Gå til innhold

Vegansk middagstips??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig fått kontakt med et familiemedlem som jeg nå har invitert på middag. Hun er veganer, og jeg ønsker så gjerne å lage i stand noe som faller i smak hos henne, men må innrømme at vegansk kost er et fremmed område for meg så jeg føler meg helt blank på forslag til hva jeg kan lage. 

Noen som har noen forslag? Gjerne noe som ikke er så forferdelig avansert, og gjerne noe som ikke inneholder bønner da verken jeg eller barna mine er noe fan av det (kikerter er absolutt godt). 

Setter stor pris på om noen har et par forslag å komme med 😊

Anonymkode: d5901...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville tatt EM-tittelen her https://www.ourkitchenstories.no og byttet ut meieriprodukter med veganske alternativer. Har gode erfaringer med flere av lasagnene fra denne bloggen, alle barna som har vært her har elsket dem.

Anonymkode: 86cb4...6c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville tatt EM-tittelen her https://www.ourkitchenstories.no og byttet ut meieriprodukter med veganske alternativer. Har gode erfaringer med flere av lasagnene fra denne bloggen, alle barna som har vært her har elsket dem.

Ville tatt en titt 🤣 Autokorrektur altså!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søtpotetfalafel!

Jeg har en mann som er superskeptisk til "alternativ" mat og middager uten kjøtt. Disse synes han er kjempegode. Ungene digger de også! Jeg digger at de har normale ingredienser og er enkle og lage. https://www.lindastuhaug.no/2018/11/26/sotpotetfalafel/

Siden middagen skal være vegansk, ville jeg hatt guacamole, eller hummus og lomper til. 

Anonymkode: 013d9...1c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søtpotetfalafel!

Jeg har en mann som er superskeptisk til "alternativ" mat og middager uten kjøtt. Disse synes han er kjempegode. Ungene digger de også! Jeg digger at de har normale ingredienser og er enkle og lage. https://www.lindastuhaug.no/2018/11/26/sotpotetfalafel/

Siden middagen skal være vegansk, ville jeg hatt guacamole, eller hummus og lomper til. 

Ts her. 
Denne synes jeg ser god ut, og som du sier er det et stort pluss at oppskriften inneholder ‘normale’ ingredienser som er enkle å få tak i. Hva bruker du personlig å servere til? Vet ikke om det blir litt lite mettende som middag å bare ha guacomole/hummus og evt salat eller lomper ved siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 
Denne synes jeg ser god ut, og som du sier er det et stort pluss at oppskriften inneholder ‘normale’ ingredienser som er enkle å få tak i. Hva bruker du personlig å servere til? Vet ikke om det blir litt lite mettende som middag å bare ha guacomole/hummus og evt salat eller lomper ved siden? 

Ikke den du spurte, men Når vi har falafel pleier vi å ha pitabrød og tzatziki til i tillegg til salatingredienser som vi også kan putte i pitabrødene. Da bytter jeg bare ut gresk yoghurt med Oatly Creme Fraiche 😊

Anonymkode: fe31f...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke den du spurte, men Når vi har falafel pleier vi å ha pitabrød og tzatziki til i tillegg til salatingredienser som vi også kan putte i pitabrødene. Da bytter jeg bare ut gresk yoghurt med Oatly Creme Fraiche 😊

Takk for tips, det høres jo veldig godt ut. Håper den veganske creme fraiche’n er noe man finner på vanlige matbutikker. Kanskje det kan være en idé å lage noen søtpotetfries ved siden av også? 🤔

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, det høres jo veldig godt ut. Håper den veganske creme fraiche’n er noe man finner på vanlige matbutikker. Kanskje det kan være en idé å lage noen søtpotetfries ved siden av også? 🤔

ts

Jeg har fått tak i den på både kiwi, meny, rema 1000 og eurospar i alle fall 😊 Men hender dessverre ofte den er utsolgt. Du kan jo se 😊 fries hørtes godt ut til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. 

