Gå til innhold

Hets. Minoriteter versus majoriteter. Paradise Hotel


Chriistiinee

Anbefalte innlegg

Nylig ble det publisert en artikkel om at en episode av Paradise Hotel Sverige ble slettet på grunn av et rasistisk utsagn, og noen stiller seg med det uforstående til hvorfor den [episoden] i det hele tatt kunne bli sendt. Det er fint at noen reagerer negativt på rasisme, selv om metodene brukt kan diskuteres. Jeg skriver dog ikke for å reagere på det antirasistiske arbeidet, men hvordan vi håndterer hets generelt. For jeg har unngått realityprogrammer som Paradise Hotel og Bloggerne, fordi det er for mye konstruert drama og hets av meddeltakere, og blogsfæren unngås i frykt for å bli minnet på den "rosa skyen" mange bloggere lever på, hvor henholdsvis drama og mobbing er store lesermagneter. Det stikker dypt å se at de vinner priser til tross for markedsføring av plastisk kirugi og injeksjoner til 12-13-åringer, og som, til tross for hets som strider med antimobbingkampanjer, tjener penger og status som "perfekte" og "forbilder". Sistnevnte er av stor belastning med visshet om at jeg måtte leve med hets, diskriminering og mobbing i mer eller mindre 2/3 av mitt liv (16 år) uten at rettferdigheten har seiret, om du vil si det slik. De har jobb, bolig, kjæreste og venner, kanskje bare utad, men ikke ulik de mobbende bloggerne og realitydeltakerne. Forskjellen mellom hetsen jeg ble utsatt for og den hetsen rasismeofre blir utsatt for er at sistnevnte i full grad er motivert av noe vedkommende ikke kan noe for: deres hudfarge. Selv om mye av hetsen mot meg dreier seg om en kraftig nedsatt funksjonsevne som yngre, er det ikke den hetsen som har forfulgt meg mest senere; det er hets fordi jeg hadde andre interesser, adferd og bekledning. Derfor blir mye av hetsen begrunnet i at hvis man ikke liker det, kan man selv gjøre noe med det, og, om man ikke vil det, kan man unngå slike plattformer. Jeg stiller meg likevel uforstående til hvorfor ikke bloggere og TV-personligheter som hetser boikottes på samme måte, hvorfor ikke episoder med omfattende hets eller mobbende blogginnlegg blir møtt på samme måte. For, selv om de to hendelsene over ikke kan sammenliknes, sårer det like mye at hetsen jeg er blitt subjektert for ofte rettferdiggjøres i spenning eller noe slitsomt drama uten at det videre får konsekvenser. I mine øyne burde en omgående debatt eller boikott være et ledd i antimobbingen, for jeg tror det kan være med på å trivialisere hets og mobbing i samfunnet, spesielt den verbale mobbingen mange kvinner subjekteres for.

Endret av Chriistiinee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det aktuelle utsagnet var rasistisk, sånn OT. Det var klønete formulert fra en som ikke var forberedt på spørsmålet. Synes det er en uting at episoden ble fjernet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fjernt at episoden er fjernet. Det er ikke rasistisk å ha preferanser. 

Anonymkode: 38672...1a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste nå nylig at lovendring er på vei i Norge, Sverige og Danmark.

 

I korthet går den ut på at samtlige etnisk norske/svenske/danske kvinner nå MÅ akseptere minst 1. date og MÅ føle tiltrekning - mot utenlandske menn, særlig utenlandske menn fra ikke vestlige land med annen kultur og religion.

Alt annet anses som rasisme, og jeg mener straffen skulle være 1 år i fengsel, så nå blir det en del flotte kvinnelige fengselsfugler :glare:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Ja, jeg leste nå nylig at lovendring er på vei i Norge, Sverige og Danmark.

 

I korthet går den ut på at samtlige etnisk norske/svenske/danske kvinner nå MÅ akseptere minst 1. date og MÅ føle tiltrekning - mot utenlandske menn, særlig utenlandske menn fra ikke vestlige land med annen kultur og religion.

Alt annet anses som rasisme, og jeg mener straffen skulle være 1 år i fengsel, så nå blir det en del flotte kvinnelige fengselsfugler :glare:

 

 

Haha, godt forsøk. 

Fra spøk til alvor, det er ikke rasistisk å ha preferanser, men frøkna ordla seg særdeles klønete. Det er derimot ikke godt å si hva hun skulle sagt for å unngå rasismeanklager dersom hun på død og liv måtte begrunne sin preferanse. 

"Jeg dater bare danske menn". 

- Sier du at andregenerasjons innvandrere    ikke er danske? Rasist. 

"Jeg dater bare etnisk danske menn" 

 - Rasist. 

"Jeg dater bare innenfor min egen kultur" 

 - Det er mange mørke menn med dansk       kultur. Rasist. 

"Jeg tiltrekkes ikke av mørk hud" 

- Rasist 

Osv, osv. 

Hun kunne ganske enkelt svart: "Nei, han er ikke min type". 

Så ja, det er vanskelig å vite hva hun skulle svart for at ingen skulle oppfatte hennes preferanse som rasistisk, i hvert fall uten å lire av seg en lengre avhandling/forsvarstale. Likevel kan vi ikke mikrostyre menneskers preferanser. Noen liker rødt hår, andre blondt hår osv. Vi tiltrekkes av det vi tiltrekkes av, uten at disse valgene skal moraliseres eller begrunnes ovenfor andre. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det var rasistisk. Hun er ung, var vel bare typ 19-20 år, og dummet seg ut ja. Men å ikke tiltrekkes av utenlandske er en ærlig sak, mange mørkhudete ønsker mørkhudet kjæreste og mørkhudede barn. Mange innvandrere velger å finne seg en kone fra sitt eget land istedenfor en i Norge. På samme måte som noen liker slanke, noen liker frodige og noen liker lyst eller mørkt hår. De fleste har gode nok sosiale ferdigheter til å skjønne at dette er ikke noe man snakker høyt om, og ihvertfall ikke på TV, men denne jenta vil nok skjemmes om 10-15 år.

Anonymkode: 248cf...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller ikke det var rasistisk. Hun er ung, var vel bare typ 19-20 år, og dummet seg ut ja. Men å ikke tiltrekkes av utenlandske er en ærlig sak, mange mørkhudete ønsker mørkhudet kjæreste og mørkhudede barn. Mange innvandrere velger å finne seg en kone fra sitt eget land istedenfor en i Norge. På samme måte som noen liker slanke, noen liker frodige og noen liker lyst eller mørkt hår. De fleste har gode nok sosiale ferdigheter til å skjønne at dette er ikke noe man snakker høyt om, og ihvertfall ikke på TV, men denne jenta vil nok skjemmes om 10-15 år.

Anonymkode: 248cf...657

Hvorfor det? Hun har ikke sagt noe galt.

Anonymkode: 38672...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Hun har ikke sagt noe galt.

Anonymkode: 38672...1a1

Jeg er enig. Men i dagens samfunn er det ikke innafor å si sånt, enten man liker det eller ikke.

Anonymkode: 248cf...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Men i dagens samfunn er det ikke innafor å si sånt, enten man liker det eller ikke.

Anonymkode: 248cf...657

Jeg synes at det er merkelig at man ikke skal få lov til å si at man ikke er tiltrukket av utlendinger. Jeg har sett denne episoden og det var virkelig ikke noe rasistisk bak det. Jeg synes at dette har gått altfor langt.

Anonymkode: 8bebb...623

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...