Gå til innhold

Tør ikke ta telefonen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et problem som jeg sliter litt med. Jeg er livredd for å ta telefonen når fremmede ringer. Blir helt skjelven og kjenner hjertet hopper i brystet. Dette hemmer meg mest i jobbsammenheng, da kunder ringer og det kun kommer opp et nummer men ikke noe navn. Har frem til mars, før jeg begynte med hjemmekontor, hatt telefonen min på lydløs på kontoret og unngått å tatt den første gang kunde ringer, i håp om at de skal sende mail i stedet. Har de ringt flere ganger har jeg til slutt endt opp med å svare, men får med meg minimalt av det som blir sagt i samtalen fordi jeg må fokusere på å få puste.

Jobber for tiden på hjemmekontor og er delvis permittert, så nå har det blitt enklere for meg å la være å ta telefonen. Sender som regel kunden en mail etterpå med en eller annen unnskyldning som "jeg er permittert og er ferdig for dagen" eller "beklager jeg hørte ikke telefonen." Dette gjør at jeg føler meg som en byrde for både arbeidsplassen og ovenfor kundene, og virkelig noe jeg ønsker å komme bort i fra.

Noen som har noen erfaringer med dette? eventuelt hva som hjalp og ikke?

Har allerede prøvd å bare "manne meg opp" å ta den på første ring, tenkt at det ikke er så farlig og at det bare er en samtale, men dette har ikke hjulpet meg noe særlig.🙁

Anonymkode: ea790...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som såkalt telefonangst. Det eneste som funker er å eksponere seg for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme, hater å snakke i telefonen med både fremmede og familie. Men i forbindelse med jobb må jeg ta telefonen flere ganger daglig, så har «øvd» meg med å ringe mer til venner og familie for å snakke. Blir lettere etterhvert

Anonymkode: 069fc...cd6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet du hva du er redd for konkret? Ofte kan det hjelpe å identifisere den konkrete frykten😊

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Du er såpass syk at det hemmer deg i arbeidsdagen din og egentlig hindrer deg i å uttøve ditt arbeid, så du er nødt til å be fastlegen henvise deg til psykolog sånn at du kan få den behandlingen du har behov for. 

Anonymkode: ae5ca...516

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har et problem som jeg sliter litt med. Jeg er livredd for å ta telefonen når fremmede ringer. Blir helt skjelven og kjenner hjertet hopper i brystet. Dette hemmer meg mest i jobbsammenheng, da kunder ringer og det kun kommer opp et nummer men ikke noe navn. Har frem til mars, før jeg begynte med hjemmekontor, hatt telefonen min på lydløs på kontoret og unngått å tatt den første gang kunde ringer, i håp om at de skal sende mail i stedet. Har de ringt flere ganger har jeg til slutt endt opp med å svare, men får med meg minimalt av det som blir sagt i samtalen fordi jeg må fokusere på å få puste.

Jobber for tiden på hjemmekontor og er delvis permittert, så nå har det blitt enklere for meg å la være å ta telefonen. Sender som regel kunden en mail etterpå med en eller annen unnskyldning som "jeg er permittert og er ferdig for dagen" eller "beklager jeg hørte ikke telefonen." Dette gjør at jeg føler meg som en byrde for både arbeidsplassen og ovenfor kundene, og virkelig noe jeg ønsker å komme bort i fra.

Har allerede prøvd å bare "manne meg opp" å ta den på første ring, tenkt at det ikke er så farlig og at det bare er en samtale, men dette har ikke hjulpet meg noe særlig.🙁

Usikker på hva du er redd for skal skje når du tar telefonen, men skriv opp noen svar på de vanligste henvendelsene du får. Er du redd for at du ikke kan gi kunden ett svar så si at du ringer opp igjen etter du har sjekket feks. Så må du nesten være ærlig mot arbeidsgiver hvilken strategi du velger ovenfor kunder, det skader jo potensielt arbeidsplassen din og lar du det fortsette kan det jo også gå utover din jobb.

