Gå til innhold

Hva koster ferien for dere i år? Jeg synes ferie i Norge koster mer enn det smaker...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at det går 30000 kr, men det inkluderer også telt og teltutstyr, som vi videre har til odel og eie. Nå bodde vi riktig nok også i hytte på campingplass de 4 første nettene, fordi det skulle regne. (950 kr natten). Ellers teltet. (Ca 450 kr natten, med strøm.) Vi har vært i kongeparken to dager og i sommerland. 

Vi har stort sett laget mat selv, så kun noen få kroner har gått til å kjøpe mat utover det normale. 

I fjor kostet sommerferien i utlandet oss nærmere 100000 kr. Den var usedvanlig dyr, men vi bruker normalt rundt 50000 kr på sommerferie for to voksne og to barn (tenåringer). 

For oss har altså dette vært en rimeligere ferie, og skulle vi gjenta har vi nå telt og alt vi trenger. :)

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.7.2020 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Har du barn? Det hadde blitt kjempekjedelig for 5 åringen vår å bare være hjemme hele sommeren. Han er enebarn i tillegg, så enda kjedeligere. Dagsturer i nærområdet drar vi på i helgene. Besteforeldrene til barnet bor i nærheten så besøke dem er noe vi gjør nesten daglig. 

Anonymkode: 1c431...427

seriøst? jeg har en 5 åring og en 2 åring, og de er jo verdens enkleste å underholde om du bare bruker tid med de? krabbefiske og lekeplassen, være generelt ute. ungene mine er storfornøyde og trenger ikke underholdning 24/7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Antiviruset skrev:

Samme her! Og da er det bare å laste litt utstyr i bilen, kjøre avgårde og ta ting som det kommer om du er alene. Telt og hengekøye og du er klar for det meste. Norge har så ekstremt mange steder mange ikke engang vet om! Fantastisk natur og mulighet for masse opplevelser. Det trenger ikke koste masse penger egentlig. Takk for Carona :)  Det har fått meg til å innse at iallefall sette av en god uke hvert år til dette om sommeren er noe jeg skal gjøre fremover uansett. Fint med en helg i en storby, fint med en liten tur til syden! Ingenting slår opplevelsen av å telte ute i ødemarken en fin sommernatt alene for den del i flott vær og legge seg til solnedgang og stå opp til soloppgang! Lukte litt Lars Monsen :) 

Har man ikke bil kan man gjøre det samme i nærområdet ved å ta beina fatt, kanskje ikke like eksotisk men like fult balsam for sjelen.

Fint for deg, telting er ikke for alle likevel 

Anonymkode: 69231...dbc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør vel «alle»? Det er ikke sånn at de som drar til dyreparken eller charterturer ikke vet om, eller bruker, skog og mark? Vi bruker naturen i hverdagen. Skogstur/fjelltur,  telting, padling, fisking er ikke noe som er forbeholdt ferier for vår del. Det gjør vi på ettermiddagene og i helgene året rundt.  Derfor vi alle (barn og voksne) har lyst til å gjøre noe annet, og oppleve noe annet enn dette når det først er ferie. 

Anonymkode: f2451...530

Når vi er på ferie så reiser vi gjerne lengre turer og opplever ting som vi ikke har mulighet til i helgene og ettermiddagene. Det er så mye fantastiske plasser å oppleve rundt i Norge, som ikke er i nærmiljøet. Det blir for langt for oss å kjøre til andre sider av Norge i helgene eller på ettermiddagene, da hadde det blitt en lang biltur, noen timer med morro og hjemigjen. Nærmiljøet bruker vi ellers i året. 

For noen er slike parker bare et stort styr, stress og langt i fra ferie. Poenget mitt var at det ikke er synd på barn som ikke får oppleve disse parkene som hun jeg siterte sa, det er så mye annet å oppleve enn det. 

Barna mine har også vært i parker, men når vi spør hvor de vil reise i ferien så er det jettegrytene i nissedalen, trollfossen, ulike skateparker/sykkelparker rundt i Norge, til flotte strender på Vestlandet, til Lofoten å surfe etc. 

Anonymkode: d3459...f9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en veldig primitiv hytte uten strøm og vann vi kan bruke i ferien. Tenkte å ta noen dagsturer hit og dit men ser jeg må droppe noen av planene. Er alene med to barn. Tenkte å dra til Dovre på moskussafari en dag men det koster 1350 kr for oss 3! Skjønner at guiden skal ha lønn men er jo ingen andre utgifter? Hvorfor skal det være så dyrt at folk ikke har råd til å bli med? Med mat, billetter og diesel blir det fort 2000 kr. Kan ikke svi av det på kun en dag. 

Anonymkode: 8be10...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint for deg, telting er ikke for alle likevel 

Men da er det bare å finne på andre ting da! Furte over at du ikke har andre interesser en det som koster masse penger hjelper ikke deg i det hele tatt. Da er det bare å betale, se glad ut og nyte det. For det blir aldri billig å feriere i Norge på hotell og gå i fornøyelsesparker uansett hvor mye en furter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en veldig primitiv hytte uten strøm og vann vi kan bruke i ferien. Tenkte å ta noen dagsturer hit og dit men ser jeg må droppe noen av planene. Er alene med to barn. Tenkte å dra til Dovre på moskussafari en dag men det koster 1350 kr for oss 3! Skjønner at guiden skal ha lønn men er jo ingen andre utgifter? Hvorfor skal det være så dyrt at folk ikke har råd til å bli med? Med mat, billetter og diesel blir det fort 2000 kr. Kan ikke svi av det på kun en dag. 

De skal ikke bare ha lønn! Det koster å drifte en slik bedrift med all "infrastruktur" rundt det. Lønnen er bare en del av dette. Norge er et høykostland som står i stil til det mange nordmenn tjener. For de i lavere lønnklasser blir ferie i Norge ekstremt dyrt når man skal betale for noe slikt. Du kan se på moskus i Norge uten et slikt safari om du leser deg opp og er forsiktig. Dette er farlige dyr.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter og ser, men kan tenke meg noe mellom 10 og 15000 totalt sett med drivstoff og ferjer og camping og hotell og mat. Planlegger telt/køye i deler av ferien men skal skeie ut med en natt eller to på et finere hotell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når vi er på ferie så reiser vi gjerne lengre turer og opplever ting som vi ikke har mulighet til i helgene og ettermiddagene. Det er så mye fantastiske plasser å oppleve rundt i Norge, som ikke er i nærmiljøet. Det blir for langt for oss å kjøre til andre sider av Norge i helgene eller på ettermiddagene, da hadde det blitt en lang biltur, noen timer med morro og hjemigjen. Nærmiljøet bruker vi ellers i året. 

For noen er slike parker bare et stort styr, stress og langt i fra ferie. Poenget mitt var at det ikke er synd på barn som ikke får oppleve disse parkene som hun jeg siterte sa, det er så mye annet å oppleve enn det. 

Barna mine har også vært i parker, men når vi spør hvor de vil reise i ferien så er det jettegrytene i nissedalen, trollfossen, ulike skateparker/sykkelparker rundt i Norge, til flotte strender på Vestlandet, til Lofoten å surfe etc. 

Anonymkode: d3459...f9f

Dette :) Og da er det transporten som koster litt penger om man har det meste av utstyret fra daglig aktivitet rundt dette. Du er velsignet med barn som liker dette :)  Vær glad og stolt over det. De fleste barn hadde likt dette om de hadde vokst opp med foreldre som lærte de det, og gjorde det på en måte som avlet glede og ikke "hat". Alt for mange foreldre ødelegger barna sin lyst på slike aktiviteter med å tvinge de med på tur, i alt for dårlig utstyr og for krevende turer i starten.

Får barna dette inn tidlig fra 2 års alder med slike aktiviteter i nærområdet og så gradvis mer med overnattinger og mer graderte turer? De vil elske det! Og de tar det med seg inn i ungdommen og voksenlivet. Det er ofte  minner som sitter for resten av livet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Antiviruset skrev:

De skal ikke bare ha lønn! Det koster å drifte en slik bedrift med all "infrastruktur" rundt det. Lønnen er bare en del av dette. Norge er et høykostland som står i stil til det mange nordmenn tjener. For de i lavere lønnklasser blir ferie i Norge ekstremt dyrt når man skal betale for noe slikt. Du kan se på moskus i Norge uten et slikt safari om du leser deg opp og er forsiktig. Dette er farlige dyr.

Jeg skjønner jo det...men til sammenligning koster det 1400 for oss 3 inn på tusenfryd. Hvor vi bruker karuseller, benker, asfalt, toaletter osv. Det skjønner jeg at vi må betale for. Men denne safarien kjører vi egen bil, går i naturen, har med egen mat, tisser bak en stein. 

Da virker det litt vel dyrt i mitt hode....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Antiviruset skrev:

Men da er det bare å finne på andre ting da! Furte over at du ikke har andre interesser en det som koster masse penger hjelper ikke deg i det hele tatt. Da er det bare å betale, se glad ut og nyte det. For det blir aldri billig å feriere i Norge på hotell og gå i fornøyelsesparker uansett hvor mye en furter.

Hæ? Jeg har da ikke furtet i det hele tatt,  kun sagt telting ikke er for alle

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Antiviruset skrev:

Dette :) Og da er det transporten som koster litt penger om man har det meste av utstyret fra daglig aktivitet rundt dette. Du er velsignet med barn som liker dette :)  Vær glad og stolt over det. De fleste barn hadde likt dette om de hadde vokst opp med foreldre som lærte de det, og gjorde det på en måte som avlet glede og ikke "hat". Alt for mange foreldre ødelegger barna sin lyst på slike aktiviteter med å tvinge de med på tur, i alt for dårlig utstyr og for krevende turer i starten.

Får barna dette inn tidlig fra 2 års alder med slike aktiviteter i nærområdet og så gradvis mer med overnattinger og mer graderte turer? De vil elske det! Og de tar det med seg inn i ungdommen og voksenlivet. Det er ofte  minner som sitter for resten av livet også.

Nei det kan du faktisk ikke si, det finnes en drøss av barn som fortsatt ikke elsker dt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan du faktisk ikke si, det finnes en drøss av barn som fortsatt ikke elsker dt

Både voksne og barn har vel sine egne preferanser, og slik vil det vel alltid være? Ikke så lett å generalisere? Det er vel heller ikke noe mål at alle skal bli glad i teltliv. Min/vår erfaring fra i sommer var at barna klarte seg bra og likte teltlivet godt, selv uten at de hadde vært med på det før. Det eneste som "lugget litt" var å gå på do ute. Men med litt øvelse, og når de forsto at også vi voksne måtte gjøre det, gikk også det etter hvert bra.

Anonymkode: 71f62...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva ferien koster for dere i år? Og hvor mange i familien er dere? Hva skal dere?  Må si Norgesferien i år blir en av de dyreste vi har hatt hittil. Det er helt sykt hvor mye det koster å feriere her til lands. Så er prisene sikkert skrudd opp en del pga korona og diverse reiseforbud. 

Vi skal til Dyreparken i Kristiansand med 3 dager overmating, Lilleputthammer. Begge deler innebærer overnatting 3 dager for oss, vi er to voksne og en gutt på 5 år. Vi måtte ut med 6000kr for billetter til Lilleputthammer med overnatting og 10000kr for billetter og 3 dager overnatting på dyreparken. Det er 16000kr bare der, ekskludert mat, transport og andre utgifter som dukker opp underveis. Jeg synes det er dyrt! 

Regner med at totalprisen for vår ferie kommer på 25000kr eller mer, da vi også skal en tur til tusenfryd og litt utflukter her i området, men der slipper vi overnatting. 

Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter. Synes ferier her i Norge er dyrt og (litt kjipt) :sjenert: Vi er ikke garantert fint vær, boforholdene blir som leiligheten hjemme eller dårligere. Og alt er mye dyrere...

Men skal definitivt slutte å si til bekjente med dårlig råd at de skal feriere i Norge, det er jo dyrere enn utlandet! 

