Gå til innhold

Førstegangs katteeier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til hva jeg bør kjøpe inn til katten, bortsett fra mat og ei seng? Har kjøpt inn klorestativ, halsbånd, noen leker, mat/vannskål og kattesand så langt..

Andre tips er også velkomne :)

 

Anonymkode: 7aca4...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har det du trenger. Har hatt katter i mange år, aldri hatt noe mer enn det der. De bestemmer jo ofte selv hva de vil leke med og hvor de vil sove. Husk å sterilisere/kastrere, og lykke til! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokasse til kattesanda er lurt :)

 

 

Anonymkode: 745d5...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det du trenger (utenom selve doen?) 😊

Anonymkode: 04580...423

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattesele, så kan du lufte kattungen i bånd frem til den er 1 år og kan være ute alene. Det er også praktisk hvis den blir skadet og må være inne, eller når den skal til kontroll hos veterinær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Diamant20 skrev:

Kattesele, så kan du lufte kattungen i bånd frem til den er 1 år og kan være ute alene. Det er også praktisk hvis den blir skadet og må være inne, eller når den skal til kontroll hos veterinær.

Signerer dette! Pusefrøken her hadde stor glede av den daglige lufteturen i bånd. Veldig greit når vi var hos dyrlegen, da fikk hun ut av buret sitt å undersøke venterommet, noe som gjorde at hele opplevelsen ble tryggere for henne. 

Anonymkode: 04580...423

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Diamant20 skrev:

Kattesele, så kan du lufte kattungen i bånd frem til den er 1 år og kan være ute alene. Det er også praktisk hvis den blir skadet og må være inne, eller når den skal til kontroll hos veterinær.

Støtter denne, og lære katten å gå med sele kan du få nytte av når katten er eldre også. Mine har gått i sele når når de var små, og nå som de er voksne kan vi fint ta på de sele om de skal være med på turer som ikke er i nærområdet.

Anonymkode: 1bec6...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens leker, lær deg hva katten liker først. 3/4 av det jeg kjøpte inn blir ikke brukt. Mens fjær-stenger, og pels-baller er forbruksvare. 

1-2 filtpledd. Katten finner favorittsteder. En fordel å legge et brettet pledd der, så slipper man mengder pels. 

Klosaks, for trimming av klør. 

Karde, for å gre med. 

Og seng og kattehuler har alltid vært helt bortkastet her, de foretrekker alle mulige andre steder. 

Anonymkode: cae0f...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker130 skrev:

I tillegg, noen som kan anbefale ett bra forsikringsselskap?

Ts.

Agria er bra, og der varer forsikringen livet ut, i tillegg har mange vetrinærer direkteoppgjør med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange katter setter pris på å kunne ligge høyt, så om du kan henge noe på veggen som de kommer seg opp til kan det bidra til å gjøre katten trygg :)

Anonymkode: 65acf...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestille time til kastrering så fort den er gammen nok til det.

Anonymkode: 40dd9...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bestille time til kastrering så fort den er gammen nok til det.

Anonymkode: 40dd9...4e7

*gammel

Anonymkode: 40dd9...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk å kattesikre huset!
Er du uheldig så har du fått en "gnager", og alle ledninger bør legges i kabelskinner eller festes til vegg- og gulvlist med kabelklemmer.
Vinduskarmer er supre sitteplasser for katter, så har du blomsterpotter der, bør de flyttes til steder katten ikke kommer til, både for kattens sikkerhet (mange populære inneplanter er giftige for katter) og for å unngå at potteplantene går i gulvet pga nysgjerrige puseneser.
Alt nips og ting du er redd for, bør settes høyt opp i bokhyller eller på utilgjengelige steder.

Klorestativ og utsiktsposter bør settes på steder der katten både har oversikt over hele rommet og litt fred fra mye trafikk. Feks ikke rett ved døra inn til stua, men heller i et hjørne hvor de både kan se ut over hele rommet, og gjerne få litt utsikt ut vinduet også.
Kattedoen må stå et sted katten alltid har tilgang til, men også ut av veien, gjerne i en krok. Huskeregelen er en do per katt pluss en, særlig hvis du har mer enn én etasje er det lurt med en do per etasje.

Forsikring i Agria er allerede nevnt. Agria er et godt selskap og de aller fleste veterinærer har direkteoppgjør i tilfelle skade eller sykdom.
Helsesjekk en gang i året hos veterinær, med vaksiner og slikt, blir automatisk innkalt til så snart du har vært hos veterinæren første gang. Kastrering utføres så snart katten veier 2kg ved anskaffelse av kattunge. Voksne katter adoptert fra frivillige organisasjoner er som regel kastrert ved adopsjon.
Kattunger skal ikke gå ute alene før de er rundt et år gamle, fordi stedsansen ikke utvikles før den tid. Under strengt oppsyn kan de taes med ut i hagen før den tid, men på egenhånd bør de ikke ut før de runder året, og absolutt ikke før kastrering.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria er sinnsykt dyrt og har høy egenandel.

Tryg er halve prisen og fast egenandel på 2200 kr, uten prosenter av beløpet i tillegg. 

Anonymkode: f1c78...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Agria er sinnsykt dyrt og har høy egenandel.

Tryg er halve prisen og fast egenandel på 2200 kr, uten prosenter av beløpet i tillegg. 

Anonymkode: f1c78...b58

Hva dekker Agria, sett mot Tryg?

Etter å ha satt meg inn i dette droppet jeg alt av forsikring. Alle tjener grovt, og tilbyr lite. Og har nok til å betale hva det trengs når det kreves - det er rimeligere å spare opp til dette enn å betale på forsikringene. 

Anonymkode: cae0f...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2020 den 20.02, AnonymBruker skrev:

Hva dekker Agria, sett mot Tryg?

Etter å ha satt meg inn i dette droppet jeg alt av forsikring. Alle tjener grovt, og tilbyr lite. Og har nok til å betale hva det trengs når det kreves - det er rimeligere å spare opp til dette enn å betale på forsikringene. 

Anonymkode: cae0f...1fe

Mine var uforsikret lenge, men etter jeg brukte mesteparten av pengene mine på leilighetskjøp vil en operasjon på 30.000 merkes på sparekontoen som ikke øker like raskt igjen som før. Når jeg da kunne få like bra dekning hos Tryg til under halve prisen av Agria og flere andre selskap, har jeg nå forsikret for behandling opp til 25.000. Det koster meg 250 kr i mnd for to katter. 

Anonymkode: f1c78...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...