Gå til innhold

Mat på nett og naboer

Fremhevede innlegg

Gjest Storpølse
Skrevet

Dere med og uten barn, blir dere misunnelig hvis naboen din får maten hjem på døra om det skulle være matkasser, takeaway eller dagligvarer og pakker eller bryr dere ikke om hva naboen gjør uansett om det er en god eller dårlig nabo og selvfølgelig hva som definerer en slik nabo? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Hvem i huleste bryr seg om sånt? 🙄🤣

• Liker 36
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle jeg bli misunnelig på det :ler: 

AnonymBruker
Skrevet

Feier for egen dør, før jeg gidder å bry meg om naboene

Anonymkode: e0b8b...4df

Gjest Storpølse
Skrevet

Vet ikke, men jeg tenkte siden det finnes klasseskiller og status i samfunnet. Naboen våres kjøper ofte mat på nett og vi må belage oss på å stå i kø og andre ulemper med butikken. Vi prater ikke med dem fordi de responderer aldri når vi vinker eller smiler til dem. De lever i sin egen verden allikevel bor 5 m fra oss, selv om de fleste fortsatt drar til en fysisk butikk så de har seg selv å takke for å skille seg ut i nabolaget. Varebilen blokkerer veien vår 

Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle naboen bli misunnelig hvis jeg får maten min levert fra kolonial.no eller noen andre? Jeg kunne heller ikke brydd meg mindre om naboen har bestilt pizza på døren en dag. Og det har i hvert fall absolutt ingenting å bety for hvordan verken jeg eller de er som naboer. 

Det som bekymrer mest er egentlig hvor noen får ideen til å stille slike spørsmål fra! :ler: 

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Storpølse skrev:

Vet ikke, men jeg tenkte siden det finnes klasseskiller og status i samfunnet. Naboen våres kjøper ofte mat på nett og vi må belage oss på å stå i kø og andre ulemper med butikken. Vi prater ikke med dem fordi de responderer aldri når vi vinker eller smiler til dem. De lever i sin egen verden allikevel bor 5 m fra oss, selv om de fleste fortsatt drar til en fysisk butikk så de har seg selv å takke for å skille seg ut i nabolaget. Varebilen blokkerer veien vår 

Det er vel ingen som nekter dere å kjøpe mat på nett hvis dere ønsker det? Og varebilene står jo der maksimalt ett minutt eller to før de kjører videre så det kan ikke være noe stort problem. Man har heller ingen plikt til å omgås naboene sine hvis man ikke ønsker det. 

• Liker 21
Skrevet

Jeg aner ikke engang hvordan naboene mine får maten sin. Av alle ting man skal bry seg med...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Storpølse skrev:

Jeg tror det er på tide å dra hodet ut fra der sola aldri skinner, løfte blikket og drite langt og tynt i hva naboene gjør. Dette her høres jo helt sykelig ut. 

Og den varebilen står vel der maks 5 minutter i uka. Hvis det er et problem må dere snakke til sjåføren der og da, ikke skule misunnelig på naboen fordi de velger annerledes enn dere. 

PS: Det er faktisk ikke så fryktelig dyrt å bestille varer på nett, altså. Jeg tjener ikke spesielt bra, men bestiller gjerne fra Kolonial når jeg i blant har trøbbel med å komme meg i butikken. 

Anonymkode: 712c1...fc3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ingen oversikt over hva naboen finner på hverken i matveien eller i handlevaner. 

Anonymkode: ede49...1c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne diskusjonen hører vel forresten mer hjemme på "Vennskap og sosiale relasjoner". Den har i alle fall ikke noe med mat å gjøre. 

Skrevet
9 minutter siden, Storpølse skrev:

Beklager at jeg sier det, men jeg tror naboene gjør lurt i å ikke ha kontakt med...naboer. Når du seriøst snakker klasseskiller og at de bestiller mat. Og du reagerer sånn på det. Det der ser ikke sunt ut! 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg virkelig aldri tenkt over.

Ser jo det henger poser fra Morgenlevering på enkelte dører/poskasser, at Kolonial.no og andre er innom gaten hver dag, og at Foodora stadig sykler forbi. Eller at noen hiver seg i bilen her og der, og kommer hjem med en pose fra en restaurant i sentrum. 

Selv bruker vi slike tjenester hver dag i travle perioder. Men for eksempel i mest intense Koronatiden storkoste vi oss med baking og matlaging. 

Men kan ikke si jeg har merket meg hvilke naboer som får leveranser hver dag, og hvilke som aldri får det... 

Anonymkode: 33997...b9b

Gjest Storpølse
Skrevet

Jeg måtte høre litt rundt om dette var vanlig idag enn for 10 år siden. De har akkurat flyttet hit og de er de eneste i gata vår som gjør sånt, men det er sikkert blitt trendy nå. Noen får de i postkassen, andre henter de selv, noen blir levert på døra. Visste ikke at Norge var så teknologisk. Tror dere at hvis vi begynner med dette jåleriet så kanskje de begynner å handle på butikken igjen. Det hadde tatt seg ut at en hel nabolag handler mat på nett. De som gjør dette pga god økonomi, latskap eller for å posere? De er ikke overvektige og de kjører nye biler, kanskje på leasing 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Storpølse skrev:

Dere med og uten barn, blir dere misunnelig hvis naboen din får maten hjem på døra om det skulle være matkasser, takeaway eller dagligvarer og pakker eller bryr dere ikke om hva naboen gjør uansett om det er en god eller dårlig nabo og selvfølgelig hva som definerer en slik nabo? 

Hvorfor jeg blir det?

Verken naboene eller husvertens familie ble misunnelig på meg når jeg nærmeste levde på take away i den verste tiden av corona tiden. At jeg ble spurt hvor og hva jeg bestilte meg svarte jeg gledelig på. Men jeg anså ikke noe misunnelse eller sjalusi av den grunn.

Så hvorfor skal man bry seg for hva naboene har råd til?

Anonymkode: c4384...e5a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Storpølse skrev:

Jeg måtte høre litt rundt om dette var vanlig idag enn for 10 år siden. De har akkurat flyttet hit og de er de eneste i gata vår som gjør sånt, men det er sikkert blitt trendy nå. Noen får de i postkassen, andre henter de selv, noen blir levert på døra. Visste ikke at Norge var så teknologisk. Tror dere at hvis vi begynner med dette jåleriet så kanskje de begynner å handle på butikken igjen. Det hadde tatt seg ut at en hel nabolag handler mat på nett. De som gjør dette pga god økonomi, latskap eller for å posere? De er ikke overvektige og de kjører nye biler, kanskje på leasing 

Få deg et eget liv, ikke legg deg opp i naboens. Du høres helt seriøst ut som naboen fra helvete. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kjeder deg i ferien?

Anonymkode: 0b806...28a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjeder deg i ferien?

Anonymkode: 0b806...28a

Vi får håpe det! :ler: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Storpølse skrev:

Hvorfor er dere så opptatt av hva naboene deres gjør og ikke? Jeg anser sjalusi når du nevner klasseskille og status i samfunnet. Det å kunne unne seg mateske eller take away har absolutt ikke noe som helst med status i samfunnet og gjøre. Så kan dere fint la dem få leve i sin egen verden på lik linje som dere gjør selv. 

Anonymkode: c4384...e5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Storpølse skrev:

Det er noe av det rareste jeg har lest på lenge. Hvor flyttet du fra? Finnmarksvidda?

Trendy og Jåleri?

Praktisk, er det. Og tidsbesparende. 

Ferskt brød på døra om morgenen. Matvarene klikkes hjem = tid spart på å kjøre til butikken og handle. Foodora og take away = tid spart på å lage maten. 

Tiden bruker vi på trening, på hverandre, og på det som gir oss mye mer innhold i livet enn å stå på kjøkkenet, eller være i en matbutikk. 

Anonymkode: 33997...b9b

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...