Jeg personlig liker ikke søtpotetfalaffel, jeg foretrekker den som er laget av "bare" kikerter. Men ved siden av er det veldig godt med fattoush som er en arabisk brødsalat. Du finner mange oppskrifter hvis du søker. Falaffel, fattoush og hummus er godt og mettende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gyros med falafel, tzatziki (med vegansk creme fraiche), søtpotetbåter, rødløk, tomat og salat 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Vil pleier å ha rømmedressing, tortillalefser og diverse salat også spiser vi de som wraps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig greit å servere noe hvor man kan forsyne seg med det en ønsker eller noe som er lettvint å lage to av. Mindre stress for deg og den som blir invitert slipper å føle seg til bry. 

Feks taco. Kjøttdeig i en skål og bønner/linser/kikerter i en annen. Husk å ikke blande i animalske produkter. Feks bruker noen rømme i guacamolen.

Eller chili sin carne. Kjøttdeig ved siden av til de som ønsker. 

Pizza er lett å lage to av. Finnes nok mange forslag om du googler. Tror det finnes vegansk "ost". 

Ellers er jo supper godt. Gulrotsuppe, søtpotetsuppe, tom kah gai uten kjøtt (evt ved siden av) Bruk kokosmelk. Godt brød til. 

Anonymkode: 1baf2...e21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig greit å servere noe hvor man kan forsyne seg med det en ønsker eller noe som er lettvint å lage to av. Mindre stress for deg og den som blir invitert slipper å føle seg til bry. 

Feks taco. Kjøttdeig i en skål og bønner/linser/kikerter i en annen. Husk å ikke blande i animalske produkter. Feks bruker noen rømme i guacamolen.

Pizza er lett å lage to av. Finnes nok mange forslag om du googler. Tror det finnes vegansk "ost". 

Ellers er jo supper godt. Gulrotsuppe, søtpotetsuppe, tom kah gai uten kjøtt (evt ved siden av) Bruk kokosmelk. Godt brød til. 

Eller bare lage vegansk til alle

Anonymkode: 4dd6b...5f3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.7.2020 den 14.28, AnonymBruker skrev:

ts

Søtpotetfries ville jeg ikke servert sammen falafler. Jeg ville heller disket opp med hummus og en frisk couscoussalat :) 

Anonymkode: 4dd6b...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.7.2020 den 17.34, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg endte opp å gjøre nettopp det som du først foreslår. I og med at jeg hadde bare 1,5 time på meg fra jeg var ferdig på jobb (hvor jeg så måtte hente barn i bhg) fram til besøket ankom så følte jeg at det letteste ble å lage noe som jeg er vant til å lage.

Det ble derfor taco. Stekte kjøttdeig til ungene, og til oss andre lagde jeg ovnsstekte kikerter som var marinert i tacokrydder, olje og massevis av sjalottløk. Droppet rømme og ost, og lagde heller syltet rødløk, guacamole og en enkel salsa, og serverte tortillalefser lagd med maismel samt tortillachips. Hadde ellers vanlig tilbehør som salat, kutta grønnsaker som agurk, paprika, mais osv hvor alt var fordelt i egne skåler, slik at alle kunne forsyne seg med det de ville ha. 

Kjøpte også inn vegansk sjokoladeis for å tilby til dessert med friske bær. 

Føltes rimelig pinlig å servere noe så uhøytidelig og «simpelt» som taco, og jeg hadde jo i utgangspunktet lyst til å imponere med noe skikkelig vegansk, men det ble som det ble.
Middagsgjesten ble heldigvis kjempefornøyd og spiste seg god og mett. Syltet rødløk som hun aldri hadde smakt syntes hun var høydepunktet, så alt i alt ble det vellykket til tross for en «enkel» servering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føltes rimelig pinlig å servere noe så uhøytidelig og «simpelt» som taco, og jeg hadde jo i utgangspunktet lyst til å imponere med noe skikkelig vegansk, men det ble som det ble.
Middagsgjesten ble heldigvis kjempefornøyd og spiste seg god og mett. Syltet rødløk som hun aldri hadde smakt syntes hun var høydepunktet, så alt i alt ble det vellykket til tross for en «enkel» servering. 

Det må du ikke synes :) Jeg opplever ikke så ofte at folk disker opp med mat til meg, så når noen tar steget og kjøper inn f.eks. en vegansk burger eller lager en enkel salat til meg så blir jeg kjempeglad. Du laget et helt måltid + dessert som var vegansk, jeg ville vært kjempetakknemlig for innsatsen du la i det og taco er jo godt! 

Anonymkode: 324f5...8f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...