Gå til innhold

Tanker om denne laptopen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en så billig laptop som mulig. Skal kun brukes til Spotify og et tegneprogram/adobe photoshop eller lignende. Jeg tegner mye så vil leke med slike programmer.

Kikket på denne via prisjakt, kan den være noe til mitt bruk eller vil du anbefale noe annet? 

https://www.komplett.no/product/1155294/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/chromebook/asus-chromebook-12-c223na-116-hd#

 

Anonymkode: e644e...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To ting:

- Den du har linket til er en Chromebook. Den kjører Chrome OS, ikke Windows (eller Mac OS). Hvis alt du skal gjøre kan gjøres på nett, så kan det hende Chromebook er tingen. Chromebook kan nok også laste ned apper fra Google play, på samme måte som mobiler. Men vær obs på det.

- Grafisk arbeid (photoshop, redigeringsprogrammer) pleier å kreve en del maskinkraft. Du har derimot linket til en skrivemaskin med tilkoblet skjerm. 

Jeg tør ikke anbefale noen spesiell modell, men budsjettet bør nok økes ganske betydelig om du skal jobbe med foto.

Anonymkode: d8d46...a6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah okei det ante jeg ikke, tusen takk for svar og at du gjorde meg oppmerksom på det! Søkte bare på prisjakt laptop jeg 😂

Da vil jeg helst ha Windows PC ja..

Hvor mye tipper du jeg må legge i det? 3-4000 eller enda mer?

 

Anonymkode: e644e...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet "anbefalte spesifikasjoner for Photoshop" og fikk dette:

Sitat

Aim for a quad-core, 3 GHz CPU, 8 GB of RAM, a small SSD, and maybe a GPU for a good computer that can handle most Photoshop needs.

If you're a heavy user, with large image files and extensive editing, consider a 3.5-4 GHz CPU, 16-32 GB RAM, and maybe even ditch the hard drives for a full SSD kit.

Jeg la inn dette på Prisjakt, og billigste modell jeg finner som innfrir den første setningen (altså ikke "heavy user") er denne:

https://www.netonnet.no/art/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/asus-tuf-fx706ii-au046t-90nr03p1-m01730/1012216.11014/

Du trenger sikkert ikke bruke så mye / kjøpe en så sterk maskin. Men svakere maskiner kommer til å være trege å jobbe med når du driver med bilderedigering. Så det blir litt opp til deg hvor mye venting du kan leve med. 

Anonymkode: d8d46...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kjøpe en brukt på finn som er ok til ditt bruk for 2000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet "anbefalte spesifikasjoner for Photoshop" og fikk dette:

Jeg la inn dette på Prisjakt, og billigste modell jeg finner som innfrir den første setningen (altså ikke "heavy user") er denne:

https://www.netonnet.no/art/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/asus-tuf-fx706ii-au046t-90nr03p1-m01730/1012216.11014/

Du trenger sikkert ikke bruke så mye / kjøpe en så sterk maskin. Men svakere maskiner kommer til å være trege å jobbe med når du driver med bilderedigering. Så det blir litt opp til deg hvor mye venting du kan leve med. 

Anonymkode: d8d46...a6a

Tusen takk for hjelp! Skal tenke litt på det 😊

4 minutter siden, trøndermann38 skrev:

du kan kjøpe en brukt på finn som er ok til ditt bruk for 2000

Takk for tips! 😊

Anonymkode: e644e...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på vekta også hvis du skal ha den med deg ofte. Husk at den blir ikke ubrukelig hvis du kjøper en som er rimeligere enn den som er forslått, bare litt seinere.

Anonymkode: 171dc...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...