Gå til innhold

Flere smittet av byllepest i Kina


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

36 minutter siden, Alkoholist skrev:

Hvorfor i h..... spiser de sånne dyr? 🤦

Fordi de er oppvokst til å gjøre det. Du hadde garantert gjort det også om du hadde bodd i det området. 🤦‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist
8 timer siden, Lodifor skrev:

Fordi de er oppvokst til å gjøre det. Du hadde garantert gjort det også om du hadde bodd i det området. 🤦‍♀️

Selvfølgelig. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke noe nytt. Sånne utbrudd kommer hele tida. Vi får bare ikke høre om det. Media vet at de får masse lesere om de legger ut om sånt nå under corona.
 

Ellers enig i at de folka må slutte å spise rå dyr. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mongolia og "Indre Mongolia", sistnevnte er en del av Kina, er det ganske vanlig å spise murmeldyr, har prøvd det selv da jeg bodde i Mongolia. Nå er det vel selve bakerien fra loppene som er på dyret som sprer byllepesten, ikke selve kjøttet, rett meg om jeg tar feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tanuki skrev:

I Mongolia og "Indre Mongolia", sistnevnte er en del av Kina, er det ganske vanlig å spise murmeldyr, har prøvd det selv da jeg bodde i Mongolia. Nå er det vel selve bakerien fra loppene som er på dyret som sprer byllepesten, ikke selve kjøttet, rett meg om jeg tar feil.

Det er nok sant at det ikke er kjøttet som er problemet, selv om media og andre gjerne vil ha det til å høres ut som kjøttprodukter er verdens største synd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe nytt. Det er utbrudd av byllepest i Asia, Afrika og Amerika (inkl. USA) hvert år. Det bare slås opp nå på grunn av korona, fordi alle er så redde for epidemier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tanuki skrev:

I Mongolia og "Indre Mongolia", sistnevnte er en del av Kina, er det ganske vanlig å spise murmeldyr, har prøvd det selv da jeg bodde i Mongolia. Nå er det vel selve bakerien fra loppene som er på dyret som sprer byllepesten, ikke selve kjøttet, rett meg om jeg tar feil.

Stemmer, byllepest smitter ved loppebitt fra lopper overfører bakterien fra syke vertsdyr, som oftest gnagere. Man må altså oppholde seg i nærkontakt med de levende dyra for å få loppebittene som kan gi sykdommen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byllepest kan man gi antibiotika i mot. Det kommer ikke til å utslette halve verden igjen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freaket ut når jeg leste det, men med nærmere undersøkelser virker dette å være noe som skjer støtt og stadig, hvert år. Vi ville ikke tenkt noe på en pest i Mongolia om vi var i 2019 så ingen grunn til panikk nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byllepest i dag er ikke på langt nær så dødelig som det den var i middelalderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/6/2020 at 10:52 PM, Celaeno said:

Lockdown part 2 🤡

 

Meh, yersinia pestis er kurerbart. Det er en bakterie. Fortsatt SARS-2 som blir å stå back lockdown 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...