Gå til innhold

Forskudd på feriepenger


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kan man be om forskudd på feriepenger? Er man da avhengig av sjefens godvilje eller hvordan er det?

Vi planlegger nemlig 3 ukers ferietur i juni neste år, men feriepengene kommer jo ikke før i slutten av juni... Kan vi be om å få dem en måned tidligere? Vi sparer flere tusen på å reise i juni istedet for juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du faktisk skal ha ferie så mener jeg du har rett på det. Jeg fikk utbetalt en del av mine feriepenger på forskudd i år. Men jeg fikk ikke hele beløpet siden jeg bare skulle ha 10 dager fri. Ferie var forutsettningen for at jeg i det hele tatt skulle få det ut. Så om jeg hadde planer om å kjøpe en ny sofa, så hadde jeg ikke fått det.

Men ta kontakt med lønningskontoret du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få utbetalt feriepengene når som helst. Velger du å ta de ut nå før nyttår, blir du trekt 50% i skatt, så det lønner seg ikke, men en måned før burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D Flott! Da blir det ferie i juni neste år! Skal ta en prat med hun som har ansvaret for lønn her for sikkerhets skyld, men da burde det jo ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du nei på forskudd på feriepenger så henvis til ferielovens § 11. Den sier følgende:

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

Som du ser så sier ferieloven at du kan kreve feriepengene utbetalt senest en uke før ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du kan få ut feriepengene dine, iallefall når du avholder ferie. Men det stemmer ikke at du må betale 50% skatt på dem om du tar dem ut i opptjeningsåret. En må betale skatt av dem ja, men ikke 50 %.

Vi tok forøvrig ferie i mai iår, og min mann som jobber i fylkeskommunen fikk utbetalt sine feriepenger da, uten diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hvis man tar ut neste års feriepenger i år, må man betale rundt 50% i skatt på dem. Tar man dem ut i opptjeningsåret betaler man vanlig skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...