Tatja Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 (endret) Har en adoptivdatter på 10 år som over mange år har hatt omfattende problemer, sosialt og faglig. I fjor høst fikk hun diagnosen ADHD. Nå sier BUP at de i tillegg har mistanke om FAS/FASD, dvs føderalt alkoholsyndrom (skyldes mors alkoholbruk i svangerskapet). Noen som kjenner til dette? Har hatt jenta siden hun var liten baby, og er fra meg av bekymring... Endret 5. juli 2020 av Tatja
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #2 Skrevet 6. juli 2020 8 timer siden, Tatja skrev: Har en adoptivdatter på 10 år som over mange år har hatt omfattende problemer, sosialt og faglig. I fjor høst fikk hun diagnosen ADHD. Nå sier BUP at de i tillegg har mistanke om FAS/FASD, dvs føderalt alkoholsyndrom (skyldes mors alkoholbruk i svangerskapet). Noen som kjenner til dette? Har hatt jenta siden hun var liten baby, og er fra meg av bekymring... Har litt erfaring med det fra søsken. Det første det syns på var motorikken, så han fikk spesielt bestikk for å klare f.eks ei skje. Bare teknikken å røre i suppe ble for vanskelig som barnehagebarn. Tannpuss fiksa han ved å riste på hodet mens hånda med tannbørsten sto stille. Veldig veldig mye energi, han sleit ut en stor gruppe barn før han i det hele tatt merket seg sliten selv. Konsentrasjon er lik null, bare det å se en episode med barne-tv så spratt han rundt å satt aldri i ro. Han her har ikke fått diagnosen ADHD, men en annen tilleggsdiagnose. Har ellers store problemer med det sosiale, klarer ikke lese andre i det hele tatt. Går an å tulle med han så lenge man forteller at man tuller, for han skjønner det ikke. Han skjønner heller ikke når han må slutte å tulle med andre. Ikke en gang om den andre viser tydelig tegn til gråt eller sinne. Sånn ellers verdens morsomste bror å vokse opp med. Mange påfunn, ganske smart, omsorgsfull, mange interesser, veldig glad og flink med dyr. Jeg flyttet hjemmefra mens han gikk tidlig barneskole, det er en stor aldersforskjell på oss. Jeg vet at tenårene virkelig har tatt på foreldrene mine. Problemer med skole, fant seg et annet miljø, tidlig bruk av stoffer, tidlig avhengighet. Vanskelig å være rundt han nå ift som barn. Jeg begrenser egne barn rundt broren min pga avhengigheten og sinne hans. Her veien har han hatt en ekstra assistent og ekstra oppfølging. Han har forsåvidt hengt med på skolen med ekstra timer og den slags. Som sagt flyttet jeg tidlig hjemmefra og dette er søsken, så jeg har ikke erfaring fra foreldreperspektiv. Likevel gjorde det at han flyttet til oss at jeg har valgt å utdanne meg i den retningen selv. Anonymkode: 2571a...40c 2
Tatja Skrevet 6. juli 2020 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har litt erfaring med det fra søsken. Det første det syns på var motorikken, så han fikk spesielt bestikk for å klare f.eks ei skje. Bare teknikken å røre i suppe ble for vanskelig som barnehagebarn. Tannpuss fiksa han ved å riste på hodet mens hånda med tannbørsten sto stille. Veldig veldig mye energi, han sleit ut en stor gruppe barn før han i det hele tatt merket seg sliten selv. Konsentrasjon er lik null, bare det å se en episode med barne-tv så spratt han rundt å satt aldri i ro. Han her har ikke fått diagnosen ADHD, men en annen tilleggsdiagnose. Har ellers store problemer med det sosiale, klarer ikke lese andre i det hele tatt. Går an å tulle med han så lenge man forteller at man tuller, for han skjønner det ikke. Han skjønner heller ikke når han må slutte å tulle med andre. Ikke en gang om den andre viser tydelig tegn til gråt eller sinne. Sånn ellers verdens morsomste bror å vokse opp med. Mange påfunn, ganske smart, omsorgsfull, mange interesser, veldig glad og flink med dyr. Jeg flyttet hjemmefra mens han gikk tidlig barneskole, det er en stor aldersforskjell på oss. Jeg vet at tenårene virkelig har tatt på foreldrene mine. Problemer med skole, fant seg et annet miljø, tidlig bruk av stoffer, tidlig avhengighet. Vanskelig å være rundt han nå ift som barn. Jeg begrenser egne barn rundt broren min pga avhengigheten og sinne hans. Her veien har han hatt en ekstra assistent og ekstra oppfølging. Han har forsåvidt hengt med på skolen med ekstra timer og den slags. Som sagt flyttet jeg tidlig hjemmefra og dette er søsken, så jeg har ikke erfaring fra foreldreperspektiv. Likevel gjorde det at han flyttet til oss at jeg har valgt å utdanne meg i den retningen selv. Anonymkode: 2571a...40c Takk for svar. Det du beskriver, er jenta vår på en prikk. Vi er veldig bekymret for tenårene, hun virker dårlig i stand til å ta gode valg foreløpig iallefall, men er jo liten enda. Der som er tøffest for oss, er at hun krangler med alt og alle. Skal ha absolutt alt på sitt vis, og diskuterer/kverulerer i det uendelige. Blir sint og kaller andre akkurat det som faller henne inn. Har broren din et karakteristisk ansikt? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #4 Skrevet 6. juli 2020 3 timer siden, Tatja skrev: Takk for svar. Det du beskriver, er jenta vår på en prikk. Vi er veldig bekymret for tenårene, hun virker dårlig i stand til å ta gode valg foreløpig iallefall, men er jo liten enda. Der som er tøffest for oss, er at hun krangler med alt og alle. Skal ha absolutt alt på sitt vis, og diskuterer/kverulerer i det uendelige. Blir sint og kaller andre akkurat det som faller henne inn. Har broren din et karakteristisk ansikt? Min bror er også veldig kranglete, han kan alt og vet alt. Konsekvenstenking finnes ikke i det hele tatt. Store raseriutbrudd har han hatt så lenge jeg kan huske. Han kan virkelig såre et annet menneske, så man må bare tenke på at det er diagnosen. Nei, ikke så veldig på ansikt. Der ligner han foreldrene sine. Han har tics i tillegg, så det er vel eneste som syns på han. Han har språkvansker på tross av mange år med oppfølging, det blir han ikke kvitt. Anonymkode: 2571a...40c
Tatja Skrevet 6. juli 2020 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min bror er også veldig kranglete, han kan alt og vet alt. Konsekvenstenking finnes ikke i det hele tatt. Store raseriutbrudd har han hatt så lenge jeg kan huske. Han kan virkelig såre et annet menneske, så man må bare tenke på at det er diagnosen. Nei, ikke så veldig på ansikt. Der ligner han foreldrene sine. Han har tics i tillegg, så det er vel eneste som syns på han. Han har språkvansker på tross av mange år med oppfølging, det blir han ikke kvitt. Anonymkode: 2571a...40c Kjenner veldig igjen det du sier, nok en gang. Hun er i tillegg såpass velfungerende, at hun hater selv at hun sårer andre og kommer i krangel med alt og alle. Likevel gjentar historien seg, gang på gang. Det vi lurer på nå; hvilken hjelp bør vi skaffe henne? Hun er bare 10 år, og vi foreldre har styringen, enn så lenge. Bl.a. klarer vi å styre henne unna venner som ikke er bra for henne. Men om få år må hun selv velge rett, hvordan kan vi ruste henne til det? Hun trekkes på en merkelig måte mot folk som ikke er egentlige venner, og ikke vil henne vel. Unger som selv har utfordringer eller er preget av ustabile hjem. Er det BUP som skal hjelpe, eller Barnevern? Andre? Endret 6. juli 2020 av Tatja
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har litt erfaring med det fra søsken. Det første det syns på var motorikken, så han fikk spesielt bestikk for å klare f.eks ei skje. Bare teknikken å røre i suppe ble for vanskelig som barnehagebarn. Tannpuss fiksa han ved å riste på hodet mens hånda med tannbørsten sto stille. Veldig veldig mye energi, han sleit ut en stor gruppe barn før han i det hele tatt merket seg sliten selv. Konsentrasjon er lik null, bare det å se en episode med barne-tv så spratt han rundt å satt aldri i ro. Han her har ikke fått diagnosen ADHD, men en annen tilleggsdiagnose. Har ellers store problemer med det sosiale, klarer ikke lese andre i det hele tatt. Går an å tulle med han så lenge man forteller at man tuller, for han skjønner det ikke. Han skjønner heller ikke når han må slutte å tulle med andre. Ikke en gang om den andre viser tydelig tegn til gråt eller sinne. Sånn ellers verdens morsomste bror å vokse opp med. Mange påfunn, ganske smart, omsorgsfull, mange interesser, veldig glad og flink med dyr. Jeg flyttet hjemmefra mens han gikk tidlig barneskole, det er en stor aldersforskjell på oss. Jeg vet at tenårene virkelig har tatt på foreldrene mine. Problemer med skole, fant seg et annet miljø, tidlig bruk av stoffer, tidlig avhengighet. Vanskelig å være rundt han nå ift som barn. Jeg begrenser egne barn rundt broren min pga avhengigheten og sinne hans. Her veien har han hatt en ekstra assistent og ekstra oppfølging. Han har forsåvidt hengt med på skolen med ekstra timer og den slags. Som sagt flyttet jeg tidlig hjemmefra og dette er søsken, så jeg har ikke erfaring fra foreldreperspektiv. Likevel gjorde det at han flyttet til oss at jeg har valgt å utdanne meg i den retningen selv. Anonymkode: 2571a...40c Drakk moren din alkohol i svangerskapet siden han har fått FAS? Anonymkode: 9015c...72d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #7 Skrevet 6. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Drakk moren din alkohol i svangerskapet siden han har fått FAS? Anonymkode: 9015c...72d Fosterbarn, men jeg kaller det bror. Moren der drakk og brukte stoffer som gravid ja. Anonymkode: 2571a...40c 14
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #8 Skrevet 6. juli 2020 1 time siden, Tatja skrev: Kjenner veldig igjen det du sier, nok en gang. Hun er i tillegg såpass velfungerende, at hun hater selv at hun sårer andre og kommer i krangel med alt og alle. Likevel gjentar historien seg, gang på gang. Det vi lurer på nå; hvilken hjelp bør vi skaffe henne? Hun er bare 10 år, og vi foreldre har styringen, enn så lenge. Bl.a. klarer vi å styre henne unna venner som ikke er bra for henne. Men om få år må hun selv velge rett, hvordan kan vi ruste henne til det? Hun trekkes på en merkelig måte mot folk som ikke er egentlige venner, og ikke vil henne vel. Unger som selv har utfordringer eller er preget av ustabile hjem. Er det BUP som skal hjelpe, eller Barnevern? Andre? Vet ikke om valg av venner kan styres så veldig. Så med bror at han fikk lettere innpass hos andre barn som sliter, så da var jo valget lettere for han. Vi har jo hele veien jobbet med å opprettholde de gode vennskapene for han. Det gikk frem til tenårene kom. Fordi min bror er fosterbarn så har det meste foregått gjennom barnevern. Dere må kanskje gå gjennom bup. Anonymkode: 2571a...40c 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #9 Skrevet 6. juli 2020 2 timer siden, Tatja skrev: Kjenner veldig igjen det du sier, nok en gang. Hun er i tillegg såpass velfungerende, at hun hater selv at hun sårer andre og kommer i krangel med alt og alle. Likevel gjentar historien seg, gang på gang. Det vi lurer på nå; hvilken hjelp bør vi skaffe henne? Hun er bare 10 år, og vi foreldre har styringen, enn så lenge. Bl.a. klarer vi å styre henne unna venner som ikke er bra for henne. Men om få år må hun selv velge rett, hvordan kan vi ruste henne til det? Hun trekkes på en merkelig måte mot folk som ikke er egentlige venner, og ikke vil henne vel. Unger som selv har utfordringer eller er preget av ustabile hjem. Er det BUP som skal hjelpe, eller Barnevern? Andre? Hvis du ønsker så kan jeg sende deg pm så kan vi ta dette litt mer privat. Anonymkode: 2571a...40c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 Det typiske FAS utseende kommer hvis mor drikker i første trimester, det er da ansiktet utvikles. BUP kan henvise til en tredjelinje som er eksperter på FAS, mener de ligger i Arendal. Jeg var på kurs med dem og de sa at veldig mange med FAS fikk feilaktig ADHD diagnose, bla pga manglende fokus på FAS i andrelinjen. Og mange mødre er ikke ærlige om drikkingen sin eller så tror de at de må drikke store mengder alkohol for at barnet skal påvirkes av det. Derfor er det en del underrapportering fra mødrenes siden. Anonymkode: 542ec...8ba 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #11 Skrevet 6. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det typiske FAS utseende kommer hvis mor drikker i første trimester, det er da ansiktet utvikles. BUP kan henvise til en tredjelinje som er eksperter på FAS, mener de ligger i Arendal. Jeg var på kurs med dem og de sa at veldig mange med FAS fikk feilaktig ADHD diagnose, bla pga manglende fokus på FAS i andrelinjen. Og mange mødre er ikke ærlige om drikkingen sin eller så tror de at de må drikke store mengder alkohol for at barnet skal påvirkes av det. Derfor er det en del underrapportering fra mødrenes siden. Anonymkode: 542ec...8ba Hvor mye må man drikke for at barnet påvirkes? Har en søster som av og til tar et glass vin selv om hun er gravid. Det var helt fyfy da jeg var gravid hvertfall.. Anonymkode: 208c9...58f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #12 Skrevet 6. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye må man drikke for at barnet påvirkes? Har en søster som av og til tar et glass vin selv om hun er gravid. Det var helt fyfy da jeg var gravid hvertfall.. Anonymkode: 208c9...58f Det jeg lærte på kurs var at 99 ganger kan det gå bra, den 100 gangen går det dårlig. De første månedene er det verst å drikke for det er da alt utvikles. Hadde også ei svigerinne som drakk slik under svangerskapet. Der syns det på utseende og hittil henger barnet etter på flere områder. Selv mener hun at det går helt fint. Anonymkode: 2571a...40c 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #13 Skrevet 6. juli 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg lærte på kurs var at 99 ganger kan det gå bra, den 100 gangen går det dårlig. De første månedene er det verst å drikke for det er da alt utvikles. Hadde også ei svigerinne som drakk slik under svangerskapet. Der syns det på utseende og hittil henger barnet etter på flere områder. Selv mener hun at det går helt fint. Anonymkode: 2571a...40c Altså at hun drakk bare et glass vin i ny og ne? Jeg tenker også at mye lette «diagnoser» som lærevansker, hyperaktiviter osv kan skyldes litt alkohol. Anonymkode: 208c9...58f 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #14 Skrevet 6. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså at hun drakk bare et glass vin i ny og ne? Jeg tenker også at mye lette «diagnoser» som lærevansker, hyperaktiviter osv kan skyldes litt alkohol. Anonymkode: 208c9...58f Det finnes flere kurs på dette, man frarådes jo alkohol fullstendig av en grunn. I ny og ne er heller ikke trygt nei. Anonymkode: 2571a...40c 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #15 Skrevet 6. juli 2020 Mannen min har det, bare i enda sterkere grad. (FAS) Han fikk diagnosen da han var 43 år, mange brikker som endelig falt på plass. Ellers tenker jeg at du ikke trenger å være fra deg av bekymring. Hun er fremdeles så mye mer en den diagnosen! Lykke til! Anonymkode: 975b0...dea 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #16 Skrevet 6. juli 2020 Nå tenker jeg at FASD skyldes mer enn et glass vin i ny og ne. Hvor mange er det ikke som har drukket, før man plutselig fant ut at man var gravid... 🤔 Anonymkode: 975b0...dea 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #17 Skrevet 6. juli 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tenker jeg at FASD skyldes mer enn et glass vin i ny og ne. Hvor mange er det ikke som har drukket, før man plutselig fant ut at man var gravid... 🤔 Anonymkode: 975b0...dea Man vet ikke hvor sensitivt fosteret er for alkohol, det varierer veldig. Så det at det går bra med mange er ikke noen hjelp for de som tåler lite. Anonymkode: 542ec...8ba 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #18 Skrevet 6. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye må man drikke for at barnet påvirkes? Har en søster som av og til tar et glass vin selv om hun er gravid. Det var helt fyfy da jeg var gravid hvertfall.. Anonymkode: 208c9...58f Det vet ingen da det varierer ekstremt hvor sensitivt fostre er for alkohol Anonymkode: 542ec...8ba 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #19 Skrevet 6. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå tenker jeg at FASD skyldes mer enn et glass vin i ny og ne. Hvor mange er det ikke som har drukket, før man plutselig fant ut at man var gravid... 🤔 Anonymkode: 975b0...dea Det er din tanke og den skal du få ha. Heldigvis finnes det forskning og kurs på dette 😊 Anonymkode: 2571a...40c 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #20 Skrevet 6. juli 2020 Hvordan kan det variere så voldsomt hvor mye alkohol fosteret tåler? Jeg vil tro man er forsiktig med å spørre om mor drakk litt under svangerskapet dersom barnet viser noen sosiale avvik, nettopp av den grunn at det uansett ikke går an å gjøre noe med nå, og mor trenger ikke den ekstra skamfølelsen.. Dersom barnet ditt er litt hyper, ikke så god på skolen osv tenker man vel lett at det bare er sånn han er. Men kan det muligens komme av alkohol tenker jeg? Anonymkode: 208c9...58f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå