MiniMjau Skrevet 6. juli 2020 #1 Skrevet 6. juli 2020 Vi er i startgropen av å tenke på å skaffe oss hund. Det er et par år frem i tid ennå, antagelig, pga barnas alder. Vi vil ikke velge hund basert på hva andre har eller på utseende. Vi vil legge jobb i å finne en rase som passer oss. Førstegangseiere. Foreløpig liste med " krav" , ønsker og hva vi kan tilby: Ikke for stor(bor i rekkehus, med hage) Barnevennlig, har 2 barn i barneskolealder. Kunne være med på tur/fisketur i skog/mark(ikke så mye toppturer i steinrøys), , ukesturer, telttur, bli fort tørr i pelsen etter regn. Ikke ha stort behov med mange lange turer hver dag, kunne rose seg fint inne med en kort luftetur. Kunne tåle en vinternatt eller to ute på tur. Frisk, uten mye kjente sykdommer. Ingen aggresjon. Minimalt med røyting. Helst ikke så voldsomt høylydt. Ikke ha behov for Jakt/søk, da vi ikke driver med jakt. Vi er en del på tur og er aktive. Vil ha en kompis som skal være med oss "overalt". Vi har skole og full jobb, så hunden vil være alene fra noen timer på dagen. ca 6-7 t. Sikkert andre ting som er viktig å ta i betraktning også, men dette er foreløpige punkter. Har tatt rasevelgeren, men der er kriteriene få, og jeg får treff på alt fra chihuahua til malamute.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #2 Skrevet 6. juli 2020 Jeg har en phalene som passer omtrent alle kravene. Hun er liten og barnvennlig. Finnes ikke tegn til aggresjon hos henne. Det er viktig uansett hvilken hund man velger, at man sjekker opp hvordan gemyttet på foreldrene er. Jeg visste på forhånd at mor til min hund var veldig snill, og jeg fikk også hilse på far. Man kan finne aggresive hunder blandt alle raser. Har henne med på både lange og korte turer. Det er ingen problem for henne å være med på 4-6 timers turer, men hun er like fornøyd med en dag eller to på sofaen. Hun er med meg på skiturer om vinteren, bærplukking, soppturer i alle typer terreng, fisketur og telttur. Har ikke overnattet med henne i telt om vinteren, men min venninne har to papilloner som er med på det også. Har man telt/lavvo/gamme med ovn er det jo varmt. Ellers kan de ligge i egen sovepose eller i din sovepose. Det positive med at hun er så liten er jo at hun ikke tar noe særlig med plass i teltet. På de kaldeste vinterdagene tar jeg bare på henne et dekken eller en ullgenser slik at hun ikke blir kald. Klær til hund finner du i alle størrelser. Det eneste vi egentlig har slitt litt med, er at hun ikke kan være med på skiturer når det er kramsnø. Da får hun store snøballer i pelsen. Jeg hører at veldig mange hundeeiere sliter med akkurat det selv om hunden har kort pels. Det er ganske vanlig, men en liten hund sliter selvfølgelig mer enn en stor hund når det skjer. De papillon/phalene hundene jeg kjenner kan alle være løse på tur uten at de stikker av. En gang på 8 år har jeg opplevd at min hund startet etter en fugl som fløy forbi, men hun snudde veldig fort 😂Rasen er kjent for å være veldig lettlært og brukes bl.a. i agility, så det skal i utgangspunket ikke være så veldig vanskelig å trene hunden til å bli slik du ønsker. Dette er også en veldig frisk rase. Det eneste som er, og dette gjelder små hunder generelt ifølge vår veterinær, er at de er mer utsatt for problemer med tennene. Det er kjempe viktig at man venner de til å pusse tenner fra de er små samt at man er nøye på å fjerne tannstein hos dyrelegen 1-2 ganger i året. Igjen, dette er noe man uansett burde gjøre med alle hunder uansett om de er små eller store. Røyting i røyteperiodene er det selvfølgelig. Pelsen er lang og har mye hvitt, så det synes når jeg har hatt henne på fanget i perioder. Det blir likevel ikke slik at vi finner hår på bord, benker osv. Samboeren min er ikke noe glad i dyrehår, og det er sjelden han blir plaget av hårmengdene vi har i huset. Vår hund bjeffer når det kommer besøk, men det gir seg veldig raskt. Det må jeg nesten ta på min egen kappe. Jeg har ikke gjort en god nok jobb med henne på det punktet. Jeg synes ikke det tar altfor lang tid å få pelsen tørr etter å ha vært ute i regn, men vet min venninne sliter mer med det da hennes hunder har tykkere og mer pels enn min. Jeg har begynt å ta på henne et regndekken når det regner da hun ikke liker å bli våt. Det kan man jo gjøre med alle hunder. Tar maks 1 min å kle av og på, pluss at man unngår en veldig våt hund. Anonymkode: 149e7...980
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå