Gå til innhold

Nedoverbakke med svigermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sommerferie er familietid. Hvert år starter med åpne armer og vi skal besøke svigers og de skal møte barnebarn og barn. 
Første kvelden går bra, Litt irettesettelse men ikke noe annet enn at vi ler litt av det i plenum når jeg vitser litt av irettesettelse. Grei stemning. Dag 2. Svigermor er veldig opptatt av å støtte sønnen for en fiktiv mobbing fra meg og mine døtre og barnebarn. Vi tøyser ofte med hverandre hjemme, vi er trygge, men det er aldri ondsinnet og vi setter grenser om vi føler den andre vitser litt vel mye. Det er alltid akseptert og respektert: vi har det fint med stor sosial takhøyde. Og det går alle veier, spesielt mye fra mannens side.  Svigermor blir indignert På vegne av sin sønn. Dag 3: svigermor er skikkelig irritert og blir ufin. Sier støtende ting og fryser ut meg. Jeg er i kulden. Hele meg blir plutselig feil: ingenting kan gjøres riktig. Og jeg tør ikke engang å lese bok i stuen for da ser hun ondt på meg. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. 

dette er såååååååååå slitsomt. Skjer hvert år. Hva gjør man? Har så lyst til å sjekke inn på hotell istedet. Andre med samme erfaring? Mannen er nok litt mammadalt Og så ser han hva som skjer, men herregud, stakkars type, han er jo helt uskyldig han også. Det er bare så utidig det hele. Jeg provosere åpenbart voldsomt mye. Men har ingen anelse hvorfor. Igjen? Erfaringer som dere kan dele- What to do lissom. Hilsen litt fortvilet sommergjest og inngiftet familiemedlem (i Sopranos 😂

Anonymkode: 0be1b...dfc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Droppe tøysingen for noen dager? Da får hun mindre å irritere seg over😊 

Anonymkode: d7149...c5c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Tøysingen oppheves dag 2. Ha ha, ser poenger ditt. Men dag 2 så går vi på nåler.  Burde kanskje stoppe dag 1.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville droppet tøysemobbingen når hun er der. Selv om dere internt alle vet at det ikke er ondsinnet, kanskje hun syns rett og slett ikke ser det på samme vis og ser bare en mor som mobber barnet sitt og får de andre med på leken. Hvis du hadde sett det selv utenfra, en fremmed familie, holde på slik - hva hadde du tenkt?

Anonymkode: 77b0a...c5c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville droppet tøysemobbingen når hun er der. Selv om dere internt alle vet at det ikke er ondsinnet, kanskje hun syns rett og slett ikke ser det på samme vis og ser bare en mor som mobber barnet sitt og får de andre med på leken. Hvis du hadde sett det selv utenfra, en fremmed familie, holde på slik - hva hadde du tenkt?

Anonymkode: 77b0a...c5c

Jeg tror ikke det er barnet deres de mobber, men hverandre. Ergo, svigermor sin sønn, ikke ts sin. Som er ts sin mann. 

Anonymkode: f81c4...353

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sommerferie er familietid. Hvert år starter med åpne armer og vi skal besøke svigers og de skal møte barnebarn og barn. 
Første kvelden går bra, Litt irettesettelse men ikke noe annet enn at vi ler litt av det i plenum når jeg vitser litt av irettesettelse. Grei stemning. Dag 2. Svigermor er veldig opptatt av å støtte sønnen for en fiktiv mobbing fra meg og mine døtre og barnebarn. Vi tøyser ofte med hverandre hjemme, vi er trygge, men det er aldri ondsinnet og vi setter grenser om vi føler den andre vitser litt vel mye. Det er alltid akseptert og respektert: vi har det fint med stor sosial takhøyde. Og det går alle veier, spesielt mye fra mannens side.  Svigermor blir indignert På vegne av sin sønn. Dag 3: svigermor er skikkelig irritert og blir ufin. Sier støtende ting og fryser ut meg. Jeg er i kulden. Hele meg blir plutselig feil: ingenting kan gjøres riktig. Og jeg tør ikke engang å lese bok i stuen for da ser hun ondt på meg. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor. 

