Gå til innhold

Ennio Morricone er død


Bix

Anbefalte innlegg

Hvor mange filmer denne fantastiske komponisten har laget musikken til, aner jeg ikke, men det er ikke få; idag morges ble jeg møtt av den triste nyheten om at Ennio Morricone er død, 91 år gammel.

Antar at alle her som har kjennskap til filmhistorie, også kjenner til musikken hans - hva er favoritten din ...?

Det er bare å ta av seg hatten for alt dette geniet klarte å få til i musikkens verden i løpet av godt over et halvt århundre; en representant for den gamle generasjonen som dessverre ikke er blant oss lenger - takk for alt, Ennio; skjønnheten i melodiene du skapte kommer til å fortsette å leve videre selv om du nå er borte.

R.I.P.

:dagens-rose:

 

 

Endret av Bix
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, Kågebruker said:

Cinema Paradiso. Nydelig film og nydelig musikk. 

Lenge siden jeg har sett filmen selv om jeg har den på DVD, men enig - nydelig film og nydelig musikk.

Når noen fra den gamle generasjonen som skapte tidløs kunst blir borte, fylles iallfall jeg med vemod, og det er nesten så man tenker at slike ting lager man rett og slett ikke lenger - å sammenligne dagens syntetiske musikk med kvaliteten som lå til grunn for verkene til Morricone, blir omtrent som å sammenligne strukturen i en masseprodusert melkekartong med Notre Dame.

 

Endret av Bix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode den onde og den grusomme!

 

Anonymkode: 1743c...329

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:dagens-rose:

Just now, AnonymBruker said:

Aldri hørt om.

Anonymkode: 760f1...1e1

Men du har uten tvil hørt musikken hans. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Bix said:

Lenge siden jeg har sett filmen selv om jeg har den på DVD, men enig - nydelig film og nydelig musikk.

Når noen fra den gamle generasjonen som skapte tidløs kunst blir borte, fylles iallfall jeg med vemod, og det er nesten så man tenker at slike ting lager man rett og slett ikke lenger - å sammenligne dagens syntetiske musikk med kvaliteten som lå til grunn for verkene til Morricone, blir omtrent som å sammenligne strukturen i en masseprodusert melkekartong med Notre Dame.

Samtidig holdt jo Morricone på å komponere filmmusikk til siste slutt og John Williams komponerer fortsatt.  Så fortsatt etterspørsel etter musikken deres. 

Endret av SVK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil en fantastisk komponist. Den mest ikoniske i filmbransjen vil jeg si ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SVK skrev:

:dagens-rose:

Men du har uten tvil hørt musikken hans. 

Laget han filmmusikk ?

Anonymkode: 760f1...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Laget han filmmusikk ?

Anonymkode: 760f1...1e1

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, SVK said:

Samtidig holdt jo Morricone på å komponere filmmusikk til siste slutt og John Williams komponerer fortsatt.  Så fortsatt etterspørsel etter musikken deres. 

Jo da - men har på følelsen av at den gamle generasjonen komponister som så på musikk som en analog kunstart uavhengig av digitale hjelpemidler, idag blir sett på som like gammeldagse som forfattere som bruker skrivemaskin - nå bruker jo "alle" datamaskiner, noe som fører til at man ikke lenger stiller samme kunnskapsmessige krav til folk som lager "vanlig" musikk; i klassisk musikk sitter kunnskapen fortsatt i fingrene, og det er imponerende å se videoer av unger i barneskolealder som kan spille Mozart i søvne.

Det er egentlig ganske pussig at man med alle hjelpemidlene man har til rådighet idag, ikke kan skape ny klassisk musikk som holder samme kvalitet som de store komponistene i det 18. og 19. århundre, og svaret på det er kanskje at på den tiden - da levende fremføring av musikken var den eneste måten man kunne høre musikk på, og komponistene var avhengige av å skape kvalitetsmusikk for å få salt til maten, stilte man også helt andre praktiske krav til en musiker enn til noen som idag kan sette seg foran PC-en og lage en hitlåt bygget på standardakkordene C-Am-F-G.

Ennio Morricone tilhørte også en generasjon som hadde musikkunnskapen i fingrene; hadde han vært født 70 år senere, kan man spørre seg om sangene hans hadde holdt samme kvalitet som de har nå.

Det som derimot forundrer meg, er hvorfor folk som har solid kjennskap til klassisk musikk og kan tolke de gamle mesterne, ikke i større grad selv bruker denne kunnskapen til å selv komponere populærmusikk; man skulle tro at en begavet pianist som kan spille Rachmaninoff, har bedre forutsetninger til å lage en popsang av bedre kvalitet enn en som ikke har samme kunnskapsgrunnlag.

Kan også legge til denne videoen for de av dere som har lyst til å prøve seg på "Le Vent, Le Cri" på piano:

 

Endret av Bix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På 6.7.2020 den 13.55, Bix skrev:

Ennio Morricone tilhørte også en generasjon som hadde musikkunnskapen i fingrene; hadde han vært født 70 år senere, kan man spørre seg om sangene hans hadde holdt samme kvalitet som de har nå.

Nå virker det som om du er musiker og da vet du sikkert mer om musikk enn meg. Men jeg tror ikke Ennio hadde vært en dårligere musiker om han ble født 70 år senere. Lages jo fortsatt mye bra musikk. 

Problemet slik jeg ser det er at en filmkomponist er avhengig av at en regissør/filmstudio vil satse på han. En filmkomponist som ikke får musikken sin inn i filmer, kan fortsatt lage mye fantastisk musikk, men det blir jo ikke filmmusikk.

Film skiller seg fra mye annen kunst både ved at den er dyr å lage og at det typisk er lagarbeid. Når filmer er dyre å lage så blir de kommersielle hensynene viktigere. Lettere å få penger til budsjettet om man lager noe kommersielt enn om man lager noe kunstnerisk. Så er det selvsagt noen som klarer å kombinere det kunstneriske med det kommersielle, men de er det få av. 

Det andre poenget er at film typisk er lagarbeid. Det kan jo være positivt når laget jobber sammen for å lage best mulig film. Men ofte så har de ulike medlemmene egoistiske interesser. Ikke alle som er med å lage film er opptatt av at filmen blir best mulig. Mange er opptatt av å personlig komme best mulig ut. Ennio har klaget over at en del regissører ikke ønsker god musikk fordi de er redde for at folk skal tenke "filmen er bare god pga filmmusikken".  Mens da Ennio og Sergio Leone lagde westernfilmene så var Leone opptatt av at musikken skulle komme først. Slik jeg har forstått det så ble musikken enkelte ganger skrevet først, også ble filmen laget for å passe musikken. 

Steven Spielberg har sagt at Haisommer ikke ville vært i nærheten av så suksessfull uten filmmusikken til John Williams. Spielberg samarbeidet jo også masse med Williams etter Haisommer. Det er nok noe av det som skiller de dyktige regissørene fra de mindre dyktige. De dyktige regissørene er mer opptatt av at filmen blir god enn at de får ha æren for filmsuksessen alene. 

Anonymkode: bfe4a...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...