt å utsette oss for mer smitt en nødvendig. Nå er vi heldige som har hytte og får derfor feriert likevel. I tillegg vet vi at vi får igjen pengene (eller får utsatt reisene til 2021). Har bestilt Londontur i i høstferien for hele familien. Tviler sterkt på at turen blir noe av, samme om vi får penger igjen eller ikke. Ville gått litt i meg selv av å lese dette innlegget. En ting er å reise, men det du beskriver er jo helt sinnsykt. Det er lov å tenke litt på miljøet også. Anonymkode: c22ed...96a 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #15 Skrevet 10. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville gått litt i meg selv av å lese dette innlegget. En ting er å reise, men det du beskriver er jo helt sinnsykt. Det er lov å tenke litt på miljøet også. Anonymkode: c22ed...96a Hvorfor er det sinnsykt? Anonymkode: 38913...f29 4
Alvario Skrevet 10. juli 2020 #16 Skrevet 10. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville gått litt i meg selv av å lese dette innlegget. En ting er å reise, men det du beskriver er jo helt sinnsykt. Det er lov å tenke litt på miljøet også. Anonymkode: c22ed...96a Hadde hvert år vært slik så ville jeg muligens tatt det til meg. Tenker for øvrig det er totalen som betyr noe jeg, og det å reise mye definerer vel ikke alt annet hva du gjør i forhold til penger og miljø? 2
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2020 #17 Skrevet 10. juli 2020 Jeg har også bestilt og betalt reise, jeg vet enda ikke om jeg drar. Moralister kan gå og ta seg en bolle, de skal la være å blande seg. JEG velger hva jeg vil gjøre og har satt følgende kriterier for meg selv: Det skal ikke være frarådet å reise dit. Nye reiser bestilles ikke før koronasituasjonen er avklart. Du, TS, må la være å respondere på drittslenging. Jeg har et ganske begrenset feriebudsjett og jeg har ikke råd til å tape 15-20.000 kr i betalte billetter. Derfor forholder jeg meg til reiserådene og kan treffe tiltak selv for å unngå å bli veldig negativt påvirket av eventuelle restriksjoner på destinasjonen. Når det gjelder flyreiser og miljø: jeg pleier ikke å moralisere overfor andre så da er det fint om andre ikke moraliserer overfor meg. Det er flere som har påpekt overfor meg at vi burde begrense flybruk - dette er mennesker som reiser på dagsmøter mange ganger i året - og i enkelte tilfeller mange ganger i måneden. De eier hus med stor hage, de bor sammen med familien sin og de har gjerne hytte og båt også. Jeg bor alene, og jeg reiser med fly på fritidsreiser 2-3 ganger pr år. Jeg har ikke bil, båt eller hytte og kan ikke se for meg at det finnes gode alternativer til ferie med fly i utlandet for meg. Ferie i Norge har jeg ikke råd til på mitt budsjett - det er dessverre det sørgelige faktumet.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #18 Skrevet 10. juli 2020 Bestilt i fjor og reiser i slutten av august om det ikke bli kansellert. Reiser til Hellas. Alternativet om det blir kansellert er å bestille fly og hotell hver for seg. Drar kun hvis reiserådene tilsier det. @Blondie65 sa det meste. Anonymkode: 14ff0...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #19 Skrevet 10. juli 2020 14 minutter siden, Blondie65 said: Jeg har også bestilt og betalt reise, jeg vet enda ikke om jeg drar. Moralister kan gå og ta seg en bolle, de skal la være å blande seg. JEG velger hva jeg vil gjøre og har satt følgende kriterier for meg selv: Det skal ikke være frarådet å reise dit. Nye reiser bestilles ikke før koronasituasjonen er avklart. Dette er den fornufige måten å forholde seg til det på. Men langt fra godt nok for enkelte, har jeg merket. Anonymkode: a56ac...9a1 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #20 Skrevet 10. juli 2020 For meg er det fortsatt usikkert. Jeg og kjæresten har en tur booket i slutten av juli, og avventer fortsatt. Hvis det blir dårlig vær her, har vi lyst til å ta den likevel. Jeg tenker på det samme som deg - jeg har noen slektninger som er SVÆRT frempå på sosiale medier om hva de tenker om folk som reiser utenlands. Kjæresten sier at jeg kan bare holde det hemmelig, og evt. ikke fortelle noen at vi drar. Men jeg synes jo det også er kjedelig. Og så irriterer det meg at noen skal kunne diktere slikt. Anonymkode: c5c13...75d 2
Anbefalte innlegg