Hva skal dere i ferien? Hva synes dere om ferie her i Norge? 

Vi betalte litt over 6000 for 7 netter med overnatting i Kr.Sand nå i juli. Leide en liten campinghytte, så det trenger ikke være så dyrt. Laget niste te på dagtid feks. Ellers en helg på hotell sammen med den ene barnet mitt til 1700 kr + mat, shopping ble årets ferie her.

Anonymkode: 90967...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke campingvogn eller bobil, eie det er sikkert dyrere enn det vi bruker på ferie. Vet det går an å leie campinghytte også, men det er ikke helt min greie. Jeg har vært på telttur 2 ganger i mitt liv og opplevd det som tortur hver gang. Telttur er kjempefint for de som liker det, men jeg synes det er kjipt og er altfor glad innlagt vann og ekte tak over hode for at jeg skal kose meg med det. For å ikke snakke om mygg og annet som dukker opp. Jeg vil helst på ferie der jeg kan kose meg, men vet det også koster. 

Da kan du heller ikke klage, når man ønsker seg luksusferie! 

Anonymkode: e4c3e...f22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Tyrkia 

Gud så Harry det er å reise på all inklusive charter. Ligge ved bassenget med andre nordmenn, spise den samme maten hver dag. Ikke et snev av kultur eller mattradisjoner. Hotellet kunne bare ligget på Gardermoen. I tillegg er det vilt overpriset! Vi reiser mye til varmere strøk, men ikke søren om vi kaster bort penger på harry charter og Lollo/bernie show! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud så Harry det er å reise på all inklusive charter. Ligge ved bassenget med andre nordmenn, spise den samme maten hver dag. Ikke et snev av kultur eller mattradisjoner. Hotellet kunne bare ligget på Gardermoen. I tillegg er det vilt overpriset! Vi reiser mye til varmere strøk, men ikke søren om vi kaster bort penger på harry charter og Lollo/bernie show! 

Vi valgte charter for det var enklest med en liten 4 åring på tur. Med småbarn på slep har vi ikke tid eller ork til å farte rundt. Så vi valgte å kose oss med bamseklubb, god mat som også var barnevennlig, og fantastisk flott hotell :) Vi dro på noen dagsturer, og litt båtturer, men passet på å være tilbake innen leggetid på hotellet ;) 

Jeg og mannen har reist mye før, da har vi vært påpasselige med å bo på lokale familiedrevne steder, traske rundt å oppleve lokal matkultur og miljø. Men som småbarnsforeldre har prioriteringslisten annerledes :) De tre charterturene vi har vært på hittil har kostet mellom 16000-24000. Da har det inkludert flybilletter, mat, drikke, 5 stjerners hotell i 6-12 dager ;) Jeg anser det som god valuta for pengene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/8/2020 at 1:26 PM, AnonymBruker said:

Har du barn? Det hadde blitt kjempekjedelig for 5 åringen vår å bare være hjemme hele sommeren. Han er enebarn i tillegg, så enda kjedeligere. Dagsturer i nærområdet drar vi på i helgene. Besteforeldrene til barnet bor i nærheten så besøke dem er noe vi gjør nesten daglig. 

Ungen din tror jeg hadde hatt godt av å ikke bli underholdt av deg 24 timer i døgnet. 

Anonymkode: 9e816...eda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selve turen koster nok rundt 1000 kr i drivstoff. Ligger til mormor eller tante i ferien med 2 småunger. Blir sikkert 1-2 uker og handler sikkert litt stasj\ mat for 2-3 tusen. Så blir vel 4000, sålenge det ikke skjer noe uventet. Billigere en å være hjemme faktisk.

Anonymkode: 55c24...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi betalte litt over 6000 for 7 netter med overnatting i Kr.Sand nå i juli. Leide en liten campinghytte, så det trenger ikke være så dyrt. Laget niste te på dagtid feks. Ellers en helg på hotell sammen med den ene barnet mitt til 1700 kr + mat, shopping ble årets ferie her.

Anonymkode: 90967...995

Jeg syntes det var hinsides dyrt for en liten campinghytte.

Anonymkode: 55c24...e7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...