dette er såååååååååå slitsomt. Skjer hvert år. Hva gjør man? Har så lyst til å sjekke inn på hotell istedet. Andre med samme erfaring? Mannen er nok litt mammadalt Og så ser han hva som skjer, men herregud, stakkars type, han er jo helt uskyldig han også. Det er bare så utidig det hele. Jeg provosere åpenbart voldsomt mye. Men har ingen anelse hvorfor. Igjen? Erfaringer som dere kan dele- What to do lissom. Hilsen litt fortvilet sommergjest og inngiftet familiemedlem (i Sopranos 😂

What do do? Sjekk inn på hotell resten av besøket. Uten mann. En sånn tufs som lar moren sin behandle deg sånn hadde jeg ikke orket foresten. 

Anonymkode: 8e0b8...4f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: 

for å oppklare: i vår lille familie så ler vi litt av oss selv og hverandre av og til. Det gjelder alle sammen og det er en sjargong vi har. Vi ler mao av oss selv, vi er lite høytidelige.  Jeg kan ofte le av noe jeg selv har gjort. Alle er med på det, også mannen- som da er svigermors sønn. Vi har ikke ondsinnet humor... men når jeg skriver dette tenker jeg at hun kanskje føler seg utenfor? Hun er jo veldig bestemt.  Og derfor blir usikker og begynner da med sin nedadgående spiral mot å bli lite spiselig. 

AnonymBruker
Skrevet

Rosévin og solbriller. I min forrige svigerfamilie fikk jeg det overhodet ikke til. Eneste måten jeg kom meg gjennom tvangsferiene var mye rosévin, solbriller (så jeg kunne himle med øynene litt for meg selv) og bare jatte med. Fikk tipset av en venninne, så det er visst vanlig med litt utfordringer;)

Anonymkode: 4206c...cb2

• Liker 14
Skrevet

Hun føler seg sikkert utenfor, hun er jo ikke med i den indre kretsen og det dere kaller humor, er for henne mobbing. Kan det også være at det blir litt mye av alt og at det er snakk om ulike personligheter? Hvis dere er høylytte og tuller veldig mye, mens hun er roligere av seg, kan det jo være at hun rett og slett blir sliten av så mye styr og mange folk rundt seg.

Jeg ser at du har både barn og barnebarn, så da er nok svigermoren din også godt oppi årene, kanskje over 70, nærmere 80, det er mulig hun rett og slett ikke får med seg nyansene og derfor ikke forstår denne sjargongen. 

Kanskje greit å prøve å begrense seg litt når dere er der, det er tydeligvis snakk om en eldre dame, for det første blir man gjerne mindre fleksibel jo eldre man blir, dessuten blir hun sannsynligvis ganske sliten av mange gjester over flere dager.

Hadde prøvd å ligge litt lavt og heller tilpasse meg henne, tilbudt hjelp osv., for uansett om dere er familie, er dere jo på besøk i hennes hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at man skal være forsiktig med tøysemobbing sammen med små barn. Grensen for at det går over streken er så tynn at små barn kan ha problemer med å se den. Vips så mobber barna andre i barnehage/skole. De tror selv at det bare er på moro, men blir ikke oppfattet sånn. 

Jeg er en skikkelig bokorm, men leser ikke bok i stua når vi har feriegjester. Ville følt at det var uhøflig. 

Og sånn ellers, bør man tenke seg om på forhånd før man inviterer gjester til å bli en stund. Bestemme seg for å være rund i kantene og raus. At alle må tilpasse seg litt osv. Hvis man ikke klarer det, må man faktisk droppe overnattingsgjester. 

Man kommer langt med en positiv innstilling.

Ja, jeg har blitt "invadert" av svigerfamilie mange juler og somre. De er ikke av enkleste sorten heller 😀. Men det går fint, og mannen min vet at jeg må ta en utblåsning eller to til ham i enerom innimellom 😀

Anonymkode: 04930...9aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn og svigerdatter har en tone seg mellom som de syns er OK men som andre rundt dem reagerer på og det er tidvis slitsomt å tilbringe mye tid med dem nettopp av den grunn. Det ville ikke falle meg inn å ta parti eller side i en evt krangel, men jeg ser at tonen gjør at disse diskusjonene kommer oftere enn hos andre. I stedenfor å reagere som din svigermor velger min mann og jeg, og søsken til sønnen heller å trekke oss litt tilbake, noe som selvsagt er sårt for sønnen vår - men slik må det være siden vi ikke er komfortable med denne tonen som svigerdatter og hennes familie trives i. Kan godt være hun ikke mener noe med latteren om noen gjør en feil, eller at kommentarene om utseende er ment som en spøk osv, men for andre oppleves det som mer enn bare gomodig erting når det skjer hele tiden. Vår yngste sier det føles som om vi aldri gjør noe riktig, godt nok, er bra nok osv. Derfor er samværet med sønnen mye kortere og sjeldnere enn med resten av familien, noe jeg vet svigerdatter syns er sårt men samtidig nekter hun å skjønne at det er hun som sårer alle andre i familien med det som for henne er en helt OK væremåte.

Anonymkode: 48a7f...e94

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. 
nå har jeg kanskje formulert meg litt klossete: jeg sitter ikke og ler av mannen min og alle andre. Vi ler av ord som som blir motsetninger og av og til har vi litt ironi og selvironi. Det ville aldri falle meg inn og slå en Negativ vits på hverken min mann eller mine barns bekostning. Det synes jeg selv er litt slitsomt å høre på. Men jeg kan slå en vits på min egen bekostning og da er det morsomt å le og jeg kan av og til tøyse med hva de egentlig mente når de sa det og det. Egentlig bare ordkløveri som vi synes er gøy.
Nei det som skjer er at vi er muntre og inkluderende og ler litt av ting og tang. Egentlig hva som helst- aldri ondsinnet og alltid litt morsomt med tvist av ord. 
jeg opplever at svigermor blir irritert og ekstremt sår. Så hun begynner med veldig lite spiselig ordlag mot meg og mine barn i plenum. Min mann og jeg har også et felles barn. Dette barnet får slippe.  Deretter går det rake veien ned. En litt ugrei spiral som oppleves som uungåelig. Når det kommer til boklesing i stua så sitter alle og leser. Og dag to så opphører jo vitsing og vi går rundt på nåler for fra og med da er det lett å trå feil. 
Rosévin og solbriller høres egentlig veldig greit ut. Jeg lurer også på om det er lov å si at vi kanskje bare sjekker inn på hotell neste gang? Det kan tenkes at vi har det bedre sammen om vi ikke bor tett på?

jeg blir ikke sår av mindre kontakt med svigers, men kanskje min mann blir det. Og det må jeg hensynta. Han er jo veldig mammadalt fremdeles. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen. 
nå har jeg kanskje formulert meg litt klossete: jeg sitter ikke og ler av mannen min og alle andre. Vi ler av ord som som blir motsetninger og av og til har vi litt ironi og selvironi. Det ville aldri falle meg inn og slå en Negativ vits på hverken min mann eller mine barns bekostning. Det synes jeg selv er litt slitsomt å høre på. Men jeg kan slå en vits på min egen bekostning og da er det morsomt å le og jeg kan av og til tøyse med hva de egentlig mente når de sa det og det. Egentlig bare ordkløveri som vi synes er gøy.
Nei det som skjer er at vi er muntre og inkluderende og ler litt av ting og tang. Egentlig hva som helst- aldri ondsinnet og alltid litt morsomt med tvist av ord. 
jeg opplever at svigermor blir irritert og ekstremt sår. Så hun begynner med veldig lite spiselig ordlag mot meg og mine barn i plenum. Min mann og jeg har også et felles barn. Dette barnet får slippe.  Deretter går det rake veien ned. En litt ugrei spiral som oppleves som uungåelig. Når det kommer til boklesing i stua så sitter alle og leser. Og dag to så opphører jo vitsing og vi går rundt på nåler for fra og med da er det lett å trå feil. 
Rosévin og solbriller høres egentlig veldig greit ut. Jeg lurer også på om det er lov å si at vi kanskje bare sjekker inn på hotell neste gang? Det kan tenkes at vi har det bedre sammen om vi ikke bor tett på?

jeg blir ikke sår av mindre kontakt med svigers, men kanskje min mann blir det. Og det må jeg hensynta. Han er jo veldig mammadalt fremdeles. 

Mannen din trenger vel nødvendigvis ikke å være mammadalt for å ønske besøk av familien? Min mann kommer en flyreise fra der vi bor. Slekta hans blir selvfølgelig noen dager når de er her. Ikke alltid jeg er overlykkelig for det, men klart at de må få komme, og selvfølgelig gjør jeg mitt beste for at det skal bli vellykket. Min familie bor nært, og vi er mye sammen både hjemme og på hytte. Min mann klager aldri over det, han liker det faktisk. Vær snill og raus de dagene det gjelder, så går alt stortsett fint 🙂. Du vet jo hva som irriterer svigermor, så det er lett å unngå det noen få dager 🙂

Anonymkode: 04930...9aa

• Liker 4
Skrevet

Ligg over bare én natt og ta de neste på hotell. Siden det er god stemning den første dagen vil det løse floka. Fisk og gjester lukter vondt etter tredje dagen, sies det. Da er det greit å hive seg selv ut før den tid.

AnonymBruker
Skrevet

Hei Ts, bare det at du velger kalle partneren din for mammadalt som uten tvil er et negativt ladet ord og beskriver et menneske i en nedsettende tone sier meg at du kanskje ikke ser deg selv så tydelig som du ønsker oss å tro.. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Ts, bare det at du velger kalle partneren din for mammadalt som uten tvil er et negativt ladet ord og beskriver et menneske i en nedsettende tone sier meg at du kanskje ikke ser deg selv så tydelig som du ønsker oss å tro.. 

Dette! 

Jeg ville nok ikke omtalt min mann i negativ setting i en tråd hvor jeg ønsker forståelse og sympati, samtidig som jeg forsøker fremstille meg selv som "lettlivet og med god humor i forhold til takhøyde" 

Min erfaring tilsier at når noen privat eller proffesjonelt refererer til "takhøyde" så er det fordi de vet det egentlig ikke er OK men det er et forsvar. 

Å kunne være åpne og ærlige, tillate andre å si det de mener, fleipe med det meste osv er helt OK, men man skal gjøre det med respekt, ikke takhøyde.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er tull og tøys og utrolig mye ironi hele tiden så kan det hende svigermor rett og slett blir litt lei og sliten av det, det er ikke sikkert dette handler om deg spesielt i det hele tatt. Men jeg kan lett føle at all energi blir sugd ut av meg hvis jeg må være rundt jekkale folk som må bruke enhver anledning til å tulle og tøyse, spesielt ved bruk av mye ironi og slikt. Jeg elsker humor og latter men hvis det pågår hele dagen så hadde jeg blitt litt sprø og irritert meg noe voldsomt. 

Reagerer også på at du kaller mannen din en mammadalt. Det er da bare utrolig flott at han har et så godt forhold til sin mor i voksen alder og setter pris på henne. virker som alt for få verdsetter det nå. I vå familie får jeg inntrykk av at alle genuint liker å tilbringe tid og ferie sammen,jeg må visst sette mer pris på det etter alle disse sviger-trådene her.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Intern humor bør være nettopp det - intern. Når man er sammen med andre dropper man intern sjargong og interne referanser, for da oppleves det oftest som ekskluderende for de andre, visste du ikke det? Og når man er gjest trår man litt mer forsiktig enn når man er hjemme hos seg selv. 

Tror du hadde kommet langt med en ydmyk og åpen innstilling. Snakk med svigermor, hjelp til, prøv å skape et bånd med henne. 

Anonymkode: 73215...7e9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tøysingen oppheves dag 2. Ha ha, ser poenger ditt. Men dag 2 så går vi på nåler.  Burde kanskje stoppe dag 1.. 

Da overnatter dere til dag to og drar videre om kvelden. :)

Anonymkode: 902f6...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Legg fra dere oppførselen hjemme. Dere klarer vel det om dere er på julebord, i et bryllup, og lignende? Jeg kan faktisk ikke se for meg en eneste setting der jeg og mannen er 100% slik vi er når det bare er oss, hjemme hos oss selv. 

Innfør en "maks tre netter" regel. Det redder oss fra alle familiebesøk. For på dag 3/4 er det som regel nok, for de fleste, uansett grunn. 

La svigermor være barnevakt, ta med deg mannen og stikk på hotell en natt eller to midt i oppholdet. 

Anonymkode: 1cd8b...6e7

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...