Gå til innhold

Bipolar II lidelse og migrene diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har begge? Hvordan har du det? Hva slags medisiner bruker du?

Anonymkode: e2bbc...90d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har, men bruker ikke medisiner mot bipolar. Tar maxalt for migrene da :)

Anonymkode: 8172b...3bc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har, men bruker ikke medisiner mot bipolar. Tar maxalt for migrene da :)

Anonymkode: 8172b...3bc

Ok :) Hjelper Maxalt? Har prøvd den men hjelper ikke så mye. Har du hatt diagnosene lenge? Hvordan fungerer du i hverdagen? Er det sammenheng mellom migrenen og endringene i psyken din osv?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar 2 og har kronisk migrene. Er visst 70% av kvinner med bipolar 2 som også har migrene. 

Jeg går på Lamictal for den bipolare diagnosen, som gjør at jeg ikke går så høyt eller lavt, men som overraskende nok også tok de verste migreneanfallene med aura, men jeg kvalifiserer fortsatt til kronisk migrene diagnosen. Jeg har prøvd flere forebyggende medisiner og anfall medisiner, de hjelper ikke og jeg får bare mye bivirkninger. Jeg skal nå i gang med botox. 

Anonymkode: b916d...129

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bipolar 2 og har kronisk migrene. Er visst 70% av kvinner med bipolar 2 som også har migrene. 

Jeg går på Lamictal for den bipolare diagnosen, som gjør at jeg ikke går så høyt eller lavt, men som overraskende nok også tok de verste migreneanfallene med aura, men jeg kvalifiserer fortsatt til kronisk migrene diagnosen. Jeg har prøvd flere forebyggende medisiner og anfall medisiner, de hjelper ikke og jeg får bare mye bivirkninger. Jeg skal nå i gang med botox. 

Takk for svar. Hvordan fungerer du i hverdagen, jobber du?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvordan fungerer du i hverdagen, jobber du?

Jeg jobbet fullt og trente til ca 6 år siden, da utviklet jeg kronisk migrene, fikk sterk angst og hadde en depresjon på over ett halvt år og etter det ble det flere svingninger i året. Medisinene tar toppene og bunnene, men kan ikke ta så mye medisin eller for høye doser da jeg får mye bivirkninger. 

Så jeg er på aap, er konstant utmatta og er ikke på noe annet enn butikken. Har jeg noe avtaler så ender det alltid med migrene, så alle avtaler er med forbehold, Jeg lever med ganske strenge rutiner, står opp og legger meg til samme tidspunkt (slingringsmonn på en time) , er i aktivitet da jeg orker, orker jeg ikke og presser meg så får jeg et migreneanfall, jeg spiser sunt og regelmessig, tar medisiner på samme klokkeslett. Går til behandlinger og gjør det jeg kan for å fungere så optimalt som mulig. 

Men livskvaliteten er virkelig ikke mye tilstedet, jeg eksisterer bare og eneste Jeg gjør er tiltak for å bli bedre og går på smell på smell uten at det forandrer seg. 

Men nå er jeg også under utredning for fysisk sykdom. 

Håper at botox kan hjelpe og at jeg kan prøve meg ut i jobb igjen til høsten.

AnonymBruker
Skrevet

Meg over her, jeg jobbet i løpet av de seks årene altså, men da med en del sykemeldinger i perioder. Så ble sykemeldt for to år siden som resulterte i aap etter endt periode. Første gang jeg er på aap. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet fullt og trente til ca 6 år siden, da utviklet jeg kronisk migrene, fikk sterk angst og hadde en depresjon på over ett halvt år og etter det ble det flere svingninger i året. Medisinene tar toppene og bunnene, men kan ikke ta så mye medisin eller for høye doser da jeg får mye bivirkninger. 

Så jeg er på aap, er konstant utmatta og er ikke på noe annet enn butikken. Har jeg noe avtaler så ender det alltid med migrene, så alle avtaler er med forbehold, Jeg lever med ganske strenge rutiner, står opp og legger meg til samme tidspunkt (slingringsmonn på en time) , er i aktivitet da jeg orker, orker jeg ikke og presser meg så får jeg et migreneanfall, jeg spiser sunt og regelmessig, tar medisiner på samme klokkeslett. Går til behandlinger og gjør det jeg kan for å fungere så optimalt som mulig. 

Men livskvaliteten er virkelig ikke mye tilstedet, jeg eksisterer bare og eneste Jeg gjør er tiltak for å bli bedre og går på smell på smell uten at det forandrer seg. 

Men nå er jeg også under utredning for fysisk sykdom. 

Håper at botox kan hjelpe og at jeg kan prøve meg ut i jobb igjen til høsten.

Tusen takk for svar. Håper du finner din rytme mtp arbeid, det er nok bra å klare å jobbe litt. Men hvis ikke, finne noe annet som gir en noe❤️ Lykke til❤️ Jeg er i en veldig lignende situasjon selv. Skal prøve Lamictal og så håper jeg at jeg kan komme i gang med trening igjen. Akkurat nå er jeg ute av jobb (aap) og sliter veldig. Tror trening og fysisk aktivtet, med riktig medisin kan hjelpe meg til å få det bedre. Slik at jeg forhåpentligvis blir klar for arbeid igjen og bli nogenlunde frisk og stabil.

Ts

Skrevet
På 7.7.2020 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Hjelper Maxalt? Har prøvd den men hjelper ikke så mye

Det er ikke alle som får god virkning av alle typer triptaner (anfallsmedisin mot migrene. Maxalt = Rizatriptan), men det finnes hele 7 forskjellige å velge mellom så be legen din om resept på et par forskjellige slik at du kan prøve deg frem.

Det er god sjanse for å finne en som virker fungerer godt for deg. Det er viktig å ha god migrenemedisin.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar 2 og migrene. Bruker maxalt smeltetabletter, som funker 75% av gangene. Har brukt Lithionit mot bipolar i 15 år, men har sluttet etter eget ønske. (ikke å anbefale å slutte uten å snakke med lege). Bruker antidepressiva og seroquel nå. Fungerer godt i hverdagen, grunnet en rekke tiltak. Trening, regelmessig søvn, sunn mat, godt og trygt forhold, støtte fra familie osv. Jobber 100%, har ikke vært sykemeldt relatert til bipolar på sikkert 7-8 år, mot ihvertfall årlig tidligere.

Anonymkode: 1f4a2...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...