Jeg har ikke telefonskrekk, men om jeg skal ta vanskelige telefonsamtaler pleier jeg å skrive opp stikkord så jeg vet jeg er i stand til å forklare meg skikkelig. Jeg har også vært nødt til å holde en del kurs -noe jeg heller ikke er så glad i, men har da øvd meg en del ved å si høyt fe tingene jeg skal si hjemme enten foran speilet eller bare høyt rett frem i ett rom. Det samme går an å øve seg mtp å snakke i telefonen. 

Anonymkode: 800bd...076

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er heller ikke glad i å snakke i telefonen, men jeg har innøvd meg faste replikker som jeg bruker. Om det er jeg som ringer til f.eks lege, fysio eller andre jeg ikke kjenner godt sier jeg "Hei, det er Ola Nordmann som ringer,  hva gjelder det"? Deretter lar jeg den andre personen i røret stille spm, og jeg svarer ved enkle ja nei, og oppfølgningreplikker Deretter sier jeg "den er grei, takk for informasjon". 

Det er det beste rådet jeg kan gi deg. 

Selv synes jeg ikke det er stress når salgstelefoner, undersøkelser, lege og andre intanser ringer meg, mer når venner og familie ringer. Så jeg bruker som regel å ta telefonen når salgstelefoner ringer meg også øver jeg meg på dem - det er jo mennesker jeg aldri kommer til å snakke med igjen uansett, så man kan godt "feile" uten at det gjør noe...

Anonymkode: a5041...977

Skrevet

Jeg er heller ikke glad i å snakke i telefonen, men jeg har innøvd meg faste replikker som jeg bruker. Om det er jeg som ringer til f.eks lege, fysio eller andre jeg ikke kjenner godt sier jeg "Hei, det er Ola Nordmann som ringer,  hva gjelder det"? Deretter lar jeg den andre personen i røret stille spm, og jeg svarer ved enkle ja nei, og oppfølgningreplikker Deretter sier jeg "den er grei, takk for informasjon". 

Det er det beste rådet jeg kan gi deg. 

Selv synes jeg ikke det er stress når salgstelefoner, undersøkelser, lege og andre intanser ringer meg, mer når venner og familie ringer. Så jeg bruker som regel å ta telefonen når salgstelefoner ringer meg også øver jeg meg på dem - det er jo mennesker jeg aldri kommer til å snakke med igjen uansett, så man kan godt "feile" uten at det gjør noe...

Gjest Horrorfreak
Skrevet

Telefonangst. Det har jeg også, mest i grunn for at jeg ikke føler det er naturlig, men også fordi jeg aldri har noe særlig å snakke om. Har sluttet å ta telefonen da det er mest selgere/markesføring som ringer meg. Men du kan begynne eventuelt å ringe noen ganger til de du kjenner godt, eller late som du skal ringe, og late som du snakker med noen andre i telefonen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du en jobb hvor du må svare på telefoner hvis du ikke tør å ta telefonen?

Anonymkode: 66b89...6df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det motsatt. Jeg takler virkelig ikke når noen ringer meg privat og jeg ikke kjenner nummeret, eller at det er avtalt som for eksempel salg på Finn eller facebook. Jeg jobbet i butikk, den ene hadde jeg fullt ansvar i butikk i forhold til kunder og telefon. Jeg var mye alene, og jeg måtte svare (med mindre jeg var opptatt av andre kunder). I den andre butikken måtte jeg også ofte ta telefoner, men jeg hadde god oversikt over produkter, avdelinger og kontaktpersoner på de forskjellige avdelingene. Lag deg gjerne rutiner eller et slags manus. "Hei, du snakker med xxxx fra xxxx. Hva kan jeg hjelpe deg med?" og så skrive ned de vanligste spørsmålene som kommer. Er det noe du er usikker på, kan du enten henvise dem til noen andre, be dem sende en epost til deg slik at du kan undersøke saken. 

Anonymkode: 83365...066

Skrevet

Jeg har det også sånn. Jeg blir egentlig redd uansett om det er kjente eller ei, men roer meg jo ned når jeg ser det er et "trygt" nummer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...